کد خبر: ۲۷۸۹
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۴
چشم انداز تغییرات اقلیمی ایران با ابرچالش هایی در حوزه های مختلفی روبروست که یکی از آنها بحران آب است. سه رویداد ملی، منطقه ای و جهانی در چند هفته اخیر باعث شده که این چالش بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرد.

چشم انداز تغییرات اقلیمی از زاینده رود رود تا گلاسکومخاطب ۲۴ - فرشید سلیمانی: ایران با ابرچالش‌هایی در حوزه‌های مختلفی روبروست که یکی از آن‌ها بحران آب است. سه رویداد ملی، منطقه‌ای و جهانی در چند هفته اخیر باعث شده که این چالش بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرد. کنش اجتماعی در اصفهان برای احیای زاینده رود، افتتاح دومین سد بزرگ ترکیه در مرز عراق روی رود دجله و گرم شدن بیشتر زمین و فعالیت گروه‌های دوستدار محیط زیست در حضور سران کشور‌ها در اجلاس گلاسکو. هر تاخیری در مواجهه با این بحران‌ها پیامد‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی به دنبال خواهد داشت.

یکی از بزرگترین ابرچالش‌های پیش روی ایران مسأله تغییر اقلیم و کم آبی است. در یک ماه گذشته فضای رسانه‌ای و سیاسی ایران متاثر از سه رویداد ملی، منطقه‌ای و جهانی در خصوص آب و هوا و تغییرات اقلیمی بوده است که می‌تواند پیامد‌های گوناگونی در حوزه‌های اجتماعی، اقتصادی و حتی امنیتی برای کشور داشته باشد. اهمیت این مسایل به اندازه‌ای است که اگر حاکمیت با نگاه جدی، عمیق و کارشناسی به آن‌ها نپردازد و تصمیمات سریع و اثر بخشی اتخاذ نکند، ناخودآگاه درگیر بحران‌های بزرگی خواهد شد.
در یک ماه گذشته موضوع زاینده رود و حقابه کشاورزان شرق اصفهان و تالاب گاوخونی و حتی آب شرب مردم این استان به مشکلی ملی مبدل شده و در کانون توجه مسولان قرار گرفته است. مسأله کم آبی فقط به یک استان مربوط نمی‌شود بلکه در قسمت اعظم فلات مرکزی ایران این بحران نمود داشته که ناشی از خشکسالی‌های متعدد در سال‌های اخیر، افزایش جمعیت، احداث صنایع بزرگ آب بر و کشاورزی غیر اصولی بوده است. گزارش‌های وزارت نیرو از وضعیت خالی بودن سد‌ها و کاهش ۱۱ درصدی نزولات جوی نسبت به مدت مشابه سال قبل و اخبار منفی مربوط به تخریب لوله‌های انتقال آب هم چشم انداز روشنی از آینده پیش رو ارایه نمی‌دهد.
این واقعیت که جراحی این مشکل فرایندی زمانبر، هزینه بردار و حتی دردآور است بر کسی پوشیده نیست، اما هیچ تاخیری در اجرای تصمیماتی نظیر اصلاح الگوی کشت، انتقال صنایع بزرگ به سواحل و حتی انتقال آب از دریا به فلات مرکزی هم به امید حل شدن خود به خود معضل در سال‌های آتی پذیرفته نیست.
در سطح منطقه‌ای افتتاح سد «ایلیسو» روی رودخانه دجله توسط اردوغان رییس جمهور ترکیه خبر ناخوشایندی برای کشور‌های ایران و عراق بود و بتدریج ایران با تبعات منفی این پروژه که وسعت آن سه برابر سد کرخه بزرگترین سد کشور است مواجه خواهد شد.


