مخاطب۲۴-یادداشت، بررسی احکام مالیاتی قانون بودجه سال ۱۴۰۱-بخش دوم- دکتر حسين يوسفی زاده فرد- دکترای علوم اقتصاد گرايش اقتصاد سنجی - از قرنها قبل مالیات منبع اصلی درآمد کشورها بوده است و کشور ما نیز از این قاعده مستثنی نیست پول دریافتی توسط دولت از مؤدیان به عنوان درآمد مالیاتی شناخته میشود و میتواند برای طیف وسیعی از اهداف مانند توسعه زیرساختها، بهداشت و درمان و آموزش عمومی، خدمات دفاعی و مدنی و … در بودجه استفاده شود.
احکام مالیاتی قانون بودجه سالانه یکی از مهمترین و تاثیرگذارترین قوانین کشور است که فعالیتهای اقتصادی تمام مردم جامعه را به نوعی تحت تاثیر قرار میدهد، به دلیل اینکه قانون بودجه نسبت به قوانین دیگر، چون قانون مالیتهای مستقیم، قانون دائمی مالیات بر ارزش افزوده و قوانین برنامه پنچ ساله توسعه یک قانون مؤخر بوده و لذا اجرای آن بر دیگر قوانین ارجحیت دارد ولذا مردم و علی الخصوص فعالین اقتصادی باید با احکام مالیاتی قانون بودجه هر سال تا جای ممکن آشنائی نسبی داشته باشند تا برنامههای اقتصادی خویش را برای سال پیش رو با آن تنظیم نمایند و به این دلیل در این یاداشت سعی شده است مروری گذرا به بخش از احکام مالیاتی قانون بودجه سال ۱۴۰۱ داشته باشیم تا فعالین اقتصادی آشنایی نسبی با نحوه قطعیت مالیات بر ارزش افزوده سنوات قبل، معافیتهای مقرر در قانون بودجه، مالیات بر املاک گران قیمت، مالیات بر خودروهای لوس و همچنین با تغییرات احکام مالیاتی امسال قانون بودجه با سال پیش مانند حد نصاب استفاده از تبصره ماده ۱۰۰ ق. م. م و یا معافیت مالیات بر حقوق آشنادی داشته باشند.
در یاداشت قبلی که بخش اول مروری بر احکام مالیاتی قانون بودجه ۱۴۰۱ بود سعی گردید تا بخشهایی از قانون بودجه سال ۱۴۰۱ مورد بررسی قرار گیرد که بخش عمدهای از مردم و فعالین اقتصادی به دلیل هر نوع فعالیت اقتصادی خود به نوعی با آنها درگیر میباشند و هم اینک بخش دوم یاداشت که مروری بر بخشهای مهم دیگری از احکام مالیاتی قانون بودجه ۱۴۰۱ میباشد تقدیم شما خوانندگان گرامی میگردد که بخش مهم این یاداشت در مورد استفاده از تبصره ماده ۱۰۰ ق. م. م که هفته پیش با صدور بخشنامهای از طرف سازمان امور مالیاتی اعلام شد میباشد.
بند "ب"تبصره ۶
به وزارت امور اقتصادی و دارایی (سازمان امور مالیاتی کشور) اجازه داده میشود ظرف یک سال، آن بخشی از پروندههای مؤدیان مالیات بر ارزش افزوده دورههای سنوات ۱۳۸۷ تا ۱۳۹۷، که اظهارنامههای خود را در موعد مقرر تسلیم نموده اند و تاکنون مورد رسیدگی قرار نگرفته اند، بر اساس دستورالعملی که به پیشنهاد سازمان امور مالیاتی کشور ظرف یک ماه بعد از ابلاغ قانون تهیه میشود و به تصویب وزیر امور اقتصادی و دارایی میرسد، بدون رسیدگی، قطعی نماید. درآمدهای وصولی مرتبط به این بند مالیات سهم دولت به ردیف درآمدی شماره ۱۱۰۵۱۶جدول شماره (۵) این قانون نزد خزانه داری کل کشور و عوارض سهم شهرداریها و دهیاریها حسب مورد به حسابهای مربوط واریز میشود.
