کد خبر: ۵۸۳۶
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۳
احکام مالیاتی بودجه از مهمترین وتاثیرگذارترین قوانین کشور و مؤخر بر دیگر قوانین که فعالین اقتصادی جهت بهینه سازی فعالیت خود ناگزیر از آشنایی با آن هستند فلذا سعی میگردد در این یادداشت بر نکات مهم همچون معافیت¬ها ،نرخها و ... مروری داشته باشیم.

بررسی احکام مالیاتی قانون بودجه سال ۱۴۰۱مخاطب۲۴-یادداشت، بررسی احکام مالیاتی قانون بودجه سال ۱۴۰۱-بخش دوم- دکتر حسين يوسفی زاده فرد- دکترای علوم اقتصاد گرايش اقتصاد سنجی - از قرن‌ها قبل مالیات منبع اصلی درآمد کشور‌ها بوده است و کشور ما نیز از این قاعده مستثنی نیست پول دریافتی توسط دولت از مؤدیان به عنوان درآمد مالیاتی شناخته می‌شود و می‌تواند برای طیف وسیعی از اهداف مانند توسعه زیرساخت‌ها، بهداشت و درمان و آموزش عمومی، خدمات دفاعی و مدنی و … در بودجه استفاده شود.

احکام مالیاتی قانون بودجه سالانه یکی از مهمترین و تاثیرگذارترین قوانین کشور است که فعالیت­های اقتصادی تمام مردم جامعه را به نوعی تحت تاثیر قرار می­دهد، به دلیل اینکه قانون بودجه نسبت به قوانین دیگر، چون قانون مالیت­های مستقیم، قانون دائمی مالیات بر ارزش افزوده و قوانین برنامه پنچ ساله توسعه یک قانون مؤخر بوده و لذا اجرای آن بر دیگر قوانین ارجحیت دارد ولذا مردم و علی الخصوص فعالین اقتصادی باید با احکام مالیاتی قانون بودجه هر سال تا جای ممکن آشنائی نسبی داشته باشند تا برنامه­های اقتصادی خویش را برای سال پیش رو با آن تنظیم نمایند و به این دلیل در این یاداشت سعی شده است مروری گذرا به بخش از احکام مالیاتی قانون بودجه سال ۱۴۰۱  داشته باشیم تا فعالین اقتصادی آشنایی نسبی با نحوه قطعیت مالیات بر ارزش افزوده سنوات قبل، معافیت­های مقرر در قانون بودجه، مالیات بر املاک گران قیمت، مالیات بر خودرو‌های لوس و همچنین با تغییرات احکام مالیاتی امسال قانون بودجه با سال پیش مانند حد نصاب استفاده از تبصره ماده ۱۰۰ ق. م. م و یا معافیت مالیات بر حقوق آشنادی داشته باشند.

 

بررسی احکام مالیاتی قانون بودجه سال ۱۴۰۱

 

در یاداشت قبلی که بخش اول مروری بر احکام مالیاتی قانون بودجه ۱۴۰۱ بود سعی گردید تا بخش­هایی از قانون بودجه سال ۱۴۰۱ مورد بررسی قرار گیرد که بخش عمده­ای از مردم و فعالین اقتصادی به دلیل هر نوع فعالیت اقتصادی خود به نوعی با آن‌ها درگیر می­باشند و هم اینک بخش دوم یاداشت که مروری بر بخش­های مهم دیگری از احکام مالیاتی قانون بودجه ۱۴۰۱ می­باشد تقدیم شما خوانندگان گرامی می­گردد که بخش مهم این یاداشت در مورد استفاده از تبصره ماده ۱۰۰ ق. م. م که هفته پیش با صدور بخشنامه­ای از طرف سازمان امور مالیاتی اعلام شد می­باشد.

