کد خبر: ۳۳۶۶
تاریخ انتشار: ۰۶ دی ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۶
بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی پیامدهای بسیاری برای خانواده ها و مدیران کشور داشته است. چنین وضعیتی باعث شده تا سیاست توسعه کشور با افزایش سطح تحصیلات که از دهه هفتاد آغاز شد بیش ازهمیشه زیر سوال برود

فارغ‌التحصیلان بیکار و پیشنهاد کاهش جذب دانشجوبیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی پیامدهای بسیاری برای خانواده ها و مدیران کشور داشته است. چنین وضعیتی باعث شده تا سیاست توسعه کشور با افزایش سطح تحصیلات که از دهه هفتاد آغاز شد بیش از همیشه زیر سوال برود. این در حالی است که نظام آموزش عالی به دنبال افزایش اعتبارات خود در بودجه ۱۴۰۱ می باشد.

فرشید سلیمانی، مخاطب۲۴: حجت الاسلام سید محمد نبی موسوی فرد امام جمعه اهواز در دیدار با معاون وزیر علوم تحقیقات و فناوری گفت؛ باید یا بازار کار برای جوانان فراهم کرد و یا از پذیرش بالا در دانشگاه‌ها جلوگیری کرد تا آمار بیکاری افزایش پیدا نکند.
روند فزاینده فارغ التحصیلان بیکار و مراجعه خانواده‌ها به نهاد روحانیت و درخواست از مسولان برای شغل و رفع بیکاری جوانان به میزانی رسیده است که هم اىمه جمعه و هم مدیران واحد‌های تولیدی، خدماتی و صنعتی همواره از متناسب نبودن خروجی مراکز دانشگاهی با بازار کار انتقاد کرده اند تا جایی که نماینده، ولی فقیه در خوزستان از مسولان وزارت علوم می‌خواهد که پذیرش دانشجو را کاهش دهند.
با انتشار مفاد بودجه ۱۴۰۱ دولت، برخی از رشد اندک بودجه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نسبت به سایر دستگاه‌های اجرایی کشور گلایه داشتند این در حالی است که عملکرد این وزارتخانه بیش از هر زمان دیگری زیر ذره بین قرار گرفته است.
منتقدان به صراحت تاکید می‌کنند، خروجی دانشگاه‌های کشور نتوانسته گره‌ای از مشکلات اقتصادی کشور و وضعیت اجتماعی کشور باز کند. آن‌ها معتقدند نظام آموزشی کشور بجای تربیت نیروی کار آفرین خلاق، کارمند پروری کرده است. بطوریکه ایران امروز با بحران مازاد کارشناس مواجه شده که هیچ ارتباطی با بازار کار ندارند. آمار‌ها نیز نشان می‌دهد سهم تحصیل کردگان از بازار اشتغال تنها ۲۵ درصد بوده است یعنی اگر بر اساس آمار‌ها سالانه ۶۰۰هزار شغل ایجاد شده نزدیک به ۱۵۰ هزار نفر آن به دانشگاهیان اختصاص یافته است. نظام امروز شاهد شکل گیری طبقه فربه‌ای از دانش آموختگانی است که متوقع و ناراضی از شرایط هستند و در عین حال کارآمدی لازم را نیز ندارند. کارشناسان این سوال را مطرح می‌کنند که در چنین شرایطی چرا باید دولت با حذف بودجه‌های عمرانی و خدماتی بودجه دانشگاه‌ها را افزایش دهد؟
کاهش تعداد داوطلبان مرد در امتحانات کنکور واکنش واقعی جامعه به شرایط بحرانی فارغ‌التحصیلان دانشگاهی است. امروز حتی رشته‌های پرطرفداری نظیر پزشکی با چالش شغل و کسب درآمد مواجه است بطوریکه در زیر شاخه ابرچالش بیکاری موضوع بیکاری دانش آموختگان در صدر مشکلات کشور و مدیران آن قرار دارد.
