تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۵
محققان دانشگاه آکسفورد در اقدامی جالب توجه با ترسیم کل روابط ژنتیکی بین انسان ها، شجره نامه واحدی که اجداد همه ما را در بر می‌گیرد، ایجاد کردند.

به گزارش سرویس اجتماعی مخاطب ۲۴ به نقل از فرارو؛ محققان مؤسسه کلان داده دانشگاه آکسفورد یک گام بزرگ در جهت ترسیم کل روابط ژنتیکی بین انسان‌ها برداشته اند که حاصل آن ایجاد شجره نامه واحدی است که اجداد همه ما انسان را نشان می‌دهد. این مطالعه جالب توجه که در نشریه معتبر Science منتشر شده است، نشان می‌دهد که این شجره نامه در برگیرنده ۲۷ میلیون جد از نسل ما انشان‌ها می‌شود.

شجره نامه با ۲۷ میلیون جد

در دو دهه گذشته شاهد پیشرفت‌های خارق‌العاده‌ای در تحقیقات ژنتیکی انسانی بوده‌ایم که داده‌های ژنومی صد‌ها هزار نفر از جمله هزاران انسان ماقبل تاریخ را تولید کرده است. این امکان هیجان انگیز ردیابی منشاء تنوع ژنتیکی انسان را افزایش می‌دهد تا یک نقشه کامل از چگونگی ارتباط افراد در سراسر جهان با یکدیگر، تهیه شود. تا پیش از این، چالش‌های اصلی این دیدگاه، یافتن راهی برای ترکیب توالی‌های ژنوم از پایگاه‌های داده مختلف و توسعه الگوریتم‌هایی برای مدیریت داده‌هایی با این اندازه بود. با این حال، روش جدیدی که امروز توسط محققان موسسه داده‌های بزرگ دانشگاه آکسفورد منتشر شده است، می‌تواند به راحتی داده‌ها را از منابع و مقیاس‌های متعدد ترکیب کند تا میلیون‌ها توالی ژنوم را در خود جای دهد. دکتر یان وانگ، متخصص ژنتیک تکاملی در موسسه داده‌های بزرگ آکسفورد و یکی از نویسندگان اصلی این پژوهش، توضیح داد: «ما اساساً یک شجره نامه بزرگ ساخته ایم، یک شجره نامه برای تمام بشریت که مسیر تاریخی تنوع ژنتیکی که امروزه در انسان‌ها پیدا می‌کنیم را نشان می‌دهد و آن را دقیقاً مدل سازی می‌کند. این شجره نامه به ما امکان می‌دهد ببینیم که توالی ژنتیکی هر فرد چگونه با دیگر افراد، در امتداد تمام نقاط ژنوم مرتبط است.» از آنجایی که نواحی ژنومی منفرد تنها از یکی از والدین، اعم از مادر یا پدر به ارث می‌رسد، می‌توان اصل و نسب هر نقطه از ژنوم را به عنوان یک درخت (شجره) در نظر گرفت. مجموعه‌ای از شجره‌ها که به عنوان «توالی درختی» tree sequence یا «نمودار نوترکیبی اجدادی» ancestral recombination graph شناخته می‌شود. این مجموعه، نقاط ژنتیکی را در طول زمان به اجدادی که تنوع ژنتیکی برای اولین بار در آن‌ها ظاهر شد، پیوند می‌دهد.

دکتر آنتونی وایلدر وونز، نویسنده اصلی این مطالعه که این تحقیق را به عنوان بخشی از دکترای خود در مؤسسه کلان داده آکسفورد انجام داد و اکنون محقق پسادکتری در مؤسسه Broad MIT و هاروارد است، گفت: «در اصل، ما در حال بازسازی ژنوم اجدادمان هستیم و می‌خواهیم از آن‌ها برای تشکیل شبکه گسترده‌ای از روابط استفاده می‌کنیم. سپس می‌توانیم زمان و مکان زندگی این اجداد را تخمین بزنیم. مزیت این رویکرد ما در آن است که مفروضات بسیار کمی در مورد داده‌های اساسی ایجاد می‌کند و همچنین می‌تواند نمونه‌های دی‌ان‌ای جدید و باستانی را در خود جای دهد.» این مطالعه داده‌های مربوط به ژنوم انسان امروزی و باستانی را از هشت پایگاه داده مختلف ادغام کرد و در مجموع ۳۶۰۹ توالی ژنوم فردی از ۲۱۵ جمعیت را شامل شد. ژنوم‌های باستانی شامل نمونه‌هایی بود که در سرتاسر جهان با قدمت ۱۰۰۰ تا بیش از ۱۰۰۰۰۰ سال یافت شده اند. الگوریتم‌ها نشان دادند که اجداد مشترک بشر باید در چه نقطه‌ای از درختان تکاملی قرار گیرند تا الگو‌های تنوع ژنتیکی را توضیح دهند. این شبکه ایجاد شده توسط الگوریتم، تقریباً ۲۷ میلیون مورد از اجداد ما را در بر می‌گرفت.

پس از افزودن داده‌های مکان روی این ژنوم‌های نمونه، نویسندگان از شبکه برای تخمین محل زندگی اجداد مشترک پیش‌بینی‌شده استفاده کردند. نتایج با موفقیت رویداد‌های کلیدی در تاریخ تکامل بشر، از جمله مهاجرت به خارج از آفریقا را بازیابی کرد. اگرچه نقشه شجره نامه در حال حاضر یک منبع بسیار غنی است، اما تیم تحقیقاتی قصد دارد با ادامه ترکیب داده‌های ژنتیکی که در دسترس قرار می‌گیرد، آن را حتی جامع‌تر کند. در واقع، از آنجایی که توالی‌های درختی، داده‌ها را به روشی بسیار کارآمد ذخیره می‌کنند، مجموعه داده به راحتی می‌تواند میلیون‌ها ژنوم اضافی را در خود جای دهد.

