کد خبر: ۳۰۹۲۵
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۶

انتشار آمار و ارقام شوکه کننده بدهی و ضرر و زیان خودروسازان داخلی

سخنگوی انجمن قطعه‌سازان میزان بدهی و ضرر و زیان خودروسازان داخلی از جمله ایران خودرو و سایپا را اعلام کرد.
انتشار آمار و ارقام شوکه کننده بدهی و ضرر و زیان خودروسازان داخلی

مخاطب 24- فرهاد بهنیا، سخنگوی انجمن قطعه‌سازان با انتقاد از شورای رقابت در قیمت‌گذاری خودرو گفت شورای رقابت هنگام ممنوعیت واردات خودرو در حوزه قیمت‌گذاری ورود پیدا کرد، اما اکنون که واردات خودروهای خارجی اعم از نو و دست دوم آزاد شده، دیگر قیمت‌گذاری خودرو معنایی ندارد.

او افزود در واقع علاوه بر این‌که خودرو باید از طریق بورس عرضه شود، شرکت‌ها نیز باید فرایند قیمت‌گذاری را خودشان انجام دهند. صنعت خودروسازی توانایی خودکفا شدن را داشت و حتی می‌توانست خودروهای برقی را تولید کند، اما اکنون دولت باید هزینه‌های آن را پرداخت کند.

بیشتر بخوانید:

بیشتر بخوانید

میزان بدهی و ضرر و زیان خودروسازان داخلی

سخنگوی انجمن قطعه‌سازان در ادامه در خصوص اثرات منفی قیمت‌گذاری دستوری عنوان کرد هم‌اکنون خودروسازان داخلی حدود 20 هزار میلیارد تومان زیان انباشه دارند و بدهی بانکی آنها نیز حدود 180 هزار میلیارد تومان گزارش شده است. علاوه بر این، بدهکاری ایران خودرو و سایپا به قطعه‌سازان به 50 هزار میلیارد تومان رسیده است. البته این میزان بدهی به غیر از 20 هزار میلیارد تومان خرید دیون بوده که در چنین شرایطی پرداخت آنها بعید به‌نظر می‌رسد.

زیان خودروسازان داخلی

بهنیا در ادامه بیان کرد دو هفته قبل با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت جلسه‌ای را برگزار کردیم و در آن خواستار پرداخت بدهی خودروسازان به قطعه‌سازان شدیم. در آن جلسه وزیر صمت طی تماس با خودروسازان از آنها قول پرداخت بدهی‌ها را گرفت. پس از آن نیز ایران خودرو حدود 3.8 هزار میلیارد تومان و سایپا نیز حدود 800 تا 1 هزار میلیارد تومان از بدهی‌ها را پرداخت کردند.

سخنگوی انجمن قطعه‌سازان در ادامه بیان کرد صنعت قطعه‌سازی به‌دلیل رکود قیمتی و مطالبات قادر به افزایش حقوق کارگران خود نیست. کارخانجات قطعه‌سازی حتی در جذب نیروهای ساده نیز ناتوانند که وضعیت فعلی خودروسازی علت آن است. شورای رقابت به فولاد و پتروشیمی توجه‌ای ندارد و برای خودرو که محصول نهایی است، قیمت‌گذاری می‌کند.

زیان خودروسازان داخلی

بهنیا در ادامه تاکید کرد پولی که می‌تواند برای تکنولوژی و تجهیزات اختصاص پیدا کند، نباید برای واردات خودروهای چینی صرف شود. البته ما با واردات مخالفتی نداریم، اما باید از صنعت داخلی نیز حمایت شود. دولت از صنعت خودروسازی حدود 40 درصد پول برای هزینه‌های مختلف اعم از مالیات و بهره بانکی دریافت می‌کند.

سخنگوی انجمن قطعه‌سازان افزود سیاست‌های نادرست در صنعت خودروسازی باعث آسیب به صنعت قطعه‌سازی شده است. هشدارهای ما نیز فایده‌ای ندارد؛ چرا که برای حل مشکلات تصمیمی اتخاذ نمی‌شود. بدهی خودروسازان به قطعه‌سازان زیاد بوده که همین موضوع به صنعت خودرو آسیب وارد می‌کند. قیمت‌گذاری دستوری باعث افزایش زیان انباشته خودروسازان می‌شود و در نتیجه بدهی آنها به قطعه‌سازان و بانک‌ها را نیز افزایش می‌دهد.

بهنیا در ادامه بیان کرد سال گذشته خودرو در بورس عرضه شد که اقدام مناسبی بود؛ چرا که باعث شد قیمت خودرو کاهش یابد و خودروسازان نیز معوقات خود را پرداخت کنند. در حالی که تداوم این طرح باعث سوددهی خودروسازان می‌شد، اما طرح عرضه در بورس را متوقف کردند و ما نیز دلیل توقف این طرح را متوجه نشدیم.

