کد خبر: ۲۳۶۲
تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۹
آلودگی هوا و ترافیک گریبان تهرانی ها را گرفته است. سیستم حمل ونقل عمومی فرسوده است. در چهار سال گذشته عقب ماندگی های جدی در این زمینه داشته ایم. مدیران جدید شهری می گویند که اتفاقات خوبی در راستای تقویت حمل و نقل عمومی در پیش رو است.

آلودگی هوا گریبان تهرانی ها را گرفته است. آلودگی هوا و ترافیک دو چالش اساسی تهران هستند. رفع آلودگی هوا نیازمند یک کار و برنامه ریزی مستمر و چندین ساله است. منابع متحرک 80 درصد آلودگی هوا را شامل می شوند. مهمترین راه کار رفع آلودگی هوا توسعه حمل ونقل عمومی است و البته مدیران می گویند اتفاقات خوبی در راستای تقویت حمل و نقل عمومی در پیش رو داریم.

ماجرای تغییر ساعت طرح ترافیک؛ متهم اصلی آلودگی هوای تهران کیست؟

گروه اجتماعی خبرگزاری فارس، از امروز سومین مرحله از بازگشایی مدارس جهت فعالیت‌های حضوری را خواهیم داشت که دانش‌آموزان دوره ابتدایی در تمام پایه‌ها و دانش‌آموزان دوره متوسطه اول راهی مدارس می شوند. قرار بود همزمان با بازگشایی کامل مراکز آموزشی شهر تهران ساعات محدوده طرح ترافیک و کنترل آلودگی هوا تغییر کند تا شاید بتوان ترافیک را در محدوده مرکزی کاهش داد.

اما معاونت حمل ونقل ترافیک شهرداری تهران طی اطلاعیه ای این موضوع را منتفی اعلام کرد و خبر داد با توجه به عدم بازگشایی کامل مدارس و دانشگاه ها تغییر ساعت اجرای محدودیت های ترافیکی (طرح ترافیک و طرح کنترل آلودگی هوا) کماکان از ساعت ۷:۳۰ الی ۱۷ پا برجا خواهد بود.

پیش از این بر اساس مصوبه شورای ترافیک شهر تهران قرار بود، همزمان با بازگشایی مدارس و دانشگاه ها ساعت اجرای محدوده طرح ترافیک و کنترل آلودگی هوا از ساعت ۰۶:۳۰ لغایت ۱۸:۰۰(در نیمه دوم سال)تغییر یابد، که با توجه به عدم بازگشایی کامل مدارس و دانشگاه ها در تهران به صورت کامل، کما فی السابق از اول آذر ۱۴۰۰ ساعت اجرای طرح ترافیک و کنترل آلودگی هوا از ساعت ۷:۳۰ لغایت ۱۷ است.

ترافیک و آلودگی هوا در تهران بیداد می کنند و مشکلاتی ایجاد کرده است مدیران جدید شهری وعده پیگیری این مشکلات را داده اند.

سید جعفر تشکری هاشمی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به افزایش آلودگی هوا در فصول سرد سال می گوید: امیدواریم بتوانیم گام های اساسی در موضوع کاهش آلودگی هوا برداریم.

رفع آلودگی نیازمند یک کار و برنامه ریزی مستمر و چندین ساله است/بسیاری از کشورها توانستند به صورت علمی مشکل آلودگی هوایشان را حل کنند

به گفته این عضو شورای شهر تهران، پدیده آلودگی هوا موضوعی نیست که ما همزمان با غبار آلود شدن هوای تهران به فکر حل آن باشیم بلکه نیازمند یک کار و برنامه ریزی مستمر و چندین ساله است.

منابع متحرک 80 درصد آلودگی هوا را شامل می شوند/ تغییر رویکرد نسبت به خودروهای فرسوده

تشکری هاشمی ادامه داد: بسیاری از شهرهای بزرگ دنیا با پدیده آلودگی هوا دست به گریبان بوده و یا هستند؛ اما توانستند به صورت علمی مشکل آلودگی هوایشان را حل کنند. بر اساس مطالعات شرکت کنترل کیفیت هوا، غالب آلودگی هوای تهران ذرات معلق زیر ۲.۵ میکرون هستندکه منشاء این ذرات صنعتی و منابع متحرک است بطوریکه منابع متحرک بیش از ۸۰ درصد تولید آلودگی هوا را شامل می شود.

