کد خبر: ۳۶۰۲۴
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۴
درحالی که دولت محافظه‌کار انگلیس به‌عنوان یکی از حامیان اصلی رژیم صهیونیستی، روز به روز بر محدودیت قوانین و سرکوب تظاهرات حامیان فلسطین می‌افزاید، پیروزی یکی از چهره‌های سرشناس ضدصهیونیستی و حامی جنبش مقاومت فلسطین، زلزله‌ای در صحنه سیاسی انگلیس ایجاد کرده است.

مخاطب ۲۴- جورج گالووی ۶۹ ساله امروز موفق شد تا پس از ۹ سال غیبت، در انتخابات میان‌دوره حوزه انتخابیه «روچلدیل» پیروز و بار دیگر به مجلس عوام بازگردد.

او که سال‌ها پیش به دلیل مواضع ضد جنگ از حزب کارگر کنار رفت، اینک به عنوان رهبر حزب «کارگران بریتانیا» که در سال ۲۰۱۹ تشکیل شد، به وست‌مینستر (کاخ پارلمان بریتانیا) راه یافت.

گالووی پیروزی در انتخابات را مرهون موضع ضد اسرائیلی خود می‌داند و معتقد است که این موفقیت، نقطه عطفی در صحنه سیاسی انگلیس است.

وی خطاب به رهبران سیاسی انگلیس گفت: «شما بهای گزافی برای توانمندسازی، تشویق و لاپوشانی فاجعه‌ای که اکنون در فلسطین اشغالی در نوار غزه جریان دارد، پرداخت خواهید کرد.»

گاووی همچنین در گفتگو با شبکه خبری اسکای، به ماهیت اشغال‌گر رژیم صهیونیستی اشاره و تصریح کرد که رژیم آپارتاید صهیونیستی حق زیستن ندارد. سخنانی که بیان آن در انگلیس همواره پرهزینه و برای حامیان آن دردسرساز بوده است.

جرمی کوربین رهبر سابق حزب کارگر و کن لیوینگستون شهردار پیشین لندن تنها ۲ نمونه از عناصری هستند که به واسطه برخورداری از مواضع ضد صهیونیستی و فشار لابی اسرائیل، از صحنه سیاسی کنار رفته و یا بدنام شده‌اند.

این درحالیست که هیچ‌کدام به صراحت مخالف موجودیت رژیم صهیونیستی نبوده و از این جهت، اظهارات گالووی، مواضع سنگینی از طرف یک نماینده مجلس انگلیس محسوب می‌شود.

نگاهی به زندگی سیاسی گالووی

جورج گالووی نخستین بار در سال ۱۹۸۷ میلادی به‌عنوان نماینده حزب کارگر در حوزه انتخابیه گلاسکو وارد مجلس عوام و موفق شد تا بر «روی جنکینز» نماینده حزب سوسیال دمکرات که پیشتر سکان وزارت کشور انگلیس را برعهده داشت، غلبه کند.

وی از همان ابتدا به جناح چپ حزب کارگر گرایش داشت و به همین خاطر در سال ۲۰۰۳ با مواضع جنگ طلبانه دولت کارگر به رهبری تونی بلر زاویه پیدا کرد. نامبرده همان سال از عضویت در حزب برکنار شد، اما فعالیت سیاسی خود را به عنوان نماینده مستقل در مجلس ادامه داد.

گالووی تا مدتی عضو حزب «احترام» بود و در انتخابات سال ۲۰۰۵ هم موفق شد کرسی خود را در مجلس حفظ کند.

این مقام انگلیسی در انتخابات سال ۲۰۱۰ از ورود به مجلس بازماند، اما ۲ سال بعد موفق شد تا در انتخابات میان‌دوره‌ای منطقه بردفورد وست دوباره به وست‌مینستر بازگردد. او تا انتخابات سال ۲۰۱۵ در نهاد قانون‌گذار فعالیت داشت و پس از آن در حوزه رسانه متمرکز شد.

اما مواضع ضد اسرائیلی او دیرینه و به دوران جوانی او بر می‌گردد. او سال ۱۹۷۷ میلادی پس از سفر به لبنان اعلام کرد که زندگی خود را صرف تحقق آرمان‌های فلسطین خواهد کرد.

وی در سال ۲۰۰۹ با اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس دیدار کرد و چند سال بعد در اقدامی جنجال برانگیز، یک میزگرد دانشگاهی را به این دلیل که برگزارکنندگان آن اسرائیلی بودند ترک کرد. وی در این باره گفت: من اسرائیل را به رسمیت نمی‌شناسم و با اسرائیلی‌ها صحبت نمی‌کنم.

گالووی اکنون با اختلاف رای زیادی به نهاد قانون‌گذار انگلیس بازگشته و ۲ حزب اصلی این کشور را به همدستی با جنایات رژیم صهیونیستی متهم کرده است. او معتقد است که حزب حاکم محافظه‌کار و کارگر، ۲ روی یک سکه هستند که خود را تسلیم فشار‌های لابی اسرائیل کرده‌اند.

