کد خبر: ۴۶۵۲
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۶

لوازم ارایش حلال را چه کشور‌هایی می‌سازند؟

منطقه آسیا و اقیانوسیه (APAC) بزرگترین بخش از بازار پر رونق محصولات زیبایی حلال را به خود اختصاص داده و مالزی و اندونزی پیشتاز این بازار هستند.

به گزارش سرویس اجتماعی مخاطب ۲۴ به نقل از ایکنا، بازار محصولات حلال برخلاف تصور بیشتر افراد، تنها به مواد خوراکی و آشامیدنی محدود نمی‌شود. به‌طور کلی در بازار حلال، انواع محصولات و خدمات که با شریعت اسلامی تطابق و یا متناسب‌سازی شده‌اند، ارائه می‌شود. این محصولات می‌تواند طیف وسیعی از مسائل مختلف شامل خدمات بانکی، گردشگری، پوشاک و مانند این‌ها را برای استفاده مسلمانان معتقد شامل شود.

 

لوازم ارایش حلال را چه کشور‌هایی می‌سازند؟


صنعت محصولات زیبایی و بهداشتی از جمله صنایع بزرگ جهان است که بازار آن بسیار وسیع و متنوع است. در این بخش نیز محصولات زیبایی حلال هم برای استفاده مسلمانان توسط تولید‌کنندگان مختلف ساخته و به بازار عرضه می‌شود. جمعیت زیاد مسلمانان و جوانی آن، پتانسیل خوبی برای تولید‌کنندگان محصولات حلال ایجاد کرده است.

محصولات زیبایی دارای گواهی حلال یک بازار پررونق با گردش مالی جهانی به ارزش ۷۴،۷ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۰ بوده است. با توجه به افزایش آگاهی دینی مصرف‌کنندگان جوان مسلمان و جمعیت رو به رشد مسلمانان در سراسر جهان، پیش‌بینی می‌شود که فروش لوازم آرایشی حلال تا سال ۲۰۲۶، ۹.۶ درصد افزایش یابد. تا به امروز، آسیای جنوب شرقی بازار اصلی لوازم آرایشی حلال و محصولات مراقبت شخصی است.

 

لوازم ارایش حلال را چه کشور‌هایی می‌سازند؟


منطقه آسیا و اقیانوسیه (APAC) بزرگترین بخش از این بازار پر رونق را به خود اختصاص داده است و مالزی و اندونزی پیشتاز این بازار هستند. اگرچه مالزی کشور نسبتاً کوچکی است، با ۳۲،۷ میلیون شهروند در سال ۲۰۲۱ (بیش از ۶۰ درصد آن‌ها مسلمان هستند)، اما اقتصاد آن به خوبی توسعه یافته است و بازار زیبایی حلال مالزی یکی از بزرگترین بازار‌های منطقه ASEAN است. از سوی دیگر، اندونزی با جمعیتی بالغ بر ۲۷۵ میلیون نفر و ۸۷ درصد مسلمان، بزرگترین کشور اسلامی جهان است. در هر دو کشور، حجم بازار زیبایی حلال در سال‌های اخیر به شدت در حال رشد بوده است. لوازم آرایشی حلال که طبق قوانین شریعت اسلامی تولید می‌شود، نباید حاوی موادی باشد که از نظر اسلام حرام است. این موارد شامل الکل یا ارگانیسم‌های اصلاح شده ژنتیکی (GMO)، اجزای گرفته شده از بدن انسان، حیوانات نجس (سگ و خوک) یا از حیواناتی که به صورت غیر حلال ذبح شده‌اند، است. لوازم آرایشی و بهداشتی را نمی‌توان در کارخانه‌ای که محصولات غیر حلال را هم تولید می‌کند (این امر در مورد ذخیره‌سازی، بسته‌بندی، نمایش و حمل و نقل محصول نیز صدق می‌کند) ساخت.

اگرچه ممکن است در ابتدا حلال بودن یک محصول و ساخت آن به اندازه کافی ساده به نظر برسد، اما در مورد محصولات زیبایی و بهداشتی این موضوع پیچیده می‌شود. برای مثال، کرم‌های صورت اغلب دارای بیش از ۲۰ ماده شامل مواد فعال و ترکیباتی هستند که از شرکت‌ها و مناطق مختلف تهیه می‌شوند. برای تأیید یک محصول حلال، منبع هر یک از مواد آرایشی باید به وضوح عاری از اجزای غیر حلال باشد.

مواد فعال آرایشی نمی‌توانند حاوی جفت، آلبومین یا اجزای کراتین مشتق شده از انسان یا حیوانات ذبح شده غیرشرعی باشند. محصولاتی مانند لوازم آرایشی رنگی، ضدآفتاب‌ها یا لوسیون‌های بدن نیز باید دارای نفوذ آب باشند تا امکان وضو را فراهم کنند، بنابراین ادعای ضدآب و مقاوم در برابر آب نیز می‌تواند مشکل باشد.

