کد خبر: ۵۱۹۵
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۳

چرا صورت حاجی فیروز سیاه است؟

حاجی فیروز یکی از نماد‌های مشهور ایران باستان است. در ایام نوروز او را با شکل و شمایل مشخصی در مکان‌های مختلف می‌بینیم که با خواندن اشعار مخصوص و تنبک زدن، مژده آمدن فصل بهار را می‌دهد.
چرا صورت حاجی فیروز سیاه است؟

به گزارش سرویس اجتماعی مخاطب ۲۴ به نقل از تابناک، حاجی فیروز یکی از نماد‌های مشهور ایران باستان است. در ایام نوروز او را با شکل و شمایل مشخصی در مکان‌های مختلف می‌بینیم که با خواندن اشعار مخصوص و تنبک زدن، مژده آمدن فصل بهار را می‌دهد.

 

چرا صورت حاجی فیروز سیاه است؟


حاجی فیروز کیست؟


بیشتر بخوانید: تاریخچه مسافرت نوروزی



حاجی فیروز یکی از شخصیت‌های نمادین ایرانیان در شروع سال جدید است که از دیر باز در فرهنگ ما حضور داشته است. حاجی فیروز با لباسی مخصوص و چهره‌ای سیاه، ساز‌هایی مثل تنبک و دایره زنگی می‌زند. در ایام نوروز در پیاده‌رو، کوچه و بازار و خیابان‌ها می‌توانید آن‌ها را ببینید که اشعاری به زبان محاوره می‌خوانند و مردم را خوشحال می‌کنند.
نگاهی به پیشینه حاجی فیروزدکتر مزداپور در توضیح این پیشینه می‌نویسد:
زمانی که الهه «تموز» که «ایشتر» نام دارد، برای ازدواج «شاه دوموزی» را در نظر می‌گیرد، روزی ایشتر به دلایلی نا‌معلوم به زیر زمین سفر می‌کند. با ورود او به زیر زمین، جریان باروری و حیات در زمین متوقف می‌شود. خدایان برای رفع این مشکل تصمیم می‌گیرند، دوموزی را به زیر زمین بفرستند. وقتی دوموزی به زمین باز‌می‌گردد، فصل بهار آغاز می‌شود. او هنگام بیرون آمدن از زیر زمین، تنبک و دایره زنگی در دست داشته و صورتش کاملا سیاه بوده است. به‌این ترتیب حاجی فیروز در پیشینه اساطیری ما شکل گرفته است.
فلسفه حاجی فیروز

لباس قرمز وصورت سیاه حاجی فیروز نشانه‌ی یک رسم ورسوم قدیمی است. رسمی که آمدن بهار و زنده شدن طبیعت را خبر می‌دهد؛ و به قول خودش سالی یک روز این اتفاق می‌افتد. وبه کوچ‌ها وخیابان‌ها می‌آید. اما این روز‌ها حاجی فیروز‌ها با زمان‌های قدیم تغییر زیادی کرده اند و بیشتر در حال تکدی گری هستند. این روز‌ها در پایان سال افرادی با چهره سیاه و لباس قرمز می‌خواهند نظر مردم را جلب کرده و پولی از آن‌ها بگیرند.

آیا حاجی فیروز در دوران باستان هم اینگونه بوده است؟ در روزگار قدیم صورت سیاه حاجی فیروز نشان دهنده اتمام نا پاکی‌ها و سیاهی‌ها وبشارت و مژده آمدن بهار بوده است؛ و برای شاد کردن مردم این لباس را برتن می‌کرده اند، حاجی فیروز‌ها برای خود شغل و کار داشته اند. وصرفا برای شادی و آمدن نوروز این کار را می‌کردند؛ و او سمبل یک فرد آزاده بوده است. او و غلامش با گفتن لطیفه باعث شاد شدن مردم وخنداندن آن‌ها می‌شده اند. لباس سرخ حاجی فیروز یک تحول عظیم را بشارت می‌دهد. این نشان دهنده‌ی این بوده که در قدیم روح شادی و شادمانی در دل مردم زنده بوده است؛ و شاد بودن و شاد کردن از درجه‌ی بالایی برخوردار بوده است. خداوند بعد از خلق دنیا شادمانی را نیز خلق نموده است. روز‌های نوروز که تازگی وپاکی را به بار می‌آورد باید با شادی آغاز شود. اگر افراد در این روز‌ها شاد نباشند فرور‌های مهمان خانواده خانه را ترک کرده و از خانه می‌روند؛ و حاجی فیروز با رقص و پای کوبی این شادی را به خانه‌ها هدیه می‌دهد

