کد خبر: ۲۰۰۴۷
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۱
معاون بانک مرکزی بر فرهنگ سازی در لایه‌های مختلف به منظور مبارزه با پولشویی تاکید کرد و گفت: اگر بانکی با توجه به ارزیابی‌های بانک مرکزی در حوزه مبارزه با پولشویی ضعیف عمل کند، مانع رشد ترازنامه آن خواهیم شد.

مخاطب24:در جلسه هماهنگی و هم اندیشی با مدیران مبارزه با پولشویی بانک‌ها و موسسات اعتباری ابوذر سروش با تاکید بر جایگاه ویژه واحد‌های مبارزه با پولشویی در نظام بانکی به بحث کنترل ترازنامه بانک‌ها اشاره کرد و گفت: بانک مرکزی با رشد ترازنامه بانک ها، نقدینگی را در کشور کنترل می‌کند.


وی افزود: این امر از تابستان سال ۱۴۰۱ با تاکید بیشتری همراه شد که آثار آن نیز در کنترل رشد نقدینگی نیمه دوم سال، کاملا مشهود بود.


این مقام مسئول بانک مرکزی گفت: طی یک سال گذشته، ضمن بازنگری در دستورالعمل ها، با کمک مدل‌های کمی و کیفی و با بکارگیری تعداد زیادی از متغیرها، به هر بانک نمره‌ای اختصاص یافت و آن نمره، ملاک رشد ترازنامه بانک می‌باشد و اگر بانک از این رشد تخطی کند بلافاصله با ابزار‌های قانونی از جمله افزایش در سپرده قانونی یا معرفی به هیات انتظامی مواجه خواهد شد.


سروش تاکید کرد: اگر بانکی در حوزه مبارزه با پولشویی ضعیف عمل کند مانع رشد ترازنامه آن خواهیم شد و این بالاترین تنبیه برای یک بانک است، چرا که این مجازات تاثیر بسزایی در زمینه رشد مالی بانک ایجاد خواهد کرد.

وی در خصوص اقدامات بانک مرکزی در زمینه سامانه‌های بانکی نیز گفت: سامانه ذی نفع واحد در زمینه مبارزه با پولشویی و شناسایی شبکه‌ها کمک شایانی می‌کند و امیدوارم هستیم به زودی داده‌های اولیه این سامانه در اختیار بانک‌ها قرار گیرد.

سروش با بیان اینکه در اختیار داشتن داده‌ها و اطلاعات کافی و قابل اتکا به همراه استفاده از فناوری‌های نظارتی مناسب دو الزام اصلی برای اعمال نظارت هوشمند بر بانک‌ها است، افزود: در خصوص دریافت اطلاعات و داده‌ها دو گام اصلی در نظر گرفته شده است که توامان در حال پیگیری است که این دو گام شامل پیاده سازی نظام حاکمیت داده در بانک مرکزی و بانک‌ها و تکمیل پایگاه‌های داده‌ای که اطلاعات آن در شبکه بانکی نیست و باید از وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی دریافت شوند، است.

معاون نظارت بانک مرکزی با بیان اینکه جلسات دوره‌ای مدیران مبارزه با پولشویی بانک‌ها و موسسات اعتباری زمینه بحث و بررسی برنامه‌های فعلی و آتی در این حوزه را فراهم می‌کند، تاکید کرد: با توجه به امر مهم مبارزه با پولشویی نیازمند آن هستیم که هرگونه ابهام، شبهات و سوالات در این حوزه را که از جانب بانک‌ها و موسسات اعتباری مطرح می‌شود در جلسات متعدد از جمله هم اندیشی‌های دوره‌ای مورد بحث و بررسی قرار گیرد تا در تدوین دستورالعمل‌ها شاهد حداکثر تاثیرگذاری آن‌ها باشیم.

وی با تاکید بر همکاری مثبت و سازنده بانک مرکزی و مرکز اطلاعات مالی (FIU) گفت: سطح همکاری‌های بانک مرکزی با مرکز اطلاعات مالی افزایش یافته و از بانک‌ها درخواست داریم تا همانند بانک مرکزی، در این زمینه اهتمام ویژه‌ای داشته باشند.

معاون نظارت بانک مرکزی با بیان اینکه رعایت الزامات مبارزه با پولشویی در موسسات اعتباری نیازمند ورود به فرهنگ و رفتار جدیدی است و شروع آن نیز از فرهنگ سازی در لایه‌های مختلف است، گفت: خوشبختانه فرهنگ سازی در بدنه بانک‌ها با برگزاری دوره‌های مختلف برای کارکنان حوزه مبارزه با پولشویی آغاز شده است و انتظار داریم به صورت منظم این دوره‌ها پیگیری و برگزار شود.

وی افزود: دوره‌های آموزشی در فاز بعدی می‌تواند به دوره‌های هم اندیشی بیانجامد که با بحث و بررسی نتایج بهتر و مناسب تری حاصل خواهد شد.

سروش لایه بعدی فرهنگ سازی را برای سطوح مدیران ارشد بانک‌ها و موسسات اعتباری عنوان کرد و گفت: فرهنگ سازی و برگزاری دوره‌های آموزشی برای مدیران و اعضای هئیت مدیره بانک‌ها بسیار مهم و حائز اهمیت است در همین راستا نیز بانک مرکزی با توجه به حساسیت حوزه مبارزه با پولشویی میزان تسلط داوطلبان مدیریتی در این خصوص را در فرآیند تایید صلاحیت مدیران بانک‌ها و موسسات اعتباری مورد توجه قرار می‌دهد که نتایج مثبتی نیز در پی داشته است.