تشکری هاشمی تاکید کرد: ناگزیر به تغییر رویکرد نسبت به خودروهای فرسوده و رفت و آمد خودروهای شخصی و توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی هستیم، متاسفانه شبکه اتوبوسرانی تهران نسبت به نیاز شهروندان و پاسخگویی به تقاضای سفرشان فقیر و ناتوان است در حالی که باید بیش از ۹۰۰۰ دستگاه اتوبوس داشته باشیم امروز تنها ۲۲۰۰ دستگاه اتوبوس در شهر تهران فعالیت دارند این مهم نشان می‌دهد با توجه به کمبود اتوبوس در شهر تهران ناگزیر شهروندان بیشتری از وسیله شخصی استفاده می‌کنند.

این عضو شورا بیان کرد: وزارت نفت بایددر تولید سوخت با کیفیت برای نیروگاه‌ها و کارخانه وارد عمل شود از سوی دیگر باید با اهتمام بیشتر و عزمی جدی تامین ناوگان حمل و نقل عمومی را پیگیری کنیم.

در این دوره مدیریت شهری دو موضوع ترافیک و آلودگی هوا را با جدیت دنبال خواهیم کرد

وی به ابراز نارضایتی مقام معظم رهبری از وضعیت ترافیک تهران اشاره کرد و گفت: متاسفانه مدیران تا لحظه بحران صبر می کنند. اما بدون شک در این دوره مدیریت شهری دو موضوع ترافیک و آلودگی هوا را با جدیت دنبال خواهیم کرد.

ماجرای تغییر ساعت طرح ترافیک؛ متهم اصلی آلودگی هوای تهران کیست؟

آبان آلوده ترین ماه سال جاری/زنگ خطر برای افزایش غلظت آلایندگی و تعداد روزهای آلوده در روزهای سرد سال

سولماز احدی کارشناس واحد پایش شرکت کنترل کیفیت هوای تهران می گوید: وقوع شرایط نسبتاً پایدار و سکون نسبی جوی در بیشتر روزهای ماه جاری در تشدید غلظت بیشتر آلاینده‌ها به‌ویژه ذرات ریز معلق موثر بوده‌اند.

وی با اشاره به اینکه ۹ روز از مجموع روزهای آلوده آبان طی ۱۳ روز انتهایی ماه گذشته اتفاق افتاده است، گفت: این وضعیت می‌تواند زنگ خطری برای افزایش غلظت آلایندگی و تعداد روزهای آلوده در روزهای سرد سال باشد.

وی ادامه داد: تردد و ترافیک بالا در معابر شهری، اجرا نشدن قوانین و مقررات مربوط به نوسازی ناوگان، سهم بالای خودروهای فرسوده و آلاینده و تردد انواع موتورسیکلت‌های آلاینده و فرسوده در تولید و انتشار آلاینده‌های هوا از نقش تعیین کننده‌ای برخوردار هستند.

بر اساس این گزارش، تعداد روزهای فراتر از حد مجاز از ابتدای سال جاری ۵۳ روز بوده است که در مدت مشابه سال گذشته این آمار برابر با ۶۲ روز گزارش شد بنابراین در مجموع کیفیت هوا در سال جاری تاکنون مطلوب‌تر از سال قبل بوده است.

بعد از شیوع کرونا طرح ترافیک به منظور کاهش ازدحام جمعیت در ناوگان حمل و نقل عمومی مدتی لغو شد .برخی از کارشناسان معتقدبودند که لغو طرح ترافیک در کاهش شیوع کرونا تاثیری نداشته و برخی هم نظر عکس داشتند.

شرایط طرح ترافیک تغییر کرد به طوری که کارمندان و افراد شاغل در مرکز شهر امکان ورود بدون جریمه به محدوده طرح ترافیک و یکبار خروج از آن را پیدا کردند.

اما بعد از واکسیناسیون دوباره ساعت قدری افزایش یافت و قرار بود با بازگشایی کامل مدارس و دانشگاه ها دوباره ساعت طرح تغییر کند که فعلا شهرداری اعلام کرد ساعت طرح ترافیک تغییر نمی کند.

از 29 آبان منع تردد شبانه در تهران لغو شود و شرایط ترددهای درون شهری به حالت قبل از کرونا برگشته است. البته اعلام شده که از این پس قرار است مدیریت هوشمند کرونا اجرایی شود.