 

منبع: گجت نیوز

آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
صفحه خبر بالای تصاویر
اخبار داغ
سایپا به بابک زنجانی می‌رسد؟ سایپا به بابک زنجانی می‌رسد؟
برخی رسانه‌ها از حضور بابک زنجانی با پشتوانه هلدینگ دات‌وان در فهرست متقاضیان خرید ۴۲ درصد سهام سایپا خبر داده‌اند. ادعایی که در صورت تایید نهاد‌های رسمی می‌تواند روند واگذاری در صنعت خودروسازی را با پرسش‌های تازه همراه کند.
آغاز لابی وزیر اقتصاد پیشنهادی دولت در بهارستان آغاز لابی وزیر اقتصاد پیشنهادی دولت در بهارستان
با وجود اینکه سیدعلی مدنی‌زاده هنوز به صورت رسمی از طرف دولت به مجلس معرفی نشده، اما در روز‌های اخیر استاد اقتصاد دانشگاه شریف لابی خود در مجلس را آغاز کرده و با برخی از نمایندگان دیدار‌هایی برای جلب رضایت آنها داشته است. گفته می‌شود عصر امروز تعدادی از نمایندگان با مدنی‌زاده ملاقات داشتند.
غنی سازی ادامه پیدا می‌کند غنی سازی ادامه پیدا می‌کند
دور چهارم مذاکرات ایران و آمریکا امروز یک شنبه ۲۱ اردیبهشت در مسقط عمان پایان یافت.
دلیل شهردار شدن زاکانی دلیل شهردار شدن زاکانی
شهردار شدن زاکانی حاصل مشارکت پایین در انتخابات شوراهاست و این همان نکته‌ای است که دختر جوان به آن اشاره نکرده چرا که دُز سیاسی نسل جدید دانشجو به قوت نسل‌های قبلی نیست و مانند اسلاف‌شان اهل سیاست و تحلیل از منظر نقش نظارت استصوابی نیستند و از منظر اجتماعی تحلیل می‌کنند.
پایان دور چهارم مذاکرات ایران - امریکا در عمان پایان دور چهارم مذاکرات ایران - امریکا در عمان
عباس عراقچی وزیر خارجه ایران و استیو ویتکاف نماینده ترامپ رئیس جمهور امریکا، ریاست هیات‌های دو کشور را در مذاکرات برعهده دارند.
بحران در حکمرانی آب بحران در حکمرانی آب
چالش خشکیدگی ایران که ریشه در عوامل انسانی و محیطی دارد، در طول قرن‌های گذشته با تدبیر جوامع محلی مدیریت شده بود. با این حال قرار گرفتن تفکر «تامین تقاضا» به جای «مدیریت تقاضا» در مرکز سیاستگذاری آب، زمینه‌ساز سرایت بحران به حوزه شرب شده است.
۲۰۰ هزار واحد مسکونی برای فرهنگیان ساخته می‌شود ۲۰۰ هزار واحد مسکونی برای فرهنگیان ساخته می‌شود
سخنگوی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه آنچه مشهود است این است که ۳۹۰ هزار نفر از فرهنگیان اکنون فاقد مسکن هستند و طی تفاهم‌نامه‌ای که امروز با وزارت راه و شهرسازی امضا شد ساخت ۲۰۰ هزار واحد مسکونی هدف گذاری شده که ساخته شود
برگزیده
سوداگری ایرلاین‌ها با نزدیک‌شدن به روز عرفه سوداگری ایرلاین‌ها با نزدیک‌شدن به روز عرفه
در آستانه روز عرفه و عید قربان، قیمت بلیط هواپیما در مسیر‌های زیارتی، به‌ویژه نجف، دوباره جهش یافته است. به نظر می‌رسد ایرلاین‌ها قبل از اینکه با تقاضای زائران عتبات عالیات مواجه شوند، سوداگری خود را آغاز کرده و در کمتر از دو هفته، قیمت بلیط پرواز‌های نجف را حدود ۱۰ میلیون تومان بالا برده‌اند.
سایپا به بابک زنجانی می‌رسد؟ سایپا به بابک زنجانی می‌رسد؟
برخی رسانه‌ها از حضور بابک زنجانی با پشتوانه هلدینگ دات‌وان در فهرست متقاضیان خرید ۴۲ درصد سهام سایپا خبر داده‌اند. ادعایی که در صورت تایید نهاد‌های رسمی می‌تواند روند واگذاری در صنعت خودروسازی را با پرسش‌های تازه همراه کند.
آغاز لابی وزیر اقتصاد پیشنهادی دولت در بهارستان آغاز لابی وزیر اقتصاد پیشنهادی دولت در بهارستان
با وجود اینکه سیدعلی مدنی‌زاده هنوز به صورت رسمی از طرف دولت به مجلس معرفی نشده، اما در روز‌های اخیر استاد اقتصاد دانشگاه شریف لابی خود در مجلس را آغاز کرده و با برخی از نمایندگان دیدار‌هایی برای جلب رضایت آنها داشته است. گفته می‌شود عصر امروز تعدادی از نمایندگان با مدنی‌زاده ملاقات داشتند.
صفحه خبر بالای تصاویر