مخاطب۲۴- امروزه اینترنت به یک بخش جداییناپذیر از زندگی مردم بدل شده است؛ کاربران از اینترنت برای انجام کارهای شخصی مختلف مانند ارسال ایمیل، پرداخت آنلاین، تماشای فیلم، پخش موسیقی، برقراری تماسهای ویدیویی و... استفاده میکنند. اینترنت همچنین نقش بسیار مهمی در بعد کلانتر و حتی در اقتصاد برای کشورها ایفا میکند.
یکی دیگر از مسائلی که این روزها ذهن کاربران اینترنت در ایران را درگیر خودش کردهاست، اتمام سریع بستههای اینترنت است به طوری که بسیاری از کاربران در کشور به این شک افتادهاند که نکند کمفروشی در ارائه بستههای اینترنت اتفاق میافتد؟
آرش کریمبیگی، مدیرعامل شاتل موبایل در گفتوگو با خبرآنلاین به این موضوع پرداخته است که آیا به راستی کمفروشی در بستههای اینترنتی رخ میدهد و اگر رخ نمیدهد، چرا کاربران ایرانی احساس میکنند که اپراتورها کمفروشی میکنند؛ مشروح این گفتوگو را در ادامه بخوانید:
بارها رگولاتوری و سایر دستگاههای نظارتی به بحث کمفروشی ورود کردند و این موضوع را مورد بررسی قرار دادند، اما کمفروشی اینترنت از سوی اپراتورها هیچوقت اثبات نشده است.
مشترکان اپراتورها نیز میتوانند از طریق گزارش مصرف داده خود تلفنهمراه (اندروید یا آیاواس) بر روی مصرف خود نظارت داشته باشند و گزارش مصرف داده به شکل تفکیک شده (وایفای یا موبایل) را از تلفنهمراه خود دریافت کنند.
مصرف کاربران به دلیل افزایش استفاده از شبکههای اجتماعی بیشتر شده است؛ تعداد شبکههای اجتماعی روز به روز در حال افزایش است و تعداد حسابهای فعالی که کاربران در شبکههای اجتماعی متعدد میسازند نیز از این روند روبهرشد مستثنی نیست.
بزرگتر شدن اسکرین تلفنهای همراه و بالاتر رفتن کیفیت ضبط و پخش، خود منجر به افزایش مصرف کاربران شده است.
بهروزرسانیهایی که در سیستمعاملها اندروید و آیاواس و به شکل تفکیک شده برای هر اپلیکیشن انجام میگیرد، خود منجر به مصرف داده میشود، اگر این اتفاق به شکل خودکار رخ دهد، کاربران متوجه آن نخواهند شد.
مستقل از آنچه کاربران چه چیزی مصرف میکنند و به شکل خودآگاه یا ناخودآگاه آن را مصرف میکنند، در گزارشی که در بخش شبکه تنظیمات گوشی داده میشود، میتوانند بر روی مصرف خود نظارت داشته باشند و گزارش را با زمان و حجمی که اپراتورها در اختیار آنها قرار میدهند، مقایسه کنند. اگر تناقضی در گزارشها دیده شد، کاربران میتوانند در بخش نظارت آنلاین رگولاتوری، آن را به ثبت برسانند تا مورد بررسی رگولانوری قرار گیرد.
بخش بزرگی از مشترکان اپراتورها از فیلترشکن استفاده میکنند؛ بنابر گفته حمید فتاحی، قائممقام وزیر ارتباطات و مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت، ۸۰ درصد کاربران از فیلترشکن استفاده میکنند که از این طریق، آلودگی و حملات سایبری به شبکه داخلی افزایش یافته است.
عبور ۸۰ درصد از ترافیک کشور از فیلترشکنها، اثرات منفی و مخربی بر روی کیفیت خدمات اپراتورها میگذارد و رضایت مشترکان آنها را تحت تاثیر قرار میدهد؛ هر چقدر نیاز مردم به استفاده از فیلترشکن کاهش پیدا کند، کیفیت و تجربه مردم از شبکه بهبود پیدا میکند و منابع کمتری از شبکه اشغال میشود و کاربران نیز سرعت واقعی اینترنت را تجربه خواهند کرد.
استفاده از فیلترشکنها توسط کاربران علاوه بر اینکه حریم شخصی خود کاربران را به خطر میاندازد، امنیت شبکه را نیز به خطر میاندازد چراکه فیلترشکنها رفتار غیر استانداردی دارند و ریسک تبدیل کردن کاربران به کاربران زامبی و آلوده را افزایش میدهند؛ کاربرانی که میتوانند به زیرساخت کشور و شبکه سایر کشورها حمله کنند.