کد خبر: ۵۱۲۳
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۸
مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات23 اسفند در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است:

به گزارش سرویس سیاسی مخاطب ۲۴ به نقل از اقتصادنیوز، تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است، اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیر‌های اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم. یکی از حوزه‌هایی که می‌تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه‌های حیات اجتماعی با فراز و فرود‌های بسیاری روبرو شده است. اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است، اما به نظر می‌رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم. «در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می‌کنیم. سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم. این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می‌شود، در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می‌کنیم. روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه ۹۰ ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

 

ایران حق داشتن ۲ عدد نیروگاه اتمی را دارد

 


بیشتر بخوانید: تحلیل حضور کاترین شکدم در ایران



۲۳ اسفند ۱۳۵۱؛ ۲۶ مترمکعب در ثانیه سهم ایران از آب هیرمند

هویدا در بازگشت به تهرانگفت: با حل مساله هیرمند، دیگر سوالی در مقابل روابط ایران و افغانستان وجود ندارد.

امیرعباس هویدا، نخست‌وزیر گفت: امضای معاهده هیرمند فصل جدیدی در روابط ایران و افغانستان گشوده است.

معاهده‌ای که دیروز میان ایران و افغانستان در مورد آب هیرمند در کابل به امضا رسید به اختلافات دو کشور همسایه در این زمینه پایان می‌دهد. همراه این معاهده دو پروتکل در زمینه حل اختلافات در صورت بروز اختلاف در اجرای این معاهده به امضا رسید.

معاهده میزان آبی را که سهم ایران است، مشخص می‌کند. حداقل آبی که در دلتای هیرمند به ایران می‌رسد، در ماه سپتامبر کمی بیش از دو مترمکعب در ثانیه است؛ درحالی‌که میزان آب در آوریل به ۲۶ مترمکعب در ثانیه می‌رسد. به طور کلی میزان متوسط آبی که در طول سال در منطقه دلتا به سیستان خواهد رسید ۲۶ مترمکعب در ثانیه خواهد بود.
۱۳ اسفند ۱۳۶۱؛ سهمیه تولید نفت ایران ۲.۵ میلیون بشکه در روز

منابع آگاه در لندن اظهار کردند، در آخرین جلسه کنفرانس غیررسمی وزیران اوپک که در ساعت دو و نیم بعد از ظهر امروز تشکیل می‌شود، قرارداد‌های مربوط به قیمت‌های نفت و سهمیه تولید هر یک از کشور‌های عضو در سال ۱۹۸۳ به امضا خواهد رسید.

خبرگزاری کویت به نقل از منابع مطلع در لندن گزارش داد، اجلاس وزرای نفت اوپک سرانجام در مورد کاهش قیمت نفت به میزان پنج دلار و تعیین قیمت پایه به میزان ۲۹ دلار به توافق رسید. براساس این گزارش، تنها مشکل باقیمانده، تعیین حجم تولید کشور‌های ونزوئلا و امارات است. براساس توافق فی مابین، حجم تولید کشور‌های عضو بدین ترتیب است.

کویت روزانه یک میلیون بشکه، نیجریه ۱.۳، ایران ۲.۵ میلیون بشکه، قطر ۰.۳، عراق ۱.۲، اندونزی ۱.۳۵، لیبی ۱.۱، الجزایر ۱ و پادشاهی سعودی بین ۴.۷ تا ۵ میلیون بشکه در روز.

به گفته منابع مطلع، ونزوئلا خواستار تولید ۱.۸۳ میلیون بشکه در روز است، اما به تولید ۱.۷ میلیون بشکه متقاعد شده است.

امارات نیز که خواهان تولید ۱.۵ میلیون بشکه است، احتمالا با تولید ۱.۱ میلیون بشکه موافقت خواهد کرد.
۲۳ اسفند ۱۳۷۱؛ ایران حق دارد حداقل ۲ نیروگاه اتمی داشته باشد

این حق ایران است که از ۴۲۰ نیروگاه اتمی دنیا، حداقل دارای ۲ نیروگاه اتمی باشد.

مهندس رضا امیراللهی، معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفت: اهداف انرژی اتمی ایران عمدتا بر دو محور استوار است. یکی تولید نیروی برق که حق طبیعی هر کشوری است و دیگر استفاده از انرژی برای اهداف پزشکی و کشاورزی.

