کد خبر: ۱۷۸۵۳
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۵
رئیس گروه بیماری‌های غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: تنها با یک بار اندازه‌گیری فشارخون نمی‌توان گفت که فرد مبتلا به فشارخون بالا است.

چگونه بفهمیم فشارخون مان بالاست؟

مخاطب24:فشار خون طبیعی یک عملکرد حیاتی بدن است. فشار خون همان نیرویی است که خون را از طریق سیستم گردش خون ما به حرکت در می‌آورد و بدون آن، اکسیژن یا مواد مغذی از طریق شریان‌ها به بافت‌ها و اندام‌های ما نمی‌رسد و گلبول‌های سفید خون در بدن ما توزیع نمی‌شوند. فشار خون همچنین به حمل مواد زائد سمی در بدن ما از طریق کبد و کلیه کمک می‌کند. قلب با بیرون راندن خون هنگام انقباض در هر ضربان قلب، فشار خون ایجاد می‌کند. فشار خون نیز به دلیل اختلاف فشار بین قلب و شاخه‌های کوچکتر سرخرگ‌ها ایجاد می‌شود.

 

 


فشار خون چگونه اندازه‌گیری می‌شود؟

فشار خون با دو عدد به یک اندازه مهم بیان می‌شود؛ برای مثال ۱۲۰/۸۰. عدد بالایی نشان دهنده فشار سیستولیک یعنی میزان فشار در شریان‌ها در طول انقباض عضله قلب است. عدد پایینی فشار دیاستولیک است که به فشار خون زمانی که عضله قلب بین ضربان است اشاره دارد.

فشار خون طبیعی چند است؟

زمانی که فشار خون طبیعی است، عدد بالایی کمتر از ۱۲۰ و عدد پایینی کمتر از ۸۰ است. اگر اعداد بالاتر از این محدوده ایده آل باشد، قلب برای پمپاژ خون به بدن بسیار سخت کار می‌کند و در واقع نشان دهنده فشار خون بالا است. در مقابل وقتی اعداد کمتر از حد ایده آل هستند، به این معنی است که فشار خون شما خیلی پایین است و خون اکسیژن‌دار کافی برای بدن و قلب شما تامین نمی‌کند. فشار خون پایین به عنوان افت فشار خون نیز شناخته می‌شود. البته اگر اعداد کمی بالاتر یا کمی پایین‌تر باشند جای نگرانی نیست؛ مگر این که علایم خاصی را تجربه کنید.

در صورتی که فشار خون بالا و در محدوده خطرناک داشته باشید ممکن است موارد زیر را تجربه کنید:

تنگی نفس
درد قفسه سینه
مشکل در توانایی دیدن یا صحبت کردن
احساس درد در پشت
ضعف یا بی حسی

محمدرضا سهرابی، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به شعار امسال این روز جهانی مبنی بر «فشارخون خود را دقیق اندازه‌گیری کنید»، گفت: این شعار به مردم پیام می‌دهد که با اندازه گیری فشارخون و کنترل آن می‌توانند عمر طولانی‌تری داشته باشند.

تاثیر کاهش فشارخون در کاهش خطر سکته‌های قلبی و مغزی

وی فشارخون بالا را مهمترین عامل تاثیرگذار در آمار مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی برشمرد و افزود: شواهد نشان می‌دهد که کاهش فشارخون حدود ۳۵ تا ۴۰ درصد خطر سکته مغزی و ۲۵ تا ۲۰ درصد خطر سکته‌های قلبی را کاهش می‌دهد.

به گفته وی گرچه بیماری فشارخون به راحتی قابل تشخیص است و درمان دارویی دارد، اما در بسیاری از نقاط جهان به میزان کافی شناسایی، درمان و کنترل نمی‌شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت در سال ۲۰۱۹ گفت: فشارخون بالا حدود یک میلیارد و ۳۰۰ هزار نفر از جمعیت ۳۰ تا ۷۹ ساله را در جهان تحت تاثیر قرار داده است. این در حالی است که تقریبا نیمی از این افراد از بیماری خود مطلع نیستند.

وی افزود: براساس این گزارش در سال ۲۰۱۹ بیش از ۱۰ میلیون نفر در جهان به دلایل مرتبط با فشارخون بالا جان خود را از دست دادند.