 

لوازم ارایش حلال را چه کشور‌هایی می‌سازند؟


از آنجایی که هیچ مرجع جهانی حلال یا مرجع صدور گواهی وجود ندارد و هر کشور مسلمان (یا با اکثریت مسلمان) مقررات حلال (و گواهی‌های داخلی) خاص خود را دارد، گواهی حلال که برای یک بازار منطقه‌ای خاص به دست می‌آید ممکن است در کشور مسلمان دیگری به رسمیت شناخته نشود. با این حال، مقامات صدور گواهی در بازار‌های حلال بزرگتر، مانند مالزی یا اندونزی، معمولاً برخی از گواهی‌های حلال خارجی را تأیید می‌کنند، اگرچه محصولات همچنان باید به طور رسمی در کشور هدف ثبت شوند. در حالی که روند صدور گواهینامه حلال در بخش لوازم آرایشی هنوز از محصولات غذایی در اندونزی عقب است، در چند سال گذشته این روند، به طور پیوسته افزایش یافته است. در سال ۲۰۱۷ تنها ۶۴ شرکت لوازم آرایشی دارای گواهی حلال بودند. این تعداد در سال ۲۰۱۸ به ۱۲۹ شرکت، در سال ۲۰۱۹ به ۱۶۲ شرکت و در سال ۲۰۲۰ به ۲۱۴ شرکت اندونزیایی و خارجی افزایش یافته است.

یکی از دلایل این توسعه، قانون محصولات حلال اندونزی است که در مورد لوازم آرایشی، مواد غذایی و محصولات و خدمات غیرخوراکی اعمال شده و از سال ۲۰۱۹ اجرا می‌شود. طبق این مجموعه مقررات، تمام محصولات زیبایی خارجی که در اندونزی توزیع یا خرده فروشی می‌شوند، به عنوان غیر حلال تلقی می‌شوند مگر اینکه در اندونزی یا توسط یک سازمان صدور گواهینامه خارجی معتبر تأیید شده باشد. برند‌های لوازم آرایشی تا سال ۲۰۲۶ فرصت دارند تا این قانون را به طور کامل اجرا کنند، اما برند‌های زیبایی حلال اندونزی مدت‌هاست که این روند را آغاز کرده‌اند.

برند‌های حلال تأسیس شده در اندونزی، مانند Wardah (ورده)، که در سال ۱۹۹۵ تأسیس شد و توزیع قوی در سراسر منطقه ASEAN دارد، در پیشبرد بازار داخلی زیبایی حلال نقش اساسی داشته است. زمانی که Wardah برای اولین بار راه‌اندازی شد، تعداد کمی از مارک‌های دارای گواهی حلال بودند و حتی مصرف کنندگان درک کمتری از حلال داشتند. با این حال، طی ۲۰ سال گذشته، آگاهی از «سبک زندگی با حجاب» در اندونزی به شدت در حال رشد بوده و مصرف‌کنندگان حلال نسل امروز دیگر فقط به دنبال گواهینامه حلال بر روی محصولات نیستند. از طرف دیگر حدود ۱۵ سال پیش، برند‌های حلال تمایل داشتند که آرام و کمی محافظه‌کارانه به نظر برسند، اما نسل جدید برند‌های زیبایی زنانه کاملاً در فضای متفاوتی قرار دارند.

مالزی هم خیلی از همسایه خود عقب نیست. با وجود جمعیت نسبتاً کم مالزی، این کشور سومین اقتصاد بزرگ در آسیا (پس از چین و ژاپن) و هفتمین اقتصاد بزرگ جهان است. مالزی همچنین در میان ۵ بازار مصرف‌کننده بین‌المللی مسلمان قرار دارد. مرجع حلال این کشور JAKIM یکی از بزرگترین نهاد‌های صدور گواهی در منطقه ASEAN است. از دهه گذشته دولت مالزی ابتکارات مختلفی را برای گسترش و ترویج سیستم اکو تولید حلال در کشور اجرا کرده تا مالزی را به یکی از کشور‌های کلیدی برای تولید حلال تبدیل کند.

صادرات محصولات حلال مالزی در سال ۲۰۲۰ به ۷،۲۵ میلیارد دلار رسیده و بازار عمده صادرات لوازم آرایشی حلال مالزی، سنگاپور، ترکیه، امارات، فیلیپین و ژاپن است.

امروزه بازار زیبایی حلال مالزی مانند اندونزی، توسط بسیاری از برند‌های آرایشی و مراقبت از پوست جدید و مد روز که در پنج سال گذشته در بازار ظاهر شده‌اند، هدایت می‌شود. این برند‌ها عمدتاً متعلق به زنان هستند که در داخل کشور تولید شده و دقیقاً خواسته‌های زنان جوان شهری را برآورده می‌کنند؛ که در سال ۲۰۱۶ راه‌اندازی شد، نمونه خوبی از این نوع جدید برند زیبایی است. دالیا نادره (Dahlia Nadirah) و لقمان حکیم (Luqman Hakim) بنیانگذاران این شرکت، می‌خواستند یک برند آرایشی مقرون به‌صرفه ایجاد کنند که بیشتر از اینکه برندی بین‌المللی باشد، به فرهنگ و سنت‌های مالزی احترام بگذارد. نام شرکت هم به جای انگلیسی به زبان باهاسا مالزی است و حتی نام برند نیز بر اساس کلمه مالزیایی برای آرایش است.

