کد خبر: ۴۶۷۹
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۰
: مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات3 اسفند در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است:

به گزارش سرویس اقتصادی مخاطب ۲۴ به نقل از اقتصاد نیوز، تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است، اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیر‌های اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم. یکی از حوزه‌هایی که می‌تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه‌های حیات اجتماعی با فراز و فرود‌های بسیاری روبرو شده است. اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است، اما به نظر می‌رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم. «در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می‌کنیم. سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم. این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می‌شود، در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می‌کنیم. روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه ۹۰ ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است. سوم اسفند ۱۳۶۱؛ پیشنهاد ایران برای نحوه تخصیص منابع صندوق اوپک

 

احداث کارخانه خودروسازی در مشهد توسط چین



حسین نمازی، وزیر امور اقتصادی و دارایی در راس هیاتی در اجلاس اخیر صندوق اوپک در وین شرکت کرده بود به تهران بازگشت.


وی افزود: جمهوری اسلامی ایران در اجلاس مذکور پیشنهاد کرد اعطای وام و کمک به کشور‌هایی که با رژیم اشغالگر قدس رابطه سیاسی دارند و همچنین کشور‌هایی که این گونه وام‌ها و کمک‌ها را به جای به‌کارگیری در زمینه‌های رفاه اجتماعی و اقتصادی مردم خود، مصروف تحکیم سلطه حکومت‌ها می‌کنند، قطع شود.

دکتر نمازی در مورد مسائل مطروحه در اجلاس صندوق اوپک گفت: بررسی گزارش سالیانه، تصویب ترازنامه و بررسی مساله تعهدات عقب‌مانده کشور‌های عضو، ازجمله مسائل عمده مورد بررسی این کنفرانس بود.

به‌طور کلی تعهدات پولی ایران در رابطه با این صندوق ۳۷۶ میلیون دلار بوده که حدود ۱۱۴ میلیون آن قبل از پیروزی انقلاب و در حدود ۱۲ میلیون و ۲۷۰ هزار دلار آن اخیرا پرداخت شده است.

دکتر نمازی خاطرنشان کرد: تعهدات مالی کشور‌های عضو، تنها منبع وام‌دهی و اعطای کمک صندوق اوپک است و با توجه به عدم پرداخت قسمتی از این تعهدات، میزان قدرت وام‌دهی صندوق کاهش یافته است؛ به‌طوری که منابع این صندوق از ۷۰۰ میلیون دلار در سال ۱۹۸۱ اکنون به ۳۲۵ میلیون دلار رسیده است.

دکتر نمازی تاکید کرد: ۱۲ میلیون دلاری که اخیرا ازسوی ایران به صندوق مذکور پرداخت شده است با توجه به در حال جنگ بودن آن، حتی از مجموع سهمیه چند کشور عضو اوپک از قبیل گابن، اکوادور و اندونزی بیشتر است.
سوم اسفند ۱۳۷۱؛ تاکید وزیر بازرگانی بر کنترل قیمت‌ها

وزیر بازرگانی سال ۱۳۷۲ را سال مدیریت و برنامه‌ریزی کلان دولت دانست و سهم وزارت بازرگانی را در این مقطع زمانی بسیار حساس عنوان کرد.

وی کنترل قیمت‌ها به روش‌های مناسب و اهمیت دادن به تامین کالا‌های اساسی موردنیاز مردم و توجه به عرضه و تقاضا را توسط ادارات کل بازرگانی استان‌ها و دستگاه‌های اجرایی از مهم‌ترین دیدگاه‌های وی بود.

محمد شریعتمداری، قائم مقام وزیر و سرپرست معاونت بازرگانی داخلی ایران وزارتخانه درخصوص اهداف و نحوه کنترل نمایشگاه‌های عرضه مستقیم، بحث تمرکززدایی و اصلاح ساختار مسائلی مالی وزارت بازرگانی و همچنین طرح در حال انجام واحد‌های صنفی بدون پروانه کسب و گسترش شبکه‌های زنجیره‌ای همچون فروشگاه‌های شهر و روستا مطالبی ایراد کرد.
سوم اسفند ۱۳۸۱؛ تازه‌ترین رویارویی نوربخش و مظاهری

محسن نوربخش، رئیس‌کل بانک مرکزی ایران در حاشیه جلسه هیات دولت اعلام کرد که به تفکیک بازار پول و سرمایه اعتقادی ندارد.