دکتر وانگ گفت: «این مطالعه زمینه را برای نسل بعدی توالی یابی DNA فراهم می‌کند. با بهبود کیفیت توالی‌های ژنومی از نمونه‌های DNA امروزی و باستانی، شجره‌ها حتی دقیق‌تر خواهند شد و ما در نهایت قادر خواهیم بود یک نقشه واحد تولید کنیم. نقشه یکپارچه‌ای که نزول همه تنوع ژنتیکی انسان را که امروزه می‌بینیم توضیح می‌دهد.» دکتر وونز، دیگر دانشمند حاضر در ایم دستاورد علمی افزود: «در حالی که تمرکز این مطالعه بر روی انسان است، این روش برای بسیاری از موجودات زنده از اورانگوتان گرفته تا باکتری‌ها می‌تواند معتبر باشد. این روش می‌تواند به ویژه در ژنتیک پزشکی و در جدا کردن ارتباط واقعی بین مناطق ژنتیکی و بیماری‌ها از ارتباطات جعلی برخاسته از تاریخ اجدادی مشترک ما، مفید باشد.»

منبع: sciencedaily

ترجمه: مصطفی جرفی-فرارو

مردمان سنگی در شهری سنگی در ایتالیا title
انسان‌هایی که به یکباره و توسط آتفشان شهر با گداخته‌های مذاب تبدیل به سنگ می‌شوند و به همان شکل در شهر می‌مانند و شهر تبدیل می‌شود به موزه‌ای از انسان‌های سنگ شده.
جزئیات عملیات تروریستی در مسکو/ عامل حمله تروریستی مسکو مشخص شد + فیلم title
در پی حمله حداقل سه نفر با لباس شبه نظامی به طبقه همکف یک تالار کنسرت در شهر کروکوس در نزدیکی مسکو و تیراندازی با سلاح‌های خودکار به سمت حاضرین در این تالار و پرتاب نارنجک، بیش از 40 نفر کشته و حداقل یکصد نفر زخمی شده‌اند.
هایده و معین خواننده های مورد علاقه علی پروین و حسن روشن title
اسطوره پرسپولیسی‌ها در پاسخ به اینکه علاقه‌اش به صدای کدام خواننده است؟ بعد از اینکه حسن روشن نام معین را به زبان آورد، گفت: من صدای خانم هایده را دوست دارم و گوش می‌دهم!
کاوشگرِ استقامت محموله‌های حاوی سنگ و خاک مریخ را جمع آوری کرد + فیلم title
تصویری از محموله‌های حاوی سنگ و خاک در سطح مریخ که توسط کاوشگرِ استقامت انبار شده اند. این‌ محموله‌ها آماده میشوند تا با ماموریت بعدی ناسا، به زمین پرتاب شوند.
انتخابات ریاست‌جمهوری روسیه آغاز شد title
رای دهندگان روسی در شرق دور روسیه شامل «کامچاتکا»، «چوکوتکا» و سایر نواحی این منطقه ۸ صبح امروز (جمعه) به وقت محلی آرای خود را برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ روسیه به صندوق رای انداختند.
نتایج نهایی شمارش آرای نامزدهای شهر تهران ۱۰۰ نفر آخر ۱۰۰ رای هم نداشتند! + لیست کامل title
نتایج انتخابات مجلس شهر تهران ۱۴ نفر اول این فهرست، با کسب حدنصاب حداقل ۲۰ درصد آرای صحیح، در دور اول به مجلس راه می‌یابند و ۳۲ نفر بعدی برای تعیین ۱۶ نماینده دیگر این حوزه در دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم رقابت خواهند کرد.
نتایج نهایی شمارش آرا انتخابات مجلس شورای اسلامی در سراسر کشور title
ستاد انتخابات کشور از صبح روز شنبه نتایج شمارش آرا انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی را برای اطلاع ملت شریف ایران اسلامی منتشر می‌کند که براساس آخرین اطلاعات دریافتی، این گزارش به روز رسانی می‌شود.
پیام نوروزی رهبر انقلاب جهش تولید با مشارکت مردم در سال ۱۴۰۳ title
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی به مناسبت آغاز سال ۱۴۰۳ ضمن تبریک عید نوروز به ملت ایران به‌ویژه خانواده‌های ایثارگران و همه ملت‌هایی که نوروز را گرامی می‌دارند، سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نامگذاری کردند.
اعلام ساعت فعالیت موزه‌ها و اماکن تاریخی در نوروز title
ساعت فعالیت موزه‌ها و اماکن فرهنگی‌تاریخی در نوروز ۱۴۰۳ و لیالی قدر اعلام شد.
محدودیت بانکی برای کسانی که ارز مسافرتی گرفته‌اند و مسافرت نرفته‌اند title
بانک مرکزی اسامی خریداران ارز مسافرتی را که سهمیه ارز را تحویل گرفته، ولی بلیط‌شان را کنسل کرده‌اند، دریافت کرده است و بناست تغییرات مهمی در خدمات بانکی به این افراد اعمال شود. یکی از دلایل اصلی افزایش قیمت ارز در ایام نزدیک به سال نو، در سال جاری و سنوات قبل، افزایش تقاضا در بازار ارز است که موجب تشدید دلالی و سوداگری هم می‌شود.
نتانیاهو چه قولی داده بود به بایدن؟ title
اسکای نیوز عربی در گزارشی امروز از عدم تمایل جو بایدن رئیس جمهور آمریکا برای گفتگو با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل خبر داد.