بررسی احکام مالیاتی قانون بودجه سال ۱۴۰۱

بند "ب"تبصره ۶

به وزارت امور اقتصادی و دارایی (سازمان امور مالیاتی کشور) اجازه داده می‌شود ظرف یک سال، آن بخشی از پرونده‌های مؤدیان مالیات بر ارزش افزوده دوره‌های سنوات ۱۳۸۷ تا ۱۳۹۷، که اظهارنامه‌های خود را در موعد مقرر تسلیم نموده اند و تاکنون مورد رسیدگی قرار نگرفته اند، بر اساس دستورالعملی که به پیشنهاد سازمان امور مالیاتی کشور ظرف یک ماه بعد از ابلاغ قانون تهیه می‌شود و به تصویب وزیر امور اقتصادی و دارایی می‌رسد، بدون رسیدگی، قطعی نماید. درآمد‌های وصولی مرتبط به این بند مالیات سهم دولت به ردیف درآمدی شماره ۱۱۰۵۱۶جدول شماره (۵) این قانون نزد خزانه داری کل کشور و عوارض سهم شهرداری‌ها و دهیاری‌ها حسب مورد به حساب‌های مربوط واریز می‌شود.

نکته مهم و قابل تامل در این بخش از قانون بودجه این است که بسیاری از مؤدیان مالیات برارزش افزوده در طی چندین سال اقدام به اخذ مالیات بر ارزش افزوده از مشتریان خود نموده و مبلغ دریافتی را به سازمان پرداخت ننموده­اند و یک اظهارنامه با مبالغ بسیار پایین ابراز و مبلغ ناچیزی را پرداخت نموده­اند که با اجاره این بند مبالغ اندک ابرازی آن‌ها قطعی می­گردد و حق دولت به طور آشکار ضایع گردیده و مؤدیان مالیاتی به عدم ابراز صحیح درآمد و مالیات خود تشویق می­گردند و آن دسته از مؤدیانی که  طی چندین سال قبل مالیات خود را به طور کامل ابراز و پرداخت نموده­اند تحت تاثیر این بند قرار گرفته و سعی در ابراز نادرست درآمد خود خواهند نمود.

 


بیشتر بخوانیم:بررسی لایحه بودجه برای اخذ مالیات از سود سپرده شرکت‌ها




بند"ق" تبصره ۶:

۱- در سال ۱۴۰۱ واحد‌های مسکونی و باغ‌ویلا‌هایی که ارزش آن‌ها (با احتساب عرصه و اعیان) بیش از یکصد و پنجاه میلیارد (۱۵۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال باشد مازاد بر این مبلغ مشمول مالیات به میزان دو در هزار می‌شوند.

۲- واحد‌های مسکونی و باغ‌ویلا‌های درحال ساخت، مشمول این مالیات نمی‌باشند.

این مالیات برعهده شخصی است که در ابتدای سال ۱۴۰۱ مالک واحد‌های مسکونی و باغ ویلا‌های مذکور خواهد بود.

۳- وزارتخانه‌های راه و شهرسازی و صنعت، معدن و تجارت، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و شهرداری‌ها موظفند امکان دسترسی برخط (آنلاین) به اطلاعات مالکیت املاک مورد نیاز سازمان امور مالیاتی کشور در حوزه اماکن را در اختیار این سازمان قرار دهند. سازمان امور مالیاتی کشور مکلف است نسبت به تعیین دارایی‌های مشمول و ارزش به قیمت روز آن‌ها حداکثر تا پایان خردادماه سال۱۴۰۱ اقدام کند و مراتب را به نحو مقتضی به اطلاع اشخاص مشمول برساند.

۴- کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی مکلفند با رعایت قوانین مالیاتی مالیات سالانه مربوط به هر یک از واحد‌های مسکونی و باغ‌ویلا‌های تحت تملک خود و افراد تحت تکفل را حداکثر تا پایان بهمن‌ماه سال ۱۴۰۱ پرداخت نمایند. ثبت نقل و انتقال املاکی که به موجب این بند برای آن‌ها مالیات وضع گردیده است، قبل از پرداخت بدهی مالیاتی مورد انتقال شامل مالیات بر دارایی، نقل و انتقال قطعی و اجاره ممنوع است. متخلف از حکم این جزء در پرداخت مالیات متعلقه مسؤولیت تضامنی دارد.                                                  

 ارزش املاک قید شده در متن قانون را سازمان امور مالیاتی باید تعیین کند و این یکی از مشکلات اجرای این قانون است به این صورت که سازمان امور مالیاتی تمام املاک و مستغلات در کل کشور را باید ارزیابی نماید و املاکی را که دارای بیش از ۱۵۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰­ریال ارزش هستند را مشخص و از آن‌ها مالیات وصول نماید که کار برای سازمان امور مالیاتی بسیار وقت گیر، هزینه­بر و توام با خطای محاسباتی می­باشد.