ریشی سوناک و کی‌یر استارمر از ابتدای جنگ در غزه، با هرگونه برقراری آتش‌بس فوری در این منطقه مخالفت کردند و چنین تحولی را به نفع گروه‌های مقاومت اسلامی می‌دانند. این درحالیست که رژیم صهیونیستی با حمایت غرب و برای تلافی حملات غافلگیرکننده نیرو‌های مقاومت، کشتار گسترده‌ای را در غزه به راه انداخته است.

این رژیم تمام گذرگاه‌های نوار غزه را بسته و در حال بمباران این منطقه است. بر اساس گزارش‌ها تاکنون افزون بر ۳۰ هزار فلسطینی شهید و ۷۰ هزار نفر دیگر مجروح شده‌اند.

گالووی معتقد است که سوناک و استارمر وجدان خود را به لابی اسرائیل فروخته‌اند.

برچسب ها: مجلس
آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
ترک خاک ایران برای همیشه؟ title
تصاویری از سارا صوفیانی و همسر و دخترش در فضای مجازی منتشر شده که گفته می‌شود ایران را برای همیشه ترک کردند
عکس‌هایی از پیکر نیکا شاکرمی و وسایلش در روز فوت title
رسانه قوه قضائیه با انتشار تصاویری از روز فوت نیکا شاکرمی نوشت: «نگاهی به گزارش‌های یاد شده با موضوع نیکا شاکرمی در اینترنشنال، بی‌بی‌سی و سی‌ان‌ان به‌عنوان سردمداران تهیه گزارش‌های جعلی از فوت نیکا شاکرمی واقعیت عجیبی را نشان می‌دهد
چت‌بات هوش مصنوعی انویدیا با قابلیت‌های هیجان‌انگیز آپدیت شد title
انویدیا چت‌بات اختصاصی ChatRTX را با قابلیت‌های جذاب و کاربردی‌تر به‌روزرسانی کرد.
محاکمه مرد رمال به اتهام تعرض به ۵ زن title
مرد رمال که متهم است با نقشه شیطانی پنج زن و دختر را به دام سیاه انداخته و آزار داده در جلسه محاکمه مدعی شد که تعرضی در کار نبوده و شاکی‌ها با خواست و رضایت خودشان با وی ارتباط داشته‌اند.
چرا فنلاندی‌ها شادترین مردم دنیا هستند؟ title
بر اساس آخرین گزارش شادمانی جهانی World (Happiness Report ۲۰۲۴)، فنلاند برای هفتمین سال پیاپی عنوان شادترین کشور جهان را از آن خود کرده است.
بازدید از موزه تنوع زیستی پارک پردیسان رایگان می‌شود title
همزمان با روز ملی موزه‌ها و روز ملی تنوع زیستی (۲۷ اردیبهشت تا ۳ خرداد) بازدید از موزه تنوع زیستی پارک پردیسان به صورت رایگان است.
نخستین امپراتور روم کجا دفن شد؟ title
محققان از احتمال شناسایی مکان درگذشت نخستین امپراتور روم خبر داده‌اند، آن‌ها ویلایی را شناسایی کرده‌اند که بر اثر فوران آتشفشان «وزوو» مدفون شده بود، درحالی‌که به نظر آنها، اطلاعات این ویلا با مکان درگذشت «آگوستوس»، نخستین امپراتور روم همخوانی دارد.
برگزیده
سازمان هواپیمایی کشوری: در ایران جت شخصی نداریم title
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: به طور کلی ما در ایران جت شخصی نداریم. در زمینه نخریدن جت شخصی، تقریبا کسی را نداریم که خریده باشد.
پیام تبریک رئیسی به مناسبت قهرمانی تیم ملی فوتسال در آسیا title
رئیس جمهور در پیامی با تبریک قهرمانی تیم ملی فوتسال کشورمان در آسیا تصریح کرد: از یکایک اعضای تیم ملی، مربیان، کادر فنی و سایر تلاشگران حوزه ورزش کشور برای کسب این عنوان ارزشمند، قدردانی می­‌نمایم.
صهیونیست‌ها دست از پا خطا کنند وضعیت متفاوت خواهد بود title
رئیس‌جمهور گفت: اگر رژیم صهیونیستی بار دیگر دست از پا خطا کند و تعرضی به خاک مقدس ایران کند، وضعیت متفاوت خواهد بود و معلوم نیست دیگر چیزی از این رژیم باقی بماند.
تقویت همکاری‌های قوای مسلح ایران و پاکستان عامل صلح و ثبات است title
فرمانده ارتش پاکستان در حاشیه سفر رسمی رئیس جمهوری اسلامی ایران به این کشور به دیدار آیت الله رئیسی رفت.