کد خبر: ۶۲۴۱۰
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۴۰۴ - ۱۶:۱۶

شما هم نگران «عشق ابدی» خود هستید؟

گودی موجودی کاملاً خالی از خودآگاهی بود. خودنمایی و نمایشگری در خون او بود؛ حتی وقتی که آشکارا به موضوعی برای خنده و تمسخر تبدیل می‌شد. او با معصومیتی فریبنده زندگی‌اش، حتی روابط کثیف و ناکامی‌های شخصی‌اش، را به روی میلیون‌ها بیننده گشود
شما هم نگران «عشق ابدی» خود هستید؟

مخاطب۲۴- مدتی است در فضای مجازی صحبت از یک‌ریالیتی‌شوی جدید و البته تقلید از نسخه‌های خارجی است. لازم نیست به نکات بدیهی بپردازیم و بگوییم این‌برنامه مبتذل با نام «عشق ابدی» موافقان و مخالفانی دارد و به‌واسطه ابتذالش و کنجکاوی همیشگی مردم برای دیدن این‌ابتذال، خیلی دیده شده است. باز هم نیازی به ذکر این‌واقعیت نیست که زیاد دیده‌شدن یک‌برنامه، دلیلی بر خوب و مفید بودنش نیست و همچنین نیازی نیست بگوییم چندثانیه دیدن (نه چند دقیقه) این‌برنامه کافی است تا بگوییم با نوع پوشش و جملات افراد حاضر در صحنه، خبری از عشق ابدی نیست و چیزی که در این‌برنامه تبلیغ می‌شود، نه عشق ابدی و حتی چنددقیقه‌ای، بلکه اشاعه فرهنگ ولنگاری و رفتار هرزه‌گرایانه است.

بیشتر بخوانید

اما روح جاری در این‌نوشتار در پی بیان یک‌نکته موجز و کوتاه به مخاطبان است؛ این‌که نگران نباشید و مضطرب نشوید! این هم یکی از صدتا و هزاران است که می‌آیند و می‌روند، اما باید مقابل‌شان به سلاح علم و آگاهی مجهز بود. پس بیایید با مطالعه و نگاه جامعه‌شناسانه این‌مورد را نگاه کنیم و سعی کنیم بدون این‌که احساساتی (خیلی برافروخته یا خیلی خوشحال) شویم، درباره برنامه‌سازی‌ای صحبت کنیم که مجری‌اش، مدتی بود در حال فراموش‌شدن بود و حالا بناست دوباره مدتی عروسک جریانی باشد که نخش در دست سرمایه‌داران است. خود برنامه هم یکی از صد‌ها برنامه‌ای است که برای ترویج ابتذال در جامعه ایرانی و زدودن فرهنگ حیا و غیرت ایرانی ساخته می‌شوند؛ بنابراین بنا نیست با پخش چنین‌برنامه‌ای که به نظر هنجارشکن‌تر از برنامه‌های پیشین شبکه‌های پول محور است، فکر کنیم اتفاقی جدید رخ داده و آن را بزرگ‌تر از چیزی که هست ببینیم.

طبق فرهنگی که آمریکایی‌ها در کشورشان و ما در ایران با آن دست به گریبان هستیم، اگر فردی در تلویزیون یا فضای مجازی دیده نشود، آدم مهمی نیست. چون تلویزیون و رسانه‌های، چون اینستاگرام صلاحیت و قدرت می‌بخشند؛ این از مقدمه مطلب. و، اما متن!

زندگی در جزیره شادی پینوکیو؛ وقتی قرار است خر شویم!

کریس هجز نویسنده و روزنامه‌نگار آمریکا سال ۲۰۰۹ کتابی به‌نام «امپراتوری توهم» منتشر کرد که ترجمه فارسی‌اش به‌قلم شیما عالی سال ۱۳۹۳ توسط نشر هرمس چاپ شد و سال ۱۴۰۱ با همکاری پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی توسط انتشارات سوره مهر بازچاپ شد. مولف این‌کتاب متولد سال ۱۹۵۶ است و ۶۹ سال دارد. او تالیفات مختلفی درباره حکومت آمریکا، لیبرالیسم، رؤیا و فانتزی‌های آمریکا، جنگ‌های این کشور و … دارد. «امپراتوری توهم» یکی از آثار اوست که در ژانر ناداستان نوشته شده است.