هفته پیش خبرنگاران نقل قولی را از نوربخش اعلام کردند که براساس آن رئیس‌کل بانک مرکزی نیز به جمع طرفداران تفکیک بازار سرمایه از بازار پول پیوسته بود.

بورس تهران که هم‌اکنون نبض بازار سرمایه ایران محسوب می‌شود، برخلاف همه بورس‌های جهان تحت سلطه بانک‌های دولتی به‌عنوان نهاد‌های اصلی بازار پول اداره می‌شود.

چند ماه پیش مظاهری، وزیر اقتصاد در یک بخشنامه تند، بانک‌های دولتی را از سرمایه‌گذاری در بورس تهران منع کرد که از همان لحظه، پروژه جدید رویارویی مظاهری و نوربخش کلید خورد.

مظاهری در این پروژه طرفدار استقلال بازار سرمایه از بازار پول شد و در گام بعدی این پروژه، تدوین لایحه جدید اداره بازار سرمایه را سرعت بخشید.

سخنان روز چهارشنبه نوربخش آن هم در زمانی که وزیر اقتصاد در برابر تیغ استیضاح مجلس واقع شده است، نوعی موضع‌گیری علیه وزیر اقتصاد و به نفع بانک‌های دولتی محسوب می‌شود.

نوربخش در این اظهارات علاوه‌بر اینکه تفکیک بازار پول و سرمایه را غیرعملی توصیف کرد، اعلام کرده است که «تاکید ما آن است که بانک‌ها همچنان سرمایه‌گذاری کنند.»

چین در مشهد کارخانه خودروسازی احداث می‌کند

شرکت خودروسازی «سایک چری» شهر شانگ‌های در شرق چین اعلام کرد که درصدد ساخت یک کارخانه تولید اتومبیل در شهر مشهد در شمال شرق ایران در سال جاری میلادی است. نخستین فاز این طرح با ظرفیت تولید سالانه ۳۰ هزار خودرو تا پایان سال ۲۰۰۳ تکمیل و به بهره‌برداری خواهد رسید.

این کارخانه خودروسازی براساس قراردادی بین شرکت چینی و شرکت «اس کی تی» ایران احداث خواهد شد.

کارشناسان صنعت خودرو چین خاطرنشان کردند که این نخستین کارخانه خودروسازی چین در خارج از کشور خواهد بود.

براساس توافقنامه دوجانبه، طرف چینی مسوول انتقال فناوری لازم شامل صادرات قطعات خودرو، طراحی کارخانه و مساعدت‌های بازاریابی برای طرف ایرانی است.

«یین تونگ یائو» معاون شرکت «سایک چری» شانگ‌های گفت که بیش از ۵۰ هزار اتومبیل مدل «چری» در سال گذشته ازسوی این کارخانه فروخته شده است که این رقم ۴.۴ درصد از میزان کل فروش خودرو در چین محسوب می‌شود.
سوم اسفند ۱۳۹۱؛ احتمال غیبت رئیس‌جمهور در جلسه تقدیم بودجه

گمانه‌زنی‌ها حکایت از آن دارد که دولت دهم علاوه‌بر ثبت رکورد تاخیر در تقدیم لایحه بودجه به نام خود، تصمیم دارد در نحوه تقدیم لایحه نیز رویه جدیدی را اعمال کند، رویه‌ای که در خلال سال‌های اخیر مرسوم نبوده است.

اظهارات اخیر احمدی‌نژاد درخصوص برگزاری نشست خبری در روز یکشنبه هفته آتی و ارائه توضیحاتی پیرامون لایحه پیشنهادی در قالب این نشست آن هم در روز تقدیم لایحه بودجه به مجلس، شائبه عدم حضور وی در بهارستان برای تقدیم لایحه را قوت بخشیده است. این موضوع از آن رو بیش از پیش قوت گرفته که در زمان اعلام شده ازسوی دولت برای ارائه لایحه بودجه، رئیس مجلس نیز به واسطه سفر به هندوستان، غایب صحن بهارستان خواهد بود.