سیاست توسعه کشور از طریق افزایش سطح تحصیلات که از دهه هفتاد آغاز شد اکنون تبعات ناخوشایند بسیاری به دنبال داشته که کمتر خانواده‌ای با آن مواجه نیست.
اما موافقان توجه بیشتر به نظام آموزش عالی معتقدند ایران با ابرچالش‌هایی نظیر بحران منابع آب، محیط زیست، نظام بانکی و بیکاری روبروست و برای عبور از این مشکلات نیازمند طرح و برنامه‌های کاربردی و علمی است و چنین تدبیری تنها از دل دانشگاه‌ها بیرون خواهد آمد.
حتی موافقان هم به این واقعیت که ارتباط میان دانشگاه‌ها با صنعت و متن جامعه بسیار کم است اذعان دارند هرچند در موضع گیری‌ها عنوان شود که نظام آموزش عالی با شناخت این ضعف بدنبال بازسازی است. متاسفانه با کند و حتی رشد منفی اقتصاد کشور از تعداد پژوهش‌های ماموریت گرا با هدف شناسایی طرح‌های ارتباط دانشگاه با صنعت کشور کاسته می‌شود و شرکت‌های دانش بنیان با مشکلات بودجه و طرح و تجاری سازی مواجه و از گردونه حذف می‌شوند. این شرایط برای رشته‌های علوم انسانی که بهیچوجه قابل توصیف نیست.
دولت‌ها همواره خواسته اند تا با اتکا به ظرفیت و توانمندی مراکز علمی داخلی با چالش‌های پیش روی کشور مواجه شوند، اما تاکنون خروجی موثری در طرح مسائل منطقه‌ای و ملی و راهکار اجرایی مشاهده نشده است.
نکته قابل تامل اینجاست که ایران به لحاظ آماری از نظر تولید علم در منطقه رتبه اول و در دنیا رتبه پانزدهم را در اختیار دارد، اما نتوانسته راهکار‌های علمی و عملی برای مشکلات نظیر بیکاری ارایه کند.
مشکل بیکاری و بویژه بیکاری فارغ التحصیلان هزینه‌های گزافی بر دولت تحمیل می‌کند. حمایت‌ها برای درآمد زایی توسط شرکت‌های کوچک دانش بنیان در حوزه مهندسی در سال‌های اخیر سیاست مثبتی بوده، اما تناسبی میان تعداد شاغلان این شرکت‌ها با تعداد فارغ‌التحصیلان وجود ندارد.
برخی معتقدند هدایت جوانان به دانشگاه‌ها تنها باعث عقب افتادن زمان ورود آن‌ها به بازار کار می‌شود؛ بنابراین شاید با راهکار کاهش جذب دانشجو از مشکل بیکاری دارندگان مدرک تحصیلی در سال‌های آتی بتوان کاست، اما از جمعیت بیکاران کشور عددی کم نخواهد شد. بطوریکه درخواست کار برای خیلی از شغل‌های پایین از سوی فارغ‌التحصیلان دانشگاه و با کتمان مدرک تحصیلی اخذ شده انجام می‌شود.

برچسب ها: بیکاری بازار کار
آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
محمد مصطفی نخست وزیر جدید تشکیلات خودگردان فلسطین شد title
با حکم ریاست تشکیلات خودگردان، «محمد مصطفی» به عنوان نخست وزیر جدید فلسطین کابینه خود را معرفی کرد
مردمان سنگی در شهری سنگی در ایتالیا title
انسان‌هایی که به یکباره و توسط آتفشان شهر با گداخته‌های مذاب تبدیل به سنگ می‌شوند و به همان شکل در شهر می‌مانند و شهر تبدیل می‌شود به موزه‌ای از انسان‌های سنگ شده.