نکته قابل توجه در خصوص این بند و تفاوت آن با قانون بودجه سال ۱۴۰۰ در اینست که اولا سطح معافیت در قانون بودجه امسال برای املاک لوکس نسبت به سال قبل ۵۰% افزایش یافته است (از مبلغ ۱۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال به ۱۵۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال افزایش یافته است) که با در نظر گرفتن تورم در بخش مسکن و افزایش قیمت املاک این افزایش معافیت کاملا طبیعی بوده و در صورت عدم افزایش معافیت شاهد افزایش تعداد زیاد املاکی می­شدیم که به دلیل تاثیر از نرخ تورم بخش مسکن مشمول مالیات می­شدند.

دوم برخلاف سال قبل که در آن بعد از مشخص کردن معافیت این بند (۱۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال) مالیات متعلقه مانند مالیات بر عملکرد اشخاص حقیقی (ماده ۱۳۱ ق. م. م) به صورت پلکانی حساب می­گردید و دارای نرخ­های مالیاتی متفاوتی بود، ولی در قانون بودجه امسال بعد از مشخص­کردن معافیت این بند در سال ۱۴۰۱ (۱۵۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال) مالیات متعلقه مانند مالیات بردرآمد اشخاص حقوقی (ماده ۱۰۵ ق. م. م) دارای نرخ مالیاتی ثابت و آن هم دو در هزار  از مأخذ ارزش روز املاک بعد از کسر معافیت مقرر خواهد بود.

نکته مهم دیگر اینکه سازمان امور مالیاتی تا آخر خرداد ماه املاک مشمول این مالیات را باید مشخص و به صاحبان املاک مشمول اعلام نماید تا مالیات متعلقه تا آخر بهمن پرداخت شود و در صورت عدم اعلام سازمان تا مهلت مقرر موضوع اخذ مالیات از املاک لوکس کاملا منفی می­گردد.


بیشتر بخوانیم:تسهیل گری در تأمین منابع مالی دولت از طریق وصول مالیات



بند"ف" تبصره ۶

 ـ در سال ۱۴۰۱ ارزش انواع خودروی سواری و وانت دو اتاق (کابین) دارای شماره انتظامی شخصی در اختیار مالکین اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی بیش از ده میلیارد (۱۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال مشمول مالیات سالانه خودرو به شرح زیر می‌باشند:

۱ـ تا مبلغ پانزده میلیارد (۱۵.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال نسبت به مازاد ده میلیارد (۱۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال یک درصد (۱%)

۲ـ تا مبلغ سی میلیارد (۳۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال نسبت به مازاد پانزده میلیارد (۱۵.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال دو درصد (۲%)

۳ـ تا مبلغ چهل و پنج میلیارد (۴۵.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال نسبت به مازاد سی میلیارد (۳۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال سه درصد (۳%)

۴ـ نسبت به مازاد چهل و پنج میلیارد (۴۵.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال چهار درصد (۴%)

