کد خبر: ۳۰۵۹۹
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۴۰۲ - ۱۸:۱۴
رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران با بیان اینکه طبق مطالعات بیش از ۸۰ درصد منابع آلودگی هوای تهران ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون و خودرو‌ها و موتورسیکلت‌ها هستند، گفت: در برنامه چهار ساله چهارم شهرداری را موظف کردیم بازنگری در طرح ترافیک را در دستور کار قرار دهد.

مخاطب 24- سید جعفر تشکری هاشمی، رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در نشست خبری خود با اشاره به آلودگی هوا در تهران گفت: ده‌ها سال است که با آلودگی هوا دست به گریبان هستیم و طبق مطالعات بیش از ۸۰ درصد منابع آلودگی هوای تهران ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون و خودروها و موتورسیکلت‌ها هستند. نباید برای آلودگی هوا دنبال موضوعات پنهان گشت، به‌طوری که موتورسیکلت‌ها هشت برابر خودروهای استاندارد یورو۲ آلودگی تولید می‌کنند و در تهران با ۱۲ میلیون لیتر مصرف سوخت، شاهد آلودگی هستیم.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه باید برای منابع آلودگی راهکار اندیشیده شود، گفت: تجربه دنیا را نباید در این خصوص نادیده گرفت‌ خودروهای فرسوده نباید بی‌مهابا در شهر حرکت کنند. دولت باید مداخله کند و سیاست‌های تشویقی در نظر بگیرد و در مرحله اول نوسازی خودروها را در اولویت قرار دهد زیرا با نوسازی کاهش آلودگی، کاهش خسارات ناشی از تصادفات و مرگ و میر را شاهد خواهیم بود.

بیشتر بخوانید:

بیشتر بخوانید

بودجه 700 میلیاردی شهرداری برای خرید موتورسیکلت برقی

او در ادامه با بیان اینکه ۱۵۶ دستگاه موتورسیکلت برقی به تهران داده شده است، گفت: در بودجه امسال شهرداری ۷۰۰ میلیارد تومان برای خرید موتورسیکلت برقی در نظر گرفته‌ایم اما هنوز اقدام عملی صورت نگرفته و شهرداری باید ورود کند و از سوی دیگر اتوبوس ها و تاکسی ها نیز باید برقی شوند.

تشکری هاشمی تصریح کرد: خودرو به حدی گران شده که مردم طاقت این گرانی‌ها را ندارند. پشت مرزها خودروهای برقی از خودروهای ما ارزان‌تر هستند. بنابراین دولت باید مسیر را برای ورود خودروهای برقی فراهم کند. باید درهای کشور را باز کنیم و اجازه دهیم خودروهای برقی وارد تهران شوند. از طرفی مشکل سوخت کارخانجات نیز باید رفع شود. وقتی گاز نداریم و در کارخانه‌ها و نیروگاه‌ها مازوت مصرف می‌کنیم، باید شاهد آلودگی هوا باشیم. تنها راه حل، عمل، عمل و عمل است.

600 کشته در 6 ماه اول 1402

این عضو شورای شهر تهران ادامه داد: با بیان اینکه باید با تابلوهای هشدار مردم را تشویق کنیم که از پل های عابر پیاده عبور کنند، یادآور شد: حذف عوامل فیزیکی در سطح شهر باعث افزایش بحران مرگ و میر می شود. در تهران در ۶ ماه ابتدایی سال ۶۰۰ کشته داشتیم، در حالیکه آمار کلی سالهای قبل به این میزان بوده و این نشان می دهد که ابزارهای هشدار دهنده در شهر ضعیف شده است.

او با بیان اینکه پارک حاشیه‌ای هفت هزار شغل ایجاد می‌کرد، گفت: مردم هم از سلامت خودروی خود در فضاهای پارک اطمینان ندارند و هم شهرداری از درآمد خود محروم شده است. ما تذکرها را داده ایم و امیدواریم تا پایان سال حداقل همین ۱۲۰ هزار فضا ایجاد شود.

