مخاطب ۲۴- روایت تنبیهها و تحقیرها موضوع همیشگى مدارس است. هر وقت که تنبیه یا تحقیرى رسانهاى میشود، کاربران شبکههای اجتماعی به آن واکنش نشان میدهند و بعد از مدتی این موضوع فراموش میشود. باید از مسئولان آموزش و پرورش پرسید چرا نظارت دقیقی روی رفتار روحی و روانی معلمان نمیشود؟
بار دیگر ویدئویی از تنبیه شدید بدنی در یک دبیرستان پسرانه منتشر شده است. ویدئو بهسرعت در فضای مجازی وایرال شده و آموزش و پرورش را وادار به واکنش کرد. ویدئویی از دلِ مدرسه که به نظر کارشناسان حوزه نشان میدهد هنوز زمینههای تنبیه بدنی و خشونت در مدرسه از بین نرفته است. خشونتهایی از این جنس فرایند گزینش و پایش معلمان در آموزش و پرورش را زیر سؤال میبرد و برخی معتقدند این وضعیت نتیجه گزینش نادرست و بیتوجهی به وضعیت سلامت روان معلمان است.
روایت تنبیهها و تحقیرها موضوع همیشگى مدارس است. هر وقت که تنبیه یا تحقیرى رسانهاى میشود، کاربران شبکههای اجتماعی به آن واکنش نشان میدهند و بعد از مدتی این موضوع فراموش میشود. باید از مسئولان آموزش و پرورش پرسید چرا نظارت دقیقی روی رفتار روحی و روانی معلمان نمیشود؟ آیا آموزش و پرورش به طور جدی پرونده معلمان متخلف را بررسی میکند و موضوع مهمتر اینکه چرا آموزش و پرورش در گزینشهایش به مسائل روحی و روانی معلمان توجه چندانی ندارد؟
حمیدرضا شعبانی، مسئول روابطعمومی اداره اطلاعرسانی و روابطعمومی آموزش و پرورش فارس میگوید: «سلامت جسمی و روانی دانشآموزان خط قرمز آموزش و پرورش است. این رفتار خلاف شئون تربیتی است و با فرد خاطی مطابق مقررات برخورد میکنیم. البته ما هر سال دورههای ضمن خدمت را برگزار میکنیم و در این دورهها به مسائل روانشناسی و مهارتهای فردی معلم حتی «کلاسداری» تأکید میکنیم؛ اما متأسفانه باز هم شاهد چنین رفتارهایی هستیم».
شعبانی تاکید میکند: «ما پرونده این معلم را به هیئت تخلفات اداری دادهایم. متأسفانه این معلم ۲۶ سال خدمت کرده است و گزینش او برای امسال و سال پیش نیست. ممکن است افراد در طول سالها به لحاظ رفتاری تغییر کنند. البته یکی از مهمترین موارد گزینش توجه به مسائل روحی و روانی معلم است. بعد از رسیدگی به مسائل اعتقادی و سطح علمی افراد یک روانشناس با فردی که میخواهد شغل معلمی را انتخاب کند، مصاحبه انجام میدهد. اینگونه نیست که هر فردی وارد سیستم معلمی شود».
برخی از معلمان به گزینشهاى سفتوسخت اشاره میکنند که این گزینشها بر موضوعات خاصی متمرکز است. محمدرضا نیکنژاد، کارشناس تعلیم و تربیت، میگوید: «وقتی سیستم آموزش و پرورش توجه چندانی به مسائل روحی و روانی معلمش نداشته باشد، از همان ابتدا فقط گزینش ایدئولوژیکی انجام دهد و در طول سالهای معلمی هم توجهی به مسائل روانی معلم نکند، در نتیجه ما شاهد چنین وضعیتی در مدارس هستیم.»
نیک نژاد تاکید میکند: «چند سال پیش بخشنامهای درباره ظاهر و سر و وضع معلمان ابلاغ شد؛ اما ما در آنجا ندیدیم که به طور جدی به مسائل روحی و روانی معلمان توجه کنند. واقعیت این است که مدارس آنقدر کمبود معلم دارند که برای مسئولان آموزش و پرورش فقط استخدام معلم مهم است. علاوهبراین مدارس دوشیفته و فرسوده و کلاسهایی با تراکم ۴۰ دانشآموز و کمبود نیروی انسانی موجب خشونت در کلاسهای درس میشود»