کد خبر: ۴۹۸۸
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۱:۲۸
کاترین پرز شکدم، تحلیلگر یهودی فرانسوی- بریتانیایی، که اخیرا حضورش در ایران خبرساز شده بود، در مصاحبه‌ای با برنامه بی‌بی‌سی فارسی گفت "من جاسوس و مامور هیچ کشوری نیستم، من صرفا تحلیلگر سیاسی بودم.

کاترین پرز شکدم در گفتگوی اختصاصی با بی‌بی‌سی فارسی: من جاسوس نیستم، کاترین پرز شکدم، تحلیلگر یهودی فرانسوی- بریتانیایی، که اخیرا حضورش در ایران و یادداشتش برای "تایمز اسراییل" خبرساز شده بود، در مصاحبه‌ای با برنامه شصت دقیقه بی‌بی‌سی فارسی گفت "من جاسوس و مامور هیچ کشوری نیستم، من صرفا تحلیلگر سیاسی بودم".

کاترین پرز شکدم من جاسوس نیستم

"اینکه مقامات ایران بیایند اسراری به من بگویند غیر منطقی است"، "با اینکه از چنین گزارش‌هایی برای کوبیدن شخصیت من استفاده کنند، مشکلی ندارم اما این کار در عین حال مقامات ایران را زیر سوال می‌برد.

مخاطب ۲۴- او در این مصاحبه اختصاصی در پاسخ به اینکه چرا یادداشت خود را به "تایمز اسرائیل" دادید، گفت که "من تصمیم گرفتم داستان خودم را به این روزنامه اسرائیلی بدهم. احساس کردم که مردم هم در ایران و هم در اسرائیل باید بدانند و نگاه متفاوتی نسبت به تحولات خاورمیانه پیدا کنند".

نام کاترین پرز شکدم پس از آن مطرح شد که او در یادداشتی در پایگاه خبری اینترنتی "تایمز اسرائیل" از تجربه حضور خود در ایران نوشت و در آن نسبت به "یهودی‌ستیزی" زمامداران جمهوری اسلامی و برنامه‌ هسته‌ای این کشور هشدار داد.

برخی از منابع ایرانی از او به عنوان عامل "نفوذی" اسرائیل یاد می‌کنند.

 

کاترین پرز شکدم اما گفت هرگز به اسرائیل سفر نکرده است و با مقامات این کشور ارتباط نداشته است.

او در پاسخ به اینکه چرا حجاب بر سر داشته گفت چون همسر سابقش "مسلمان" و "اهل یمن" بود، به "درخواست شوهرش" تن داده است. او گفت پس از آنکه طلاق گرفته حجاب را برداشته است.

او گفت "من هرگز وانمود نکردم کس دیگری هستم و اصل و نسب من چیست".

آیا کاترین شکدم 'جاسوس' است؟

بعد از جنجالی شدن تغییر موضع خانم شکدم و انتقادش از حکومت ایران، او به "جاسوسی" متهم شد. اما عده‌ای در این میان سعی کردند موضوع را یک "دروغ" اینترنتی توصیف کنند که ارتباط چندانی با مقام‌های جمهوری اسلامی ایران ندارد. برنامه بیست و سی تلویزیون ایران  گفت نهادهای فرهنگی باید با فیک‌نیوز و خبرهای دروغین مقابله کنند.

خانم شکدم در پاسخ به جمال‌الدین موسوی، مجری شصت دقیقه، هرگونه اتهام جاسوسی را رد کرد و گفت مامور کشوری نبوده و فقط به عنوان تحلیلگر به ایران رفته است. خانم شکدم که در خانواده‌ای یهودی به دنیا آمده، می‌گوید هیچ گاه به اسرائیل سفر نکرده است.

او چند بار تاکید و ادعا کرد که او سراغ مقام‌های ایران نرفته، بلکه مقام‌های ایران برای "استفاده تبلیغاتی" سراغ او آمده‌اند و او را به کنفرانس فلسطین دعوت کرده‌اند: "من به دنبال کسی نرفتم،‌ آنها به دنبال من آمدند. در هیچ زمانی من سعی نکردم به رسانه‌های ایران نفوذ کنم یا وارد دالان‌های قدرت شوم. آنها از من خواستند تحلیل بنویسم و مصاحبه کنم. از من برای کنفرانس فلسطین دعوت کردند و من رفتم. برای من هم یک فرصت بود. نمی خواهم مردم فکر کنند من سواستفاده کردم."

کاترین شکدم در پاسخ به این سوال که آیا از خطرات سفر به ایران آگاه بوده، می‌گوید با پاسپورت فرانسوی به ایران رفته و مقام‌های ایران از هویت یهودی او خبر داشته‌اند: "مقام‌های ایرانی می‌دانستند اصل و نصبم یهودی است اما به خاطر همسرم که مسلمان بوده و کاری که می‌کردم، کسی به من شک نداشت. آنها من را به عنوان ابراز تبلیغات برای اهداف خود می‌دانستند، بنابر این اصرار نکردند."

