کد خبر: ۳۳۷۳۳
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۱
تصمیمی برای فشار بیشتر به زندگی مردم؛
متاسفانه قانون مالیات بر ارزش افزوده در کشور ما به درستی اجرا نمی‌شود. در برخی موارد به اخذ این نوع مالیات پلکانی اقدام می‌کنیم که درست نیست. با این نوع عملکرد، به صورت آبشاری افزایش قیمت داریم. در نتیجه مصرف کننده نهایی کالا را گران می‌خرد.

مخاطب 24- در حالی که قبلاً حمید امانی، معاون سازمان برنامه و بودجه از پیشنهاد افزایش ۴۹ درصدی مالیات در سال آینده خبر داده بود، اواخر آذر ماه، سید احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی و سخنگوی اقتصادی دولت اعلام کرد، برای افزایش مستمری بازنشستگان در طرح متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان قرار است یک درصد به نرخ مالیات ارزش افزوده اضافه شود و از ۹ درصد کنونی به ۱۰ درصد افزایش یابد. حتی چند هفته قبل، یکی از اعضای کمیسیون تلفیق بودجه در مجلس از اصلاحیه لایحه بودجه منابع اجرای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان و افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده خبر داد.

موافقت با بیشتر شدن مالیات بر ارزش افزوده در سال آینده

در لایحه دولت آمده بود: «در سال ۱۴۰۳ نرخ مالیات بر ارزش افزوده موضوع ماده ۷ قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب ۱۴۰۰ به میزان یک واحد درصد افزایش می‌یابد. متناسب سازی حقوق بازنشستگان لشکری و کشوری در سقف منابع حاصل از این بند انجام می‌شود.»

این در حالی است که وزیر اقتصاد بار‌ها اعلام کرده است، افزایش درآمد مالیاتی از محل فشار بر پایه‌های مالیاتی موجود و تولیدکنندگان نخواهد بود، بلکه از محل شناسایی موارد فرار مالیاتی و پایه‌های جدید این کار انجام می‌شود. به گفته مسئولان دولتی، نرخ مالیات بر تولیدکننده در سال آینده افزایش نخواهد داشت، اما پیشنهاد افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده که یک نوع مالیات بر مصرف است، در دستور کار قرار گرفت.

در نهایت روز گذشته سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ گفت: "کمیسیون تلفیق با افزایش یک واحد درصدی مالیات بر ارزش افزوده در لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ موافقت کرد؛ از این روی، ۷۰ همت از محل فوق و سایر منابع بودجه ای، برای تامین اعتبارات همسان سازی حقوق بازنشستگان در بودجه سال ۱۴۰۳ پیش بینی شد. "

بسیاری از کارشناسان اقتصادی معتقدند، در شرایط رکودی، افزایش مالیات منجر به کاهش رفاه مصرف‌کننده و میزان تقاضا خواهد شد که در نهایت بر تولیدکنندگان نیز اثر سوء دارد.

اقتصاد یک کل به هم پیوسته است و هر تغییری بر اجزای دیگر تأثیر می‌گذارد. افزایش مالیات بر ارزش افزوده بر قیمت تمامی اجناس تأثیر خواهد گذاشت و تورم به دنبال دارد.

نظرات محمدرضا جعفریان، مشاور مالیاتی اصناف را در ادامه در خصوص پیشنهاد دولت مبنی بر افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده می‌خوانید.

جعفریان با اشاره به این که الان در وضعیت رکود تورمی به سر می‌بریم و افزایش یک درصد مالیات ارزش افزوده منطقی نیست، تصریح کرد: این اقدام به معنای افزایش پایه‌های مالیاتی است و در شرایط فعلی نباید چنین سیاستی را اعمال کنیم.


بیشتر بخوانید


او ادامه داد: وضعیت فعلی به گونه‌ای است که رونق در تولید وجود ندارد. جامعه توان تحمل مالیات اضافه‌ای را ندارد و افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده بر سطح زندگی قشر‌های ضعیف و متوسط تأثیر منفی خواهد داشت.

مشاور مالیاتی اصناف خاطرنشان کرد: وقتی مردم تحت فشار قرار بگیرند و میزان مصرف شان کاهش یابد، تولید نیز بیش از پیش صدمه می‌بیند و این وضعیت به شرایط رکودی در کشور دامن می‌زند.

اقدام به افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده نشان می‌دهد که ما درک درستی از شرایط اقتصادی کشور نداریم. اگر می‌توانستیم وضعیت را به درستی درک کنیم، قطعاً سیاست‌های انبساطی به اجرا می‌گذاشتیم که به بهبود وضعیت معیشت مردم کمک کنیم.

جعفریان خاطرنشان کرد: در شرایط رکود تورمی باید سیاست‌هایی به اجرا بگذاریم که به مردم کمک کنیم، راحت‌تر این وضعیت را پشت سر بگذارند. با اعمال سیاست‌هایی مانند افزایش مالیات بر ارزش افزوده، در واقع فشار مضاعف بر مردم تحمیل می‌کنیم و این منطقی نیست.

