مخاطب۲۴: کمیته ملی المپیک در مراسم بدرقه گروه نخست ورزشکاران اعزامی به بازیهای المپیک توکیو از لباس کاروان رونمایی کرد. به نظر میرسد کمیته ملی المپیک در بحث رونمایی از لباس رسمی کاروان ایران در المپیک توکیو اقدامی هوشمندانه انجام داد و با رونمایی از آن در فرودگاه و هنگام خروج ورزشکاران از کشور، فرصتی را برای دریافت انتقادات و پیشنهادات و شاید اصلاح این لباسها باقی نگذاشت. لباسی که گفته میشود از میان بیش از ۶۰۰ طرح پیشنهادی انتخاب شده است.
روزنامه آفتاب یزد در این باره نوشت: در جریان بدرقه کاروان ورزشکاران کشورمان به المپیک ۲۰۲۰ توکیو از لباس رسمی کاروان ایران نیز رونمایی شد. لباسی که گفته میشود از میان بیش از ۶۰۰ طرح پیشنهادی انتخاب شده است.
لباس مردان یک کت و شلوار ساده شبیه به فرمهای اداری است و لباس زنان هم فقط یک پرچم ایران را روی خود دارد. اما این بار هم، همچون المپیکهای قبلی، لباس ورزشکاران ایران در المپیک توکیو نتوانست نظرها را به خود جلب کند. در واقع آنچه که بیش از هر چیز موجب شد لباس رسمی کاروان آنطورکه باید، دلچسب نباشد، رنگ فیروزهای مانتوی دختران است که هیچ سنخیتی با کت و شلوار سورمهای مردان ندارد. این در حالی است که آنچه که بیشتر در لباس مراسم افتتاحیه کاروانهای ایران و سایر کشورها مرسوم بوده هماهنگی در طرح و رنگ لباس زنان و مردان است که در این دوره و در لباس کاروان ایران دیده نمیشود.
کج سلیقگی همیشگی درلباس کاروان ایران
از سوی دیگر انتخاب چنین لباسی در شرایطی است که از دو سال قبل کار طراحی لباس کاروان ایران با دعوت از برترینهای مد و لباس کشور آغاز شده بود و برگزاری المپیک هم یک سال به تعویق افتاده بود، خیلیها انتظار نداشتند کار رونمایی به دقیقه نود و در فرودگاه کشیده شود اگر چه شاید اتفاقات مربوط به رونمایی از لباس کاروان ایران در المپیک ریو باعث شده بود که مسئولان کمیته ملی المپیک ترجیح دهند زمانی را برای رونمایی انتخاب کنند که همه در برابر کار انجام شده قرار گیرند. مطمئنا اگر لباس کاروان در شرایطی بهتر و با طرح یکدست رونمایی میشد، حجم انتقادات کاهش مییافت. نکته اینجاست که انتخاب لباس رسمی کاروان المپیک یک کشور برای حضور در مراسم افتتاحیه و مسابقات یکی از موضوعات مهمی است که معمولاً کشورها برنامه ریزی دقیق و حساب شدهای روی آن دارند و در انتخاب طرح و رنگ دقت زیادی بخرج میدهند، موضوعی که اصلا در ایران به آن توجه نمیشود. این مسئله را میتوان در المپیکهای قبلی مشاهده کرد.
طرح لباس کاروان ایران در المپیک ۲۰۱۶ ریو، یک نمونه آن است که انتخاب رنگهایی که هارمونی درستی با هم ندارند و طرحهایی که به شدت دمده و کهنه هستند کار را به انتقادات شدید کشاند. این لباس ست آبی، آجری و مشکی بود.
المپیک ۲۰۱۲ لندن هم در خصوص انتخاب طرح لباس کاروان حواشی زیادی داشت. طرحی که ابتدا از آن رونمایی شد ولی به طور ناگهانی و یک روز قبل از شروع مراسم این طرح مورد استفاده قرار نگرفت و از طرح لباس رسمی آماده استفاده کردند که طراحی اختصاصی روی آن صورت نگرفته بود. این موضوع در وقت خودش بازتاب رسانهای زیادی داشت.
لباس کاروان ایران در المپیک ۲۰۰۸ پکن هم انتقادات شدیدی به همراه داشت. استفاده از دو رنگ از رنگهای پرچم ایران یعنی سبز و سفید که هارمونی رنگی مناسبی هم نداشت و البته طراحی این لباسها شکل زیبایی به لباسها نداده بود و رسانههای مختلف واکنش منفی نسبت به آن صورت دادند و در آن مقطع مسئولین امر این موضوع را پذیرفتند که طراحی خوبی صورت نگرفته است.
طراحان لباس ایرانی که از قضا شرکتکننده در رقابت طراحی لباس برای کاروان المپیک ایران در رقابتهای المپیک ۲۰۲۰ بودهاند، از روز گذشته با انتشار استوریها و پستها و رونمایی از طرحهایشان، نسبت به طرح قبول شده کاروان ایران ابراز نارضایتی و اعتراض کردهاند؛ این طراحان جمعی از چهرههای مشهور در حوزه مد و لباس ایران هستند که فراخوان کارگروه مد و لباس وزارت ارشاد در تیرماه سال ۱۳۹۸ آنها را گرد هم آورده تا ایدههای خود را به یک پوشش شکیل برای کاروان ایران در المپیک توکیو به داوری بگذارد.
