کد خبر: ۴۹۸۸
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۱:۲۸
کاترین پرز شکدم، تحلیلگر یهودی فرانسوی- بریتانیایی، که اخیرا حضورش در ایران خبرساز شده بود، در مصاحبه‌ای با برنامه بی‌بی‌سی فارسی گفت "من جاسوس و مامور هیچ کشوری نیستم، من صرفا تحلیلگر سیاسی بودم.

کاترین پرز شکدم در گفتگوی اختصاصی با بی‌بی‌سی فارسی: من جاسوس نیستم، کاترین پرز شکدم، تحلیلگر یهودی فرانسوی- بریتانیایی، که اخیرا حضورش در ایران و یادداشتش برای "تایمز اسراییل" خبرساز شده بود، در مصاحبه‌ای با برنامه شصت دقیقه بی‌بی‌سی فارسی گفت "من جاسوس و مامور هیچ کشوری نیستم، من صرفا تحلیلگر سیاسی بودم".

کاترین پرز شکدم من جاسوس نیستم

"اینکه مقامات ایران بیایند اسراری به من بگویند غیر منطقی است"، "با اینکه از چنین گزارش‌هایی برای کوبیدن شخصیت من استفاده کنند، مشکلی ندارم اما این کار در عین حال مقامات ایران را زیر سوال می‌برد.

مخاطب ۲۴- او در این مصاحبه اختصاصی در پاسخ به اینکه چرا یادداشت خود را به "تایمز اسرائیل" دادید، گفت که "من تصمیم گرفتم داستان خودم را به این روزنامه اسرائیلی بدهم. احساس کردم که مردم هم در ایران و هم در اسرائیل باید بدانند و نگاه متفاوتی نسبت به تحولات خاورمیانه پیدا کنند".

نام کاترین پرز شکدم پس از آن مطرح شد که او در یادداشتی در پایگاه خبری اینترنتی "تایمز اسرائیل" از تجربه حضور خود در ایران نوشت و در آن نسبت به "یهودی‌ستیزی" زمامداران جمهوری اسلامی و برنامه‌ هسته‌ای این کشور هشدار داد.

برخی از منابع ایرانی از او به عنوان عامل "نفوذی" اسرائیل یاد می‌کنند.

 

کاترین پرز شکدم اما گفت هرگز به اسرائیل سفر نکرده است و با مقامات این کشور ارتباط نداشته است.

او در پاسخ به اینکه چرا حجاب بر سر داشته گفت چون همسر سابقش "مسلمان" و "اهل یمن" بود، به "درخواست شوهرش" تن داده است. او گفت پس از آنکه طلاق گرفته حجاب را برداشته است.

او گفت "من هرگز وانمود نکردم کس دیگری هستم و اصل و نسب من چیست".

آیا کاترین شکدم 'جاسوس' است؟

بعد از جنجالی شدن تغییر موضع خانم شکدم و انتقادش از حکومت ایران، او به "جاسوسی" متهم شد. اما عده‌ای در این میان سعی کردند موضوع را یک "دروغ" اینترنتی توصیف کنند که ارتباط چندانی با مقام‌های جمهوری اسلامی ایران ندارد. برنامه بیست و سی تلویزیون ایران  گفت نهادهای فرهنگی باید با فیک‌نیوز و خبرهای دروغین مقابله کنند.

خانم شکدم در پاسخ به جمال‌الدین موسوی، مجری شصت دقیقه، هرگونه اتهام جاسوسی را رد کرد و گفت مامور کشوری نبوده و فقط به عنوان تحلیلگر به ایران رفته است. خانم شکدم که در خانواده‌ای یهودی به دنیا آمده، می‌گوید هیچ گاه به اسرائیل سفر نکرده است.

او چند بار تاکید و ادعا کرد که او سراغ مقام‌های ایران نرفته، بلکه مقام‌های ایران برای "استفاده تبلیغاتی" سراغ او آمده‌اند و او را به کنفرانس فلسطین دعوت کرده‌اند: "من به دنبال کسی نرفتم،‌ آنها به دنبال من آمدند. در هیچ زمانی من سعی نکردم به رسانه‌های ایران نفوذ کنم یا وارد دالان‌های قدرت شوم. آنها از من خواستند تحلیل بنویسم و مصاحبه کنم. از من برای کنفرانس فلسطین دعوت کردند و من رفتم. برای من هم یک فرصت بود. نمی خواهم مردم فکر کنند من سواستفاده کردم."

کاترین شکدم در پاسخ به این سوال که آیا از خطرات سفر به ایران آگاه بوده، می‌گوید با پاسپورت فرانسوی به ایران رفته و مقام‌های ایران از هویت یهودی او خبر داشته‌اند: "مقام‌های ایرانی می‌دانستند اصل و نصبم یهودی است اما به خاطر همسرم که مسلمان بوده و کاری که می‌کردم، کسی به من شک نداشت. آنها من را به عنوان ابراز تبلیغات برای اهداف خود می‌دانستند، بنابر این اصرار نکردند."