نکته مهم و قابل تامل در این بخش از قانون بودجه این است که بسیاری از مؤدیان مالیات برارزش افزوده در طی چندین سال اقدام به اخذ مالیات بر ارزش افزوده از مشتریان خود نموده و مبلغ دریافتی را به سازمان پرداخت ننمودهاند و یک اظهارنامه با مبالغ بسیار پایین ابراز و مبلغ ناچیزی را پرداخت نمودهاند که با اجاره این بند مبالغ اندک ابرازی آنها قطعی میگردد و حق دولت به طور آشکار ضایع گردیده و مؤدیان مالیاتی به عدم ابراز صحیح درآمد و مالیات خود تشویق میگردند و آن دسته از مؤدیانی که طی چندین سال قبل مالیات خود را به طور کامل ابراز و پرداخت نمودهاند تحت تاثیر این بند قرار گرفته و سعی در ابراز نادرست درآمد خود خواهند نمود.
بند"ق" تبصره ۶:
۱- در سال ۱۴۰۱ واحدهای مسکونی و باغویلاهایی که ارزش آنها (با احتساب عرصه و اعیان) بیش از یکصد و پنجاه میلیارد (۱۵۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال باشد مازاد بر این مبلغ مشمول مالیات به میزان دو در هزار میشوند.
۲- واحدهای مسکونی و باغویلاهای درحال ساخت، مشمول این مالیات نمیباشند.
این مالیات برعهده شخصی است که در ابتدای سال ۱۴۰۱ مالک واحدهای مسکونی و باغ ویلاهای مذکور خواهد بود.
۳- وزارتخانههای راه و شهرسازی و صنعت، معدن و تجارت، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و شهرداریها موظفند امکان دسترسی برخط (آنلاین) به اطلاعات مالکیت املاک مورد نیاز سازمان امور مالیاتی کشور در حوزه اماکن را در اختیار این سازمان قرار دهند. سازمان امور مالیاتی کشور مکلف است نسبت به تعیین داراییهای مشمول و ارزش به قیمت روز آنها حداکثر تا پایان خردادماه سال۱۴۰۱ اقدام کند و مراتب را به نحو مقتضی به اطلاع اشخاص مشمول برساند.
۴- کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی مکلفند با رعایت قوانین مالیاتی مالیات سالانه مربوط به هر یک از واحدهای مسکونی و باغویلاهای تحت تملک خود و افراد تحت تکفل را حداکثر تا پایان بهمنماه سال ۱۴۰۱ پرداخت نمایند. ثبت نقل و انتقال املاکی که به موجب این بند برای آنها مالیات وضع گردیده است، قبل از پرداخت بدهی مالیاتی مورد انتقال شامل مالیات بر دارایی، نقل و انتقال قطعی و اجاره ممنوع است. متخلف از حکم این جزء در پرداخت مالیات متعلقه مسؤولیت تضامنی دارد.
ارزش املاک قید شده در متن قانون را سازمان امور مالیاتی باید تعیین کند و این یکی از مشکلات اجرای این قانون است به این صورت که سازمان امور مالیاتی تمام املاک و مستغلات در کل کشور را باید ارزیابی نماید و املاکی را که دارای بیش از ۱۵۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰ریال ارزش هستند را مشخص و از آنها مالیات وصول نماید که کار برای سازمان امور مالیاتی بسیار وقت گیر، هزینهبر و توام با خطای محاسباتی میباشد.