معاون نظارت بانک مرکزی لایه سوم فرهنگ سازی را فرهنگ سازی عموم مردم دانست و گفت: فرهنگ سازی برای عموم جامعه نیازمند تولید محتوا در همه زمینه‌ها و انتشار آن‌ها در بستر‌های رسانه‌ای رسمی و فضای مجازی است و این امر نیازمند برنامه ریزی توسط همه بانک‌ها و موسسات اعتباری است.

سروش در خصوص فرهنگ سازی برای عموم جامعه تاکید کرد: در شورای هماهنگی بانک‌های دولتی و کانون بانک‌های خصوصی کمیته تخصصی مبارزه با پولشویی وجود دارد و پیشنهاد می‌شود با جلسه مشترک و همکاری همه شبکه بانکی امر فرهنگ سازی عمومی و راه کار‌های عملی و اجرایی ان با تاکید بر حداکثر تاثیرگذاری مورد بررسی قرار گیرد و به مرحله اجرا درآید.

وی افزود: در این راستا از ظرفیت رسانه‌ها از جمله صداوسیما و روابط عمومی‌های شبکه بانکی می‌توان برای اطلاع رسانی، فرهنگ سازی و آشنایی عموم جامعه در زمینه‌های بانکی و مباحث مبارزه با پولشویی در خصوص حساب‌های تجاری و غیرتجاری، حساب‌های اجاره‌ای و سایر موضوعاتی که مبتلابه جامعه است، روشنگری و آگاهی بخشی کرد.

در این جلسه همچنین مدیران ادارت مبارزه با پولشویی بانک‌ها و موسسات اعتباری سوالات، ابهامات و پیشنهادات خود را در حوزه مبارزه با پولشویی مطرح و معاون نظارت بانک مرکزی به صورت مبسوط به ارائه پاسخ‌ها و تشریح موضوعات پرداخت.

برچسب ها: پولشویی
آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
حشاشین ممنوع شد title
طبق دستور شورای صدور مجوز ساترا انتشار سریال «حشاشین» در رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر ایران مورد تایید نمی‌باشد.
بیمارستان محب مهر به علت کشف حجاب پلمپ شد؟! title
مرکز اطلاع‌رسانی فرماندهی انتظامی تهران بزرگ اعلام کرد: پلمب بیمارستان محب مهر به دلیل کشف حجاب تکذیب می‌شود.
حراج ساعت طلایی ثروتمندترین مسافر تایتانیک title
یک ساعت جیبی طلایی که از جیب‌های جسد جان جیکوب آستور، یکی از ثروتمندترین مسافران کشتی تایتانیک پیدا شده بود، روز شنبه به حراج گذاشته می‌شود.
قاتل مجنون چرا باید آزد باشد؟ title
سوابق مرد معتادی که بعد از ارتکاب به قتل، از سوی کارشناسان پزشکی قانونی مجنون تشخیص داده شد، نشان می‌دهد وی سه سال قبل نیز پدرش را کشته بود.
حمید رسایی لیست درخواست هایش را از مجلس مطرح کرد! title
حمید رسایی، منتخب مجلس دوازدهم گفت: هیات رییسه، هر کس که باشد، موظف است امکانات ابتدایی برای منتخبان که از شهرستان‌ها به تهران می‌آیند را فراهم کند.
ساخت الماس در کمتر از ۳ ساعت شدند title
دانشمندان کشور کره جنوبی در عرض ۱۵۰ دقیقه موفق به ساخت الماس با استفاده از مخلوط فلزات مایع تحت فشار یک اتمسفر شدند.
ماجرای مسلمان شدن مورایس چیست؟ title
خبر گرویدن ژوزه مورایس به دین اسلام و ازدواج قریب الوقوع او با یک دختر ایرانی، یکی از پر سر و صداترین اخبار فوتبال ایران در ۲۴ ساعت گذشته بود.
برگزیده
رهبر انقلاب: ملت ایران استحکام خود را باید در کار و عمل و اتحاد ملی نشان دهد title
رهبر معظم انقلاب در دیدار هزاران نفر از کارگران سراسر کشور بیان کردند: ملت ایران ایستاده و محکم است و این استحکام را در عمل باید نشان بدهیم؛ اگر این شد آن وقت سختی‌ها و گرفتاری‌ها هم در دل خود گشایش به ما ارائه خواهند داد.
صهیونیست‌ها دست از پا خطا کنند وضعیت متفاوت خواهد بود title
رئیس‌جمهور گفت: اگر رژیم صهیونیستی بار دیگر دست از پا خطا کند و تعرضی به خاک مقدس ایران کند، وضعیت متفاوت خواهد بود و معلوم نیست دیگر چیزی از این رژیم باقی بماند.
تقویت همکاری‌های قوای مسلح ایران و پاکستان عامل صلح و ثبات است title
فرمانده ارتش پاکستان در حاشیه سفر رسمی رئیس جمهوری اسلامی ایران به این کشور به دیدار آیت الله رئیسی رفت.