"من فقط می‌خواستم بفهمم و با ایرانی‌ها آشنا بشوم که آیا طرز فکرشان مثل حکومت است یا نه. من نمی‌خواستم این فرصت را از دست بدهم اما هدفم جاسوسی نبود."

کاترین پرز شکدم همچنین در پاسخ به این سوال که آیا از او "خواسته شخصی" داشته‌اند مثلا نوعی "رابطه" گفت "خیر به هیچ وجه". او گفت گزارش‌هایی که چنین ادعاهایی را مطرح کرده‌اند خوانده است "اینکه مقامات ایران بیایند اسراری به من بگویند غیر منطقی است"، "با اینکه از چنین گزارش‌هایی برای کوبیدن شخصیت من استفاده کنند، مشکلی ندارم اما این کار  در عین حال مقامات ایران را زیر سوال می‌برد."

پیشتر در بعضی رسانه‌‌ها و شبکه‌های اجتماعی گزاش‌هایی درباره رابطه شخصی کاترین پرز شکدم با بعضی از مقامات ایران منتشر شده بود.

او در پاسخ به اینکه آیا نادر طالب‌زاده، فیلم‌ساز نزدیک به حکومت ایران، از او برای شرکت در کنفرانس فلسطین دعوت کرده یا نه گفت که با او ملاقات کرده اما او دعوت کننده نبوده است. بلکه یکی از نهادهای نزدیک به مجلس او را دعوت کرده است.

اما کاترین پرز شکدم در ادامه مصاحبه خود با بی‌بی‌سی تایید کرد که آقای طالب‌زاده شرایط را برای مصاحبه او با ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران، مهیا کرده است اما شبکه آر تی (راشا تودی)، روسیه از او خواسته بود این مصاحبه را انجام دهد.

خانم پرز شکدم سال ۱۳۹۶ در جریان سفر انتخاباتی ابراهیم رئیسی به رشت با او مصاحبه کرده بود.

او پیشتر در یادداشت خود برای تایمز اسرائیل نوشته از سوی یکی از هواداران و افراد نزدیک به ابراهیم رئیسی که در آمریکا تحصیل کرده بود برای مصاحبه با نامزد انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۶ و تولیت وقت آستان قدس رضوی معرفی شده بود.

چرا ظاهر و موضع سیاسی او تغییر کرد؟

کاترین پرز شکدم من جاسوس نیستم

خانم شکدم که در ایران با حجاب اسلامی دیده می‌شد و در مصاحبه با بی‌بی‌سی‌ عربی و سایر رسانه‌ها هم حجاب بر سر داشت، درباره تغییر پوشش خود گفت:‌ وقتی به ایران سفر می‌کنید مجبور هستید که حجاب داشته باشید.

او همچنین اضافه کرد که همسرش مسلمان اهل یمن بوده و تصمیم گرفته برای آرامش خانواده حجاب داشته باشد و وقتی از همسرش جدا شده، حجاب را کنار کذاشته است.

خانم شکدم ارتباط همسر سابقش با حکومت ایران را رد کرده و گفته همسرش سنی مذهب بوده و علاقه زیادی به ایران نداشته و نوشتن او برای رسانه‌های فارسی ایران باعث اختلاف‌شان شده بوده است.

در پاسخ به این سوال که چرا اصرار داشته خود را در قالب مورد علاقه حکومت ایران بگنجاند، گفت، می‌خواسته از نزدیک ببیند که آیا در ایران کلا با کل مردم یهودی اسرائیل مخالف هستند یا فقط با دولت اسرائیل مشکل داشته‌اند. او تاکید کرد: "متاسفانه من متوجه شدم که آنها کلا با یهودی‌ها مشکل دارند نه با دولت اسرائیل."

در وبلاگی که برای تایمز آو اسرائیل نوشته، خانم شکدم تاکید کرده که "ایران به دنبال بمب هسته‌ای" است. او می‌گوید اطلاعات سری درباره برنامه هسته‌ای ایران ندارد اما اینکه "ایران به دنبال بمب" است،‌ نظر شخصی و برداشتش از حکومت ایران است.

خانم کاترین پرز شکدم در سال‌های ۹۴ تا ۹۷ شمسی به ایران سفر کرد و برای بعضی از رسانه های حکومتی، مقالاتی نوشت.

هر چند خبرگزاری تسنیم به نقل از یک مقام قضایی گفته او در پنج سال گذشته صرفا پنج بار به ایران سفر کرده و در مجموع فقط ۱۸ روز در ایران حضور داشت.