نکته قابل توجه در خصوص این بند و تفاوت آن با قانون بودجه سال ۱۴۰۰ در اینست که اولا سطح معافیت در قانون بودجه امسال برای املاک لوکس نسبت به سال قبل ۵۰% افزایش یافته است (از مبلغ ۱۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال به ۱۵۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال افزایش یافته است) که با در نظر گرفتن تورم در بخش مسکن و افزایش قیمت املاک این افزایش معافیت کاملا طبیعی بوده و در صورت عدم افزایش معافیت شاهد افزایش تعداد زیاد املاکی میشدیم که به دلیل تاثیر از نرخ تورم بخش مسکن مشمول مالیات میشدند.
دوم برخلاف سال قبل که در آن بعد از مشخص کردن معافیت این بند (۱۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال) مالیات متعلقه مانند مالیات بر عملکرد اشخاص حقیقی (ماده ۱۳۱ ق. م. م) به صورت پلکانی حساب میگردید و دارای نرخهای مالیاتی متفاوتی بود، ولی در قانون بودجه امسال بعد از مشخصکردن معافیت این بند در سال ۱۴۰۱ (۱۵۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال) مالیات متعلقه مانند مالیات بردرآمد اشخاص حقوقی (ماده ۱۰۵ ق. م. م) دارای نرخ مالیاتی ثابت و آن هم دو در هزار از مأخذ ارزش روز املاک بعد از کسر معافیت مقرر خواهد بود.
نکته مهم دیگر اینکه سازمان امور مالیاتی تا آخر خرداد ماه املاک مشمول این مالیات را باید مشخص و به صاحبان املاک مشمول اعلام نماید تا مالیات متعلقه تا آخر بهمن پرداخت شود و در صورت عدم اعلام سازمان تا مهلت مقرر موضوع اخذ مالیات از املاک لوکس کاملا منفی میگردد.
بند"ف" تبصره ۶
ـ در سال ۱۴۰۱ ارزش انواع خودروی سواری و وانت دو اتاق (کابین) دارای شماره انتظامی شخصی در اختیار مالکین اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی بیش از ده میلیارد (۱۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال مشمول مالیات سالانه خودرو به شرح زیر میباشند:
۱ـ تا مبلغ پانزده میلیارد (۱۵.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال نسبت به مازاد ده میلیارد (۱۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال یک درصد (۱%)
۲ـ تا مبلغ سی میلیارد (۳۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال نسبت به مازاد پانزده میلیارد (۱۵.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال دو درصد (۲%)
۳ـ تا مبلغ چهل و پنج میلیارد (۴۵.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال نسبت به مازاد سی میلیارد (۳۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال سه درصد (۳%)
۴ـ نسبت به مازاد چهل و پنج میلیارد (۴۵.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال چهار درصد (۴%)
مأخذ محاسبه مالیات خودرو موضوع این بند قیمت روز انواع خودرو با توجه به تاریخ ساخت یا واردات آن و صرفاً براساس مشخصات مالک خودرو مندرج در شناسنامه خودرو صادره توسط نیروی انتظامی (برگ سبز) به عنوان سند رسمی خودرو است که توسط سازمان امور مالیاتی کشور تا پایان سال ۱۴۰۰ تعیین و اعلام شده است. مأخذ مزبور برای انواع خودرو که بعد از اعلام سازمان تولید یا وارد میشوند، بلافاصله پس از تولید یا واردات آن توسط سازمان مزبور تعیین و اعلام خواهد شد. سازمان امور مالیاتی کشور مکلف است نسبت به تعیین داراییهای مشمول و ارزش آنها حداکثر تا پایان خرداد ماه سال ۱۴۰۱ اقدام کند و مراتب را به نحو مقتضی به اطلاع اشخاص مشمول برساند. کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی مکلفند