ترافیک 10 تا 15 درصدی را پیش بینی می کنیم

با بازگشایی‌های مدارس شاهد افزایش حجم ترافیک در معابر خواهیم بود.سردار سید کمالی هادیانفر، رییس پلیس راهور ناجا در این باره می گوید: از ابتدای آذر مدارس به صورت صددرصدی باز نمی‌شود و شاید خیلی باری اضافه نکند، اما پیش‌بینی این است که ۱۰ تا ۱۵ درصد بار صبحگاهی را به ما تحمیل خواهد کرد.

متاسفانه باید مقداری صبر کرد تا ناوگان اتوبوسرانی و مترو تکمیل شود

اعضای شورای شهر تهران اعلام کردند برنامه های برای رفع آلودگی هوا و ترافیک در تهران دارند.مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران به گلایه مقام معظم رهبری در ارتباط با ترافیک و آلودگی هوای تهران اشاره کرد و گفت: برای این موضوع کارگروهی در شورا تشکیل شده و در وزارت کشور نیز کارگروهی تشکیل شده که تلاش خود را می کنند اما عقب افتادگی در بحث ترافیک بخاطر کمبودهایی که در ناوگان اتوبوسرانی و مترو هست وجود دارد که به این سرعت هم قابل جبران نیست. متاسفانه باید مقداری صبر کرد تا ناوگان اتوبوسرانی و مترو تکمیل شود.

ماجرای تغییر ساعت طرح ترافیک؛ متهم اصلی آلودگی هوای تهران کیست؟

در مورد مسائل اداره شهر نباید منفعل باشیم/ اتفاقات خوبی در راستای تقویت حمل و نقل عمومی در پیش رو داریم

با استفاده از ظرفیت نخبگان و سپردن امور به مردم و نخبگان می توان مشکلات را حل کرد. علیرضا نادعلی سخنگوی شورای شهر تهران در این باره گفت: در مورد مسائل اداره شهر نباید منفعل باشیم و با تعاملی که بین دولت و شهرداری وجود دارد، می توانیم اتفاقات جدیدی را رقم بزنیم.

وی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری در خصوص وضعیت ترافیک تهران در دیدار با نخبگان گفت: می توان با استفاده از ظرفیت نخبگان و سپردن امور به مردم و نخبگان مشکلات را حل کنیم و از روحیه محافظه کاری در برخورد با موانع و دستگاههایی که باید کاری انجام دهند خارج شویم.

به گفته نادعلی، اتفاقات خوبی در راستای تقویت حمل و نقل عمومی در پیش رو داریم و بحث های مبتکرانه ای در سرمایه گذاری و درون سپاری و برون سپاری توسعه ناوگان حمل ونقل عمومی انجام شد که شهردار تهران در گزارش سه ماهه خود این مباحث را با اعلام آمار و ارقام اعلام می کند.

وی با بیان این که مدیریت شهرداری در استفاده از توان نخبگان اهتمام ویژه دارد گفت: با خبر هستم که معاون حمل و نقل و تعدادی از اعضای شورا با نخبگان شهید بهشتی دیدار داشتند. امیدواریم با توجه به اختیارات و شرایطی که داریم اوضاع را بهبود ببخشیم.

بر اساس این گزارش، آلودگی هوا و ترافیک دو چالش اساسی تهران است. وضعیت حمل و نقل عمومی خوب نیست و در چهار سال گذشته عقب گردهای در این زمینه داشته ایم. سیستم حمل ونقل فرسوده است و باید برای رفع این مشکل اقدام اساسی انجام داد چرا که مهمترین راه کار رفع آلودگی هوا توسعه حمل ونقل عمومی است و البته مدیران می گویند اتفاقات خوبی در راستای تقویت حمل و نقل عمومی در پیش رو داریم.

آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
مردمان سنگی در شهری سنگی در ایتالیا title
انسان‌هایی که به یکباره و توسط آتفشان شهر با گداخته‌های مذاب تبدیل به سنگ می‌شوند و به همان شکل در شهر می‌مانند و شهر تبدیل می‌شود به موزه‌ای از انسان‌های سنگ شده.
جزئیات عملیات تروریستی در مسکو/ عامل حمله تروریستی مسکو مشخص شد + فیلم title
در پی حمله حداقل سه نفر با لباس شبه نظامی به طبقه همکف یک تالار کنسرت در شهر کروکوس در نزدیکی مسکو و تیراندازی با سلاح‌های خودکار به سمت حاضرین در این تالار و پرتاب نارنجک، بیش از 40 نفر کشته و حداقل یکصد نفر زخمی شده‌اند.
هایده و معین خواننده های مورد علاقه علی پروین و حسن روشن title
اسطوره پرسپولیسی‌ها در پاسخ به اینکه علاقه‌اش به صدای کدام خواننده است؟ بعد از اینکه حسن روشن نام معین را به زبان آورد، گفت: من صدای خانم هایده را دوست دارم و گوش می‌دهم!
کاوشگرِ استقامت محموله‌های حاوی سنگ و خاک مریخ را جمع آوری کرد + فیلم title
تصویری از محموله‌های حاوی سنگ و خاک در سطح مریخ که توسط کاوشگرِ استقامت انبار شده اند. این‌ محموله‌ها آماده میشوند تا با ماموریت بعدی ناسا، به زمین پرتاب شوند.
انتخابات ریاست‌جمهوری روسیه آغاز شد title
رای دهندگان روسی در شرق دور روسیه شامل «کامچاتکا»، «چوکوتکا» و سایر نواحی این منطقه ۸ صبح امروز (جمعه) به وقت محلی آرای خود را برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ روسیه به صندوق رای انداختند.
نتایج نهایی شمارش آرای نامزدهای شهر تهران ۱۰۰ نفر آخر ۱۰۰ رای هم نداشتند! + لیست کامل title
نتایج انتخابات مجلس شهر تهران ۱۴ نفر اول این فهرست، با کسب حدنصاب حداقل ۲۰ درصد آرای صحیح، در دور اول به مجلس راه می‌یابند و ۳۲ نفر بعدی برای تعیین ۱۶ نماینده دیگر این حوزه در دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم رقابت خواهند کرد.
نتایج نهایی شمارش آرا انتخابات مجلس شورای اسلامی در سراسر کشور title
ستاد انتخابات کشور از صبح روز شنبه نتایج شمارش آرا انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی را برای اطلاع ملت شریف ایران اسلامی منتشر می‌کند که براساس آخرین اطلاعات دریافتی، این گزارش به روز رسانی می‌شود.
برگزیده
پیام نوروزی رهبر انقلاب جهش تولید با مشارکت مردم در سال ۱۴۰۳ title
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی به مناسبت آغاز سال ۱۴۰۳ ضمن تبریک عید نوروز به ملت ایران به‌ویژه خانواده‌های ایثارگران و همه ملت‌هایی که نوروز را گرامی می‌دارند، سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نامگذاری کردند.
اعلام ساعت فعالیت موزه‌ها و اماکن تاریخی در نوروز title
ساعت فعالیت موزه‌ها و اماکن فرهنگی‌تاریخی در نوروز ۱۴۰۳ و لیالی قدر اعلام شد.
محدودیت بانکی برای کسانی که ارز مسافرتی گرفته‌اند و مسافرت نرفته‌اند title
بانک مرکزی اسامی خریداران ارز مسافرتی را که سهمیه ارز را تحویل گرفته، ولی بلیط‌شان را کنسل کرده‌اند، دریافت کرده است و بناست تغییرات مهمی در خدمات بانکی به این افراد اعمال شود. یکی از دلایل اصلی افزایش قیمت ارز در ایام نزدیک به سال نو، در سال جاری و سنوات قبل، افزایش تقاضا در بازار ارز است که موجب تشدید دلالی و سوداگری هم می‌شود.
نتایج نهایی شمارش آرای نامزدهای شهر تهران ۱۰۰ نفر آخر ۱۰۰ رای هم نداشتند! + لیست کامل title
نتایج انتخابات مجلس شهر تهران ۱۴ نفر اول این فهرست، با کسب حدنصاب حداقل ۲۰ درصد آرای صحیح، در دور اول به مجلس راه می‌یابند و ۳۲ نفر بعدی برای تعیین ۱۶ نماینده دیگر این حوزه در دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم رقابت خواهند کرد.
نتانیاهو چه قولی داده بود به بایدن؟ title
اسکای نیوز عربی در گزارشی امروز از عدم تمایل جو بایدن رئیس جمهور آمریکا برای گفتگو با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل خبر داد.