تشکری هاشمی با بیان اینکه طرح ترافیک فعلی در سال ۱۳۵۹ در دولت موقت به تصویب رسیده است، تصریح کرد: بیش از ۴۰ سال گذشته و شرایط امروز به هیچ عنوان شباهتی با آن سالها ندارد. نسخه سال ۵۹ حتما در سال ۱۴۰۲ نمی تواند نسخه کارآمد باشد. به همین سبب در برنامه چهار ساله چهارم شهرداری را موظف کردیم بازنگری در طرح ترافیک را در دستور کار قرار دهد. برخی ساکنین از محدوده ترافیک کوچ کرده‌اند و باعث شب مردگی شده و فاصله فاحشی را در قیمت گذاری املاک مردم ایجاد کرده است. اگر معابر طرح ترافیک شلوغ تر از دیگر معابر نباشد خلوت‌تر نیست و این نشان می دهد که طرح ترافیک مؤثر نبوده و سکونتگاه های مردم از این طرح آسیب دیده است. لذا از شهرداری تهران درخواست کرده ایم که مطالعه کنند و ممکن است یا این طرح توسعه یابد یا به کلی جمع آوری شود. تا مطالعات انجام نشود و خبرگان نظر ندهند نمی‌توانیم در این خصوص نظر دهیم.

او با بیان اینکه مطالعات ترافیکی نشان می دهد که چه میزان خودرو باید در محدوده های طرح ترافیک تردد کنند، تاکید کرد: قرار نیست طرحی ارائه دهیم و مقرر شده شهرداری طرح خود را در این زمینه ارائه دهد. ما حتما با کارشناسان و خبرگان در این زمینه صحبت خواهیم کرد و مشورت خواهیم گرفت. تصویب این طرح تا پایان امسال به نظر غیر ممکن می رسد اما امیدواریم زودتر به نتیجه برسد. هرچند باید زیرساخت های فنی و اجتماعی طرح فراهم شود تا رضایتمندی عمومی را به دنبال داشته باشد.

تشکری هاشمی با بیان اینکه آزادراه شهید شوشتری به عنوان کمربند شرق تهران می‌تواند فضایی برای تردد خودروهای ترانزیتی باشد، گفت: یکی از پروژه‌هایی که برای تکمیل شبکه موجود نیاز است، آزادراه شهید شوشتری است. به دلیل مشکلات با محیط زیست و منابع طبیعی و قرار گرفتن بخشی از طرح در مناطق حفاظت شده، هنوز به نتیجه نرسیده ایم. بخشی از طرح از بزرگراه امام رضا(ع) تا میدان هجرت عملیاتی خواهد شد اما مابقی آن نیاز به راه حل دارد. بزرگراه شهید برورجردی نیز به طول ۳.۷ کیلومتر چند ماه قبل به بهره برداری رسید و هزار متر نیز در آینده نزدیک افتتاح خواهد شد. فکر می کنیم بیش از این شهر به گسترش شبکه نیاز ندارد و باید به سمت توسعه حمل و نقل عمومی برویم اما قضاوت نمی کنیم و منتظر اجرای کامل این طرح ها می مانیم.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران با بیان اینکه سه دسته تقاطع در سطح شهر داریم، گفت: برخی تقاطع های ما ثابت و برخی برنامه پذیر هستند و برخی دیگر نیز به صورت هوشمند طراحی شده اند. ما باید به سمت تقاطع های هوشمند برویم. با توجه به اینکه در چند سال اخیر به روز رسانی تجهیزات هوشمند صورت نگرفته و به دلیل نقص فنی، کار خود را به درستی انجام نمی دهند، امیدواریم شهرداری بعد از گذشت یک سال از فعالیت شرکت کنترل ترافیک با حضور سرپرست های مختلف، در این زمینه وارد عمل شود.

او افزود: باید هرچه سریع‌تر مدیر شرکت کنترل ترافیک مشخص شود و شهرداری به فوریت رفع مشکل کند و در این صورت از پلیس خواهیم خواست که با وجود چراغ های هوشمند، پلیس به هیچ عنوان ورود نداشته باشد و چراغ ها دستکاری نشود.