مالیات سالانه مربوط به خودروهای تحت تملک خود و فرزندان کمتر از هجده سال و محجور تحت تکفل را حداکثر تا پایان بهمن ماه سال ۱۴۰۱ پرداخت نمایند. ثبت نقل و انتقال خودروهایی که به موجب این بند برای آنها مالیات وضع گردیده است قبل از پرداخت بدهی مالیاتی مورد انتقال شامل مالیات بر دارایی، نقل و انتقال قطعی و اجاره ممنوع است. متخلفین از حکم این بند در پرداخت مالیات متعلقه مسؤولیت تضامنی دارند. آیین نامه اجرائی این بند توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی تهیه میشود و حداکثر تا پایان خردادماه سال ۱۴۰۱ به تصویب هیأت وزیران میرسد. نکته بسیار مهم و قابل توجه این بند این نکته میباشد که در قانون بودجه سال ۱۴۰۱ برخلاف سال قبل مجموع ارزش خودروهای تحت تملک ملاک عمل نبوده و هر خودرو به صورت مجزار در نظر گرفته میشود و این یکی از تغییرات مهم این قسمت از قانون بودجه امسال با سال قبل میباشد. سال پیش به این صورت اعمال میشد که اگر یک شخص حقیقی یا حقوقی به طور مثال ۲۰ عدد پراید به قیمت هر کدام ۱.۰۰۰۰.۰۰۰۰.۰۰۰ ریال در تملک خود داشت که مجموع آنها ۲۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال میشد و مالک این خودروها مشمول مالیات خودرو میگردید، ولی امسال همان شخص دیگر مشمول مالیات نمیگردد، چون هر اتومبیل به طور جداگانه مشمول ارزیابی و مشمول مالیات میشود.
بند "ع"تبصره ۶
این بند که بیشتر در خصوص معافیتهای مالیاتی در سال ۱۴۰۱ را بیان میکند و اشخاص حقیقی و حقوقی که تمایل به استفاده از معافیتهای مالیاتی هستند باید آشنائی کافی با این بند را داشته باشند تا در محاسبه مالیات و ثبت اسناد حسابداری و همچنین محاسبه سود برای عملکرد سال ۱۴۰۱ مد نظر قرار دهند. معافیتهای در نظر گرفته شده در این بند به شرح زیر میباشد.
۱ـ معافیت مالیاتی فعالیتهای مربوط به انتشارات کمک درسی حذف میشود و معافیت مالیاتی بازیگران، اجرای صحنه خوانندگی (کنسرت) و تهیهکنندگی، نشر و تکثیر و پخش آثار موسیقیایی، حراجی آثار هنری موضوع بند «ل» ماده (۱۳۹) قانون مالیاتهای مستقیم فقط تا سقف دو میلیارد و ششصد میلیون (۲.۶۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال در سال قابل اعمال است و بعد از آن حسب مورد به نرخ قانون مالیاتهای مستقیم مشمول مالیات است.
نکته قابل توجه در این قسمت این است که در قانون بودجه امسال معافیت مربوط به فعالیتهای انتشارات کمک آموزشی حذف شده است درحالیکه سال قبل دارای معافیت مثل فعالیتهای هنری مانند تهیهکنندگی، نشر و تکثیر و پخش آثار موسیقیایی و ... بودند و نکته دیگر این بند افزایش سقف معافیت از ۲.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال سال در قانون پیش به ۲.۶۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال در قانون امسال میباشد.
۲ـ به منظور حمایت از تولید و صاحبان کسب و کارهای آسیب دیده از کرونا، براساس اعلام ستاد ملی مبارزه با کرونا، واحدهای صنفی با درآمد مشمول مالیات کمتر از یک میلیارد (۱.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال در سال ۱۴۰۰ علاوه بر معافیتهای قانونی و بخشودگی و مشوقهای مالیاتی، برای مالیات بر عملکرد سال ۱۴۰۰ از پنج واحد درصد بخشودگی از نرخ مالیاتی برخوردار میشوند.
۳ـ واردات خودروی آمبولانس توسط سازمان اورژانس کشور از پرداخت حقوق ورودی و عوارض گمرکی معاف است.
۴ـ معافیتهای مالیاتی مؤسسات کنکور دانشگاهها اعم از کنکور سراسری و کنکورهای تحصیلات تکمیلی (کارشناسی ارشد و دکتری)، حذف میشود.