دولت بعد از مدت‌ها تعلل، بالاخره روز یکشنبه هفته آینده یعنی ششم اسفند را زمان تقدیم لایحه پیشنهادی خود به مجلس اعلام کرد، تاریخی که به تبع آن دولت دهم با ثبت ۸۱ روز تاخیر نسبت به زمان قانونی ارائه لایحه بودجه، رکورد جدیدی به نام خود ثبت می‌کند.

آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
دلیل سفید شدن مو‌ها چیست؟ title
از زمان‌های قدیم تا به امروز این باور وجود دارد که کندن مو‌های سفید باعث زیاد شدن آن‌ها می‌شود، اما این فرضیه تا چه حد درست است.
سعید آقاخانی از کوه افتاد و در بیمارستان بستری شد title
آذرنگ در صفحه شخصی خود نوشت: قرار نبود سعید آقاخانی از کوه بیفته و جا بمونه… تو مسیرِ کوه افتاد و مهره‌هایِ کمرِش آسیب جدی دید.
سالم‌ترین و بدترین ظروف برای پخت و پز title
برای انتخاب ظرف مورد نیاز برای پخت غذا باید به امکان تمیز کردن و شست‌وشوی ظرف دقت شود، زیرا اگر ظرف از نظر فیزیکی به گونه‌ای باشد که نتوان خوب آن را تمیز کرد و موجب تجمع باکتر‌های و میکروب‌ها شود، موجب بیماری روده‌ای می‌شود.
تا حالا انگشتر الماس در کیک پیدا کردید؟ title
این روز‌ها زن‌وشوهری که شیرینی‌پزی دارند، دچار کابوس ناراحت‌کننده‌ای شده‌اند. زن شیرینی‌پز، الماس اصلی انگشتر ازدواج خود را که ۴۰۰۰ دلار ارزش داشت موقع پخت شیرینی گم کرده است.
عروس بزرگ امام:آقا مصطفی در حجاب سختگیری نداشت title
معصومه حائری درباره ازدواجش با مصطفی خمینی گفته است: در واقع من نمی‌خواستم ازدواج کنم و قصد داشتم به درسم ادامه بدهم و به کشور‌های خارجی سفر کنم؛ اما طبق رویه و روال خانواده‌های سنتی، پدرم نظرش این بود که من ازدواج کنم و من هم قبول کردم و مرحوم حاج آقا مصطفی هم، چون به پدرم علاقه داشت، از من خواستگاری کرد و پدرم نیز به جهت اعتمادی که به امام و حاج آقا مصطفی داشت جواب مثبت داد.
درخواست هادی چوپان برای عفو و بخشش توماج صالحی title
هادی چوپان قهرمان بدنسازی خواستار عفو و بخشش برای توماج صالحی شد.
آخرین خبر از وضعیت ترانه علیدوستی از زبان وکیلش title
وکیل ترانه علیدوستی از آخرین وضعیت بیماری ترانه علیدوستی نوشت.
برگزیده
رئیسی: ما آفریقا را برای آفریقا می‌خواهیم title
رئیس جمهور گفت: نگاه غرب به آفریقا برای تامین منافع خود است؛ آن‌ها آفریقا را برای خودشان می‌خواهند ما آفریقا را برای آفریقا می‌خواهیم. این تفاوت دو رویکرد در جهان است.
رهبر انقلاب: ملت ایران استحکام خود را باید در کار و عمل و اتحاد ملی نشان دهد title
رهبر معظم انقلاب در دیدار هزاران نفر از کارگران سراسر کشور بیان کردند: ملت ایران ایستاده و محکم است و این استحکام را در عمل باید نشان بدهیم؛ اگر این شد آن وقت سختی‌ها و گرفتاری‌ها هم در دل خود گشایش به ما ارائه خواهند داد.
صهیونیست‌ها دست از پا خطا کنند وضعیت متفاوت خواهد بود title
رئیس‌جمهور گفت: اگر رژیم صهیونیستی بار دیگر دست از پا خطا کند و تعرضی به خاک مقدس ایران کند، وضعیت متفاوت خواهد بود و معلوم نیست دیگر چیزی از این رژیم باقی بماند.
تقویت همکاری‌های قوای مسلح ایران و پاکستان عامل صلح و ثبات است title
فرمانده ارتش پاکستان در حاشیه سفر رسمی رئیس جمهوری اسلامی ایران به این کشور به دیدار آیت الله رئیسی رفت.