بیشتر بخوانید: افتتاح سد ایلیسو در نزدیک مرزهای عراق توسط اردوغان


اقدام آنکارا در گروگان گرفتن بیش از ۵۰ درصد از آب رودخانه دجله که نوعی تلاش برای سلطه آبی بر منطقه تفسیر می‌شود، نابودی نخلستان‌ها و تالاب‌های عراق بویژه در استان بصره را به دنبال دارد و همچنین موجب بروز فاجعه زیست محیطی یعنی از بین رفتن تالاب هورالعظیم خواهد شد.
بسیاری از کارشناسان پیش بینی می‌کنند که تابستان سال ۱۴۰۱ پدیده گردوغبار کل کشور را در بر خواهد گرفت. این اتفاق به اندازه‌ای برای عراق بغرنج است که تامین آب شرب بغداد را به مخاطره خواهد انداخت.
نتیجه فعال نبودن دیپلماسی آب سبب شده تا بزودی با پدیده‌ای مواجه شویم که آثار منفی اقتصادی و اجتماعی و امنیتی به بار خواهد آورد و باید برای کاستن از این پیامد‌ها هرچه سریع‌تر دولت ایران و عراق از طریق مجامع بین المللی آنکارا را وادار به رهاسازی حجم بیشتری از آورده رودخانه دجله کنند. در غیر این صورت سخنان اردوغان در مراسم افتتاحیه سد «ایلیسو» مبنی بر اینکه نمی‌توانیم یک قطره از منابع آبی کشورمان را هدر دهیم تحقق خواهد یافت و ما شاهد انبوه ریزگرد‌هایی خواهیم بود که زندگی مردم ایران را بویژه در فصول گرم مختل خواهد کرد و دوباره تجربه خوزستان غلتیده در ریزگرد تکرار خواهد شد.


بیشتر بخوانید: ایران در کانون بزرگ‌ترین تنش آبی جهان


در سطح جهان هم اجلاس آب و هوایی سازمان ملل متحد در گلاسکو اسکاتلند برگزار شد و اخباری از پیش بینی‌ها درباره سرعت تغییر اقلیم در جهان و کشور‌های آسیب پذیر منتشر شد که آینده منطقه خاورمیانه را تاریک و مبهم نشان می‌دهد. بر اساس گزارش این اجلاس خاورمیانه بیش از سایر نقاط دنیا از گرم شدن یک و نیم درجه‌ای دما آسیب خواهد دید و در صورت تداوم روند گرم شدن زمین در سی سال آینده فرصت زیستن در قسمت زیادی از اکوسیستم ایران از بین خواهد رفت.
افزایش دمای زمین بخاطر انتشار گاز متان همه کارشناسان را مجاب کرده است که در صورت تداوم این روند شاهد خشکسالی، قحطی و انقراض برخی گونه‌ها خواهیم بود. ایران در این اجلاس اعلام کرد که برنامه‌ای جامع اقتصاد کم کربن را تدوین کرده و اگر تحریم‌ها رفع و اعتبار مالی تامین شود می‌تواند نقش خود را در سطح جهانی بخوبی ایفا کند. در چنین نشست‌هایی که با حساسیت افکار عمومی مردم جهان روبروست باید ضمن ارائه راهکار‌های داخلی، ابتکار عمل را در دست گرفته و همسو با سایر ملل بر کشور‌های بزرگی که بیشترین نقش را در تغییرات اقلیمی دارند فشار وارد کرد، زیرا ما جزو نخستین قربانیان شرایط موجود خواهیم بود.
ایران نیازمند یک برنامه بلند مدت با پیوست زیست محیطی برای توسعه و حیات است. هر طرح عمرانی در کشور که می‌خواهد اجرا شود باید ملزم به رعایت دقیق قوانین زیست محیطی باشد. در روابط با همسایگان نیز چارچوب لازم برای گره زدن همکاری‌های اقتصادی و سیاسی با افزایش سطح مناسبات زیست محیطی فراهم شود تا آثار برنامه‌های گا‌ها جاه طلبانه برخی دولت‌ها به زندگی مردم لطمه نزده و حاکمیت را دچار چالش نکند. در نظام بین‌الملل هم باید ضمن دفاع از حقوق دولت و ملت ایران به برنامه جلوگیری از گرم شدن زمین به مثابه سرنشینان کشتی زمین پایبند باشیم و سایر بازیگران سیاسی و کشور‌ها را هم پایبند کنیم.

آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
تا حالا انگشتر الماس در کیک پیدا کردید؟ title
این روز‌ها زن‌وشوهری که شیرینی‌پزی دارند، دچار کابوس ناراحت‌کننده‌ای شده‌اند. زن شیرینی‌پز، الماس اصلی انگشتر ازدواج خود را که ۴۰۰۰ دلار ارزش داشت موقع پخت شیرینی گم کرده است.
عروس بزرگ امام:آقا مصطفی در حجاب سختگیری نداشت title
معصومه حائری درباره ازدواجش با مصطفی خمینی گفته است: در واقع من نمی‌خواستم ازدواج کنم و قصد داشتم به درسم ادامه بدهم و به کشور‌های خارجی سفر کنم؛ اما طبق رویه و روال خانواده‌های سنتی، پدرم نظرش این بود که من ازدواج کنم و من هم قبول کردم و مرحوم حاج آقا مصطفی هم، چون به پدرم علاقه داشت، از من خواستگاری کرد و پدرم نیز به جهت اعتمادی که به امام و حاج آقا مصطفی داشت جواب مثبت داد.
درخواست هادی چوپان برای عفو و بخشش توماج صالحی title
هادی چوپان قهرمان بدنسازی خواستار عفو و بخشش برای توماج صالحی شد.
آخرین خبر از وضعیت ترانه علیدوستی از زبان وکیلش title
وکیل ترانه علیدوستی از آخرین وضعیت بیماری ترانه علیدوستی نوشت.
دومین اختلال روانی درمیان ایرانیان چیست؟ title
بیماری افسردگی به تنهایی دومین رتبه را در بار بیماری‌های بعد از بیماری‌های اسکلتی عضلانی در کشور دارد و وقتی بار بیماری افسردگی با اختلالات اضطرابی که در رتبه ششم بار بیماری‌های کشور است، جمع شود؛ این دو بیماری در مجموع بار بیماری‌های روانی را در کشور به خود اختصاص می‌دهند که این موضوع نیاز به یک تمرکز ویژه دارد.
شب اول قبرِ کسانی که دفن نمی‌شوند چگونه است؟ title
آیا افرادی که بعد از چند روز از فوت شدنشان دفن می‌شوند و یا اصلا دفن نمی‌شوند و مثلا در دریا رها می‌شوند و یا شکار حیوانات درنده می‌شوند هم شب اول قبر را خواهند داشت؟
زهره حمیدی: بعد از ابتلا به سرطان انسان دیگری شدم title
زهره حمیدی با اشاره به وضعیت سلامتی خود بعد از ابتلا به سرطان بیان کرد که این روز‌ها حال خوبی دارد و چند جلسه شیمی درمانی انجام داده است.
برگزیده
رهبر انقلاب: ملت ایران استحکام خود را باید در کار و عمل و اتحاد ملی نشان دهد title
رهبر معظم انقلاب در دیدار هزاران نفر از کارگران سراسر کشور بیان کردند: ملت ایران ایستاده و محکم است و این استحکام را در عمل باید نشان بدهیم؛ اگر این شد آن وقت سختی‌ها و گرفتاری‌ها هم در دل خود گشایش به ما ارائه خواهند داد.
صهیونیست‌ها دست از پا خطا کنند وضعیت متفاوت خواهد بود title
رئیس‌جمهور گفت: اگر رژیم صهیونیستی بار دیگر دست از پا خطا کند و تعرضی به خاک مقدس ایران کند، وضعیت متفاوت خواهد بود و معلوم نیست دیگر چیزی از این رژیم باقی بماند.
تقویت همکاری‌های قوای مسلح ایران و پاکستان عامل صلح و ثبات است title
فرمانده ارتش پاکستان در حاشیه سفر رسمی رئیس جمهوری اسلامی ایران به این کشور به دیدار آیت الله رئیسی رفت.