کد خبر: ۲۴۹۳
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۸
گفت و گوی «مخاطب ۲۴» با رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دهم:
حشمت الله فلاحت پیشه: گروسی در سفر به ایران در جستجوی آتش بس بود. یعنی طرفین توافقی کنند که آژانس قانع شود با ایران توافق را عملی کند

گزارش مدیرکل آژانس هسته ایی کار را برای ایران سخت کرد

مخاطب ۲۴- مهرداد صداقت - حالا دیگر چند روزی است که هفتمین دور از مذاکرات برجام در وین آغاز به کار کرده است. مذاکراتی که بسیاری از اختلافات بسیار میان طرفین مذاکره می گویند و از سوی  دیگر برخی امید به رسیدن به توافق حتی موقت دارند. در این میان «حشمت‌الله فلاحت پیشه » براین باور است که «دید‌های حداکثری یا مواضع حداکثری منجر به یک توافق قطعی نمی‌شود؛ لذا آن چیزی که می‌تواند هم مانع مرگ دیپلماسی شود و هم دیپلماسی را تقویت کند یک توافق موقت است.»

«حشمت‌الله فلاحت پیشه» رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دهم، در گفت‌وگو با «مخاطب ۲۴» درباره گزارش مدیرکل آژانس هسته ایی به شورای حکام در خصوص سفری که به ایران داشت گفت: «اگر این گزارش نهایی شود به یک قطعنامه علیه ایران که با تحلیلی که بعضی کشور‌های اروپایی کردند طبیعتا مذاکرات پیش رو را با دشواری مواجه خواهد بود. اما اگر شورای حکام یک فرصت دیگری را به ایران بدهد و سعی کند به یک بیانیه رسانه‌ای بسنده کند آن وقت موضع گروسی و آژانس به مجموعه عوامل مخل در مذاکرات نمی‌پیوندد وتا حدودی احتمال توافق را افزایش می‌دهد.»

وی هم چنین خاطرنشان کرد: «سفری که گروسی به ایران داشت می‌توان گفت در جستجوی آتش بس بود. یعنی طرفین یک توافقی را صورت بدهند که آژانس قانع شود که می‌شود با ایران توافقی را عملی کرد و طبق آن ایران نظارت‌ها را بپذیرد. این است که ایران برنامه اش را به عقب برگرداند یا اینکه به اصطلاح تعدیل‌ها و تاخیر‌هایی را در برنامه اش بپذیرد. شبیه برجامی که خارج از توافق ایران با آژانس است و به مذاکراتی که در ۸ آذرماه شکل می‌گیرد بستگی دارد.»


بیشتر بخوانید: ایران هیچ فرصت دیگری در مذاکرات ندارد


این عضو سابق کمیسیون امنیت ملی مجلس براین باور است که :«به نظرمن، همه چیز به مذاکرات پیش رو بستگی دارد. در ۸ آذرماه اگر یک توافق موقتی شکل بگیرد که این توافق تقویت کننده دیپلماسی باشد، چون دیپلماسی هسته‌ای ایران به شدت آسیب دیده است. زخم‌های متعددی بر پیکره برجام وارد شده که عمیق‌ترین آن زخمی بود که ترامپ وارد کرد و حتی الان ما می‌دانیم که صهیونیست‌ها آن را یک اشتباه می‌بینند، ولی اگر توافق شود که ایران یک توافق اجرایی را با آژانس شکل دهد که آژانس دسترسی‌های نظارتی داشته باشد و تحریم‌های ایران برداشته شود می‌تواند یک گام اساسی باشد و بعد از این می‌توان بر سر احیای برجام صحبت کرد.  »

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دهم ادامه داد: «در شرایط کنونی همگان باید برای احیای دیپلماسی تلاش کنند. یک واقعیتی وجود دارد که ما با دو دید حداکثری مواجه هستیم. یک سمت ایران و سمت دیگر آمریکا که دید حداکثری است. دید‌های حداکثری یا مواضع حداکثری منجر به یک توافق قطعی نمی‌شود؛ لذا آن چیزی که می‌تواند هم مانع مرگ دیپلماسی شود و هم دیپلماسی را تقویت کند یک توافق موقت است. اساس توافق موقت هم این است که ایران یک توافق اجرایی با آژانس هسته ایی شکل بدهد بازرسی هایش را بپذیرد بدون آنکه توقفی در برنامه هسته‌ای شکل بگیرد. از طرف دیگر آمریکا هم بپذیرد که بخشی از تحریم‌های ایران را تعدیل کند این توافق موقت تقویت کننده دیپلماسی است حتی مواضع دیپلماسی را تقویت می‌کند همچنین عوامل مخل را از میز مذاکره دور می‌کند و بعد از آن طرفین می‌توانند بر سر توافق قطعی با یک زمان بیشتری مذاکره کنند.»

آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
آموزش گرفتن خروجی و بکاپ از انواع اطلاعات تلگرام title
در صورتی که نیاز به گرفتن خروجی و بکاپ از اطلاعات خود در تلگرام دارید، در ادامه می‌توانید آموزش استخراج داده‌های Telegram را مشاهده کنید.
آشنایی به شکل بلایند دیت یعنی چی؟ title
‌نمی‌توان بلایند دیت را پدیده‌ای بیگانه و مغایر با فرهنگ ایرانی دانست خصوصا که می‌تواند یکی از راه‌های آشنایی افراد برای روابط عاطفی و ازدواج در نظر گرفته شود. به تازگی هم برنامه‌ای که اصطلاحا نسخه اسلامی بلایند دیت است ساخته شده، هر چند ساخت ورژن اسلامی بلایند دیت انتقادات زیادی را بین کاربران برانگیخته است.
وکس صورت در دوران قاعدگی ضرر دارد؟ title
خدمات زیبایی مثل مانیکور، پدیکور، اپیلاسیون و… به بخش جدایی‌ناپذیر زندگی روزمره‌ تبدیل شده‌اند.
تفاوت قاضی ایستاده و قاضی نشسته چیست؟ title
در یک تقسیم‌بندی کلی قضات به دو عنوان قاضی ایستاده و قاضی نشسته تقسیم می‌شود. قاضی ایستاده به دادیار، دادستان و بازپرس، گفته می‌شود و قاضی نشسته به قاضی صدور حکم گفته می‌شود.
پلمپ قدیمی‌ترین پیتزا فروشی تهران بخاطر حجاب! title
پیتزا "داوود" قدیمی‌ترین پیتزا فروشی تهران به دلیل عدم رعایت حجاب پلمب شد
بعد از ۱۸ سال نمی‌دانم ناصر عبداللهی را کشته‌اند یا نه؟ title
«ناصر را زده بودند، اما این‌که چه کسی این‌کار را کرد من هیچ‌وقت نفهمیدم»؛ این‌ها گفته‌های فاطمه فهیمی، همسر ناصر عبداللهی است. پس از ۱۸ سال، او در مصاحبه خود روایتی جدید از مرگ پرابهام خواننده مشهور دارد. کسی که به گفته خودش در تمام این سال‌ها متهم به قتل همسرش بوده، اما قانون به او اجازه نداده تا او را پیگیری قضایی کند. این پرونده عبداللهی بدون پیگیری پدر و پسران عبداللهی مختومه اعلام شد و هرگز عاملان مرگش شناخته و مجازات نشدند.
سرعت اینترنت در ایران چطوره؟ title
با وجود گزارش جدید اسپیدتست در ماه مارس ۲۰۲۴ که حاکی از بهبود وضعیت سرعت اینترنت ایران است، جایگاه ایران در رده‌بندی کلی نسبت به دیگر کشور‌ها افت داشته است.
برگزیده
لیلاز: اسرائیل می‌خواهد ما را وارد یک درگیری بزرگ کند title
سعیدلیلاز، اقتصاددان: بدون شک، نتانیاهو (نه اسراییل) از رویارویی که با ایران خواهد داشت، منافعی برداشت می‌کند، اما منافع کلان ایران این است که وارد این دام و این بازی نشود، چراکه ایران به هر حال قدرت‌نمایی خود را انجام داده است. شاه‌کلید حرف من این است، ما در صحنه خاورمیانه برد ژئوپلیتیک داشته‌ایم، نباید این برد ژئوپلیتیک را با یک باخت تاکتیکی تعویض کنیم. این خواسته مهم اسراییل است که برد ژئوپلیتیک ایران را با یک باخت تاکتیکی عوض کند. ایران نباید تن به این اشتباه دهد و تن هم نخواهد داد
توصیه مهم رهبر انقلاب به ارتش جمهوری اسلامی ایران title
حضرت آیت الله خامنه‌ای فرمودند: جا دارد که امروز ارتش جمهوری اسلامی ایران را «حزب‌الله» بنامیم. هر چه می‌توانید، در این خطِّ حزب‌اللّهی جلو بروید.
رئیسی: وعده صادق هیمنه شکست‌ناپذیری اسرائیل را فرو ریخت title
رئیس‌جمهور گفت: بعد طوفان الاقصی، وعده صادق هیمنه اسرائیل را فرو ریخت و ثابت کرد قدرت آن‌ها تارعنکبوتی است.
رئیسی: ایستادگی یمن معادلات را به‌نفع غزه رقم خواهد زد title
رئیس‌جمهور با اشاره به ابتکارات دلاورانه مجاهدان یمنی در جهت توقف نسل‌کشی ملت فلسطین تصریح کرد: ایستادگی و مقاومت ملت قهرمان یمن کنار ملت فلسطین قطعاً در بازدارندگی جنایات رژیم صهیونیستی مؤثر است و معادلات را به‌نفع مردم مظلوم غزه رقم خواهد زد.
گزارش ارتش رژیم صهیونیستی از جزئیات حمله ایران title
سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی گفت: ایران شب گذشته بیش از ۳۰۰ موشک بالستیک و پهپاد و موشک کروز شلیک کرد.
سقوط بازار‌های مالی جهان پس از پاسخ ایران به تجاوزات رژیم صهیونیستی title
پاسخ گسترده موشکی و پهپادی ایران به اقدامات تجاوزگرانه رژیم صهیونیستی، بازار‌های مالی دیجیتال را دچار نوسان شدید کرده است.