کد خبر: ۱۹۰۲۸
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۴
در پی بحران جهانی دخانیات، بروز بیماری ها و گسترش مرگ و میر ناشی از مصرف دخانیات، کشورهای عضو سازمان بهداشت جهانی موافقت کردند که روز جهانی بدون دخانیات را در تاریخ ۳۱ مه مصادف با دهم خرداد ماه ( در سال ۱۹۸۷ ) جشن بگیرند.

روز جهانی بدون دخانیات

مخاطب24:هر ساله، سازمان جهانی بهداشت (WHO) روز جهانی بدون دخانیات را در ۳۱ مه برگزار می‌کند. در ابتدا هدف از این روز، منصرف کردن مردم از مصرف دخانیات یا محصولات نیکوتین به مدت ۲۴ ساعت بود؛ این مراسم به یک رویداد سالانه برای ایجاد آگاهی در مورد بهره برداری از صنعت تنباکو و اثرات مضر سیگار برای سلامتی تبدیل شد.

 

 



در واقع هدف آن‌ها گسترش آگاهی در مورد خطرات مصرف دخانیات و اینکه چگونه می‌توانیم جهان را عاری از تنباکو کنیم، است. سالانه حدود ۶ میلیون نفر بر اثر بیماری‌های ناشی از دخانیات جان خود را از دست می‌دهند و پیش‌بینی می‌شود که این تعداد تا سال ۲۰۳۰ به بیش از ۸ میلیون افزایش یابد. اما این به هیچ وجه تضمینی نیست.

صنعت تنباکو با سهم سالانه ۸۴ مگاتن گاز گلخانه‌ای معادل دی اکسید کربن، به تغییرات آب و هوایی کمک می‌کند و انعطاف پذیری آب و هوا را کاهش می‌دهد، منابع را هدر می‌دهد و به اکوسیستم‌ها آسیب می‌رساند.

سالانه حدود ۳.۵ میلیون هکتار زمین برای کشت تنباکو از بین می‌رود. رشد تنباکو به جنگل زدایی به ویژه در کشور‌های در حال توسعه کمک می‌کند. جنگل زدایی برای مزارع تنباکو باعث تخریب خاک و "بازده نامناسب" یا ظرفیت زمین برای حمایت از رشد هر گونه محصول یا پوشش گیاهی دیگر می‌شود.

تاریخچه روز جهانی بدون دخانیات
کشور‌های عضو سازمان بهداشت جهانی در سال ۱۹۸۷ روز جهانی بدون دخانیات را به عنوان پاسخی به بحران جهانی دخانیات و بیماری‌ها و مرگ و میر ناشی از این همه گیری ایجاد کردند. مجمع جهانی بهداشت در سال ۱۹۸۷ قطعنامه WHA۴۰.۳۸ را تصویب کرد و خواستار نامگذاری ۷ آوریل به عنوان "روز جهانی منع سیگار" شد؛ سپس قطعنامه WHA۴۲.۱۹ در سال ۱۹۸۸ به تصویب رسید و در پی آن ۳۱ مه (مصادف با دهم خرداد) را به عنوان روز جهانی بدون دخانیات اعلام کردند.

سازمان جهانی بهداشت سالانه ۸ میلیون مرگ بر اثر مصرف دخانیات را گزارش می‌دهد. تنباکو عامل اصلی اختلالات تنفسی مانند بیماری مزمن انسدادی ریه، سل و سایر بیماری‌های ریوی است. در سال ۲۰۰۸، سازمان جهانی بهداشت هر نوع تبلیغ دخانیات را ممنوع کرد؛ چین به عنوان پرجمعیت‌ترین کشور جهان، پیشرو در صنعت سیگار است، بیش از ۳۰ درصد از کل سیگار‌های جهان در سال ۲۰۱۴ در چین تولید و مصرف شده است.

چگونه روز جهانی بدون دخانیات را گرامی بداریم؟
تعداد سیگار‌هایی را که می‌کشید بشمارید
ممکن است آماده ترک سیگار نباشید، اما می‌توانید با شمارش تعداد سیگار‌هایی که در یک روز می‌کشید، مقدمات ترک خود را فراهم کنید. شما به مرور بیشتر به سلامتی خود اهمیت داده و مقدار پولی را که برای خرید تنباکو و دخانیات کنار می‌گذاشتید، به چشم شما خواهد آمد. در این راستا کتاب‌ها و منابع مختلفی وجود دارند که می‌توانند شما را در پیمودن این مسیر سخت یاری کنند.