چشم‌انداز بازار زیبایی حلال در منطقه APAC بسیار روشن است. این منطقه قرار است تا سال ۲۰۵۰ دارای ۱،۵ میلیارد مسلمان باشد و تخمین زده شده که تا سال ۲۰۲۷، APAC بالاترین درصد بازار لوازم آرایشی حلال را ثبت خواهد کرد. رشدی که انتظار می‌رود تا سال ۲۰۲۷ به ۱۰۴ میلیارد دلار برسد و با وجود بسیاری از برند‌های جذاب جدید منطقه‌ای زیبایی، بازار زیبایی حلال ASEAN جذاب‌تر از همیشه است.

منبع: Premium Beauty News

ترجمه گزارش: محمدحسن گودرزی

آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
صفحه خبر بالای تصاویر
اخبار داغ
ممنوعیت پرواز هوایی برداشته شد ممنوعیت پرواز هوایی برداشته شد
پس از چند هفته تعطیلی فرودگاه‌های کشور، پرواز‌های هوایی دوباره از سر گرفته می‌شود.
مایکروسافت باز هم کارمندان خود را اخراج کرد! مایکروسافت باز هم کارمندان خود را اخراج کرد!
مایکروسافت روز چهارشنبه اعلام کرد که حدود ۹۰۰۰ کارمند را تعدیل خواهد کرد.
پخش آهنگ حبیب در صداوسیما پخش آهنگ حبیب در صداوسیما
قطعه «مرگ قو» حبیب محبیان در برنامه ققنوس صداوسیما با اجرای کامران نجف زاده پخش شد. این لحظات را می‌بینید
سعید مدنی از زندان آزاد شده است یا نه؟ سعید مدنی از زندان آزاد شده است یا نه؟
عمادالدین باقی از آزادی سعید مدنی، جامعه شناس، خبر داد و نوشت: این یکی از پاسخ‌های محکم به دشمنان ایران است که طمع بر اختلافات داخلی بسته‌اند.
وریا غفوری در خصوص حمله افراد ناشناس به کافه‌اش توضیح داد! وریا غفوری در خصوص حمله افراد ناشناس به کافه‌اش توضیح داد!
وریا غفوری، کاپیتان پیشین استقلال گفت: تعدادی تندرو کافه‌ام را تعطیل کردند. دوست دارم در کنار یک مربی بزرگ کار کنم.
جزئیات تصادف مرگبار ستاره لیورپول جزئیات تصادف مرگبار ستاره لیورپول
پلیس محلی اسپانیا جزئیات سانحه‌ای که منجر به مرگ دیوگو ژوتا، مهاجم لیورپول شد را اعلام کرد.
تحول دیجیتال و توسعه فیبر نوری، محور برنامه‌های استراتژی مخابرات است تحول دیجیتال و توسعه فیبر نوری، محور برنامه‌های استراتژی مخابرات است
مهندس جعفرپور مدیرعامل شرکت مخابرات ایران درمجمع عمومی عادی سالیانه که روز پنج‌شنبه ۱۲ تیر ۱۴۰۴ به‌صورت الکترونیکی برگزار شد، با ارائه گزارشی جامع از وضعیت شرکت، به بررسی جایگاه مخابرات در بازار، افق تحول دیجیتال، ضرورت نوسازی زیرساخت‌ها، توسعه خدمات و بهینه‌سازی عملکرد پرداخت و گفت: تحول دیجیتال و توسعه فیبر نوری، محور برنامه‌های استراتژی مخابرات در آینده است.
برگزیده
هدف قرار گرفتن میدان تجریش توسط موشک اسرائیلی هدف قرار گرفتن میدان تجریش توسط موشک اسرائیلی
در روز‌های گذشته ویدیویی از حمله اسرائیل و اصابت موشک به میدان تجریش در روز یکشنبه ۲۵ خرداد در رسانه‌ها منتشر شده است.
راه‌های درمان معده درد عصبی راه‌های درمان معده درد عصبی
با انتخاب مواد غذایی مناسب، می‌توانید علائم معده درد عصبی ناشی از استرس و اضطراب را کاهش دهید و به بهبود کیفیت زندگی خود کمک کنید. در این مطلب ۷ ماده غذایی موثر برای آرامش معده معرفی شده است.
دو آخوند به جان هم افتاده‌اند؟! دو آخوند به جان هم افتاده‌اند؟!
تولیت مسجد جامع یا مجتمع بزرگ امیرالمؤمنین در غرب تهران گفت: «نمی دانم درست است یا نه، اما شنیده‌ام به این آقایان گفته‌اند بروید جلو "بروید جلو تا محراب". امیدوارم آقای خاموشی این نقل قول‌ها و ادعا‌ها را تکذیب کند. کار به جایی رسیده که اینترنشنال می‌گفت دو آخوند به جان هم افتاده‌اند. (اشرفی اصفهانی و پناهیان). یعنی رفتارشان باعث سوء استفاده آنها شده است.»
صفحه خبر بالای تصاویر