نویسنده «امپراتوری توهم» می‌گوید تلویزیون، این‌روز‌ها آن داور نهایی است که تعیین می‌کند موضوعات مهم در زندگی چه چیز‌هایی هستند. ویلیام دِرِزیویچ دیگر دیگر نویسنده آمریکایی می‌گوید امروز ما در فضای مجازی با دیده‌شدن توسط دیگران برای خودمان واقعی می‌شویم. چون بزرگ‌ترین وحشت امروزی آدم‌ها، ناشناخته‌بودن است.

کریس هجز می‌گوید در دوره‌های دیگر تاریخ نیز، بی‌سوادیِ زیاد و پروپاگاندای گسترده‌ای وجود داشته، اما محتوای اطلاعات مثل امروز این‌چنین ماهرانه و بی‌رحمانه کنترل و دستکاری نمی‌شد. چون امروز پروپاگاندا به جایگزینی برای اندیشه و ایدئولوژی تبدیل شده است. به این‌ترتیب، «آگاهی» با آن‌چه ما را مجبور به دریافتش می‌کنند، اشتباه گرفته می‌شود و مارک‌های تجاری با ابراز فردیت خلط می‌شود. این‌میان بین کسانی که سواد ندارند و کسانی که خواندن را کنار گذاشته‌اند، در زمین مستعد توتالیتاریسم جدید بذرافشانی می‌شود.

این‌روز‌ها تئاتر کلاسیک، روزنامه و کتاب، بقایای دوران از دست‌رفته سواد هستند که به حاشیه‌های حیات فرهنگی رانده شده‌اند. هجز می‌گوید این‌نشانه‌های سواد، به اسم امور غیرقابل فهم و نخبه‌گرا طرد می‌شوند مگر اینکه مشابه آن‌چه جید گودی انجام داد، سرگرمی سهل و آسانی فراهم کنند. این‌شخصیت مورد اشاره کریس هجز یعنی جید گودی، دختر انگلیسی جوانی بود که با برنامه‌های تلویزیونی به شهرت رسید و کتاب زندگی خود را نوشت و در نهایت بر اثر بیماری سرطان درگذشت.

گودی پس از شهرت و محبوبیت بین عموم مردم، به‌دلیل بی‌احترامی به هندی‌ها مورد غضب و تنفر قرار گرفت، اما با عذرخواهی توانست دوباره به صدر توجهات برگردد و ترحم و محبت مردم را تحریک کند. کریس هجز در کتاب «امپراتوری توهم» می‌گوید گودی موجودی کاملاً خالی از خودآگاهی بود. خودنمایی و نمایشگری در خون او بود؛ حتی وقتی که آشکارا به موضوعی برای خنده و تمسخر تبدیل می‌شد. او با معصومیتی فریبنده زندگی‌اش، حتی روابط کثیف و ناکامی‌های شخصی‌اش، را به روی میلیون‌ها بیننده گشود.

یک‌مکث و تامل به این‌جا می‌انجامد که در فرهنگ شهرت، به این‌مهارت عجیب و غریب (روایت زندگی شخصی برای همه) بسیار بها داده می‌شود. در چنین‌فرهنگی افرادی مثل جید گودی یا اینفلوئنسر‌های اینستاگرام، به دلقک تبدیل می‌شوند. هجز می‌گوید در جامعه‌ای که به سرگرمی بیش از جوهر و محتوا بها می‌دهد، این‌سرگرمیِ کور و بی‌پایان، نیازی اساسی است.

هجز خطاب به هموطنان آمریکایی‌اش می‌گوید ما آثار مکتوب را با تصاویر پر زرق و برق معامله، و فرهنگ‌مان را به نسخه بدل گسترده‌ای از «جزیره شادی پینوکیو» تبدیل کرده‌ایم. در جزیره شادی قصه پینوکیو، بچه‌ها به‌دلیل اسراف و زیاده‌روی در بازی و تفریح تبدیل به خر می‌شدند و مرد ترسناک آنها را برای باربری و استفاده‌های کاربری از خر‌های باربر به جای دیگری منتقل می‌کرد. با یادآوری همین‌جزیره شادی و داستان پینوکیو است که این‌نویسنده می‌گوید نزدیک یک‌سوم جمعیت آمریکا بی‌سواد یا کم‌سوادند و سالانه بیش از ۲ میلیون نفر به این رقم اضافه می‌شود. در سال ۲۰۰۷ هشتاد درصد خانواده‌های آمریکایی نه کتابی خریدند و نه کتابی خواندند. جمعیت بی‌سواد و نیمه‌بی‌سواد کانادا هم ۴۲ درصد جمعیت کل این‌کشور تخمین زده می‌شود.