تربیت و پرورش نسل جوان
همانطور که می‌گویند، بهترین راه برای ترک سیگار این است که هرگز آن را شروع نکنید؛ بنابراین سعی کنید جوانان اطراف خود را تشویق کنید که به طور کامل از این عادت دوری کنند. می‌توانیم برای روز جهانی بدون تنباکو و دخانیات مسابقه‌ای برگزار کنیم که در آن جوانان پوستر‌هایی را برای مناسبت این روز طراحی کنند. این کار می‌تواند یک مسابقه‌ی سالم و آموزنده باشد.

برای فرزندان الگوی خوبی باشید
کودکان و نوجوانان همواره پدر و مادر خود را الگو قرار داده و سعی می‌کنند مانند آن‌ها رفتار کنند، الگوی خوبی برای آن‌ها باشیم تا آن‌ها نیز به جای روی آوردن به مصرف دخانیات و تنباکو، فعالیت‌های سالم را انتخاب کنند.

برای خود و دیگران انگیزه ایجاد کنید
به همدیگر و به خصوص به قشر نوجوان انگیزه دهید تا عادت‌ها و تمرینات سالم مانند پیوستن به باشگاه یا ورزش مورد علاقه خود را انجام دهید. ااین عادت‌های سالم ذهن را مشغول کرده و باعث می‌شود سمت فعالیت‌های ناسالم کشیده نشوید.

دلایلی که باید سیگار را ترک کرد
دود سیگار و دخانیات تاثیر بدی بر ظاهر شما می‌گذارد
بوی دخانیات بر روی لباس‌ها و بدن شما مانده و باعث می‌شود دیگران در برخورد با شما احساس خوبی نداشته باشند و ارتباط برقرار کردن را برای شما سخت و سخت‌تر کند.

دخانیات تاثیر مستقیم بر سلامت و ظاهر دهان و دندان‌های شما می‌گذارد و باعث زردی دندان‌ها و بوی بد دهان می‌شود.

مصرف آن به مرور زمان پروتئین‌هایی که به پوست قابلیت ارتجاعی می­ دهند را از بین برده و در نتیجه سبب چروک شدن پوست به خصوص در نواحی اطراف لب و چشم و پیری زودرس می­ شود.

ابتلا به انواع سرطان‌ها و مرگ
مواد شیمیایی موجود در سیگار، وارد بستر خون می‌شوند و می‌توانند کل بدن را درگیر کند. به همین خاطر است که سیگار می‌تواند منجر به بروز انواع مختلفی از سرطان‌ها شود.

تهدید سلامت اطرافیان
اگر عزیزان و نزدیکان خود را دوست دارید، مصرف سیگار را کنار بگذارید، زیرا سالانه افراد زیادی بر اثر تماس با دود سیگار جان خود را از دست می­‌دهند و لازم به ذکر است افراد غیرسیگاری که در معرض دود دست دوم قرار دارند، در خطر ابتلا به سرطان ریه هستند.

به خطر افتادن کودکان
اگر میخواهید الگوی خوبی برای فرزندان خود باشید، سیگار کشیدن را کنار بگذارید، زیرا با گذشت زمان آن‌ها نیز دوست دارند از شما الگو گرفته و مانند شما سیگار کشیدن را آغاز کنند؛ همچنین کودکان افراد سیگاری دچار کاهش عملکرد ریه و یا التهاب مجاری تنفسی می ­شوند. شمری از آن‌ها نیز در معرض ابتلا به آسم قرار گرفته و در دوران بزرگسالی مشکلات تنفسی بیشماری را تجربه خواهند کرد.
آلودگی محیط زیست
مردم اغلب اثرات زیست محیطی شدید تنباکو را نادیده می‌گیرند، آن‌ها باید درک بیشتری نسبت به دور انداختن ته سیگار‌های خود در طبیعت و بلایی که بر سر محیط زیست می‌آورند، داشته باشند. علاوه بر این کشت تنباکو مستلزم استفاده از مقدار زیادی آب و سموم دفع آفات است.

در سراسر جهان سالانه حدود ۳.۵ میلیون هکتار زمین برای کشت تنباکو از بین می‌رود. (کشت توتون و تنباکو به تخریب ۲۰۰۰۰۰ هکتار در سال و تخریب خاک کمک می‌کند)
سالانه ۴.۵ تریلیون ته سیگار در سراسر جهان به درستی دفع نمی‌شود و ۱.۶۹ میلیارد پوند زباله سمی تولید می‌کند و هزاران ماده شیمیایی را در هوا، آب و خاک آزاد می‌کند.