۵ ـ برخورداری از معافیتهای مالیاتی برای درآمدهای حاصل از صادرات کالاها و خدمات و هرگونه جایزه و مشوقهای صادراتی منوط به بازگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصادی کشور است.
نکته بسیار مهمی که در این قسمت باید مورد توجه قرار گیرد این است که این معافیت برای مالیات بر درآمد میباشد به عبارتی اعمال مالیات نرخ صفر در مالیات بر ارزش افزوده برای صادرات منوط به بازگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصادی کشور نمیباشد یعنی اگر صادر کنندهای ارز حاصل از صادرات را به چرخه اقتصادی کشور برنگرداند صادرات وی مشمول مالیات برارزش افزوده نرخ صفر خواهد شد.
حداکثر فرصت رفع تعهد ارزی کالاها و تجهیزات مورد استفاده در طرح (پروژه) های خدمات فنی و مهندسی یک سال پس از دریافت صورت وضعیت تأیید شده توسط سازمان توسعه تجارت است. درخصوص طرح (پروژه) هایی که به صورت (بی. اُ. تی) و (بی. اُ. اُ. تی) و (ای. پی. سی. اف) و اعتبار تأمین کننده اجراء میشود، رفع تعهد ارزی پس از تحویل قطعی طرح (پروژه) با تأیید سازمان توسعه تجارت خواهد بود. در هر صورت صادرکننده موظف است در پایان مهلت فوق الذکر ارز حاصل از صادرات را به هر یک از روشهای قابل قبول از جمله فروش در سامانههای «نیما» و «سنا» و واردات در برابر صادرات اقدام نماید.
۶ ـ وزارت امور اقتصادی و دارایی موظف است در راستای هدفمندسازی معافیتهای مالیاتی و گمرکی و شفاف سازی حمایتهای مالی، سیاست اعتبار مالیاتی و گمرکی با نرخ صفر را جایگزین معافیتهای قانونی مالیاتی مصرح در قانون مالیاتهای مستقیم و قانون امور گمرکی نموده و فهرست تمامی معافیتهای مالیاتی و گمرکی و میزان معافیت آنها را مشخص نماید. این فهرست باید شامل حوزه فعالیت اشخاص، میزان درآمد مالیاتی و گمرکی محاسبهنشده در اثر این معافیتها و استناد قانونی این معافیتها باشد.
وزارت امور اقتصادی و دارایی موظف است فهرست تمامی معافیتهای مالیاتی و گمرکی و میزان معافیت آنها را مشخص و ظرف سه ماه پس از ابلاغ این قانون به مجلس شورای اسلامی ارائه نماید.
گزارش این جزء هر سهماه یکبار به کمیسیونهای برنامه و بودجه و محاسبات و اقتصادی مجلس شورای اسلامی و دیوان محاسبات کشور ارائه میشود.
بند "ن" تبصره ۶
ن ـ در راستای سیاستهای حمایت از تولید، نرخ مالیات موضوع ماده (۱۰۵) قانون مالیاتهای مستقیم اشخاص حقوقی دارای پروانه بهرهبرداری از وزارتخانههای ذی ربط در فعالیتهای تولیدی در سال ۱۴۰۰ معادل پنج واحد درصد کاهش مییابد. این بخشودگی علاوه بر سایر معافیتها و بخشودگیها و مشوقهای قانونی اشخاص مذکور میباشد.
فعالین اقتصادی که خواهان استفاده از این کاهش در نرخ مالیات میباشند اولا باید دارای شخصیت حقوقی باشند دوما فعالیتش تولیدی باشد. در این شرایط مالیات اظهارنامه سال ۱۴۰۰ و رسیدگی عملکرد سال ۱۴۰۰ با نرخ ۲۰% محاسبه خواهد شد و همینطور بخشودگیها و بقیه معافیتها بر مبنای نرخ ۲۰% محاسبه خواهد شد مانند تخفیف در نرخ موضوع تبصره ۷ ماده ۱۰۵ ق. م. م.
