کد خبر: ۴۷۷۰
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۴
سنندج- ایرنا- فرودگاه سنندج به عنوان تنها فرودگاه فعال کردستان، در حال حاضر تمامی پروازهای آن در هفته لغو شده و این مسئله باعث ایجاد مشکلاتی برای کسانی شده می خواهند سفر هوایی در این استان داشته باشند.

به گزارش سرویس استان ها/ کردستان مخاطب ۲۴ به نقل از ایرنا؛ فرودگاه سنندج در مدت ۵۰ سال فعالیت خود از آغاز تا کنون با فراز و نشیب‌هایی بویژه دوران جنگ تحمیلی روبرو بوده، اما پرواز‌های آن در سال‌های اخیر متوقف نشده است.

 

تعطیلی فرودگاه سنندج


طی چند سال اخیر ۲ شرکت هواپیمایی آسمان و قشم ایر در برنامه پروازی فرودگاه سنندج فعالیت داشته و در تمامی روز‌های هفته، بجز سه شنبه در مسیر تهران - سنندج و بالعکس اقدام به جابجایی مسافران کرده‌اند.

البته در مقاطعی نیز در سال‌های گذشته پرواز‌های سنندج - کیش و سنندج - سلیمانیه عراق در این فرودگاه برقرار شد، اما علیرغم تلاش‌هایی که صورت گرفت این مسئله ادامه پیدا نکرد و در نهایت در سال جاری فقط در یک مسیر پروازی سنندج - تهران و بالعکس پرواز‌های این فرودگاه برقرار بوده است.

اما پرواز‌های فرودگاه سنندج در فصل زمستان امسال به میزان چشمگیری در هفته کاهش یافت، به گونه‌ای که در بهمن ماه تنها به ۲ در روز هفته محدود شد و در کمال ناباوری این تعداد پرواز نیز در اسفندماه به طور کلی لغو و تاکنون پرواز‌های آن برقرار نشده است.

این مسئله باعث مشکلات و نارضایتی‌هایی از سوی اقشار مختلف جامعه شده است، جامعه مخاطب بخش گردشگری، حوزه سلامت و درمان، آموزش عالی، تجار و بازرگانان و ورزشکاران از جمله افرادی هستند که در این میان خواستار برقراری هرجه زودتر این پرواز‌ها هستند.
در بررسی‌های که انجام شد پرواز‌های استان‌های مجاور کردستان در حال حاضر برقرار است و حتی در این مدت برخی از مردم و یا میهمانان استان کردستان نیز برای رفع مشکل نبود پرواز در فرودگاه سنندج، از محل فرودگاه کرمانشاه تردد کرده‌اند.

 

تعطیلی فرودگاه سنندج


در شرایط کنونی که به ایام عید نوروز و بهار سال آینده نزدیک می‌شویم، فعالیت برخی از مشاغل بویژه در بخش گردشگری و مسافرتی به پرواز‌های فرودگاه سنندج به عنوان تنها فرودگاه فعال استان وابسته بوده و برقراری هرچه زودتر این پرواز‌ها امری ضروری است.

لغو پرواز‌های سنندج به دلیل مشکلات بین بخش خصوصی و شرکت‌های هواپیمایی

در نتیجه پیگیری این موضوع مشخص شد که، از جانب فرودگاه سنندج مشکلی در خصوص تداوم پرواز‌ها وجود نداشته است و این فرودگاه آمادگی ارائه خدمات به شرکت‌های هواپیمایی است، اما براساس آنچه که مدیر فرودگاه سنندج مطرح کرده، مشکل پیش آمده به دلیل اختلافات بین بخش خصوصی و شرکت‌های هواپیمایی فعال در این فرودگاه بوده است. مدیر فرودگاه‌های استان کردستان در گفتگو با خبرنگار ایرنا، علت لغو پرواز‌های فرودگاه سنندج را اختلافات مالی بین شرکت خصوصی «کیاپرواز» که ارائه دهنده خدمات هندلینگ به شرکت‌های هواپیمایی «آسمان» و «قشم ایر» است، مطرح کرد.