"من فقط می‌خواستم بفهمم و با ایرانی‌ها آشنا بشوم که آیا طرز فکرشان مثل حکومت است یا نه. من نمی‌خواستم این فرصت را از دست بدهم اما هدفم جاسوسی نبود."

کاترین پرز شکدم همچنین در پاسخ به این سوال که آیا از او "خواسته شخصی" داشته‌اند مثلا نوعی "رابطه" گفت "خیر به هیچ وجه". او گفت گزارش‌هایی که چنین ادعاهایی را مطرح کرده‌اند خوانده است "اینکه مقامات ایران بیایند اسراری به من بگویند غیر منطقی است"، "با اینکه از چنین گزارش‌هایی برای کوبیدن شخصیت من استفاده کنند، مشکلی ندارم اما این کار  در عین حال مقامات ایران را زیر سوال می‌برد."

پیشتر در بعضی رسانه‌‌ها و شبکه‌های اجتماعی گزاش‌هایی درباره رابطه شخصی کاترین پرز شکدم با بعضی از مقامات ایران منتشر شده بود.

او در پاسخ به اینکه آیا نادر طالب‌زاده، فیلم‌ساز نزدیک به حکومت ایران، از او برای شرکت در کنفرانس فلسطین دعوت کرده یا نه گفت که با او ملاقات کرده اما او دعوت کننده نبوده است. بلکه یکی از نهادهای نزدیک به مجلس او را دعوت کرده است.

اما کاترین پرز شکدم در ادامه مصاحبه خود با بی‌بی‌سی تایید کرد که آقای طالب‌زاده شرایط را برای مصاحبه او با ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران، مهیا کرده است اما شبکه آر تی (راشا تودی)، روسیه از او خواسته بود این مصاحبه را انجام دهد.

خانم پرز شکدم سال ۱۳۹۶ در جریان سفر انتخاباتی ابراهیم رئیسی به رشت با او مصاحبه کرده بود.

او پیشتر در یادداشت خود برای تایمز اسرائیل نوشته از سوی یکی از هواداران و افراد نزدیک به ابراهیم رئیسی که در آمریکا تحصیل کرده بود برای مصاحبه با نامزد انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۶ و تولیت وقت آستان قدس رضوی معرفی شده بود.

چرا ظاهر و موضع سیاسی او تغییر کرد؟

کاترین پرز شکدم من جاسوس نیستم

خانم شکدم که در ایران با حجاب اسلامی دیده می‌شد و در مصاحبه با بی‌بی‌سی‌ عربی و سایر رسانه‌ها هم حجاب بر سر داشت، درباره تغییر پوشش خود گفت:‌ وقتی به ایران سفر می‌کنید مجبور هستید که حجاب داشته باشید.

او همچنین اضافه کرد که همسرش مسلمان اهل یمن بوده و تصمیم گرفته برای آرامش خانواده حجاب داشته باشد و وقتی از همسرش جدا شده، حجاب را کنار کذاشته است.

خانم شکدم ارتباط همسر سابقش با حکومت ایران را رد کرده و گفته همسرش سنی مذهب بوده و علاقه زیادی به ایران نداشته و نوشتن او برای رسانه‌های فارسی ایران باعث اختلاف‌شان شده بوده است.

در پاسخ به این سوال که چرا اصرار داشته خود را در قالب مورد علاقه حکومت ایران بگنجاند، گفت، می‌خواسته از نزدیک ببیند که آیا در ایران کلا با کل مردم یهودی اسرائیل مخالف هستند یا فقط با دولت اسرائیل مشکل داشته‌اند. او تاکید کرد: "متاسفانه من متوجه شدم که آنها کلا با یهودی‌ها مشکل دارند نه با دولت اسرائیل."

در وبلاگی که برای تایمز آو اسرائیل نوشته، خانم شکدم تاکید کرده که "ایران به دنبال بمب هسته‌ای" است. او می‌گوید اطلاعات سری درباره برنامه هسته‌ای ایران ندارد اما اینکه "ایران به دنبال بمب" است،‌ نظر شخصی و برداشتش از حکومت ایران است.

خانم کاترین پرز شکدم در سال‌های ۹۴ تا ۹۷ شمسی به ایران سفر کرد و برای بعضی از رسانه های حکومتی، مقالاتی نوشت.

هر چند خبرگزاری تسنیم به نقل از یک مقام قضایی گفته او در پنج سال گذشته صرفا پنج بار به ایران سفر کرده و در مجموع فقط ۱۸ روز در ایران حضور داشت.