تشکری هاشمی در خصوص محدودیت در دسترسی به اطلاعات آرشیوی شرکت کنترل کیفیت هوا، گفت: آمارها و داده ها در هر بخشی به جز داده های محرمانه، بایستی در اختیار تمام کسانی که نیاز به این داده ها دارند، قرار بگیرد. متأسفانه شاهد تولید جنگلی از داده ها هستیم که در فضایی حبس شده قرار می گیرند و هزینه ای بی جهت برای آن انجام می شود. داده ها باید در اختیار متخصصین و علاقمندان قرار بگیرد. داده های حوزه آب و هوا محرمانه نیستند و حتماً پیگیری برای دسترسی عمومی به اطلاعات این بخش را انجام خواهیم داد.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در پاسخ به سوال خبرنگار اکو ایران با تأکید بر اینکه در شورا بنا بر حداکثر همراهی با مدیریت شهری برای رفع مشکلات است، گفت: رقابت و درگیری بین شهرداری و شورا وجود ندارد و نباید باشد. ما تلاش می کنیم بسیاری از مسائل را پیش از مطرح شدن در صحن شورا، در نشست ها برطرف کنیم و بعضاً برخی مشکلات در همین نشست‌ها رفع می شود. در مواردی که با کمبود زمان روبه رو هستیم تذکرات را در صحن مطرح می کنیم و شاهد این هستیم که شهردار دستورات لازم را می دهد و مشکلات حل می شود. اگر تذکرات به نتیجه نرسد ما از محل طرح سوال اقدام می کنیم و تلاش شورا و مدیریت شهری این است که کار به این مرحله نرسد. برای مثال در خصوص سرویس دانش آموزان استثنایی مشکلات حقوقی وجود داشت و تا این مشکل حل شود، سال تحصیلی تمام شد و امسال می بینیم که مشکلی وجود ندارد.

تشکری هاشمی با بیان اینکه پس از تذکرات ما فعل و انفعالات در شرکت کنترل ترافیک متوقف شود، گفت: امروز با انتخاب مدیریت جدید امیدواریم این شرکت سر و سامان پیدا کند. در مجموع ما تذکرات را رها نمی کنیم و مؤکداً و مرتباً مسائل را پیگیری می کنیم و شاهد هستیم که شهرداری نیز با جدیت برای حل مشکل اقدام می کند و در مواردی در لایه های کارشناسی قرار می گیرد.

او با اعلام اینکه ۶۰ درصد از جرائم رانندگی در هر شهر باید به شهرداری پرداخت شود، خاطرنشان کرد: به جز سال اخیر، کمتر از ۱۰ درصد از سهم شهرداری پرداخت می شد در حالیکه اجازه هزینه کرد این مبلغ در محلی دیگر وجود ندارد. سال گذشته رقم خوبی در این بخش به شهرداری پرداخت شد اما سالهای قبل رقم پرداختی کمتر از ۱۰ درصد بود.

این عضو شورای شهر تهران با اعلام اینکه شرکت بیدود در مناقصه شهرداری شرکت نکرده است، خاطرنشان کرد: مناقصات برنده داشته و شرکت برنده، در حال تجهیز است تا دوچرخه ها مجدداً وارد مدار شوند. علت تذکر ما این بود که شرکت بیدود هزاران دوچرخه خریداری کرده بود و تنها مصرف کنندگان آن شهرداری تهران بود و این عاقلانه و منصفانه و دور از نگاه تخصصی است که اجازه دهیم گروهی که سرمایه چند صدمیلیاردی هزینه کرده، از بین برود. از شهرداری خواسته ایم در مناقصات بعدی از این شرکت دعوت کند.