«امیرعباس نظری زاده» با اشاره به اینکه آخرین پرواز این فرودگاه در تاریخ ۲۴ بهمن‌ماه و توسط شرکت هواپیمایی قشم ایر صورت گرفته است، افزود: در این مدت چندین بار با دفتر نظارت بر شرکت‌های هواپیمایی سازمان هواپیمایی کشوری مکاتبات و پیگیری‌های لازم را انجام داده‌ایم و قرار است بزودی پرواز‌های استان مجددا برقرار شود.

وی ادامه داد: در این مورد پنج پیشنهاد و راه حل جایگزین را به تهران ارائه داده‌ایم و در ادامه برقراری پرواز‌ها باز هم به پیگیری‌های مسوولان در سطح کلان کشور نیاز دارد. مدیر فرودگاه‌های استان کردستان گفت: از ابتدای امسال ۴۵۴ نشست و برخاست در فرودگاه سنندج صورت گرفته است و به صورت تقریبی ۱۴ هزار مسافر ورودی و ۱۳ هزار مسافر خروجی از طریق این فرودگاه تردد کرده‌اند.

وی در مورد آخرین وضعیت فرودگاه سقز دیگر فرودگاه استان کردستان که هنوز به مرحله بهره برداری کامل نرسیده است، افزود: در حال حاضر به خاطر شرایط جوی برخی از کار‌های باقیمانده فرودگاه متوقف شده است، اما ما خوشبین هستیم که سال آینده این فرودگاه به بهره برداری کامل برسد. برقراری مجدد پرواز‌های فرودگاه سنندج در حال پیگیری است

استاندار کردستان نیز در این مورد به خبرنگار ایرنا گفت: پیگیری‌های لازم را در خصوص برقراری مجدد پرواز‌های فرودگاه سنندج با سازمان هواپیمایی کشوری انجام داده‌ایم و در این مورد هفته گذشته چندین جلسه را در تهران داشته‌ایم.

«اسماعیل زارعی کوشا» افزود: باز هم در حال پیگیری مشکل پیش آمده هستیم و سعی می‌کنیم به زودی خبر‌های خوبی را در این مورد به مردم بدهیم.

برقراری پرواز‌های سنندج نیازمند پیگیری نمایندگان کردستان در مرکز کشور

مجمع نمایندگان کردستان در مجلس شورای اسلامی نیز در این مورد با توجه به دسترسی راحت‌تر به مرکز کشور و وزارت راه و شهرسازی و سازمان هواپیمایی کشوری می‌توانند پیگیری‌های مثمرثمری را داشته باشند و به حل هرچه سریعتر این مشکل رسیدگی کنند.

طی چند روز اخیر تلاش کردم که نظر ۲ نماینده شهر سنندج در مجلس شورای اسلامی را در مورد مسئله پیش آمده جویا شود، اما با پیگیری‌های مکرر، امکان برقراری ارتباط ممکن نشد. حل این مشکل به پیگیری و رایزنی مسوولان ارشد استان در سطح کلان کشور نیاز دارد و علاوه بر مدیران فرودگاه سنندج و استاندار کردستان، از نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی نیز انتظار می‌رود که با رایزنی‌های خود در مرکز کشور در جهت مشکل پیش آمده اهتمام جدی داشته باشند.

وجود زیرساخت‌های بخش حمل و نقل از ارکان توسعه هر استان به شمار می‌رود و حداقل وجود یک فرودگاه جهت تسهیل ورود سرمایه گذاران و تجار و بازرگانان به منطقه، بر توسعه و پیشرفت اقتصادی این استان تاثیر بسزایی دارد، بنا بر این در شرایط کنونی که هنوز راه آهن استان راه اندازی نشده و تنها راه ارتباطی کردستان از طریق زمینی است، بهره گرفتن از ظرفیت‌های حمل و نقل هوایی امری حائز اهمیت است.

فرودگاه سنندج امسال فقط در مسیر پروازی تهران - سنندج - تهران فعالیت داشته است، اما مطالبه مردم استان افزایش مسیر‌های پروازی این فرودگاه به شهر‌هایی همچون کیش، سلیمانیه عراق و یا شهر‌های مذهبی همچون مشهد نیز هست که با نیازسنجی می‌توان در آینده مسیر‌های پروازی بیشتری را در این فرودگاه ایجاد کرد.

مردم استان انتظار دارند در شرایط کنونی بیشتر از سوی مرکز کشور مورد توجه قرار گیرند و در راستای رفع محرومیت این استان مسوولان بلندپایه کشوری همت بیشتری از خود نشان دهند.