بند"م" تبصره ۶
در تبصره ماده (۱۰۰) قانون مالیاتهای مستقیم برای عملکرد سال ۱۴۰۰ عبارت «ده برابر» به عبارت «سی برابر» اصلاح میشود.
با این حال سازمان امورمالیاتی طی اطلاعیهای به شرح زیر دامنه شمول تبصره ماده ۱۰۰ ق. م. م را تغییر داد تا با توجه به شرایط اقتصادی حاکم بر جامعه فعالین بیشتری مشمول استفاده از تبصره مذکور شده و از آن استفاده نمایند.
در اطلاعیه سازمان امور مالیاتی در خصوص نحوه اجرای تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیاتهای مستقیم آمده است: با عنایت به شرایط سخت کرونایی حاکم بر مشاغل و کسب و کارها در سال ۱۴۰۰ و به منظور تسهیل پرداخت مالیات برای این گروه از مؤدیان مالیاتی، سازمان امور مالیاتی کشور با استفاده از ظرفیت قانونی تبصره ماده ۱۰۰ کوشیده است تا بخش بزرگی از صاحبان مشاغل بتوانند بدون ارائه اظهار نامه و مستندات مربوط به درآمد و هزینه خود، مالیات عملکرد ۱۴۰۰ را به صورت مقطوع بپردازند. در همین ارتباط نکات ذیل مورد تأکید قرار میگیرد:
۱- با هدف افزایش دامنه شمول تبصره ماده ۱۰۰، با اخذ موافقت مرجع قانونی ذیربط مقرر شد سقف فروش کالا و خدمت مشمول این تبصره به ۱۰۰ برابر معافیت موضوع ماده ۸۴ قانون مالیاتهای مستقیم یعنی ۴۸ میلیارد ریال افزایش یابد. بدین ترتیب، کلیه اصحاب کسب و کار که در سال ۱۴۰۰ فروش آنها کمتر از این میزان باشد، میتوانند از تسهیلات تبصره بهرهمند شوند. لازم به ذکر است سقف تبصره ماده ۱۰۰ در سال گذشته حدود ۱۶ میلیارد ریال بود. طبعا مؤدیانی که میزان فروش آنها بر اساس پایگاه اطلاعات سازمان امور مالیاتی بیش از ۴۸ میلیارد ریال باشد، امکان استفاده از این تسهیلات را نخواهند داشت و میبایست نسبت به ارائه اظهارنامه اقدام کنند.
۲- به منظور رعایت اصل عدالت در مالیات ستانی، مقرر شد تعیین مالیات مقطوع برای هر یک از مؤدیان بر اساس اطلاعات مالی ثبت شده تاکنون از آنها در سامانههای سازمان تعیین شود. این اطلاعات شامل مبالغ واریز به دستگاههای پوز متعلق به مؤدیان، اطلاعات خرید و فروش آنها در گزارشهای فصلی معاملات، میزان مالیات پرداختی در سال گذشته و سایر اطلاعات مرتبط میباشد. مؤدیان گرامی با ورود به درگاه الکترونیکی سازمان امور مالیاتی به نشانی my.tax.gov.ir
و با وارد کردن کد ملی خود میتوانند ضمن مشاهده اطلاعات خود، از مبلغ مالیات مقطوع تعیین شده اطلاع حاصل نموده و نسبت به پرداخت یا تقسیط آن اقدام نمایند.
۳- با توجه به افزایش هزینههای مشاغل و اصحاب کار در ایام کرونا، ضرایب فعالیت کلیه مشاغل که درآمد مشمول مالیات سال ۱۴۰۰ بر اساس آن محاسبه میشود، به طور معناداری تعدیل شد و تناسب میان مالیات تشخیصی سال قبل و مالیات تعیین شده برای سال ۱۴۰۰ مورد توجه قرار گرفت. مع الوصف، مؤدیانی که از مالیات مقطوع تعیین شده ناخشنود باشند، همچنان میتوانند به جای استفاده از تبصره ماده ۱۰۰ نسبت به ارائه اظهارنامه اقدام نمایند.
