هنر معصیتی است که به رستگاری میانجامد!
مخاطب۲۴، موزه هنرهای معاصر تهران از آثار اهدایی بهرام دبیری با نام (به آینده سپرده شد) رونمایی کرد، نقاشی که بسیاری از دوستان و منتقدانش معتقدند که تاثیر پذیرفتگی عمیق او از شعر باعث شده است از مهارتهای خودش فراتر برود و در آن شکلها بدل به تصاویرانتزاعی و مولفانه و هماهنگ با روحیهء هنرمند و خود آثار است، زنانی در نیم رخ، اسبهایی پاک، سپید و فروتن، زنانی با چهرهای مکرر در نیمرخ، کبوترانی زخمی به دنبال پناه و پناهنده، انسان و حیوانهایی باهم یا درهم غوطه خورده در زمینههای قهوهای، سرخ، سبز و آبی آن چیزهایی هستند که تماشاگران در آن خطوط رنگی نرم و قوس دار نقاش ما دیده میشود همراه با مفاهیم و مضامین اساطیر، ادبی، فلسفی و روانشناختی.

در این نمایشگاه تماشاگران با سیر تاریخی هنرمند و فعالیتهای او آشنا میشوند از جمله نمدبافیهای بسیار خاص، نقاشیهای پشت شیشه، مجسمههای فلزی مثل مرد فلوت زن، کلاژها و دوخت بر روی پارچه، همچنین ما در باکسهای شیشهای با دست نوشتهای گاه به گاه هنرمند رو به رو هستیم.

نجف دریابندری در ماهنامه آدینه ۷۲ درباره ستایش خلوص کارهای دبیری مینویسد: دبیری به مرحلهای رسیده است که میتواند از مهارت هایش صرف نظر بکند و دستش را در کشیدن طرح و انتخاب رنگ آزاد بگذارد. در کارهایش رنگها محدود و ملایم، غالبا نوعی ترکیب بندی انتزاعی است ولی در بسیاری از آنها انسان حضور دارد_ به ویژه چهزه آشنای زنی غالبا به شکل نیمرخِ ناتمامی که مانند امضای نقاش در آخرین لحظه و با یک حرکت سریع روی کار آمده است. این چهره نوعی کیفیت تغزلی به کارهای دبیری میدهد. تابلوهایی که این کیفیت درآنها قوی است در حکم غزلهایی هستند که نقاش با رنگ و خط سروده است.

در این رویداد، ۶۷ اثر اهدایی، ۸ اثر امانی و ۶ اثر از گنجینه موزه به نمایش درآمد؛ مجموعهای که تداوم، تحول و زبان تصویری منحصربهفرد دبیری را در جستوجوی زیبایی میان اسطوره، عشق و خشونت بازتاب میدهد.