مأخذ محاسبه مالیات خودرو موضوع این بند قیمت روز انواع خودرو با توجه به تاریخ ساخت یا واردات آن و صرفاً براساس مشخصات مالک خودرو مندرج در شناسنامه خودرو صادره توسط نیروی انتظامی (برگ سبز) به عنوان سند رسمی خودرو است که توسط سازمان امور مالیاتی کشور تا پایان سال ۱۴۰۰ تعیین و اعلام شده است. مأخذ مزبور برای انواع خودرو که بعد از اعلام سازمان تولید یا وارد می‌شوند، بلافاصله پس از تولید یا واردات آن توسط سازمان مزبور تعیین و اعلام خواهد شد. سازمان امور مالیاتی کشور مکلف است نسبت به تعیین دارایی‌های مشمول و ارزش آن‌ها حداکثر تا پایان خرداد ماه سال ۱۴۰۱ اقدام کند و مراتب را به نحو مقتضی به اطلاع اشخاص مشمول برساند. کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی مکلفند مالیات سالانه مربوط به خودرو‌های تحت تملک خود و فرزندان کمتر از هجده سال و محجور تحت تکفل را حداکثر تا پایان بهمن ماه سال ۱۴۰۱ پرداخت نمایند. ثبت نقل و انتقال خودرو‌هایی که به موجب این بند برای آن‌ها مالیات وضع گردیده است قبل از پرداخت بدهی مالیاتی مورد انتقال شامل مالیات بر دارایی، نقل و انتقال قطعی و اجاره ممنوع است. متخلفین از حکم این بند در پرداخت مالیات متعلقه مسؤولیت تضامنی دارند. آیین نامه اجرائی این بند توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی تهیه می‌شود و حداکثر تا پایان خردادماه سال ۱۴۰۱ به تصویب هیأت وزیران می‌رسد.              نکته بسیار مهم و قابل توجه این بند این نکته می­باشد که در قانون بودجه سال ۱۴۰۱ برخلاف سال قبل مجموع ارزش خودرو‌های تحت تملک ملاک عمل نبوده و هر خودرو به صورت مجزار در نظر گرفته می­شود و این یکی از تغییرات مهم این قسمت از قانون بودجه امسال با سال قبل می­باشد. سال پیش به این صورت اعمال می­شد که اگر یک شخص حقیقی یا حقوقی به طور مثال ۲۰ عدد پراید به قیمت هر کدام ۱.۰۰۰۰.۰۰۰۰.۰۰۰ ریال در تملک خود داشت که مجموع آن‌ها ۲۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال می­شد و مالک این خودرو‌ها مشمول مالیات خودرو می­گردید، ولی امسال همان شخص دیگر مشمول مالیات نمی­گردد، چون هر اتومبیل به طور جداگانه مشمول ارزیابی و مشمول مالیات می­شود.  



بند "ع"تبصره ۶

این بند که بیشتر در خصوص  معافیت­های مالیاتی در سال ۱۴۰۱ را بیان می­کند و اشخاص حقیقی و حقوقی که تمایل به استفاده از معافیت­های مالیاتی هستند باید آشنائی کافی با این بند را داشته باشند تا در محاسبه مالیات و ثبت اسناد حسابداری و همچنین محاسبه سود برای عملکرد سال ۱۴۰۱ مد نظر قرار دهند. معافیت­های در نظر گرفته شده در این بند به شرح زیر می­باشد.

۱ـ معافیت مالیاتی فعالیت­های مربوط به انتشارات کمک درسی حذف می­شود و معافیت مالیاتی بازیگران، اجرای صحنه خوانندگی (کنسرت) و تهیه­کنندگی، نشر و تکثیر و پخش آثار موسیقیایی، حراجی آثار هنری موضوع بند «ل» ماده (۱۳۹) قانون مالیات‌های مستقیم فقط تا سقف دو میلیارد و ششصد میلیون (۲.۶۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال در سال قابل اعمال است و بعد از آن حسب مورد به نرخ قانون مالیات‌های مستقیم مشمول مالیات است.

نکته قابل توجه در این قسمت این است که در قانون بودجه امسال معافیت مربوط به فعالیت­های انتشارات کمک آموزشی حذف شده است درحالیکه سال قبل دارای معافیت مثل فعالیت­های هنری مانند تهیه­کنندگی، نشر و تکثیر و پخش آثار موسیقیایی و ... بودند و نکته دیگر این بند افزایش سقف معافیت از ۲.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال سال در قانون پیش به ۲.۶۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال در قانون امسال می­باشد.

۲ـ به منظور حمایت از تولید و صاحبان کسب و کار‌های آسیب دیده از کرونا، براساس اعلام ستاد ملی مبارزه با کرونا، واحد‌های صنفی با درآمد مشمول مالیات کمتر از یک میلیارد (۱.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال در سال ۱۴۰۰ علاوه بر معافیت‌های قانونی و بخشودگی و مشوق‌های مالیاتی، برای مالیات بر عملکرد سال ۱۴۰۰ از پنج واحد درصد بخشودگی از نرخ مالیاتی برخوردار می‌شوند.

۳ـ واردات خودروی آمبولانس توسط سازمان اورژانس کشور از پرداخت حقوق ورودی و عوارض گمرکی معاف است.