جزئیات عملیات تروریستی در مسکو/ عامل حمله تروریستی مسکو مشخص شد + فیلم title
در پی حمله حداقل سه نفر با لباس شبه نظامی به طبقه همکف یک تالار کنسرت در شهر کروکوس در نزدیکی مسکو و تیراندازی با سلاح‌های خودکار به سمت حاضرین در این تالار و پرتاب نارنجک، بیش از 40 نفر کشته و حداقل یکصد نفر زخمی شده‌اند.
هایده و معین خواننده های مورد علاقه علی پروین و حسن روشن title
اسطوره پرسپولیسی‌ها در پاسخ به اینکه علاقه‌اش به صدای کدام خواننده است؟ بعد از اینکه حسن روشن نام معین را به زبان آورد، گفت: من صدای خانم هایده را دوست دارم و گوش می‌دهم!
کاوشگرِ استقامت محموله‌های حاوی سنگ و خاک مریخ را جمع آوری کرد + فیلم title
تصویری از محموله‌های حاوی سنگ و خاک در سطح مریخ که توسط کاوشگرِ استقامت انبار شده اند. این‌ محموله‌ها آماده میشوند تا با ماموریت بعدی ناسا، به زمین پرتاب شوند.
انتخابات ریاست‌جمهوری روسیه آغاز شد title
رای دهندگان روسی در شرق دور روسیه شامل «کامچاتکا»، «چوکوتکا» و سایر نواحی این منطقه ۸ صبح امروز (جمعه) به وقت محلی آرای خود را برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ روسیه به صندوق رای انداختند.
نتایج نهایی شمارش آرای نامزدهای شهر تهران ۱۰۰ نفر آخر ۱۰۰ رای هم نداشتند! + لیست کامل title
نتایج انتخابات مجلس شهر تهران ۱۴ نفر اول این فهرست، با کسب حدنصاب حداقل ۲۰ درصد آرای صحیح، در دور اول به مجلس راه می‌یابند و ۳۲ نفر بعدی برای تعیین ۱۶ نماینده دیگر این حوزه در دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم رقابت خواهند کرد.
برگزیده
پیام نوروزی رهبر انقلاب جهش تولید با مشارکت مردم در سال ۱۴۰۳ title
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی به مناسبت آغاز سال ۱۴۰۳ ضمن تبریک عید نوروز به ملت ایران به‌ویژه خانواده‌های ایثارگران و همه ملت‌هایی که نوروز را گرامی می‌دارند، سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نامگذاری کردند.
اعلام ساعت فعالیت موزه‌ها و اماکن تاریخی در نوروز title
ساعت فعالیت موزه‌ها و اماکن فرهنگی‌تاریخی در نوروز ۱۴۰۳ و لیالی قدر اعلام شد.
محدودیت بانکی برای کسانی که ارز مسافرتی گرفته‌اند و مسافرت نرفته‌اند title
بانک مرکزی اسامی خریداران ارز مسافرتی را که سهمیه ارز را تحویل گرفته، ولی بلیط‌شان را کنسل کرده‌اند، دریافت کرده است و بناست تغییرات مهمی در خدمات بانکی به این افراد اعمال شود. یکی از دلایل اصلی افزایش قیمت ارز در ایام نزدیک به سال نو، در سال جاری و سنوات قبل، افزایش تقاضا در بازار ارز است که موجب تشدید دلالی و سوداگری هم می‌شود.
نتایج نهایی شمارش آرای نامزدهای شهر تهران ۱۰۰ نفر آخر ۱۰۰ رای هم نداشتند! + لیست کامل title
نتایج انتخابات مجلس شهر تهران ۱۴ نفر اول این فهرست، با کسب حدنصاب حداقل ۲۰ درصد آرای صحیح، در دور اول به مجلس راه می‌یابند و ۳۲ نفر بعدی برای تعیین ۱۶ نماینده دیگر این حوزه در دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم رقابت خواهند کرد.
نتانیاهو چه قولی داده بود به بایدن؟ title
اسکای نیوز عربی در گزارشی امروز از عدم تمایل جو بایدن رئیس جمهور آمریکا برای گفتگو با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل خبر داد.