او با بیان اینکه در سال ۱۴۰۲ پیش بینی های جسورانه ای دربودجه حمل و نقل صورت گرفت، یادآور شد: قاطعانه ترین و اثربخش‌ترین تصمیم برای حمل و نقل عمومی در سال جاری گرفته شد. هزار و ۵۰۷ واگن داریم که هزار و ۳۰۰ واگن فعالیت می کنند و برای تهران بسیار کم است و باید حداقل هزار و ۶۰۰ واگن داشته باشیم تا سرفاصله چهار دقیقه را تأمین کنیم. باید به ازای هر کیلومتر یک رام قطار داشته باشیم و به همین منظور بر اساس قراردادهای گذشته، با پیگیری های خوب شهرداری تهران در سال جاری توانستیم ۱۵ درصد پیش پرداخت خرید واگن را عملیاتی کنیم و این مبلغ به حساب شرکت سازنده خارجی واریز شد.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران با بیان اینکه برای ۲۵۹ دستگاه واگن نیز در کنار ۷۹۱ واگن قید شده در قرارداد با چین، تفاهم نامه امضا شده است، یادآور شد: علاوه بر انجام پیش پرداخت، قرارداد تأمین سه هزار دستگاه اتوبوس با تولیدکنندگان داخلی منعقد شد و با سازمان برنامه و بودجه به توافق رسیدیم که ۲۰ درصد پیش پرداخت برای خرید هزار دستگاه اتوبوس برقی، هزار دستگاه اتوبوس دو کابین، ۱۰ هزار دستگاه ون، ۱۰ هزار دستگاه تاکسی برقی و ۱۰۰ هزار دستگاه موتورسیکلت برقی انجام شود.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا با اعلام اینکه فقط هشت رام قطار از چین وارد خواهد شد، گفت: مابقی رام هایی که در قرارداد به آن اشاره شده در کشور تولید خواهد شد. به نوعی ۵۵ درصد از رام ها با مهندسی و فناوری ایرانی تولید می شود. علاوه بر این ۸۴۰ دستگاه بوژی در داخل کشور تولید خواهد شد.

در ادامه این جلسه تشکری هاشمی با بیان اینکه عملیات اصلاح و ایمن سازی پل ها در حال انجام است، اظهار کرد: معاونت فنی و عمرانی به صورت مستمر پل ها را ایمن سازی می کنند و شهروندان نباید نگران باشند؛ نه تنها پل ها استحکام کافی دارند بلکه مرتباً مورد بازدید قرار می گیرند.

او افزود: تعدادی پل فلزی نیز داریم که منظر شهری مناسبی ندارند. برای مثال پلی مقابل دانشگاه امیرکبیر وجود دارد که هزینه اصلاح و ایمنی آن ممکن است از هزینه ساخت آن بیشتر باشد. ما شهرداری را موظف کردیم که این پل ها جمع آوری شود و قرار بود در عید امسال پل حافظ جمع شود اما شهرداری اعلام کرد که باید بررسی مجدد صورت بگیرد که مطمئن شویم پیامد ترافیکی خواهد داشت یا خیر؟ در ۶ ماه دوم شهر کشش اجرای این طرح ها را ندارد اما به هر شکل از شهرداری می خواهیم به سرعت در این خصوص نظرات خود را اعلام و در سال آینده پل‌ها را جمع آوری کند.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا با اشاره به زمان ورود قطارها به ایران، گفت: پیش پرداخت ۱۴۰ میلیون دلاری قطارها ۶ سال زمان برد که در یک سال گذشته، این ۶ سال زمان برد. شرکت سازنده اعلام کرد که تا زمانی که طراحی قطارها به تأیید ما برسد و تولید شود، ۲۳ ماه زمان می برد اما در جلسات شرکت سازنده را متقاعد کردیم که اولین گروه واگن ها را تا بهمن ماه سال آینده به ما تحویل دهند و چهار سال زمان خواهد برد که قطارهای بعدی از راه برسند.

او افزود: امروز TBM خط ۱۰ آغاز شده و برای خط هشت و ۱۱ نیز توافقات صورت گرفته و در دستور ساخت قرار گرفته و مردم باید بدانند افق روشنی پیش روی آنهاست اما اینکه فوراً این خطوط راه اندازی شود، خارج از انتظار است.

