مخاطب۲۴ اخبار و تحلیل های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی را در هفت روز هفته و در بیست و چهار ساعت شبانهروز در اختیار شما قرار میدهد
مرتب دستهای خود را با استفاده از آب و صابون شستشو کنید و یا با مواد ضدعفونی کننده الکلی ضدعفونی نمایید. هنگام سرفه و عطسه جلوی دهان و بینی خود را با آرنج یا دستمال بگیرید و بلافاصله دستمال را دور انداخته و دست های خود را بشویید.
مجلس موافق تدریس ادبیات زبانهای محلی در مدارس نیست!
نمایندگان مجلس شورای اسلامی با کلیات گزارش کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس درباره، طرح تدریس ادبیات زبانهای قومی و محلی در مدارس کشور مخالفت و اعلام کردند، چون «در کشور ما بهخصوص در مرزهای کشور، قومیتهای مختلفی زندگی میکنند و بهدلیل فعالیت ضد ایرانی برخی از آنها، اجرای این طرح سبب خواهد شد وحدت و انسجام کشور دچار مخاطره شود.»
مخاطب۲۴- در نشست امروز چهارشنبه (۸ اسفندماه) صحن علنی مجلس شورای اسلامی، گزارش کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی درباره، طرح تدریس ادبیات زبانهای قومی و محلی در مدارس کشور در دستور کار صحن مجلس قرار گرفت و نمایندگان با ۱۰۴ رای موافق، ۱۳۰ رای مخالف، ۵ رای ممتنع از ۲۴۶ نماینده حاضر با کلیات آن مخالفت کردند.
پیش از رای گیری، احسان عظیمی راد درباره این طرح توضیح داد: طبق اصل ۱۵ قانون اساسی، زبان رسمی کشور زبان فارسی است و طبق همین اصل تدریس زبانهای قومی و محلی در مدارس کشور آزاد است.
سخنگوی کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی افزود: در هدف پنجم سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، بسط عدالت و برخورداری از تعلیم و تربیت در تمام مدارس کشور تاکید شده است. از طرفی در کشور زبانهای قومی و محلی بسیاری وجود دارد که باید برای بسط عدالت آموزشی برای این زبانها اقدام کرد. نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس با اشاره به سند تحول بنیادین که گفته شده حداقل ۱۰ و حداکثر ۲۰ درصد از توان آموزشی کشور به تدریس زبانهای قومی و محلی اختصاص داده شود، تصریح کرد: همچنین هدف این طرح حفظ فرهنگ روستایی و عشایری و قومی و محلی در ایران است.
وی با بیان اینکه این طرح سبب هویت بخشیدن به زبانهای قومی و محلی خواهد شد، گفت: برای این طرح ۲ ساعت آموزش اختیاری و کار کارشناسی در نظر گرفته شده است.
عظیمی راد با بیان اینکه در این طرح آموزش معلمان مورد توجه قراردارد، خاطرنشان کرد: آموزش لازم به معلمان طبق این طرح در دانشگاه فرهنگیان و ضمن خدمت فرهنگیان انجام خواهد شد.
سیدکاظم دلخوش اباتری معاون امور تقنینی معاونت پارلمانی رئیس جمهوری به عنوان نماینده دولت در مخالفت با این طرح گفت: استناد کردن این طرح به اصل ۱۵ قانون اساسی که در کمیسیون آموزش مطرح شده است، اشکالاتی دارد و باید کمیسیون آموزش این اشکالات را رفع کند. همچنین این طرح مغایر اصل ۷۵ قانون اساسی است. چرا که برای عملی شدن این طرح باید معلمان مجرب برای آموزش قومی و محلی جذب شوند.
وی افزود: بر اساس ماده (۲) این طرح، مشخص نیست دوره متوسطه مورد اشاره شده، منظور دوره اول یا دوم متوسطه است. همچنین شورای عالی انقلاب فرهنگی که نهادی مورد تاکید رهبرمعظم انقلاب است، با این طرح مخالف است.
دلخوش خاطرنشان کرد: در برخی از مناطق کشور چند گویش و زبان محلی وجود دارد و اگر به این موضوع توجه نشود، سبب ایجاد اختلافاتی در کشور خواهد شد و در نهایت اینکه این طرح با نظام اداری کشور مغایر است.