ابتلای ۳۲ درصد ایرانیان بالای ۱۸ سال به فشارخون بالا

سهرابی از ابتلای ۳۲ درصد افراد بالای ۱۸ سال در کشور به فشارخون بالا خبر داد و گفت: براساس نتایج پیمایش ملی بیماری‌های غیرواگیر در سال ۱۴۰۰ تقریبا ۶۱.۵ درصد از افراد مذکور از بیماری خود اطلاع داشتند.

معاون بهداشتی دانشگاه با تاکید بر اهمیت شناسایی، مراقبت و درمان فشار خون بالا خاطرنشان کرد: اندازه‌گیری فشارخون در تمام مراکز خدمات جامع سلامت، پایگاه‌ها و خانه‌های بهداشت توسط پزشکان، مراقبان سلامت و بهورزان انجام می‌شود.

به گفته وی در این مراکز ارایه خدمات درمانی به بیماران مبتلا به فشارخون، مراقبت‌های بهداشتی و مشاوره تغذیه ارایه می‌شود.

فاطمه نواییان، رئیس گروه بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشت نیز ضمن توصیه به افراد برای اندازه‌گیری فشارخون در منزل، گفت:اندازه‌گیری فشارخون در منزل باعث افزایش مراقبت‌ها شده است، اما در این زمینه وجود دستگاه‌های سنجش فشارخون کالیبره با دقت مناسب ضروری است.

رئیس گروه بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشت در ادامه خاطرنشان کرد: تنها با یک بار اندازه‌گیری فشارخون نمی‌توان گفت که فرد مبتلا به فشارخون بالا است. برای تشخیص این بیماری ممکن است پزشک از شما بخواهد به مدت چند روز فشارخون خود را اندازه گیری کرده و یادداشت کنید و حداقل دو بار توسط پزشک ویزیت شوید.

نکات مهم در هنگام اندازه گیری دقیق‌تر فشارخون

وی برای اندازه گیری دقیق‌تر فشارخون نکاتی را به افراد توصیه کرد که شامل موارد زیر است.

حداقل پنج دقیقه قبل از اندازه گیری فشارخون استراحت کنید.

از مصرف قهوه، سیگار، غذا و فعالیت بدنی شدید نیم ساعت قبل از اندازه گیری فشارخون پرهیز شود.

تخلیه کامل مثانه نیم ساعت قبل از اندازه‌گیری فشارخون انجام شود.

هنگام اندازه گیری فشارخون فرد نباید صحبت کند.

هنگام اندازه گیری فشارخون پا‌ها را روی هم نیندازید و دست را در امتداد قلب و روی یک تکیه‌گاه قرار دهید.

اندازه گیری فشارخون در همه افرادضروری است.

نواییان از عوامل غیردارویی موثر بر کاهش فشارخون به کاهش وزن، اصلاح الگوی تغذیه، کاهش مصرف نمک، ترک دخانیات و الکل اشاره کرد.

وی فعالیت بدنی منظم با شدت متوسط و حداقل روزی نیم ساعت (حداقل ۱۵۰ دقیقه در هفته) و آموزش کنترل استرس و خواب کافی را از دیگر عوامل موثر بر کنترل فشار خون برشمرد.

نواییان با اشاره به نام دیگر بیماری فشارخون بالا با عنوان قاتل خاموش تاکید کرد: تمام افراد باید با اندازه‌گیری فشارخون از ابتلا یا عدم ابتلا خود به بیماری فشارخون بالا مطلع باشند و درصورت ابتلا به فشارخون بالا حتما تحت درمان دارویی قرار گیرند.