مقایسه جالب بعدی در فصل اول کتاب «امپراتوری توهم» مربوط به تعداد جوانانی است که در پی فرصتی برای زندگی‌کردن در وضعیت دیده‌شدن دائمی و خواستار حضور در برنامه دنیای واقعی یا همان ریالیتی شو‌های شبکه MTV هستند. هجز می‌گوید تعداد این‌جوانان بیشتر از دو برابر کسانی است که برای تحصیل در دانشگاه هاروارد اقدام می‌کنند. البته دانشگاه هاروارد هم خود داستانی دیگر دارد و مکان مناسبی برای تربیت انسان‌های سالم و متعهد به اخلاق و انسانیت نیست. اما به‌طور خلاصه باید گفت منظور کریس هجز این است که متقاضیان دیده‌شدن در برنامه‌های تلویزیونی آمریکا، بیش از دو برابر متقاضیان تحصیل در دانشگاه است.

نویسنده کتاب «امپراتوری توهم» درحالی که از «عطش شدید برای تاییدشدن توسط فرهنگ شهرت» صحبت می‌کند می‌گوید در این‌فرهنگ، به‌واسطه تمنایی که برای شهرت وجود دارد، امری که روزگاری تجاوز بی‌شرمانه به حق قانونی برای داشتن حریم خصوصی تلقی می‌شد، معمولی و عادی جلوه داده می‌شود. یک‌بررسی تطبیقی ساده هم می‌گوید در ریالیتی‌شوی نسخه اصلی (سال ۲۰۱۵ با نام جزیره عشق ساخته شده) که «عشق ابدی» کپی آن است، همه چیز دختر و پسر‌های سبک‌سری که در حال نقش‌آفرینی هستند، ظاهرا برای مخاطب رو است و مسائل شخصی و خصوصی و عاشقانه هر پسر و دختری با دیگری برملاست. در حالی‌که تا چندی پیش این‌موضوع بخشی از حریم شخصی آدم‌ها محسوب می‌شد. اما این‌آدم‌های (به‌ظاهر) معمولی هم که در این‌برنامه نقش‌آفرینی می‌کنند، مثل اینفلوئنسر‌های اینستاگرام زندگی خود را سر چوب زده‌اند.

شاید همین‌قدر توضیح و صرف زمان درباره برنامه مورد اشاره کافی باشد و همچنین بد نباشد بگوییم پرستو صالحی از کنار همه بحث و چالش‌ها گذر کرده و از قِبل پروژه‌ای که اجرایش را پذیرفته، مدتی دوباره در معرض توجه قرار گرفته و می‌رود تا اگر کارش گرفت، ادامه دهد وگرنه مزد پروژه را می‌گیرد و ناچار است دوباره نگران آینده زندگی‌اش در کشور غریب باشد