در این ارتباط ما به سمتی پیش می‌رویم که درخصوص رادیو دارو خودکفا شویم، امروز ۸۰ درصد رادیو دارو‌های کشور در داخل تولید می‌شود و حدود ۱۶ هزار نفر از جمله پزشکان و صنعتگران با اشعه ایکس سروکار دارند. ما باید در این زمینه سرمایه‌گذاری کنیم.

وی با اشاره به صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای ایران گفت: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از مراکز فعالیت‌های هسته‌ای ایران بازدید و کتبا اعلام کرده است که این فعالیت‌ها صلح‌جویانه بوده است.

مهندس امراللهی با اشاره به خرید نیروگاه اتمی از چین گفت: ما از چین نیروگاه اتمی خریدیم که دارای دو واحد ۳۰۰ مگاواتی است. سازمان انرژی اتمی ایران قرار است در یک برنامه ۲۰ ساله تا ۲۰ درصد برق کشور را از منبع هسته‌ای تولید کند و این حق مسلم ماست.

وی در پایان به اختلافات ایران و آلمان درخصوص تکمیل نیروگاه اتمی بوشهر اشاره و اظهار کرد: اختلافات ایران و آلمان در دادگاهی در سوئیس مطرح شد و این دادگاه رای داد که قطعات و تجهیزات و امکانات نیروگاه بوشهر متعلق به ایران است، ولی آلمانی‌ها مانع اجرای این رای دادگاه شده‌اند و کار را به مسائل سیاسی می‌کشانند.
۲۳ اسفند ۱۳۹۱؛ «کمیته ویژه ارزی وزرا» تصمیمات زیانبار اتخاذ می‌کند

احمد توکلی در نامه‌ای به رئیس مجلس، معاونت نظارت مجلس و نمایندگان مجلس خواستار رسیدگی فوری دو کمیسیون مجلس به موضوع تشکیل کمیته ویژه ارزی از سوی رئیس‌جمهور شد. کمیته‌ای که به اعتقاد او «هزینه‌های ملی و تحریم را افزایش می‌دهد و فشار را بر مردم می‌افزاید و استبداد را قوی‌تر و در عین حال دلسردی نهاد‌های قانونی و علمی را بیشتر می‌کند.»

در نامه نماینده تهران در مجلس با اشاره به ماده ۸۹ قانون برنامه پنجم درباره ترکیب شورای پول و اعتبار آمده است: دقت در ترکیب این شورا نشان می‌دهد که قانونگذار به‌طور عقلایی قدرت کارشناسی لازم را برای تصمیم‌گیری در مسائل پولی، ارزی و بانکی فراهم ساخته است.

اما در عمل، به عذر و بهانه تحریم، آقای رئیس‌جمهور تصمیم‌گیری در حوزه ارز را به کمیته‌ای به نام «کمیته ویژه ارزی وزرا» سپرده است.

این اقدام غیرقانونی، به نتایج تلخی در عرصه سیاست‌گذاری و عمل منجر شده است که یک دلیل آن فقدان دانش و قدرت کارشناسی و نبود تجربه لازم در آن کمیته است. این گروه که علاوه‌بر ضعف مذکور، در برابر آقای رئیس‌جمهور از حداقل استفاده نیز برخوردار نیست، بدون آنکه حق قانونی داشته باشند، مرتبا تصمیمات مساله‌دار و زیانباری برای کشور و مردم اتخاذ می‌کند که بعضا متعارضند.

آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
آموزش گرفتن خروجی و بکاپ از انواع اطلاعات تلگرام title
در صورتی که نیاز به گرفتن خروجی و بکاپ از اطلاعات خود در تلگرام دارید، در ادامه می‌توانید آموزش استخراج داده‌های Telegram را مشاهده کنید.
آشنایی به شکل بلایند دیت یعنی چی؟ title
‌نمی‌توان بلایند دیت را پدیده‌ای بیگانه و مغایر با فرهنگ ایرانی دانست خصوصا که می‌تواند یکی از راه‌های آشنایی افراد برای روابط عاطفی و ازدواج در نظر گرفته شود. به تازگی هم برنامه‌ای که اصطلاحا نسخه اسلامی بلایند دیت است ساخته شده، هر چند ساخت ورژن اسلامی بلایند دیت انتقادات زیادی را بین کاربران برانگیخته است.
وکس صورت در دوران قاعدگی ضرر دارد؟ title
خدمات زیبایی مثل مانیکور، پدیکور، اپیلاسیون و… به بخش جدایی‌ناپذیر زندگی روزمره‌ تبدیل شده‌اند.
تفاوت قاضی ایستاده و قاضی نشسته چیست؟ title
در یک تقسیم‌بندی کلی قضات به دو عنوان قاضی ایستاده و قاضی نشسته تقسیم می‌شود. قاضی ایستاده به دادیار، دادستان و بازپرس، گفته می‌شود و قاضی نشسته به قاضی صدور حکم گفته می‌شود.
پلمپ قدیمی‌ترین پیتزا فروشی تهران بخاطر حجاب! title
پیتزا "داوود" قدیمی‌ترین پیتزا فروشی تهران به دلیل عدم رعایت حجاب پلمب شد
بعد از ۱۸ سال نمی‌دانم ناصر عبداللهی را کشته‌اند یا نه؟ title
«ناصر را زده بودند، اما این‌که چه کسی این‌کار را کرد من هیچ‌وقت نفهمیدم»؛ این‌ها گفته‌های فاطمه فهیمی، همسر ناصر عبداللهی است. پس از ۱۸ سال، او در مصاحبه خود روایتی جدید از مرگ پرابهام خواننده مشهور دارد. کسی که به گفته خودش در تمام این سال‌ها متهم به قتل همسرش بوده، اما قانون به او اجازه نداده تا او را پیگیری قضایی کند. این پرونده عبداللهی بدون پیگیری پدر و پسران عبداللهی مختومه اعلام شد و هرگز عاملان مرگش شناخته و مجازات نشدند.
سرعت اینترنت در ایران چطوره؟ title
با وجود گزارش جدید اسپیدتست در ماه مارس ۲۰۲۴ که حاکی از بهبود وضعیت سرعت اینترنت ایران است، جایگاه ایران در رده‌بندی کلی نسبت به دیگر کشور‌ها افت داشته است.
برگزیده
لیلاز: اسرائیل می‌خواهد ما را وارد یک درگیری بزرگ کند title
سعیدلیلاز، اقتصاددان: بدون شک، نتانیاهو (نه اسراییل) از رویارویی که با ایران خواهد داشت، منافعی برداشت می‌کند، اما منافع کلان ایران این است که وارد این دام و این بازی نشود، چراکه ایران به هر حال قدرت‌نمایی خود را انجام داده است. شاه‌کلید حرف من این است، ما در صحنه خاورمیانه برد ژئوپلیتیک داشته‌ایم، نباید این برد ژئوپلیتیک را با یک باخت تاکتیکی تعویض کنیم. این خواسته مهم اسراییل است که برد ژئوپلیتیک ایران را با یک باخت تاکتیکی عوض کند. ایران نباید تن به این اشتباه دهد و تن هم نخواهد داد
توصیه مهم رهبر انقلاب به ارتش جمهوری اسلامی ایران title
حضرت آیت الله خامنه‌ای فرمودند: جا دارد که امروز ارتش جمهوری اسلامی ایران را «حزب‌الله» بنامیم. هر چه می‌توانید، در این خطِّ حزب‌اللّهی جلو بروید.
رئیسی: وعده صادق هیمنه شکست‌ناپذیری اسرائیل را فرو ریخت title
رئیس‌جمهور گفت: بعد طوفان الاقصی، وعده صادق هیمنه اسرائیل را فرو ریخت و ثابت کرد قدرت آن‌ها تارعنکبوتی است.
رئیسی: ایستادگی یمن معادلات را به‌نفع غزه رقم خواهد زد title
رئیس‌جمهور با اشاره به ابتکارات دلاورانه مجاهدان یمنی در جهت توقف نسل‌کشی ملت فلسطین تصریح کرد: ایستادگی و مقاومت ملت قهرمان یمن کنار ملت فلسطین قطعاً در بازدارندگی جنایات رژیم صهیونیستی مؤثر است و معادلات را به‌نفع مردم مظلوم غزه رقم خواهد زد.
گزارش ارتش رژیم صهیونیستی از جزئیات حمله ایران title
سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی گفت: ایران شب گذشته بیش از ۳۰۰ موشک بالستیک و پهپاد و موشک کروز شلیک کرد.
سقوط بازار‌های مالی جهان پس از پاسخ ایران به تجاوزات رژیم صهیونیستی title
پاسخ گسترده موشکی و پهپادی ایران به اقدامات تجاوزگرانه رژیم صهیونیستی، بازار‌های مالی دیجیتال را دچار نوسان شدید کرده است.