منبع: بی بی سی فارسی

آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
اگر این نشانه‌ها را دارید یعنی شخصیت قوی دارید title
علم روانشناسی می‌گوید افرادی که شخصیت قوی‌ای دارند اغلب جسورترند و از اعتماد به نفس بالایی برخوردارند. آن‌ها از ابراز عقاید خود واهمه ندارند و به طور حتم به دیگران اجازه نمی‌دهند به آن‌ها بی احترامی کنند.
آموزش گرفتن خروجی و بکاپ از انواع اطلاعات تلگرام title
در صورتی که نیاز به گرفتن خروجی و بکاپ از اطلاعات خود در تلگرام دارید، در ادامه می‌توانید آموزش استخراج داده‌های Telegram را مشاهده کنید.
آشنایی به شکل بلایند دیت یعنی چی؟ title
‌نمی‌توان بلایند دیت را پدیده‌ای بیگانه و مغایر با فرهنگ ایرانی دانست خصوصا که می‌تواند یکی از راه‌های آشنایی افراد برای روابط عاطفی و ازدواج در نظر گرفته شود. به تازگی هم برنامه‌ای که اصطلاحا نسخه اسلامی بلایند دیت است ساخته شده، هر چند ساخت ورژن اسلامی بلایند دیت انتقادات زیادی را بین کاربران برانگیخته است.
وکس صورت در دوران قاعدگی ضرر دارد؟ title
خدمات زیبایی مثل مانیکور، پدیکور، اپیلاسیون و… به بخش جدایی‌ناپذیر زندگی روزمره‌ تبدیل شده‌اند.
تفاوت قاضی ایستاده و قاضی نشسته چیست؟ title
در یک تقسیم‌بندی کلی قضات به دو عنوان قاضی ایستاده و قاضی نشسته تقسیم می‌شود. قاضی ایستاده به دادیار، دادستان و بازپرس، گفته می‌شود و قاضی نشسته به قاضی صدور حکم گفته می‌شود.
پلمپ قدیمی‌ترین پیتزا فروشی تهران بخاطر حجاب! title
پیتزا "داوود" قدیمی‌ترین پیتزا فروشی تهران به دلیل عدم رعایت حجاب پلمب شد
بعد از ۱۸ سال نمی‌دانم ناصر عبداللهی را کشته‌اند یا نه؟ title
«ناصر را زده بودند، اما این‌که چه کسی این‌کار را کرد من هیچ‌وقت نفهمیدم»؛ این‌ها گفته‌های فاطمه فهیمی، همسر ناصر عبداللهی است. پس از ۱۸ سال، او در مصاحبه خود روایتی جدید از مرگ پرابهام خواننده مشهور دارد. کسی که به گفته خودش در تمام این سال‌ها متهم به قتل همسرش بوده، اما قانون به او اجازه نداده تا او را پیگیری قضایی کند. این پرونده عبداللهی بدون پیگیری پدر و پسران عبداللهی مختومه اعلام شد و هرگز عاملان مرگش شناخته و مجازات نشدند.
برگزیده
رییس جمهور: «وعده صادق» اقدامی ضروری و نماد اقتدار کشور بود title
رییس جمهور گفت: عملیات «وعده صادق» نشاندهنده اقتدار، موجب وحدت کشور و پاسخی ضروری بود.
چرا اسرائیل از ریزپرنده برای خرابکاری در اصفهان استفاده کرد؟ title
استفاده اسرائیل از ریزپرنده برای تهاجم به یک پایگاه هوایی در اصفهان، بیش از آنکه محصول یک طراحی عملیاتی باشد، نتیجه پذیرفتن معادله جدید با ایران تا این لحظه از تنش‌ها هست.
لیلاز: اسرائیل می‌خواهد ما را وارد یک درگیری بزرگ کند title
سعیدلیلاز، اقتصاددان: بدون شک، نتانیاهو (نه اسراییل) از رویارویی که با ایران خواهد داشت، منافعی برداشت می‌کند، اما منافع کلان ایران این است که وارد این دام و این بازی نشود، چراکه ایران به هر حال قدرت‌نمایی خود را انجام داده است. شاه‌کلید حرف من این است، ما در صحنه خاورمیانه برد ژئوپلیتیک داشته‌ایم، نباید این برد ژئوپلیتیک را با یک باخت تاکتیکی تعویض کنیم. این خواسته مهم اسراییل است که برد ژئوپلیتیک ایران را با یک باخت تاکتیکی عوض کند. ایران نباید تن به این اشتباه دهد و تن هم نخواهد داد
توصیه مهم رهبر انقلاب به ارتش جمهوری اسلامی ایران title
حضرت آیت الله خامنه‌ای فرمودند: جا دارد که امروز ارتش جمهوری اسلامی ایران را «حزب‌الله» بنامیم. هر چه می‌توانید، در این خطِّ حزب‌اللّهی جلو بروید.
رئیسی: وعده صادق هیمنه شکست‌ناپذیری اسرائیل را فرو ریخت title
رئیس‌جمهور گفت: بعد طوفان الاقصی، وعده صادق هیمنه اسرائیل را فرو ریخت و ثابت کرد قدرت آن‌ها تارعنکبوتی است.
رئیسی: ایستادگی یمن معادلات را به‌نفع غزه رقم خواهد زد title
رئیس‌جمهور با اشاره به ابتکارات دلاورانه مجاهدان یمنی در جهت توقف نسل‌کشی ملت فلسطین تصریح کرد: ایستادگی و مقاومت ملت قهرمان یمن کنار ملت فلسطین قطعاً در بازدارندگی جنایات رژیم صهیونیستی مؤثر است و معادلات را به‌نفع مردم مظلوم غزه رقم خواهد زد.