کد خبر: ۳۸۵۴
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۹
هماهنگ‌کننده مذاکرات برجام همزمان با سفر رئیس‌جمهوری ایران به مسکو از دیدار و رایزنی با مقامات روسیه در مسکو خبر داد. انریکه مورا، معاون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در توییتی نوشت: ملاقات با سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه و رایزنی پیرامون برجام بسیار جالب توجه بود. همزمان رئیس‌جمهور آمریکا نیز در جدیدترین ارزیابی از روند مذاکرات تایید کرد که پیشرفت‌هایی در مذاکرات برجام صورت گرفته است.

به گزارش سرویس سیاسی مخاطب 24 به نقل از دنیای اقتصاد، همزمان با سفر رئیس‌جمهور ایران به روسیه و دیدار با ولادیمیر پوتین، معاون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده برجام نیز از سفرش به مسکو برای دیدار و رایزنی با مقامات روسیه درباره روابط دوجانبه، مسائل سیاست خارجی و موضوعات امنیتی خبر داد. انریکه مورا در همین خصوص در توییتی نوشت: ملاقات با ریابکوف (معاون وزیرخارجه روسیه و مذاکره‌کننده ارشد سابق روسیه در برجام) و رایزنی پیرامون معماری امنیت اروپا، برجام و ونزوئلا بسیار جالب توجه بود. این تحرکات در شرایطی است که رئیس‌جمهور آمریکا نیز در جدیدترین اظهارنظر درباره برجام گفت پیشرفت‌هایی در مذاکرات هسته‌‌ای وین به دست آمده است.

ادامه برجام از مسکو می‌گذرد؟
در میانه مذاکرات احیای برجام و تنش‌‌های غرب با مسکو بر سر اوکراین، «انریکه مورا» معاون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز سه‌شنبه از سفرش به پایتخت روسیه برای دیدار و رایزنی با مقامات این کشور خبر داد. وی در توییتی نوشت: در مسکو برای گفت‌وگو با همکاران روس هستم. روابط دوجانبه اتحادیه اروپا و روسیه، مسائل سیاست خارجی و معماری امنیتی اروپا در دستور کار قرار خواهد گرفت. معاون «جوزپ بورل» افزود: اصولی که وزرای خارجه اتحادیه اروپا جمعه گذشته در برست (فرانسه) تکرار کردند، مرکز اصلی موضع اتحادیه اروپا است.معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اروپا همچنین با معاون وزیر امورخارجه روسیه دیدار کرد. انریکه مورا در دیدار با سرگئی ریابکوف، به بررسی مسائلی چون معماری امنیت اروپا و برجام پرداخت. مورا در توییتی نوشت: ملاقات با ریابکوف و رایزنی پیرامون معماری امنیت اروپا، برجام و ونزوئلا بسیار جالب بود. ادامه رسیدگی به این مسائل و دیگر مسائل سیاست خارجه، برای اتحادیه اروپا مهم است.


دیدار باقری و مورا
هماهنگ‌کننده برجام در بازگشت از سفر به مسکو و پیوستن به مذاکرات در وین در دیدار دوجانبه با مذاکره‌کننده ارشد ایران به بررسی آخرین تحولات مربوط به مذاکرات و رایزنی‌‌ها پرداختند. انریکه مورا روز چهارشنبه مجدد به مذاکرات در وین پیوست. مذاکره‌کنندگان ارشد ایران و سه کشور اروپایی نیز روز پنج‌شنبه با یکدیگر دیدار کردند. از صبح روز پنج‌شنبه جلسات کارشناسی نیز آغاز و تا پایان روز ادامه پیدا کرد. به نظر می‌‌آید مذاکرات در دور هشتم بدون وقفه در هفته آینده نیز ادامه خواهد داشت. همزمانی سفر انریکه مورا و سفر ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور ایران به مسکو در میانه مذاکرات احیای برجام، گمانه‌زنی‌های مختلفی را درباره ارتباط این دو سفر با گفت‌وگوهای هسته‌ای در هتل کوبورگ وین مطرح کرده است. در واقع با پررنگ شدن نقش مسکو در دور هفتم و هشتم مذاکرات که با توییت‌های متعدد میخائیل اولیانوف همراه شده است و به‌ویژه با پررنگ‌تر شدن سیاست نگاه به شرق از سوی تهران، این فرضیه مطرح است که در واقع بخشی از دستورکارهای این دو سفر در ارتباط با هموار کردن مسیر مذاکرات احیای برجام صورت گرفته است. همچنین نشست دو جانبه باقری و اولیانوف در وین برگزار شد. از سوی دیگر بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی نیز گفته روسای جمهوری ایران و روسیه در دیدار اخیر راهکارهای ارتقا و توسعه روابط عالی دو کشور در بخش انرژی هسته‌‌ای و ساخت واحدهای جدید نیروگاه اتمی بوشهر را در کنار دیگر موضوعات بررسی کردند