سقز پس از سنندج به عنوان دومین شهر بزرگ و پرجمعیت استان کردستان شاهد احداث طرح فرودگاهی است که اجرای این طرح در سال ۱۳۸۴ آغاز شده و سرانجام در ۳۰ تیرماه سال جاری فاز نخست آن به مرحله بهره برداری رسید، اما هنوز در بخش تجهیزات، محوطه سازی و پارکینگ اقداماتی باقی مانده است که بنا بر گفته مسوولان پیش بینی می‌شود این فرودگاه سال آینده به مرحله افتتاح برسد؛ وجود این فرودگاه نیز می‌تواند مسافران شهر‌های شمالی استان کردستان و جنوبی استان آذربایجان غربی را تحت پوشش قرار دهد.

آشنایی اجمالی با موقعیت فرودگاه سنندج

فرودگاه سنندج در جنوب غربی شهر سنندج و در ابتدای جاده سنندج- کرمانشاه واقع شده است. عملیات ساختمان اولیه آن در سال ۱۳۴۷ آغاز و در سال ۱۳۵۰ به عنوان تنها فرودگاه عملیاتی استان کردستان و با امکانات اندک شروع به کار کرد. اولین پرواز این فرودگاه در سال ۱۳۵۰ توسط شرکت هواپیمایی «هما» و با هواپیمای فوکر F-۲۷ انجام شد. پس از آن، شرکت هواپیمایی آسمان با همین نوع هواپیما و با ۲ پرواز هفتگی، پرواز‌های فرودگاه را توسعه داد.

با شروع جنگ تحمیلی در سال ۱۳۵۹، در نخستین ساعات شروع جنگ، این فرودگاه در کنار فرودگاه‌های دیگری همچون تهران و کرمانشاه زیر بمباران نیروی هوایی عراق قرار گرفت.

اگر چه به واسطه نزدیکی این فرودگاه به مرز عراق، پرواز‌های مسافربری آن تا پایان جنگ متوقف شد، اما این فرودگاه به منظور پشتیبانی جبهه‌های غرب کشور و انتقال مجروحان، به طور متوسط پذیرای ۱۰ نوبت نشست و برخاست توسط هواپیما‌های باربری C-۱۳۰ هرکولس ارتش جمهوری اسلامی ایران بود.

پس از پایان جنگ و توسعه و عملیاتی شدن فرودگاه، پرواز‌های سنندج با هواپیمای فوکر F-۲۷ شرکت آسمان مجددا برقرار شد و طی این سال‌ها فعالیت آن با افت و خیز‌هایی مواجه بوده است.

سال گذشته (۱۳۹۹) علیرغم شیوع کرونا و لغو پرواز‌ها و سفر‌ها در مقاطعی از سال به این دلیل، ۲۶۰ نشست و برخاست در فرودگاه سنندج صورت گرفت و ۱۴ هزار مسافر از طریق این فرودگاه تردد کردند.

آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
آموزش گرفتن خروجی و بکاپ از انواع اطلاعات تلگرام title
در صورتی که نیاز به گرفتن خروجی و بکاپ از اطلاعات خود در تلگرام دارید، در ادامه می‌توانید آموزش استخراج داده‌های Telegram را مشاهده کنید.
آشنایی به شکل بلایند دیت یعنی چی؟ title
‌نمی‌توان بلایند دیت را پدیده‌ای بیگانه و مغایر با فرهنگ ایرانی دانست خصوصا که می‌تواند یکی از راه‌های آشنایی افراد برای روابط عاطفی و ازدواج در نظر گرفته شود. به تازگی هم برنامه‌ای که اصطلاحا نسخه اسلامی بلایند دیت است ساخته شده، هر چند ساخت ورژن اسلامی بلایند دیت انتقادات زیادی را بین کاربران برانگیخته است.
وکس صورت در دوران قاعدگی ضرر دارد؟ title
خدمات زیبایی مثل مانیکور، پدیکور، اپیلاسیون و… به بخش جدایی‌ناپذیر زندگی روزمره‌ تبدیل شده‌اند.
تفاوت قاضی ایستاده و قاضی نشسته چیست؟ title
در یک تقسیم‌بندی کلی قضات به دو عنوان قاضی ایستاده و قاضی نشسته تقسیم می‌شود. قاضی ایستاده به دادیار، دادستان و بازپرس، گفته می‌شود و قاضی نشسته به قاضی صدور حکم گفته می‌شود.
پلمپ قدیمی‌ترین پیتزا فروشی تهران بخاطر حجاب! title
پیتزا "داوود" قدیمی‌ترین پیتزا فروشی تهران به دلیل عدم رعایت حجاب پلمب شد
بعد از ۱۸ سال نمی‌دانم ناصر عبداللهی را کشته‌اند یا نه؟ title
«ناصر را زده بودند، اما این‌که چه کسی این‌کار را کرد من هیچ‌وقت نفهمیدم»؛ این‌ها گفته‌های فاطمه فهیمی، همسر ناصر عبداللهی است. پس از ۱۸ سال، او در مصاحبه خود روایتی جدید از مرگ پرابهام خواننده مشهور دارد. کسی که به گفته خودش در تمام این سال‌ها متهم به قتل همسرش بوده، اما قانون به او اجازه نداده تا او را پیگیری قضایی کند. این پرونده عبداللهی بدون پیگیری پدر و پسران عبداللهی مختومه اعلام شد و هرگز عاملان مرگش شناخته و مجازات نشدند.
سرعت اینترنت در ایران چطوره؟ title
با وجود گزارش جدید اسپیدتست در ماه مارس ۲۰۲۴ که حاکی از بهبود وضعیت سرعت اینترنت ایران است، جایگاه ایران در رده‌بندی کلی نسبت به دیگر کشور‌ها افت داشته است.
برگزیده
لیلاز: اسرائیل می‌خواهد ما را وارد یک درگیری بزرگ کند title
سعیدلیلاز، اقتصاددان: بدون شک، نتانیاهو (نه اسراییل) از رویارویی که با ایران خواهد داشت، منافعی برداشت می‌کند، اما منافع کلان ایران این است که وارد این دام و این بازی نشود، چراکه ایران به هر حال قدرت‌نمایی خود را انجام داده است. شاه‌کلید حرف من این است، ما در صحنه خاورمیانه برد ژئوپلیتیک داشته‌ایم، نباید این برد ژئوپلیتیک را با یک باخت تاکتیکی تعویض کنیم. این خواسته مهم اسراییل است که برد ژئوپلیتیک ایران را با یک باخت تاکتیکی عوض کند. ایران نباید تن به این اشتباه دهد و تن هم نخواهد داد
توصیه مهم رهبر انقلاب به ارتش جمهوری اسلامی ایران title
حضرت آیت الله خامنه‌ای فرمودند: جا دارد که امروز ارتش جمهوری اسلامی ایران را «حزب‌الله» بنامیم. هر چه می‌توانید، در این خطِّ حزب‌اللّهی جلو بروید.
رئیسی: وعده صادق هیمنه شکست‌ناپذیری اسرائیل را فرو ریخت title
رئیس‌جمهور گفت: بعد طوفان الاقصی، وعده صادق هیمنه اسرائیل را فرو ریخت و ثابت کرد قدرت آن‌ها تارعنکبوتی است.
رئیسی: ایستادگی یمن معادلات را به‌نفع غزه رقم خواهد زد title
رئیس‌جمهور با اشاره به ابتکارات دلاورانه مجاهدان یمنی در جهت توقف نسل‌کشی ملت فلسطین تصریح کرد: ایستادگی و مقاومت ملت قهرمان یمن کنار ملت فلسطین قطعاً در بازدارندگی جنایات رژیم صهیونیستی مؤثر است و معادلات را به‌نفع مردم مظلوم غزه رقم خواهد زد.
گزارش ارتش رژیم صهیونیستی از جزئیات حمله ایران title
سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی گفت: ایران شب گذشته بیش از ۳۰۰ موشک بالستیک و پهپاد و موشک کروز شلیک کرد.
سقوط بازار‌های مالی جهان پس از پاسخ ایران به تجاوزات رژیم صهیونیستی title
پاسخ گسترده موشکی و پهپادی ایران به اقدامات تجاوزگرانه رژیم صهیونیستی، بازار‌های مالی دیجیتال را دچار نوسان شدید کرده است.