۴ـ معافیت‌های مالیاتی مؤسسات کنکور دانشگاه‌ها اعم از کنکور سراسری و کنکور‌های تحصیلات تکمیلی (کارشناسی ارشد و دکتری)، حذف می‌شود.

۵ ـ برخورداری از معافیت‌های مالیاتی برای درآمد‌های حاصل از صادرات کالا‌ها و خدمات و هرگونه جایزه و مشوق‌های صادراتی منوط به بازگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصادی کشور است.

نکته بسیار مهمی که در این قسمت باید مورد توجه قرار گیرد این است که این معافیت برای مالیات بر درآمد می­باشد به عبارتی اعمال مالیات نرخ صفر در مالیات بر ارزش افزوده برای صادرات منوط به بازگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصادی کشور نمی­باشد یعنی اگر صادر کننده­ای ارز حاصل از صادرات را به چرخه اقتصادی کشور برنگرداند صادرات وی مشمول مالیات برارزش افزوده نرخ صفر خواهد شد.

حداکثر فرصت رفع تعهد ارزی کالا‌ها و تجهیزات مورد استفاده در طرح (پروژه) ­های خدمات فنی و مهندسی یک سال پس از دریافت صورت وضعیت تأیید شده توسط سازمان توسعه تجارت است. درخصوص طرح (پروژه) ­هایی که به صورت (بی. اُ. تی) و (بی. اُ. اُ. تی) و (ای. پی. سی. اف) و اعتبار تأمین کننده اجراء می‌شود، رفع تعهد ارزی پس از تحویل قطعی طرح (پروژه) با تأیید سازمان توسعه تجارت خواهد بود. در هر صورت صادرکننده موظف است در پایان مهلت فوق الذکر ارز حاصل از صادرات را به هر یک از روش‌های قابل قبول از جمله فروش در سامانه‌های «نیما» و «سنا» و واردات در برابر صادرات اقدام نماید.

۶ ـ وزارت امور اقتصادی و دارایی موظف است در راستای هدفمندسازی معافیت‌های مالیاتی و گمرکی و شفاف سازی حمایت‌های مالی، سیاست اعتبار مالیاتی و گمرکی با نرخ صفر را جایگزین معافیت‌های قانونی مالیاتی مصرح در قانون مالیات‌های مستقیم و قانون امور گمرکی نموده و فهرست تمامی معافیت‌های مالیاتی و گمرکی و میزان معافیت آن‌ها را مشخص نماید. این فهرست باید شامل حوزه فعالیت اشخاص، میزان درآمد مالیاتی و گمرکی محاسبه­نشده در اثر این معافیت‌ها و استناد قانونی این معافیت‌ها باشد.

وزارت امور اقتصادی و دارایی موظف است فهرست تمامی معافیت‌های مالیاتی و گمرکی و میزان معافیت آن‌ها را مشخص و ظرف سه ماه پس از ابلاغ این قانون به مجلس شورای اسلامی ارائه نماید.

گزارش این جزء هر سه­ماه یکبار به کمیسیون‌های برنامه و بودجه و محاسبات و اقتصادی مجلس شورای اسلامی و دیوان محاسبات کشور ارائه می‌شود.



بند "ن" تبصره ۶

ن ـ در راستای سیاست‌های حمایت از تولید، نرخ مالیات موضوع ماده (۱۰۵) قانون مالیات‌های مستقیم اشخاص حقوقی دارای پروانه بهره­برداری از وزارتخانه‌های ذی ربط در فعالیت‌های تولیدی در سال ۱۴۰۰ معادل پنج واحد درصد کاهش می‌یابد. این بخشودگی علاوه بر سایر معافیت‌ها و بخشودگی‌ها و مشوق‌های قانونی اشخاص مذکور می‌باشد.

فعالین اقتصادی که خواهان استفاده از این کاهش در نرخ مالیات می­باشند اولا باید دارای شخصیت حقوقی باشند دوما فعالیتش تولیدی باشد. در این شرایط مالیات اظهارنامه سال ۱۴۰۰ و رسیدگی عملکرد سال ۱۴۰۰ با نرخ ۲۰% محاسبه خواهد شد و همینطور بخشودگی­ها و بقیه معافیت­ها بر مبنای نرخ ۲۰% محاسبه خواهد شد مانند تخفیف در نرخ موضوع تبصره ۷ ماده ۱۰۵ ق. م. م.