پیشرفت‌هایی در مذاکرات به دست آمده
همزمان با این تحولات، رئیس‌‌جمهور آمریکا گفت پیشرفت‌هایی در مذاکرات هسته‌‌ای وین به دست آمده است. به گزارش خبرگزاری تسنیم، «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا در نخستین نشست خبری خود در سال جدید میلادی گفت: پیشرفت‌هایی در مذاکرات وین حاصل شده است. رئیس‌جمهور آمریکا درباره مذاکرات وین میان ایران و گروه ۱+۴ گفت پیشرفت‌هایی در حال به دست آمدن است. وی در پاسخ به این سوال که نظر شما درباره مذاکرات هسته‌‌ای چیست و آیا فکر می‌کنید این مذاکرات پیشرفت خواهد داشت یا زمان رها کردن مذاکرات فرا رسیده است گفت: اکنون زمان دست کشیدن و رها کردن نیست و ما هنوز تسلیم نشده‌‌ایم. بایدن با بیان اینکه گروه ۱+۵ متحد و یک‌صدا هستند، گفت: باید دید چه اتفاقی رخ خواهد داد.

گفت‌وگوی بلینکن با وزرای خارجه اروپایی
از سوی دیگر، وزیر خارجه آمریکا روز پنج‌‌شنبه با وزرای خارجه تروئیکای اروپایی دیدار کرد تا درباره اجرای برجام گفت‌وگو کند. به گزارش «ایسنا»، رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران و رئیس هیات مذاکره‌کننده آمریکایی در وین روز پنج‌‌شنبه در توییتی نوشت: آنتونی بلینکن با ژان ایو لودریان، آنالنا بائربوک و جیمز کلورلی درباره ضرورت بازگشت به اجرای کامل برجام توافق کرد. زمان کمی باقی مانده تا تفاهمی حاصل و اجرا شود پیش از آنکه پیشرفت برنامه هسته‌‌ای ایران جلوی این فرصت را بگیرد. ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز در توییتی با اشاره به دیدار بلینکن با همتایان اروپایی‌‌اش عنوان کرد «ضرورت بازگشت متقابل به برجام» یکی از محورهای گفت‌وگوی این مقامات ارشد غربی بوده است.

وزارت امور خارجه آمریکا همچنین در بیانیه‌‌ای از دیدار وزیر امور خارجه این کشور با صدراعظم آلمان خبر داد و اشاره کرد موضوع احیای برجام از موضوعاتی بوده است که آن دو درباره‌‌اش گفت‌وگو کرده‌‌اند. سخنگوی وزارت خارجه این‌‌ کشور در بیانیه‌‌ای از دیدار آنتونی ‌‌بلینکن ‌‌وزیر امور خارجه این کشور و اولاف شولتز صدراعظم آلمان در برلین خبر داد و با اشاره به دیگر محورهای گفت‌وگوی آنها، نوشت: آن دو بر ضرورت رسیدن به تفاهمی بر سر بازگشتی دوجانبه‌‌ به اجرای کامل برجام[توافق هسته‌‌ای]، پیش از آنکه دریچه[دیپلماسی] برای انجام دادن این کار بسته شود، تاکید کردند. وزیر امور خارجه آمریکا همچنین در دیدار با همتای روس در ژنو گفت هنوز پنجره‌ای برای بازگشت به برجام وجود دارد.

دیدار روسای هیات‌‌های روسیه و آمریکا
در ادامه این تحولات، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین از دیدار با مذاکره‌‌کننده ارشد آمریکا در وین و گفت‌وگو پیرامون مسائل باقی‌‌مانده در مذاکرات وین خبر داد. به گزارش «ایسنا»، میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در صفحه توییترش نوشت: با رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران [و مذاکره‌‌کننده ارشد آمریکا در وین] دیدار کردم. درباره مسائل عمده باقی مانده که باید برای اطمینان‌‌یابی از احیای برجام[توافق هسته‌‌ای] و لغو تحریم‌ها در روند مذاکرات برجام انجام شود، گفت‌وگو کردیم.طرفین در این دیدار درباره اهمیت نهایی‌‌سازی مذاکرات در اسرع وقت و امور جاری مذاکرات وین گفت‌وگو کرده بودند.

ایران توافق موقت را نخواهد پذیرفت، مگر...
در خبری دیگر، یعقوب رضازاده عضو هیات رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت‌وگو با انتخاب در پاسخ به این پرسش که آیا ایران پیشنهاد آمریکا مبنی بر اختصاص ۴۸ ساعت راستی‌آزمایی را پذیرفته است یا خیر، گفت: «دولت آمریکا و تعدادی از کشورها از جمله آلمان، فرانسه و انگلیس طرح توافق موقت را مطرح کرده‌‌اند. ولی این با روح قانون راهبردی مجلس شورای اسلامی کاملا در تعارض و در خلاف است. مجلس که فعلا تعطیل است اما در روز یکشنبه این موضوع قطعا در کمیسیون امنیت ملی مجلس مطرح خواهد شد.»وی تاکید کرد: «آنچه برای ما اهمیت دارد، رهنمودهای مقام معظم رهبری است که ایشان فصل‌الخطاب همه دستگاه‌ها اعم از مجلس، وزارت امورخارجه و دولت هستند. بنابراین این موضوع حساسی است و تا زمانی که نظر مقام معظم رهبری در این زمینه محقق نشود، این بحث صورت نخواهد گرفت و ما به هیچ‌وجه تسلیم زیاده‌خواهی دولت آمریکا که جزو برجام نیست، نخواهیم شد. این توافق تا این لحظه صورت نگرفته و نخواهد گرفت مگر اینکه فرمایش نهایی مقام معظم رهبری باشد.»