او ادامه داد: اقدام به افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده نشان می‌دهد، ما درک درستی از شرایط اقتصادی کشور نداریم. اگر می‌توانستیم وضعیت را به درستی درک کنیم، قطعاً سیاست‌های انبساطی به اجرا می‌گذاشتیم که به بهبود وضعیت معیشت مردم کمک کنیم.

مشاور مالیاتی اصناف خاطرنشان کرد: در هیچ کشوری در شرایط رکود و تورم به افزایش نرخ مالیات اقدام نمی‌کنند. زیرا این اقدام رکود و تورم را تشدید می‌کند. دولت باید در صدد ثابت نگه داشتن نرخ مالیات‌ها باشد و حتی در مواردی که امکانپذیر است، آن‌ها را کاهش دهد. همچنین افزایش مالیات بر ارزش افزوده موجب فشار بیشتر به مردم عادی و تولید کشور خواهد شد.

مشاور مالیاتی اصناف خاطرنشان کرد: متاسفانه قانون مالیات بر ارزش افزوده در کشور ما به درستی اجرا نمی‌شود. در برخی موارد به اخذ این نوع مالیات، پلکانی اقدام می‌کنیم که درست نیست. با این نوع عملکرد، به صورت آبشاری افزایش قیمت داریم. در نتیجه مصرف کننده‌ی نهایی کالا را گران می‌خرد.

جعفریان گفت: عرضه و تقاضا در کشور با یکدیگر همخوانی ندارد و شاهد گرانی هستیم. به طور مثال، در حوزه خودرو شاهد هستیم که چطور قیمت‌ها بالا می‌رود. نیاز است دولت با اعمال سیاست‌های منسجم و دقیق به تثبیت قیمت‌ها بپردازد و تورم را مهار کند.

مشاور مالیاتی اصناف خاطرنشان کرد: این گفته‌ی کارشناسان است که افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده تأثیرش از اضافه کردن یک درصدی بر مالیات بر درآمد بیشتر است. بنده از مجلس و دولت تقاضا می‌کنم در اوضاعی کنونی به هیچ عنوان به افزایش مالیات‌ها نپردازند.

 

منبع: تابناک

آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
چه نکات مهمی را باید قیل از خرید دستگاه‌های الکترونیکی استوک بدانیم؟ title
بسیاری از مردم تمایل دارند کامپیوتر‌های دست دوم را خریداری کنند، زیرا قیمت آن‌ها بسیار کمتر از کامپیوتر‌های نو است.
آپدیت جدید واتساپ با تغییرات گسترده منتشر شد title
انتشار آپدیت جدید واتساپ برای اندروید و iOS آغاز شده است. آخرین به روزرسانی WhatsApp تغییراتی ظاهری و همچنین کاربردی را به دنبال می‌آورد.
برو کشکت و بساب و عمر نوح کن! title
اگر می‌خواهید عمر طولانی و سالمی را تجربه کنید خوردن این خوراکی پرخاصیت را به شما توصیه می‌کنیم.
همسر بهرام رادان دقیقا به کجا خیره شده است؟ title
تصویری از نگاه روبه افق مینا مختاری با فنجان چایی در دست منتشر شده است.
بدترین رانندگان جهان اهل کدام کشور هستند؟ title
احتمال مرگ در یک تصادف رانندگی در جمهوری دومینیکن ۱۵ برابر بیشتر از ایسلند است.
هوش مصنوعی چه مشکلی با فضایی‌ها دارد title
همیشه این سوال وجود داشته است که در جهانی با میلیارد‌ها کهکشان و ستاره چرا ما نشانه‌ای از موجودات بیگانه پیدا نمی‌کنیم. ظاهرا هوش مصنوعی مانع پیدا کردن فضایی‌ها می‌شود
امیرحسین کجاست؟ title
پسر ۱۴ ساله اهل گرگان بعد از ۵ روز مفقودی همچنان پیدا نشده است.
برگزیده
سازمان هواپیمایی کشوری: در ایران جت شخصی نداریم title
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: به طور کلی ما در ایران جت شخصی نداریم. در زمینه نخریدن جت شخصی، تقریبا کسی را نداریم که خریده باشد.
پیام تبریک رئیسی به مناسبت قهرمانی تیم ملی فوتسال در آسیا title
رئیس جمهور در پیامی با تبریک قهرمانی تیم ملی فوتسال کشورمان در آسیا تصریح کرد: از یکایک اعضای تیم ملی، مربیان، کادر فنی و سایر تلاشگران حوزه ورزش کشور برای کسب این عنوان ارزشمند، قدردانی می­‌نمایم.
صهیونیست‌ها دست از پا خطا کنند وضعیت متفاوت خواهد بود title
رئیس‌جمهور گفت: اگر رژیم صهیونیستی بار دیگر دست از پا خطا کند و تعرضی به خاک مقدس ایران کند، وضعیت متفاوت خواهد بود و معلوم نیست دیگر چیزی از این رژیم باقی بماند.
تقویت همکاری‌های قوای مسلح ایران و پاکستان عامل صلح و ثبات است title
فرمانده ارتش پاکستان در حاشیه سفر رسمی رئیس جمهوری اسلامی ایران به این کشور به دیدار آیت الله رئیسی رفت.