 

چرا صورت حاجی فیروز سیاه است؟


مهرداد بهار، اسطوره شناس برجسته کشور، حاجی فیروز را با جشن‌های باستانی سیاوش پیوند می‌دهد. سیاوش خود نیز نمادی از زنده شدن دوباره یا «نوزایی» است. آن‌گونه که در افسانه‌ها آمده است، سیاوش با گذر از آتش دوباره متولد می‌شود. در داستان‌های اسطوره‌ای نیز روایت‌هایی مبنی بر روییدن گیاه از خون سیاوش وجود دارد که این گیاه به «پرسیاوشان» مشهور است. لباس قرمز حاجی فیروز، نماد روی آوردن به شادی است و تحولی عظیم در زندگی را نشان می‌دهد. حاجی فیروز به ما شادمانی در شروع سال جدید را یاد‌آوری می‌کند.

برخی دیگر حاجی فیروز را همان «عمو نوروز» می‌دانند که در جا‌های مختلف ایران، با نام‌های متفاوتی شناخته می‌شود. پیر بابا، آروس، ننه مریم، بی‌بی نوروزک، تعدادی از این نام‌ها هستند که همه آن‌ها پیام‌آوران نوروز محسوب می‌شوند؛ اما باید توجه داشت نماد حاجی فیروز با تمام این شخصیت‌ها فرق دارد و هر یک فلسفه وجودی خاص خود را دارند.

در این بین برخی حاجی فیروز را به‌دلیل چهره شبیه به برده‌ها و لباس‌های مضحک، نمادی نژاد پرستانه می‌دانند که از دوره‌های برده‌داری در ایران به جا مانده است. این در حالی است که مورخان، حاجی فیروز را نماد فردی آزاده می‌خوانند که خنده و شادی را روی لب‌ها می‌آورد.
چرا حاجی فیروز گدایی می‌کند؟
برخی نسبت به پول گرفتن حاجی فیروز بدبین هستند و آن را به اشتباه با هدیه دادن بابا نوئل مقایسه می‌کنند. این نوع قضاوت درباره حاجی فیروز، برخاسته از عدم آگهی نسبت به پیشینه تاریخی این شخصیت است و دیدگاه‌های علمی، آن را رد می‌کنند. اگر بنا بر مقایسه باشد، در فرهنگ ما شخصیت «عمو نوروز» نیز مانند بابانوئل هدیه می‌دهد و چهره زیبا و دلنشینی هم دارد.

اینکه برخی با لباس حاجی فیروز گدایی و تکدی‌گری می‌کنند، مسئله‌ای است که لزوما ربطی به نیازمند بودن و گدایی شخصیت باستانی حاجی فیروز ندارد و باید بررسی‌های دقیق‌تری روی آن صورت بگیرد.

حاجی فیروز که با نام‌های عمو پیروز و خواجه پیروز نیز شناخته می‌شود، در روز‌های ابتدایی سال همراه عمو نوروز نوید آمدن بهار را به مردم می‌دهد.
چرا بابانوئل سفید و زیباست و حاجی فیروز روسیاه و زشت؟
- این مقایسه، یک قیاس مع الفارق است. چون اصولا فلسفه‌ی وجودی بابانوئل و حاجی فیروز تفاوت‌های بسیاری دارند و اگر قرار به مقایسه است می‌بایست بابانوئل را با عمو نوروز مقایسه کرد.

۲- عمونوروز یکی از نماد‌های نوروز است که در شب عید نوروز یرای بچه‌ها هدیه می‌آوردو به همراه حاجی فیروز سفر میکند. داستان عمو نوروز، داستانی عاشقانه‌است. براساس یک باور قدیمی، نامزد عمو نوروز از یک ماه به نوروز مانده، به دارکوب‌ها و چرخ‌ریسک‏ها می‌‏گوید که از برگ نورس درختان و گل‌های نوشکفته، قبای زیبایی برای عمو نوروز که در سفر دوازده ماهه است ببافند.