۴- مشاغلی همچون بنگاههای املاک، نمایشگاههای اتومبیل، نمایندگیهای بیمه، دفاتر اسناد رسمی و حق العمل کاران که ادعا مینمایند بخشی از مبالغ واریزی به حساب پوزهای آنها فاقد ماهیت فروش است، برای استفاده از تبصره ماده ۱۰۰ میتوانند اطلاعات فروش مستند خود را از طریق اتحادیهها یا تشکلهای صنفی مربوط به معاونت درآمدهای مالیاتی سازمان امور مالیاتی ارائه و یا گزینه ارسال اظهارنامه را انتخاب نمایند.
۵- ضمن تشکر از نمایندگان محترم اصناف و بازاریان به ویژه اعضاء محترم هیأت مدیره اتاق اصناف ایران و اتاق اصناف تهران که با شرکت در جلسات مشاوره و همفکری و با تعاملات مشفقانه خود فضای همدلی و همکاری را فراهم آوردند، به آگاهی میرساند ادارات امور مالیاتی در سراسر کشور همچون گذشته آماده برگزاری جلسات با نمایندگان محترم اصناف و پاسخگویی به سوالات و ابهامات میباشند.
مالیات خروج از کشور موضوع ماده ۳۱ قانون مالیات بر ارزش افزوده
ماده ۳۱ ق. م. ا. ا "سازمان مکلف است بابت خروج هر مسافر ایرانی به جز موارد تبصره (۱) این ماده از مرزهای هوایی، دریایی و زمینی وجوهی را به عنوان مالیات از مسافران دریافت و به حساب درآمد عمومی نزد خزانه داری کل کشور واریز نماید. میزان مالیات مذکور در قوانین بودجه سنواتی پیش بینی میگردد. "
طبق متن بخشنامه شماره ۹/۱۴۰۱/۲۰۰ مورخ ۱۰/۲/۱۴۰۱
با عنایت به توضیحات ذیل جدول «شماره ۱۶ -تعرفههای درآمدهای موضوع جدول شماره (۵)» قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور مبنی بر آنکه تعرفههای مندرج در جدول ۱۶ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور که در این جدول نیامده به قوت خود باقی است، تعرفههای درآمدهای موضوع جدول شماره ۱۶ قانون اخیرالذکر به شرح ذیل به سال ۱۴۰۱ تسری خواهد داشت:
«تعرفههای مربوط به سال ۱۴۰۱ با توجه به تعرفههای مندرج در جدول شماره ۱۶ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور»
ردیف |
موضوع تعرفه |
عنوان جزء |
نرخ تعرفه (ریال) |
|
1 |
درآمد حاصل از عوارض خروج مسافر از مرزهای کشور موضوع ردیف 110504 |
الف-عوارض خروج برای هرنفر |
4,000,000 |
|
ب – عوارض خروج زائرین حج تمتع، عمره |
1,320,000 |
|||
عوارض خروج زائرین عتبات عالیات (زائران اربعین مطابق تاریخ تعیین شده در این قانون که به مقصد کشور عراق از کشور خارج می شوند از پرداخت عوارض خروج معاف می باشند)* |
عوارض خروج هوایی |
450,000 |
||
عوارض خروج زمینی و دریایی |
150,000 |
|||
ارقام تعیین شده در اجزاء الف و ب این بند برای سفر دوم به میزان 50 درصد و سفرهای سوم و بیشتر به میزان 100 درصد افزایش خواهد یافت. * زائران ایرانی که در ایام اربعین حسینی (ع)( از تاریخ 24 مرداد سال 1401 تا 12 مهرماه سال 1401) به مقصد کشور عراق از مرزهای زمینی و هوایی کشور خارج می شوند، از پرداخت عوارض خروج معاف می باشند. |