به گزارش مخاطب ۲۴: در بیست و دومین دوره این رویداد آثار هنری نزدیک به ۲۲۵میلیارد تومان فروش رفتند، اما در آخرین روز هفته گذشته این حراج رکورد ۱۷۵میلیارد تومان فروش را ثبت کرد.
اگرچه تورم و گرانی در ماههای اخیر به شکل محسوسی بر بازارهای هنر و فرهنگ تاثیر گذاشته و تا میزان زیادی چرخش مالی را کم کرده، اما به نظر میرسد کاهش ۲۲ فروش حراج تهران آن هم به فاصلهای کوتاه نشانههایی از عقبنشینی طیفی از خریداران به دلیل حاشیههای شکلگرفته در آخرین دوره این رویدداد را به تصویر میکشد. در حراج بهمنماه، اثر تاریخی «پرتره دختر نشسته» کاری منتسب به رضا عباسی به مبلغ ۲۲میلیارد و ۴۴۰میلیون تومان فروش رفت و رکورددار شد، اما جنجال زیادی پیرامون فروشش به وجود آمد و علاقهمندان و خریداران آثار هنری را حیرتزده کرد.
ماجرا این بود که ساعاتی مانده به آغاز حراج، لیلا خسروی، سرپرست اداره کل موزههای معاونت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، در اظهاراتی رسما از غیرقانونی بودن عرضه آثار تاریخی در این حراج خبر داد و از مراجع ذیربط خواست با اقدامات فوری و قاطع، از فروش و خروج این آثار تاریخی جلوگیری کنند و یادآور شد که بر اساس قانون حفاظت آثار ملی و فرهنگی مصوب ۱۳۰۹ و آییننامههای اجرایی آن، فروش و خروج هرگونه اشیا و آثار تاریخی و فرهنگی با قدمت بیش از ۱۰۰سال بدون اخذ مجوز از معاونت میراث فرهنگی، ممنوع و غیرقانونی است.
او گفته بود پیش از برگزاری این حراج، بهطور رسمی به برگزارکنندگان تذکر داده شد که فروش آثار فرهنگیتاریخی بدون مجوز قانونی امکانپذیر نیست، اما متاسفانه این هشدارها نادیده گرفته شده و اثر ارزشمندی همچون «پرتره دختر نشسته» رضا عباسی به فروش گذاشته شده است.
مسوولان حراج تهران هم در واکنش به این اظهارات اعلام کردند که مجوز لازم برای خرید و فروش آثار دوران صفویه به بعد، از وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گرفته شده؛ ضمن اینکه حراج تهران موسسهای است که برای فعالیتهای خودش از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز لازم را اخذ میکند.
در نهایت، اما وزارت میراث نپذیرفت و اعلام کرد مجوزی صادر نکرده است. در همین رابطه خبرگزاری ایسنا هم نوشت بررسیها نشان میدهد آثار عرضهشده در این حراج با قدمت بیش از ۱۰۰سال که به مجوز وزارت میراث فرهنگی نیاز دارد، تنها به اثر رضا عباسی محدود نبوده و تعداد آنها قابلتوجه است.
حالا سه ماه بعد از آن جنجال بزگ، بیست و سومین دوره حراج تهران هم برگزار شده و کاهش فروش آن بیارتباط به اتفاقات و حرفوحدیثهای پیرامون این رویداد نمیتواند باشد. ضمن اینکه حراج تهران همیشه با شبهه و شک اصالت برخی آثار فروخته شده روبهرو بوده که داستانش در رسانهها نقل شده است.
در چنین وضعیتی پنجشنبهشب گذشته ۱۰۰اثر شامل ۸۶ اثر نقاشی و ۱۴ مجسمه ارائه شد که در نهایت ۹۷ اثر به فروش رسیدند. ویژگی بیستوسومین حراج تهران این بود که به طور گسترده به هنر معاصر ایران اختصاص داشت، اما بدون حضور برخی چهرههای مطرح و تثبیتشده همچون سهراب سپهری، بهمن محصص و ...، که این موضوع را هم میتوان ادامه همان حاشیهها دانست که عوامل حراج را به این نتیجه رساند که این دوره را دور از موضوعات حساسیتزا برگزار کنند.
در این دوره از حراج تهران ۳۸ اثر با برآورد میلیاردی به مجموعهداران ایرانی پیشنهاد شد و در پایان این دوره از مزایده ۴۰ اثر بالای یک میلیارد چکش خوردند. رکورد این دوره حراج به تابلوی حسین زندهرودی با عنوان «اندام» به قیمت ۱۴میلیارد و ۳۰۰میلیون تومان اختصاص پیدا کرد و پس از آن اثر «بدون عنوان» مسعود عربشاهی به مبلغ ۱۱میلیارد و ۶۶۰میلیون تومان، در جایگاه دوم ذیقیمتترین آثار بیستوسومین حراج تهران قرار گرفت.
مجسمه «سمت پنهان» سهند حسامیان، از هنرمندان جوان کشور، نیز به مبلغ ۱۰میلیارد و ۱۲۰میلیون تومان در جایگاه سوم ایستاد. اثر «توپ آینهای» از منیر فرمانفرماییان به مبلغ ۷میلیارد و ۹۲۰میلیون تومان و اثر «بدون عنوان» از کوروش شیشهگران به قیمت ۷ میلیارد و ۴۸۰ میلیون تومان نیز در جایگاه چهارم و پنجم رکوردداران این دوره از حراج قرار گرفتند.
منبع: دنیای اقتصاد