دود تنباکو می‌تواند به میزان قابل توجهی در سطح آلودگی هوا در یک شهر نقش داشته باشد. این دود شامل سه نوع گاز گلخانه‌ای است: دی اکسید کربن، متان و اکسید‌های نیتروژن که باعث آلودگی محیط می­ شوند.

 

 



شعار روز جهانی بدون تنباکو
" Tobacco’s threat to our environment "

روز جهانی بدون دخانیات در سال ۲۰۲۲ بر آسیب‌های زیست محیطی ناشی از سیگار تمرکز دارد؛ هدف کمپین جهانی ۲۰۲۲ افزایش آگاهی عمومی در مورد تأثیرات زیست محیطی کل چرخه دخانیات، از کشت، تولید و توزیع آن گرفته تا زباله‌های سمی تولید شده توسط آن است. این کمپین همچنین با هدف افشای تلاش صنعت تنباکو برای پاکسازی شهرت خود و جذاب‌تر کردن محصولاتش با بازاریابی آن‌ها به عنوان دوستدار محیط‌زیست است.

برچسب ها: دخانیات
آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
بازیگر جومونگ بعد از ۱۸ سال چه شکلی شده است؟ title
کیم سونگ سو که سال ۲۰۰۶ نقش «تسو» را در سریال جومونگ بازی کرد، اکنون ۵۲ ساله است.
گاف عجیب مجری زن صداوسیما روی آنتن title
مجری زن شبکه سلامت صداوسیما در حالی اجرا می‌کرد که میکروفونش حین اجرا افتاده بود.
چرا بدن‌درد می‌گیریم؟ title
درد عضلانی که قسمت کوچکی از بدن شما را تحت تأثیر قرار می‌دهد، معمولاً به دلیل استفاده بیش از حد از آن ناحیه از بدن ایجاد می‌شود برای مثال درد بازو‌ها ناشی از بلند کردن جعبه‌ها در طول روز همچنین ممکن است یک آسیب جزئی باشد، مانند کبودی شانه پس از زمین خوردن.
سوپر گل شهاب زاهدی از فاصله ۶۵ متری! title
شهاب‌ زاهدی از میانه زمین خودی با یک شوت دیدنی به گامبا اوساکا گلزنی کرد.
فیلم آموزش الفبا توسط مرحوم سید حسن نیرزاده title
این قصه گوی پیر با لباس بلندی بر تن، کلاهی بر سر و عصایی در دست راوی نمایشی می شد که خودش، هم کارگردانی می کرد و هم به جای تک تک شخصیت های قصه به ایفای نقش ها می پرداخت
مرتب کردن خانه به روش ژاپنی‌ها title
مرتب کردن یا چیدمان خانه از آن چیزهایی است که همه ما دوست داریم بهترینش را در خانه اجرا کنیم. در این‌جا یکی از روش‌های مuروف ژاپنی به نام «کن‌ماری» را معرفی کرده‌ایم.
ترک خاک ایران برای همیشه؟ title
تصاویری از سارا صوفیانی و همسر و دخترش در فضای مجازی منتشر شده که گفته می‌شود ایران را برای همیشه ترک کردند
برگزیده
سازمان هواپیمایی کشوری: در ایران جت شخصی نداریم title
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: به طور کلی ما در ایران جت شخصی نداریم. در زمینه نخریدن جت شخصی، تقریبا کسی را نداریم که خریده باشد.
پیام تبریک رئیسی به مناسبت قهرمانی تیم ملی فوتسال در آسیا title
رئیس جمهور در پیامی با تبریک قهرمانی تیم ملی فوتسال کشورمان در آسیا تصریح کرد: از یکایک اعضای تیم ملی، مربیان، کادر فنی و سایر تلاشگران حوزه ورزش کشور برای کسب این عنوان ارزشمند، قدردانی می­‌نمایم.
صهیونیست‌ها دست از پا خطا کنند وضعیت متفاوت خواهد بود title
رئیس‌جمهور گفت: اگر رژیم صهیونیستی بار دیگر دست از پا خطا کند و تعرضی به خاک مقدس ایران کند، وضعیت متفاوت خواهد بود و معلوم نیست دیگر چیزی از این رژیم باقی بماند.
تقویت همکاری‌های قوای مسلح ایران و پاکستان عامل صلح و ثبات است title
فرمانده ارتش پاکستان در حاشیه سفر رسمی رئیس جمهوری اسلامی ایران به این کشور به دیدار آیت الله رئیسی رفت.