۳- متاسفانه در سال‌های اخیر، برخی چنین رواج داده اند که حاجی نوروز ساخته‌ی برخی بیگانگان برای تمسخر ایرانیان با چهره‌ای سیاه و دلقک گونه می‌باشد. برخی نیز آن را منسوب به عصر باستان دانسته اند که از بیرون از قلمرو ایران و از سرزمین آکد وارد فرهنگ ایرانیان گشته است

این در حالی است که حاجی فیروز در تاریخ و فرهنگ باستانی ایرانیان، کسی بود که در سراسر شهر‌های ایران زمین و در آتشکده‌های منسوب به ادیان میتراپرستی [ آیین مهر]و مزداپرستی [ آیین زرتشتی]، نگهبان آتش بوده و همیشه آن را روشن نگه می‌داشت و روی سیاه او نیز به خاطر دود ناشی از آتش و ذغال بود.

حاجی فیروز‌ها در همه‌ی شهر‌های کشور، مسوولیت دیگری نیز بر عهده داشته اند و آن این که فرا رسیدن آغاز سال نو را در کوچه‌ها و خیابان‌های شهر، می‌بایست به مردمان نوید می‌دادند و سپس با ساز و آواز، سبب خوشحالی مردم شوند. آن‌ها لباس‌هایی قرمز رنگ به تن داشته اند که لباس خاص نگهبانان آتشکده‌ها بود.

۴- حاجی فیروز گدا نیست! حضور حاجی فیروز بازنمود نمایشیِ بازگشت مردگان در پایان زمستان و خوش‌آمدگویی به زنده شدن طبیعت است. رنگ سیاه رویش، سیاهی مرگ و زمستان و قرمزی لباسش رنگ زندگی و بهار است. شخصی به صورت، دوده می‌مالد و لباس قرمزی به تن می‌کند و با نام حاجی فیروز، دایره زنگی می‌زند و نوید آمدن عید می‌دهد. رنگ قرمز لباس او رمزی از آتش عشق است و این رنگ مقابل روی سیاهش است که او را خوار و بی مقدار نشان می‌دهد. او ارمغانی معنوی به ما هدیه میکند که در دنیایی واقعی ما وجود دارد و آن بهار با طراوت و سرسبزی و خرمی است.

این‌که حرکت امروزی او را گدایی می‌خوانند نادرست است. هرگونه توصیف و نام‌گذاری برای چنین شاخصه‌هایی بدون بررسی‌های دقیق، که صرفا از ذهنیت امروزی بدون در نظر گرفتن بافت این آیین‌ها به وجود می‌آید، از لحاظ علمی نادرست است. بر این اساس، بخشش و نثاری که مردم در بافت کهن در پیوند با این ارواح انجام می‌دادند و زندگی سالانه‌ی خود را تضمین می‌کردند، امروزه به طور یک‌طرفه‌ای با حضور حاجی فیروز به شکل گدایی معنا می‌شود.

۵- جدا از اینکه افرادی که امروزه با لباس حاجی فیروز گدایی می‌کنند، نیازمند هستند یا خیر، مشکل اصلی برخی از خود ما هستیم که فرهنگ غنی سرزمین خود را پست و فرهنگ دیگران را بالا می‌گیریم. آن‌ها از یک آدم معمولی بابانوئل و افسانه‌ها می‌سازند، آنگاه ما افسانه‌هایمان را به باتلاق سخره و فراموشی می‌کشانیم.