برچسب ها: فضای مجازی
آخرین اخبار
پربازدید ها
اخبار داغ
نمایش پیانیست؛ در باب میوه‌گانی زیادی انسانی نمایش پیانیست؛ در باب میوه‌گانی زیادی انسانی
نمایش «پیانیست» با خلق جهانی استعاری و بدن‌مند، تماشاگر را به فضایی می‌برد که در آن مرز میان انسان و میوه محو می‌شود و مفاهیم قدرت، آگاهی، فرسودگی و حقیقت در قالب شکل‌های تازه‌ای از زیست به صحنه درمی‌آیند. این اثر، نه صرفاً یک نمایش فانتزی، بلکه دستگاهی مفهومی است که از طریق دفرمه‌گی بدن‌ها و زبان، به ساختار‌های سلطه و میل در جهان انسانی طعنه می‌زند. کارگردان در این نمایش تلاش می‌کند اقتداری را که بی‌دلیل یا با دلیل مشکوک بر زندگی روزمره سایه انداخته، در قالب میوه‌هایی مجسم کند که در ظاهر شاداب‌اند، اما از درون گرفتار جبر‌های هستی‌شناسانه هستند.
اوسمار: جادوگری! من کاتولیک هستم اوسمار: جادوگری! من کاتولیک هستم
اوسمار ویه‌را سرمربی پرسپولیس امروز در نشست خبری خود با سوالی در مورد لحظه عجیب دربی پایتخت مواجه شد.
بخشنامه تغییر ساعات کار ادارات + جزئیات بخشنامه تغییر ساعات کار ادارات + جزئیات
بر اساس بخشنامه سراسری معاون وزیر کشور خطاب به تمامی استانداران ساعات کار ادارات دولتی، شهرداری‌ها، بانک‌ها و ارگان‌های عمومی از اول دی‌ماه ۱۴۰۴ لغایت ۲۹ اسفند ۱۴۰۴ از ساعت ۸ صبح تا ۱۴ ظهر تعیین شده است.
بیانیه رسمی تهیه‌کننده سریال شغال در پی محکومیت بازیگر نقش سیاوش در این سریال بیانیه رسمی تهیه‌کننده سریال شغال در پی محکومیت بازیگر نقش سیاوش در این سریال
سرانجام پس از چند ماه پیگیری و ارائه مدارک و مستندات متقن و حقوقی، هیئت داوری خانه سینما رأی خود را درباره شکایت علی طلوعی، تهیه‌کننده سریال شغال، از آقای سجاد بابایی، بازیگر نقش سیاوش در سریال شغال صادر و ابلاغ کرد
ببینید: رضائیان، ساپینتو در آغوش هم ببینید: رضائیان، ساپینتو در آغوش هم
سرمربی پرتغالی که همیشه روی مسائل روحی بازیکنان حساس است، از رامین خواست با آرامش بیشتری در تمرین حاضر شود و همین تصمیم باعث شد مدافع باتجربه استقلال جلسه دیروز را با دستور سرمربی ترک کند و غیبت او در تصاویر منتشرشده، موجی از شایعات را در رسانه‌ها و میان هواداران ایجاد کند.
ماجراهای مراسم قرعه‌کشی جام جهانی ۲۰۲۶، این بار عذرخواهی رسمی فیفا از لیونل اسکالونی ماجراهای مراسم قرعه‌کشی جام جهانی ۲۰۲۶، این بار عذرخواهی رسمی فیفا از لیونل اسکالونی
این اشتباه باعث سردرگمی و حتی ناراحتی شد و فیفا را بر آن داشت تا روز بعد، از این بابت پوزش بخواهد. 
روایت پزشکیان از حمله به جلسه شعام و تصمیمی که بعد از آن گرفتند روایت پزشکیان از حمله به جلسه شعام و تصمیمی که بعد از آن گرفتند
مسعود پزشکیان، رئیس جمهور، در روایتی از ماجرای حمله به جلسه شعام گفت: در آن جریانات وقتی خواستند ما را بزنند، زدند، اما خدا نخواست و یک سوراخی بود و توانستیم از آن سالم خارج شویم. البته کلیت قضیه بارها گفته‌ام، برای منی که عمر را کرده‌ام چه چیزی بهتر از آنکه شهید شوم نه اینکه بر اثر بیماری در بستر باشم
برگزیده
هفته دیزاین تهران با دخالت بسیج دانشجویی متوقف شد! هفته دیزاین تهران با دخالت بسیج دانشجویی متوقف شد!
با چند توییت، یک برنامه مورد توجه جوانان تعطیل شد؛ این اتفاقی است که برای رویداد «هفته دیزاین تهران» در دانشکده هنر‌های زیبای دانشگاه تهران رخ داد.
مهاجرت از کابل مسی به فیبرنوری، زیرساخت زندگی دیجیتال ایرانیان مهاجرت از کابل مسی به فیبرنوری، زیرساخت زندگی دیجیتال ایرانیان
در سال‌های اخیر، با رشد فناوری‌های نوین مانند هوش مصنوعی و اینترنت اشیا، نیاز به اتصال پرسرعت و پایدار به اینترنت بیش از پیش احساس می‌شود. پروژه مهاجرت از کابل مسی به فیبر نوری (سوآپ)، پاسخ به این نیازهاست و با اجرای آن، زیرساخت‌های ارتباطی کشور به‌طور اساسی به‌روز خواهد شد
کاهش کشفیات تریاک، شرکت های دارویی را با مشکل مواجه کرده کاهش کشفیات تریاک، شرکت های دارویی را با مشکل مواجه کرده
مدیرکل درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به کاهش منابع تأمین مواد اولیه دارو‌های مخدر، از جمله دارو‌های مورد استفاده در درمان سرطان، درد‌های مزمن و اعتیاد، اعلام کرد که شرکت‌های دارویی با مشکلات جدی مواجه شده‌اند
صفحه خبر بالای تصاویر