منبع: بی بی سی فارسی

آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
محمد مصطفی نخست وزیر جدید تشکیلات خودگردان فلسطین شد title
با حکم ریاست تشکیلات خودگردان، «محمد مصطفی» به عنوان نخست وزیر جدید فلسطین کابینه خود را معرفی کرد
مردمان سنگی در شهری سنگی در ایتالیا title
انسان‌هایی که به یکباره و توسط آتفشان شهر با گداخته‌های مذاب تبدیل به سنگ می‌شوند و به همان شکل در شهر می‌مانند و شهر تبدیل می‌شود به موزه‌ای از انسان‌های سنگ شده.
جزئیات عملیات تروریستی در مسکو/ عامل حمله تروریستی مسکو مشخص شد + فیلم title
در پی حمله حداقل سه نفر با لباس شبه نظامی به طبقه همکف یک تالار کنسرت در شهر کروکوس در نزدیکی مسکو و تیراندازی با سلاح‌های خودکار به سمت حاضرین در این تالار و پرتاب نارنجک، بیش از 40 نفر کشته و حداقل یکصد نفر زخمی شده‌اند.
هایده و معین خواننده های مورد علاقه علی پروین و حسن روشن title
اسطوره پرسپولیسی‌ها در پاسخ به اینکه علاقه‌اش به صدای کدام خواننده است؟ بعد از اینکه حسن روشن نام معین را به زبان آورد، گفت: من صدای خانم هایده را دوست دارم و گوش می‌دهم!
کاوشگرِ استقامت محموله‌های حاوی سنگ و خاک مریخ را جمع آوری کرد + فیلم title
تصویری از محموله‌های حاوی سنگ و خاک در سطح مریخ که توسط کاوشگرِ استقامت انبار شده اند. این‌ محموله‌ها آماده میشوند تا با ماموریت بعدی ناسا، به زمین پرتاب شوند.
انتخابات ریاست‌جمهوری روسیه آغاز شد title
رای دهندگان روسی در شرق دور روسیه شامل «کامچاتکا»، «چوکوتکا» و سایر نواحی این منطقه ۸ صبح امروز (جمعه) به وقت محلی آرای خود را برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ روسیه به صندوق رای انداختند.
نتایج نهایی شمارش آرای نامزدهای شهر تهران ۱۰۰ نفر آخر ۱۰۰ رای هم نداشتند! + لیست کامل title
نتایج انتخابات مجلس شهر تهران ۱۴ نفر اول این فهرست، با کسب حدنصاب حداقل ۲۰ درصد آرای صحیح، در دور اول به مجلس راه می‌یابند و ۳۲ نفر بعدی برای تعیین ۱۶ نماینده دیگر این حوزه در دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم رقابت خواهند کرد.
برگزیده
پیام نوروزی رهبر انقلاب جهش تولید با مشارکت مردم در سال ۱۴۰۳ title
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی به مناسبت آغاز سال ۱۴۰۳ ضمن تبریک عید نوروز به ملت ایران به‌ویژه خانواده‌های ایثارگران و همه ملت‌هایی که نوروز را گرامی می‌دارند، سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نامگذاری کردند.
اعلام ساعت فعالیت موزه‌ها و اماکن تاریخی در نوروز title
ساعت فعالیت موزه‌ها و اماکن فرهنگی‌تاریخی در نوروز ۱۴۰۳ و لیالی قدر اعلام شد.
محدودیت بانکی برای کسانی که ارز مسافرتی گرفته‌اند و مسافرت نرفته‌اند title
بانک مرکزی اسامی خریداران ارز مسافرتی را که سهمیه ارز را تحویل گرفته، ولی بلیط‌شان را کنسل کرده‌اند، دریافت کرده است و بناست تغییرات مهمی در خدمات بانکی به این افراد اعمال شود. یکی از دلایل اصلی افزایش قیمت ارز در ایام نزدیک به سال نو، در سال جاری و سنوات قبل، افزایش تقاضا در بازار ارز است که موجب تشدید دلالی و سوداگری هم می‌شود.
نتایج نهایی شمارش آرای نامزدهای شهر تهران ۱۰۰ نفر آخر ۱۰۰ رای هم نداشتند! + لیست کامل title
نتایج انتخابات مجلس شهر تهران ۱۴ نفر اول این فهرست، با کسب حدنصاب حداقل ۲۰ درصد آرای صحیح، در دور اول به مجلس راه می‌یابند و ۳۲ نفر بعدی برای تعیین ۱۶ نماینده دیگر این حوزه در دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم رقابت خواهند کرد.
نتانیاهو چه قولی داده بود به بایدن؟ title
اسکای نیوز عربی در گزارشی امروز از عدم تمایل جو بایدن رئیس جمهور آمریکا برای گفتگو با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل خبر داد.