آخرین اخبار
پربازدید ها
اخبار داغ
نه‌ی بله به مخاطب؛ بله به حذف یک رسانه نه‌ی بله به مخاطب؛ بله به حذف یک رسانه
هفته گذشته اپلیکشن بله بدون هرگونه اخطار قبلی اقدام به حذف کانال پایگاه خبری مخاطب۲۴ از روی پیام رسان بله اقدام نمود، این تصمیم، علاوه بر ایجاد پرسش‌ها و ابهامات جدی برای افکار عمومی، با ادعای همیشگی این پلتفرم‌ها درباره حمایت از رسانه‌های ایرانی در تضاد آشکار قرار دارد.
فیلمبرداری آخرین اثر اصغر فرهادی به پایان رسید فیلمبرداری آخرین اثر اصغر فرهادی به پایان رسید
فیلم‌برداری دهمین اثر اصغر فرهادی با عنوان «داستان‌های موازی» در پاریس به پایان رسید.
فوری| فیلم درگیری یک مرد و خلع سلاح یکی از مهاجمین حمله تروریستی سیدنی فوری| فیلم درگیری یک مرد و خلع سلاح یکی از مهاجمین حمله تروریستی سیدنی
در تصاویر منتشر شده از این واقعه مردی دیده می‌شود که یکی از مهاجمان را خلع سلاح می‌کند. مقامات استرالیا از او بعنوان «قهرمان» یاد کرده‌اند.
نخستین تصویر بهنام تشکر در «کارآگاه علوی۳» رونمایی شد نخستین تصویر بهنام تشکر در «کارآگاه علوی۳» رونمایی شد
همزمان با ادامه فیلمبرداری فصل سوم مجموعه تلویزیونی «کارآگاه علوی» در شهرک سینمایی غزالی، نخستین تصویر بهنام تشکر در نقش کارآگاه علوی رونمایی شد؛ مجموعه‌ای اپیزودیک با قصه‌های جنایی–معمایی در بستر تاریخی که برای پخش در سال ۱۴۰۵ آماده می‌شود.
عکسی از نیکی کریمی به روایت عباس کیارستمی؛ لبنان ۱۳۸۹ عکسی از نیکی کریمی به روایت عباس کیارستمی؛ لبنان ۱۳۸۹
عکسی کمتر دیده‌شده از نیکی کریمی که در سال ۱۳۸۹ توسط عباس کیارستمی در لبنان ثبت شده، بار دیگر پیوند عمیق سینما، نگاه و سکوت را به یاد می‌آورد.
الوانی؛ از مشاجره خانوادگی تا پرده جشنواره الوانی؛ از مشاجره خانوادگی تا پرده جشنواره
پناه الوانی، فیلمساز جوان حاضر در هجدهمین جشنواره نهال، در گفت‌وگویی اختصاصی از نقطه شروع مسیر هنری‌اش، ایده غیرمنتظره شکل‌گیری فیلم تازه‌اش، تجربه حضور در نهال و نگاهش به آینده سخن گفت. ویدئوی کامل این گفت‌وگو در آپارات و یوتیوب منتشر شده است.
برگزیده
در مورد پدیده ال‌نینو در روز‌های آینده بزرگنمایی شده؟ در مورد پدیده ال‌نینو در روز‌های آینده بزرگنمایی شده؟
در حالی که کشور پاییزی کم‌بارش را پشت سر گذاشته، پیش‌بینی‌های جدید نشان می‌دهد طی ۶ هفته آینده بسیاری از مناطق ایران شاهد بارش‌های نرمال و در برخی نقاط حتی بیشتر از حد معمول خواهند بود
هفته دیزاین تهران با دخالت بسیج دانشجویی متوقف شد! هفته دیزاین تهران با دخالت بسیج دانشجویی متوقف شد!
با چند توییت، یک برنامه مورد توجه جوانان تعطیل شد؛ این اتفاقی است که برای رویداد «هفته دیزاین تهران» در دانشکده هنر‌های زیبای دانشگاه تهران رخ داد.
مهاجرت از کابل مسی به فیبرنوری، زیرساخت زندگی دیجیتال ایرانیان مهاجرت از کابل مسی به فیبرنوری، زیرساخت زندگی دیجیتال ایرانیان
در سال‌های اخیر، با رشد فناوری‌های نوین مانند هوش مصنوعی و اینترنت اشیا، نیاز به اتصال پرسرعت و پایدار به اینترنت بیش از پیش احساس می‌شود. پروژه مهاجرت از کابل مسی به فیبر نوری (سوآپ)، پاسخ به این نیازهاست و با اجرای آن، زیرساخت‌های ارتباطی کشور به‌طور اساسی به‌روز خواهد شد
صفحه خبر بالای تصاویر