 


بیشتر بخوانیم:بررسی احکام مالیاتی قانون بودجه سال ۱۴۰۱- بخش اول



بند"م" تبصره ۶

در تبصره ماده (۱۰۰) قانون مالیات‌های مستقیم برای عملکرد سال ۱۴۰۰ عبارت «ده برابر» به عبارت «سی برابر» اصلاح می‌شود.

با این حال سازمان امورمالیاتی طی اطلاعیه­ای به شرح زیر دامنه شمول تبصره ماده ۱۰۰ ق. م. م را تغییر داد تا با توجه به شرایط اقتصادی حاکم بر جامعه فعالین بیشتری مشمول استفاده از تبصره مذکور شده و از آن استفاده نمایند.

در اطلاعیه سازمان امور مالیاتی در خصوص نحوه اجرای تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیات‌های مستقیم آمده است: با عنایت به شرایط سخت کرونایی حاکم بر مشاغل و کسب و کار‌ها در سال ۱۴۰۰ و به منظور تسهیل پرداخت مالیات برای این گروه از مؤدیان مالیاتی، سازمان امور مالیاتی کشور با استفاده از ظرفیت قانونی تبصره ماده ۱۰۰ کوشیده است تا بخش بزرگی از صاحبان مشاغل بتوانند بدون ارائه اظهار نامه و مستندات مربوط به درآمد و هزینه خود، مالیات عملکرد ۱۴۰۰  را به صورت مقطوع بپردازند. در همین ارتباط نکات ذیل مورد تأکید قرار می‌گیرد:

۱- با هدف افزایش دامنه شمول تبصره ماده ۱۰۰، با اخذ موافقت مرجع قانونی ذیربط مقرر شد سقف فروش کالا و خدمت مشمول این تبصره به ۱۰۰ برابر معافیت موضوع ماده ۸۴ قانون مالیات‌های مستقیم یعنی ۴۸ میلیارد ریال افزایش یابد. بدین ترتیب، کلیه اصحاب کسب و کار که در سال ۱۴۰۰ فروش آن‌ها کمتر از این میزان باشد، می‌توانند از تسهیلات تبصره بهره‌مند شوند. لازم به ذکر است سقف تبصره ماده ۱۰۰ در سال گذشته حدود ۱۶ میلیارد ریال بود. طبعا مؤدیانی که میزان فروش آن‌ها بر اساس پایگاه اطلاعات سازمان امور مالیاتی بیش از ۴۸ میلیارد ریال باشد، امکان استفاده از این تسهیلات را نخواهند داشت و می‌بایست نسبت به ارائه اظهارنامه اقدام کنند.

۲- به منظور رعایت اصل عدالت در مالیات ستانی، مقرر شد تعیین مالیات مقطوع برای هر یک از مؤدیان بر اساس اطلاعات مالی ثبت شده تاکنون از آن‌ها در سامانه‌های سازمان تعیین شود. این اطلاعات شامل مبالغ واریز به دستگاه‌های پوز متعلق به مؤدیان، اطلاعات خرید و فروش آن‌ها در گزارش‌های فصلی معاملات، میزان مالیات پرداختی در سال گذشته و سایر اطلاعات مرتبط می‌باشد. مؤدیان گرامی با ورود به درگاه الکترونیکی سازمان امور مالیاتی به نشانی my.tax.gov.ir

و با وارد کردن کد ملی خود می‌توانند ضمن مشاهده اطلاعات خود، از مبلغ مالیات مقطوع تعیین شده اطلاع حاصل نموده و نسبت به پرداخت یا تقسیط آن اقدام نمایند.

۳- با توجه به افزایش هزینه‌های مشاغل و اصحاب کار در ایام کرونا، ضرایب فعالیت کلیه مشاغل که درآمد مشمول مالیات سال ۱۴۰۰ بر اساس آن محاسبه می‌شود، به طور معناداری تعدیل شد و تناسب میان مالیات تشخیصی سال قبل و مالیات تعیین شده برای سال ۱۴۰۰ مورد توجه قرار گرفت. مع الوصف، مؤدیانی که از مالیات مقطوع تعیین شده ناخشنود باشند، همچنان می‌توانند به جای استفاده از تبصره ماده ۱۰۰ نسبت به ارائه اظهارنامه اقدام نمایند.