علیرضا منادی سفیدان در موافقت با این طرح اظهار داشت: در سند تحول بنیادین به معرفی حرفهها، کتب، فرهنگ اقوام حداکثر تا ۲۰ درصد در مدارس کشور تاکید شده است.
رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی افزود: در قوانین مصوب در شورای عالی انقلاب فرهنگی به این موضوع تاکید شده که زبانهای قومی و محلی در مدارس مورد توجه قرار داده شود.
نماینده مردم تبریز در مجلس تاکید کرد: در کشور ما رنگین کمانی از قومیتها و زبانهای محلی وجود دارد و برخی از معاندان، زبانهای قومی و محلی را به خود ربط میدهند که اشتباه است. در حالی که تنوع این زبانها برای کشور فرصت است. همچنین در کشور ما هر قومی پرچم امام حسین (ع) را با زبان قومی و محلی خود بالا برده است.
محمدمهدی شهریاری در مخالفت با این طرح گفت: در بسیاری از کشورهای دنیا، آموزش زبانهای قومی و محلی وجود دارد، البته از اقوام کمی برخوردار هستند. اما در کشور ما به خصوص در مرزهای کشور، قومیتهای مختلفی زندگی میکنند و به دلیل فعالیت ضد ایرانی برخی از آنها، اجرای این طرح سبب خواهد شد وحدت و انسجام کشور دچار مخاطره شود.
نماینده مردم بجنورد در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: زیرساخت آموزش و پرورش برای تربیت معلمان برای آموزش زبانهای قومی و محلی مناسب نیست و از آنجا که در سیستم حکمرانی کشور رضایتمندی وجود ندارد، نباید این طرح در دستور کار قرار بگیرد.
اجلاس آلاسکا با دبدار ترامپ-پوتین بدون توافق بر سر آتشبس جنگ اوکراین پایان یافت و ترامپ از دیدار با زلنسکی خبر داد. این شکست، جنگ را طولانیتر میکند، روابط آمریکا-روسیه را تیرهتر میسازد و جهان را در برابر افزایش تنشهای ژئوپلیتیکی آسیبپذیر میکند. آیا این پایان امیدها برای صلح است؟
ترامپ هند را با تعرفههای ۵۰ درصدی بر سر خرید نفت روسیه تنبیه کرد و تهدید به تحریمهای ثانویه کرد. نبرد نفتی آمریکا و هند، امنیت انرژی هند را تهدید میکند، بازار جهانی نفت را متلاطم میسازد و روابط استراتژیک دوجانبه را به چالش میکشد، در حالی که چین بدون مجازات مشابهی عمل میکند. آیا این پایان اتحاد هند-آمریکا است؟
رئیسجمهوری آمریکا دیدار خود با ولادیمیر پوتین درباره جنگ اوکراین را «بسیار سازنده» توصیف کرد و از توافقهای متعدد، اما باقی ماندن اختلافات مهم خبر داد.
دونالد ترامپ، رئیسجمهور آمریکا، در اظهاراتی مدعی شد که شی جینپینگ، رهبر چین، به او اطمینان داده تا زمانی که او در قدرت است، چین به تایوان حمله نخواهد کرد.
مذاکرات دونالد ترامپ و ولادیمیر پوتین روسای جمهوری آمریکا و روسیه در ایالت آلاسکا عصر جمعه به وقت محلی (شرق آمریکا) آغاز شد؛ نشستی که میتواند نقطه عطفی در روابط آمریکا و روسیه باشد و مسیر تازهای برای صلح یا تشدید منازعه اوکراین ترسیم کند.
تحقیقات قضایی در ترکیه پرده از نفوذ گسترده سایبری به اطلاعات شخصی و طبقهبندیشده ۱۷ نهاد دولتی از جمله سازمان اطلاعات و امنیت این کشور برداشت. تنها این سازمان، شاکی رسمی پرونده معرفی شده است.
محمدجواد ظریف، وزیر خارجه پیشین ایران، پیشنهاد تشکیل یک مجمع جدید با حمایت سازمان ملل برای همکاریهای هستهای غیرنظامی در سراسر خاورمیانه و شمال آفریقا را مطرح کرده است؛ مجمعی که به اشتراکگذاری اورانیوم غنیشده و دستاوردهای انرژی هستهای صلحآمیز اختصاص دارد و در راستای پایاندادن به تهدید سلاحهای هستهای در منطقه طراحی شده است.