او با بیان اینکه شبکه عوارضی باید تشکیل و شهرها باید به آن متصل شوند، گفت: شهرداری تهران باید با پلیس راهور مشکلات سال‌های اخیر را رفع کند و خودروهایی که به صورت غیرقانونی وارد محدوده طرح ترافیکی می شوند و جریمه نمی شوند، تعیین تکلیف شوند؛ چراکه امروز 10ها هزار خودروی پلاک شهرستان در محدوده های طرح ترافیک و LEZ تردد می کنند.

 
منبع: اکوایران
آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
مرد نقاش رنگ مرگ به زندگی خانواده زد! title
اواخر فروردین امسال، مرگ زن جوانی در بیمارستان سوانح و سوختگی به تیم جنایی اعلام شد.
استاد سارا هم وارد دنیای بدون کیش و مات مد شد! title
سارا خادم الشریعه شطرنج باز ایرانی است. سارا خادم الشریعه از ۸ سالگی شطرنج را شروع کرده. سارا خادم الشریعه در سال ۱۳۹۴ قهرمان شطرنج زنان شد. سارا خادم الشریعه به اسپانیا پناهده شده است. حالا عکس سارا خادم الشریعه روی یک جلد مجله مد ثبت شده است.
تولد ۴۴ سالگی فریدون زندی با پسرش title
فریدون زندی تصویر جالبی در فضای مجازی به اشرتاک گذاشت.
عمو ابراهیم رییسی با حقوقش چی کار می‌کند؟ title
فرزند رئیسی درباره میزان حقوق پدرش در قوه قضائیه توضیحاتی ارائه کرد.
دلیل سفید شدن مو‌ها چیست؟ title
از زمان‌های قدیم تا به امروز این باور وجود دارد که کندن مو‌های سفید باعث زیاد شدن آن‌ها می‌شود، اما این فرضیه تا چه حد درست است.
سعید آقاخانی از کوه افتاد و در بیمارستان بستری شد title
آذرنگ در صفحه شخصی خود نوشت: قرار نبود سعید آقاخانی از کوه بیفته و جا بمونه… تو مسیرِ کوه افتاد و مهره‌هایِ کمرِش آسیب جدی دید.
سالم‌ترین و بدترین ظروف برای پخت و پز title
برای انتخاب ظرف مورد نیاز برای پخت غذا باید به امکان تمیز کردن و شست‌وشوی ظرف دقت شود، زیرا اگر ظرف از نظر فیزیکی به گونه‌ای باشد که نتوان خوب آن را تمیز کرد و موجب تجمع باکتر‌های و میکروب‌ها شود، موجب بیماری روده‌ای می‌شود.
برگزیده
رئیسی: ما آفریقا را برای آفریقا می‌خواهیم title
رئیس جمهور گفت: نگاه غرب به آفریقا برای تامین منافع خود است؛ آن‌ها آفریقا را برای خودشان می‌خواهند ما آفریقا را برای آفریقا می‌خواهیم. این تفاوت دو رویکرد در جهان است.
رهبر انقلاب: ملت ایران استحکام خود را باید در کار و عمل و اتحاد ملی نشان دهد title
رهبر معظم انقلاب در دیدار هزاران نفر از کارگران سراسر کشور بیان کردند: ملت ایران ایستاده و محکم است و این استحکام را در عمل باید نشان بدهیم؛ اگر این شد آن وقت سختی‌ها و گرفتاری‌ها هم در دل خود گشایش به ما ارائه خواهند داد.
صهیونیست‌ها دست از پا خطا کنند وضعیت متفاوت خواهد بود title
رئیس‌جمهور گفت: اگر رژیم صهیونیستی بار دیگر دست از پا خطا کند و تعرضی به خاک مقدس ایران کند، وضعیت متفاوت خواهد بود و معلوم نیست دیگر چیزی از این رژیم باقی بماند.
تقویت همکاری‌های قوای مسلح ایران و پاکستان عامل صلح و ثبات است title
فرمانده ارتش پاکستان در حاشیه سفر رسمی رئیس جمهوری اسلامی ایران به این کشور به دیدار آیت الله رئیسی رفت.