۴- مشاغلی همچون بنگاه‌های املاک، نمایشگاه‌های اتومبیل، نمایندگی‌های بیمه، دفاتر اسناد رسمی و حق العمل کاران که ادعا می‌نمایند بخشی از مبالغ واریزی به حساب پوز‌های آن‌ها فاقد ماهیت فروش است، برای استفاده از تبصره ماده ۱۰۰ می‌توانند اطلاعات فروش مستند خود را از طریق اتحادیه‌ها یا تشکل‌های صنفی مربوط به معاونت درآمد‌های مالیاتی سازمان امور مالیاتی ارائه و یا گزینه ارسال اظهارنامه را انتخاب نمایند.

۵- ضمن تشکر از نمایندگان محترم اصناف و بازاریان به ویژه اعضاء محترم هیأت مدیره اتاق اصناف ایران و اتاق اصناف تهران که با شرکت در جلسات مشاوره و همفکری و با تعاملات مشفقانه خود فضای همدلی و همکاری را فراهم آوردند، به آگاهی می‌رساند ادارات امور مالیاتی در سراسر کشور همچون گذشته آماده برگزاری جلسات با نمایندگان محترم اصناف و پاسخگویی به سوالات و ابهامات می‌باشند.



مالیات خروج از کشور موضوع ماده ۳۱ قانون مالیات بر ارزش افزوده

ماده ۳۱ ق. م. ا. ا "سازمان مکلف است بابت خروج هر مسافر ایرانی به جز موارد تبصره (۱) این ماده از مرز‌های هوایی، دریایی و زمینی وجوهی را به عنوان مالیات از مسافران دریافت و به حساب درآمد عمومی نزد خزانه داری کل کشور واریز نماید. میزان مالیات مذکور در قوانین بودجه سنواتی پیش بینی می‌گردد. "

طبق متن بخشنامه شماره ۹/۱۴۰۱/۲۰۰ مورخ ۱۰/۲/۱۴۰۱

   با عنایت به توضیحات ذیل جدول «شماره ۱۶ -تعرفه‌های درآمد‌های موضوع جدول شماره (۵)» قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور مبنی بر آنکه تعرفه‌های مندرج در جدول ۱۶ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور که در این جدول نیامده به قوت خود باقی است، تعرفه‌های درآمد‌های موضوع جدول شماره ۱۶ قانون اخیرالذکر به شرح ذیل به سال ۱۴۰۱ تسری خواهد داشت:

«تعرفه‌های مربوط به سال ۱۴۰۱ با توجه به تعرفه‌های مندرج در جدول شماره ۱۶ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور»

 

ردیف

موضوع تعرفه

عنوان جزء

نرخ تعرفه (ریال)

1

درآمد حاصل از عوارض خروج مسافر از مرزهای کشور موضوع ردیف 110504

الف-عوارض خروج برای هرنفر

4,000,000

ب – عوارض خروج زائرین حج تمتع، عمره

1,320,000

عوارض خروج زائرین عتبات عالیات (زائران اربعین مطابق تاریخ تعیین شده در این قانون که به مقصد کشور عراق از کشور خارج می شوند از پرداخت عوارض خروج معاف می باشند)*

عوارض خروج هوایی

450,000

عوارض خروج زمینی و دریایی

150,000

ارقام تعیین شده در اجزاء الف و ب این بند برای سفر دوم به میزان 50 درصد و سفرهای سوم و بیشتر به میزان 100 درصد افزایش خواهد یافت.

* زائران ایرانی که در ایام اربعین حسینی (ع)( از تاریخ 24 مرداد سال 1401 تا 12 مهرماه سال 1401) به مقصد کشور عراق از مرزهای زمینی و هوایی کشور خارج می شوند، از پرداخت عوارض خروج معاف می باشند.