منبع:فارس

 
برچسب ها: فشار خون
آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
محمد مصطفی نخست وزیر جدید تشکیلات خودگردان فلسطین شد title
با حکم ریاست تشکیلات خودگردان، «محمد مصطفی» به عنوان نخست وزیر جدید فلسطین کابینه خود را معرفی کرد
مردمان سنگی در شهری سنگی در ایتالیا title
انسان‌هایی که به یکباره و توسط آتفشان شهر با گداخته‌های مذاب تبدیل به سنگ می‌شوند و به همان شکل در شهر می‌مانند و شهر تبدیل می‌شود به موزه‌ای از انسان‌های سنگ شده.
جزئیات عملیات تروریستی در مسکو/ عامل حمله تروریستی مسکو مشخص شد + فیلم title
در پی حمله حداقل سه نفر با لباس شبه نظامی به طبقه همکف یک تالار کنسرت در شهر کروکوس در نزدیکی مسکو و تیراندازی با سلاح‌های خودکار به سمت حاضرین در این تالار و پرتاب نارنجک، بیش از 40 نفر کشته و حداقل یکصد نفر زخمی شده‌اند.
هایده و معین خواننده های مورد علاقه علی پروین و حسن روشن title
اسطوره پرسپولیسی‌ها در پاسخ به اینکه علاقه‌اش به صدای کدام خواننده است؟ بعد از اینکه حسن روشن نام معین را به زبان آورد، گفت: من صدای خانم هایده را دوست دارم و گوش می‌دهم!
کاوشگرِ استقامت محموله‌های حاوی سنگ و خاک مریخ را جمع آوری کرد + فیلم title
تصویری از محموله‌های حاوی سنگ و خاک در سطح مریخ که توسط کاوشگرِ استقامت انبار شده اند. این‌ محموله‌ها آماده میشوند تا با ماموریت بعدی ناسا، به زمین پرتاب شوند.
انتخابات ریاست‌جمهوری روسیه آغاز شد title
رای دهندگان روسی در شرق دور روسیه شامل «کامچاتکا»، «چوکوتکا» و سایر نواحی این منطقه ۸ صبح امروز (جمعه) به وقت محلی آرای خود را برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ روسیه به صندوق رای انداختند.
نتایج نهایی شمارش آرای نامزدهای شهر تهران ۱۰۰ نفر آخر ۱۰۰ رای هم نداشتند! + لیست کامل title
نتایج انتخابات مجلس شهر تهران ۱۴ نفر اول این فهرست، با کسب حدنصاب حداقل ۲۰ درصد آرای صحیح، در دور اول به مجلس راه می‌یابند و ۳۲ نفر بعدی برای تعیین ۱۶ نماینده دیگر این حوزه در دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم رقابت خواهند کرد.
برگزیده
پیام نوروزی رهبر انقلاب جهش تولید با مشارکت مردم در سال ۱۴۰۳ title
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی به مناسبت آغاز سال ۱۴۰۳ ضمن تبریک عید نوروز به ملت ایران به‌ویژه خانواده‌های ایثارگران و همه ملت‌هایی که نوروز را گرامی می‌دارند، سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نامگذاری کردند.
اعلام ساعت فعالیت موزه‌ها و اماکن تاریخی در نوروز title
ساعت فعالیت موزه‌ها و اماکن فرهنگی‌تاریخی در نوروز ۱۴۰۳ و لیالی قدر اعلام شد.
محدودیت بانکی برای کسانی که ارز مسافرتی گرفته‌اند و مسافرت نرفته‌اند title
بانک مرکزی اسامی خریداران ارز مسافرتی را که سهمیه ارز را تحویل گرفته، ولی بلیط‌شان را کنسل کرده‌اند، دریافت کرده است و بناست تغییرات مهمی در خدمات بانکی به این افراد اعمال شود. یکی از دلایل اصلی افزایش قیمت ارز در ایام نزدیک به سال نو، در سال جاری و سنوات قبل، افزایش تقاضا در بازار ارز است که موجب تشدید دلالی و سوداگری هم می‌شود.
نتایج نهایی شمارش آرای نامزدهای شهر تهران ۱۰۰ نفر آخر ۱۰۰ رای هم نداشتند! + لیست کامل title
نتایج انتخابات مجلس شهر تهران ۱۴ نفر اول این فهرست، با کسب حدنصاب حداقل ۲۰ درصد آرای صحیح، در دور اول به مجلس راه می‌یابند و ۳۲ نفر بعدی برای تعیین ۱۶ نماینده دیگر این حوزه در دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم رقابت خواهند کرد.
نتانیاهو چه قولی داده بود به بایدن؟ title
اسکای نیوز عربی در گزارشی امروز از عدم تمایل جو بایدن رئیس جمهور آمریکا برای گفتگو با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل خبر داد.