با انتشار تصاویر مربوط به البسه کاروان ایران در رقابتهای المپیک توکیو ۲۰۲۰، موجی از اعتراض فضای مجازی فرا گرفته است، نمایش طرحهای شرکتکننده در مسابقه طراحی لباس کاروان ایران در المپیک نشان میدهد آنچه که بر تن ورزشکاران زن ایرانی به عنوان «مانتوی فیروزهای» و آنچه به عنوان لباس رسمی بر تن ورزشکاران مرد «کت و شلوار سرمهای» رفته، بهترین طرحهای ارائه شده در این فراخوان نبودهاند.
متنهای اعتراضی انگاشته شده توسط طراحان که اغلب در صفحات اینستاگرامی خود این کار را انجام دادهاند، به مواردی از جمله شرایط گُنگ برگزاری رقابت، موضوع داوری، تغییر شرکتکنندگان، تغییر جای داور و شرکتکننده، گمشدن پوشه طراحی یکی از شرکتکنندگان و ... که موضوع انتخاب بهترین طراح برای لباس کاروان ایران را زیرسوال میبرد؛ همچنین طراحی مثل آنا ثانی، رعنا زریر، آزاده عسگری و ... که در این فراخوان شرکت کرده بودند هر یک به نوعی به توضیح درباره این نحوه حضور در این رقابت بین طراحان و نحوه پیشرفت کار پرداختهاند.
نمونهای از کارهای طراحان ایرانی شرکتکننده در فراخوان اولیه لباس کاروان المپیک ایران
در زیر لباس کاروان ایران را با لباس سایر کشورها مقایسه کرده ایم.
ژاپن
ورزشکاران کشور ژاپن در رژه افتتاحیه المپیک، پیراهن سفید رنگی به همراه یک کروات قرمز رنگ به تن خواهند کرد. یک کت سرمهای، شلوار خاکستری و یک کلاه سفید رنگ نیز دیگر بخشهای این یونیفورم هستند. لباس کاروان کشور ژاپن، ادای احترامی به لباس سال ۱۹۶۴ کاروان ژاپن در اولین میزبانی این کشور میباشد.
استرالیا
رنگهای سبز و طلایی اصلیترین رنگهایی هسند که در طراحی لباس کاروان استرالیا به کار رفته اند. این لباس بسیار مورد توجه و تایید مردم کشور استرالیا قرار گرفت. این لباس از برند مشهور استرالیایی sportscraft بود. کت، پیراهن، شلوارک و اکسسوریهای مانند دستمال گردن، اصلیترین آیتمهای یونیفرم بودند.
کانادا
معمولا مد وفشن در کانادا از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. این موضوع را میتوانیم از طراحی لباس آنها نیز دریابیم. لباس کاروان کانادا نیز مطابق مد روز طراحیشده است. لباس قرمز سمت راست برای رژه افتتاحیه طراحی شده، لباس وسط برای مراسم اختتامیه المپیک است و لباس سمت چپ برای توزیع مدال است.
آمریکا
طراحی لباس کاروان آمریکا در المپیک، توسط رالف لارن انجام شده است و به جرائت میتوانیم بگوییم که یکی از زیباترین طراحیها برای لباس این کاروان است. این کاروان در رژه افتتاحیه کتی سرمهای رنگ که کاملا یونیسکس است را به تن خواهند کرد. این یونیفرم همچنین دستمال گردنی با طرح پرچم آمریکا نیز دارد.
بریتانیا
لباسهای کاروان بریتانیا کمی متفاوتتر از یونیفرومهای دیگر است. شلوار کتان آیتم اصلی لباسهای این کاروان به حساب میآید. شلوار کتان آیتم اصلی لباسهای این کاروان به حساب میآید. سوئیشرت راه راه، کتانی رنگ تیره و تی شرتها و پیرامونهای طرح ملوانی از دیگر آیتمهای مهم طراحی لباس این کاروان هستند که توسط بی شرمن طراحی شده اند.
چین
کشورچین در المپیک امسال لباس طراحی شده توسط تیم ییپ را به تن خواهد کرد. تیم ییپ پیشتاز نامزد دریافت جایزه اسکار بهترین طراحی لباس برای فیلم «ببر خیزان، اژدهای پنهان» شده بود. او نام لباس کاروان چین را «لباسهای اژدهای قهرمان» نامید و برای تولید ودوخت آنها از بهترین پارچهها استفاده کرده است.
ایتالیا
طراحی لباس کاروان ایتالیا را از سال ۲۰۱۲ جورجیو آرمانی طراح مشهور ایتالیایی برعهده گرفته است. او در کمپانی خود در میلان ایتالیا از لباسهای این کاروان المپیک رونمایی کرد. در این لباس پرچم ایتالیا به شکل دایره درآمده و جلوی لباس ورزشکاران قرار گرفت است تا اوج خلاقیت آرمانی را به رخ جهان بکشد.