 

آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
رای توماج صالحی صادر شده، اما هنوز به ما ابلاغ نشده است title
وکیل توماج صالحی گفت: رای صادر شده، اما هیچ اطلاعی از جزئیات حکم صادره نداریم و منتظر ابلاغ حکم هستیم تا اطلاع‌رسانی صورت گیرد.
سانسور یکی از خالکوبی‌های امیر تتلو توسط خبرگزاری قوه قضائیه! title
دومین جلسه رسیدگی به اتهامات امیرحسین مقصودلو ملقب به امیر تتلو به ریاست قاضی افشاری در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب اسلامی با حضور مستشار دادگاه، وکیل متهم و نماینده دادستان برگزار شد. متهم مقصودلو در پایان این جلسه دادگاه گفت: بابت همه اشتباهاتم عذرخواهی می‌کنم.
ماجرای جالب اولین دیدار عاشقانه رضا داوودنژاد و همسرش غزل بدیعی title
رضا داوودنژاد در یک مصاحبه، خاطرات جالبی از آشنایی با همسرش تعریف کرده است.
حضور دروازه‌بان استقلال در دادسرای فرهنگ و رسانه title
دروازه‌بان تیم فوتبال استقلال تهران به دلیل شکایت از سوی فراجا در دادسرای فرهنگ و رسانه حضور یافت.
اولین تصویر از ترانه علیدوستی پس از ترخیص از بیمارستان title
تصویری تازه منتشر شده از ترانه علیدوستی پس از ترخیص از بیمارستان که در صفحه این بازیگر منتشر شده است را ببینید.
سردار آزمون با گل برگشت، گلزنی فوق‌العاده مقابل بولونیا | ویدیو title
سردار آزمون بعد از پشت سر گذاشتن مصدومیت چند دقیقه بعد از ورود به زمین در نیمه دوم بازی امشب رم و بولونیا موفق به گلزنی شد.
اولین تصاویر از ترانه علیدوستی روی تخت بیمارستان title
عکسی از حمید علیدوستی مربی سابق منتشر شده است که بر بالین دخترش ترانه حاضر شده است. مادر ترانه علی دوستی در یک ویدیویی از هواداران ترانه علی دوستی خواست تا برای این بازیگر زن سینما دعا کنند.
برگزیده
رهبر انقلاب: ملت ایران استحکام خود را باید در کار و عمل و اتحاد ملی نشان دهد title
رهبر معظم انقلاب در دیدار هزاران نفر از کارگران سراسر کشور بیان کردند: ملت ایران ایستاده و محکم است و این استحکام را در عمل باید نشان بدهیم؛ اگر این شد آن وقت سختی‌ها و گرفتاری‌ها هم در دل خود گشایش به ما ارائه خواهند داد.
طرح بزرگ برق آبی «اومااویا» در سفر رئیسی به سریلانکا افتتاح شد title
طرح بزرگ برق آبی اومااویا در سفر رئیس جمهور به سریلانکا افتتاح شد.
جمعی از کارگران فردا با رهبر معظم انقلاب دیدار می‌کنند title
در دومین ماه از سال «جهش تولید با مشارکت مردم» و به مناسبت هفته کار و کارگر، جمعی از کارگران سراسر کشور با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی دیدار می‌کنند.
صهیونیست‌ها دست از پا خطا کنند وضعیت متفاوت خواهد بود title
رئیس‌جمهور گفت: اگر رژیم صهیونیستی بار دیگر دست از پا خطا کند و تعرضی به خاک مقدس ایران کند، وضعیت متفاوت خواهد بود و معلوم نیست دیگر چیزی از این رژیم باقی بماند.
تقویت همکاری‌های قوای مسلح ایران و پاکستان عامل صلح و ثبات است title
فرمانده ارتش پاکستان در حاشیه سفر رسمی رئیس جمهوری اسلامی ایران به این کشور به دیدار آیت الله رئیسی رفت.
رئیسی: روابط ایران و پاکستان متکی بر برادری و روابط قلبی است title
رئیس جمهور گفت: با وجود آنکه تقویت روابط ایران و پاکستان مطلوب برخی بیگانگان نیست، اما با توجه به ظرفیت‌های متنوع، متعدد و متقابل موجود روابط دو کشور اسلامی باید ناظر بر تأمین منافع دو ملت بیش از پیش گسترش یابد.