 
آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
وکس صورت در دوران قاعدگی ضرر دارد؟ title
خدمات زیبایی مثل مانیکور، پدیکور، اپیلاسیون و… به بخش جدایی‌ناپذیر زندگی روزمره‌ تبدیل شده‌اند.
تفاوت قاضی ایستاده و قاضی نشسته چیست؟ title
در یک تقسیم‌بندی کلی قضات به دو عنوان قاضی ایستاده و قاضی نشسته تقسیم می‌شود. قاضی ایستاده به دادیار، دادستان و بازپرس، گفته می‌شود و قاضی نشسته به قاضی صدور حکم گفته می‌شود.
پلمپ قدیمی‌ترین پیتزا فروشی تهران بخاطر حجاب! title
پیتزا "داوود" قدیمی‌ترین پیتزا فروشی تهران به دلیل عدم رعایت حجاب پلمب شد
بعد از ۱۸ سال نمی‌دانم ناصر عبداللهی را کشته‌اند یا نه؟ title
«ناصر را زده بودند، اما این‌که چه کسی این‌کار را کرد من هیچ‌وقت نفهمیدم»؛ این‌ها گفته‌های فاطمه فهیمی، همسر ناصر عبداللهی است. پس از ۱۸ سال، او در مصاحبه خود روایتی جدید از مرگ پرابهام خواننده مشهور دارد. کسی که به گفته خودش در تمام این سال‌ها متهم به قتل همسرش بوده، اما قانون به او اجازه نداده تا او را پیگیری قضایی کند. این پرونده عبداللهی بدون پیگیری پدر و پسران عبداللهی مختومه اعلام شد و هرگز عاملان مرگش شناخته و مجازات نشدند.
سرعت اینترنت در ایران چطوره؟ title
با وجود گزارش جدید اسپیدتست در ماه مارس ۲۰۲۴ که حاکی از بهبود وضعیت سرعت اینترنت ایران است، جایگاه ایران در رده‌بندی کلی نسبت به دیگر کشور‌ها افت داشته است.
آیا شما عزت نفس پایینی دارید؟ title
عزت نفس پایین می‌تواند نحوه تفکر، کار‌هایی را که انجام می‌دهید و میزان موفقیت شما را تغییر دهد.
مصرف سیگار مضرتر یا ویپ؟ title
بسیاری گمان می‌کنند که ویپ نسبت به سیگار یا قلیان خطر کمتری برای سلامتی انسان دارد. هرچند حالا دانشمندان نسبت به استفاده از ویپ هشدار بسیار جدی داده‌اند.
برگزیده
توصیه مهم رهبر انقلاب به ارتش جمهوری اسلامی ایران title
حضرت آیت الله خامنه‌ای فرمودند: جا دارد که امروز ارتش جمهوری اسلامی ایران را «حزب‌الله» بنامیم. هر چه می‌توانید، در این خطِّ حزب‌اللّهی جلو بروید.
رئیسی: وعده صادق هیمنه شکست‌ناپذیری اسرائیل را فرو ریخت title
رئیس‌جمهور گفت: بعد طوفان الاقصی، وعده صادق هیمنه اسرائیل را فرو ریخت و ثابت کرد قدرت آن‌ها تارعنکبوتی است.
رئیسی: ایستادگی یمن معادلات را به‌نفع غزه رقم خواهد زد title
رئیس‌جمهور با اشاره به ابتکارات دلاورانه مجاهدان یمنی در جهت توقف نسل‌کشی ملت فلسطین تصریح کرد: ایستادگی و مقاومت ملت قهرمان یمن کنار ملت فلسطین قطعاً در بازدارندگی جنایات رژیم صهیونیستی مؤثر است و معادلات را به‌نفع مردم مظلوم غزه رقم خواهد زد.
گزارش ارتش رژیم صهیونیستی از جزئیات حمله ایران title
سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی گفت: ایران شب گذشته بیش از ۳۰۰ موشک بالستیک و پهپاد و موشک کروز شلیک کرد.
سقوط بازار‌های مالی جهان پس از پاسخ ایران به تجاوزات رژیم صهیونیستی title
پاسخ گسترده موشکی و پهپادی ایران به اقدامات تجاوزگرانه رژیم صهیونیستی، بازار‌های مالی دیجیتال را دچار نوسان شدید کرده است.
واکنش سردار حاجی زاده به حمله پهپادی سپاه به اسرائیل title
سردار حاجی زاده به حمله پهپادی سپاه به اسرائیل واکنش نشان داد.