کد خبر: ۳۲۸۰۴
تاریخ انتشار: ۰۳ دی ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۳
آمریکا رسما ایران را متهم کرد؛ ۳۱۴ کشتی مسیر خود را تغییر دادند

جنگ نفتکش‌ها به خارج دریای سرخ کشیده شد

حمله به کشتی‌های تجاری به خارج از دریای سرخ هم کشیده شد. این‌بار یک نفتکش در اقیانوس هند هدف حمله پهپادی قرار گرفته است.

مخاطب 24- به ادعای ارتش آمریکا، یک نفتکش شیمیایی فعال در اقیانوس هند مورد حمله پهپادی پرتاب شده از ایران قرار گرفته است و این امر خطر کشتیرانی تجاری بین‌المللی را گسترش داده است.

پنتاگون در بیانیه‌ای مدعی شد که شیمی پلوتو روز شنبه در فاصله ۲۰۰ مایل دریایی از سواحل هند مورد اصابت پهپاد تهاجمی یک طرفه شلیک شده از ایران قرار گرفت. در این بیانیه آمده است که این هفتمین حمله نیرو‌های ایرانی به کشتی‌های تجاری از سال ۲۰۲۱ است.

سخنگوی وزارت دفاع آمریکا گفت: این حادثه تلفات جانی نداشته و آتش‌سوزی در تانکر خاموش شده است.

اولین بار است که ایالات متحده ایران را به حمله مستقیم به یک کشتی غیرنظامی از زمان آغاز جنگ اسرائیل با حماس در ماه اکتبر متهم می‌کند.

حادثه اخیر همچنین منطقه جغرافیایی حملات را که در دریای سرخ متمرکز شده بودند، گسترش داده است و به پیچیدگی واکنش نظامی ایالات متحده برای محافظت از کشتی‌های اقیانوسی اضافه کرده است.

گارد ساحلی هند به دنبال این اتفاق اعلام کرد که یک کشتی گشتی و یک هواپیما برای کمک به شیمی پلوتو که ۲۰ شهروند هندی و یک کارگر ویتنامی در آن حضور داشتند، فرستاد.

یک مقام اسرائیلی گفت که شیمی پلوتو وابستگی «متوسط» به این رژیم دارد. این مقام افزود: «این یک مشکل جهانی است، زیرا این کشتی در طول سفر از عربستان سعودی به هند و نه در منطقه سوئز مورد اصابت قرار گرفته است».

براساس فهرست نشریه کشتیرانی لویدز، کشتی شیمی پلوتو پرچم لیبریا دارد و تحت مالکیت ژاپن است، ولی اپراتور هلندی آن با شخصی به نام ایدان اوفر فرد متنفذ اسرائیلی مرتبط است.


بیشتر بخوانید


در رویدادی جداگانه، فرماندهی مرکزی ایالات متحده اعلام کرد که چهار پهپاد بدون سرنشین را که کشتی نظامی یو اس اس لابون را هدف قرار داده بودند، سرنگون کرده است و گزارش‌هایی مبنی بر اینکه ۲ کشتی روز شنبه در جنوب دریای سرخ مورد حمله قرار گرفته‌اند، دریافت کرده است.

آمریکا روز جمعه ایران را متهم کرد که «نقش گسترده»‌ای در حملات ماه‌های اخیر یمنی‌ها به کشتی‌ها در دریای سرخ داشته است که منجر به بزرگ‌ترین تغییر شکل تجارت جهانی از زمان تهاجم کامل روسیه به اوکراین شده است.

این حملات چهاردهمین و پانزدهمین حمله یمنی‌ها به حمل و نقل تجاری از ۱۷ اکتبر بوده است که عمدتاً در نقطه کلیدی تجارت جهانی در تنگه باب‌المندب انجام شده‌اند، تنگه‌ای که ۱۰ تا ۱۲ درصد تجارت جهانی از آن عبور می‌کند.

این در حالی است که یمن کشتی‌هایی را هدف قرار داده که ارتباطاتی با اسرائیل دارند، از مالکیت جزئی و اپراتوری گرفته تا مسیری که برای حرکت کشتی برنامه‌ریزی شده است.

براساس گزارش شرکت کوهنه و ناگل که هلدینگی آلمانی با هدف ارائه خدمات ترابری و لجستیکی است، در نتیجه افزایش خطرات در منطقه، حرکت ۳۱۴ کشتی کانتینری که قادر به حمل کانتینر‌های ۲۰ فوتی ۴.۲ میلیونی بودند، از بعدازظهر جمعه متوقف شد یا مسیر خود را در اطراف آفریقا تغییر دادند و از مسیر منتهی به کانال سوئز اجتناب کردند.

فایننشال تایمز در گزارشی نوشت: ایران حمایت از حوثی‌ها را برای این حملات رد کرده است. حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران نیز در تلویزیون ملی ایران گفت که اتهامات آمریکا «بی اساس» است.



منبع: همشهری آنلاین

برچسب ها: نفتکش
آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
رقم عجیب بدهی خواننده معروف پیش از مرگ title
پرونده قضایی توسط مجریان دارایی مایکل جکسون برخی از کامل‌ترین جزئیات را در مورد مشکلات مالی فاش کرده که این خواننده برنده ۱۳ جایزه گرمی در زمان مرگ با آن دست و پنجه نرم می‌کرده است.
همستر کامبت رکورد گینس می‌زند؟ title
بازی تلگرامی همستر کامبت مدعی است سومین اپلیکیشنی در تاریخ است که به سرعت به ۱۵۰ میلیون کاربر دست یافته است.
دستگیری شرور مسلح در محدوده خیابان سهرودی تهران title
شرور مسلح در محدوده خیابان سهرودی تهران دستگیر شد.
حضور داوود میرباقری، کمال تبریزی، داریوش ارجمند و مهران رجبی پای صندوق رای title
تعدادی از هنرمندان با حضور در شعبه‌های اخذ رای انتخابات ریاست جمهوری رای خود را به داخل صندوق انداختند.
مسعود بهنود هم رای داد؟ title
تحلیلگر مسائل سیاسی، با باز نشر یادداشتی توییتری، از رأی دادن خود به پزشکیان خبر داد.
تبلیغ جالب نایکی از یک خطای ورزشی! title
کمپانی نایکی از خطای نیکلاس گونزالس، مهاجم تیم ملی آرژانتین، در بازی با شیلی برای پوستر تبلیغاتی جدیدش استفاده کرده است.
قدردان و قدرشناس باشیم! title
‏در جنگل کامرون، شامپانزه‌ای از دست‌های عکاس فرانسوی کمک گرفت تا آب بنوشد و برای قدردانی، دست‌های او را شست.
برگزیده
در آخرین مناظره کاندیداهای ریاست جمهوری چه گذشت؟ title
شش نامزد انتخابات ریاست جمهوری، پنجمین مناظره انتخاباتی را با موضوع «کارآمدسازی دولت»، در استودیو ۱۱ صداوسیما برگزار کردند.
پویش یک دقیقه برای ایران با معصومه ابتکار title
فرصتی بی نظیر برای مردم ایران پیش آمده است که در یک انتخابات رقابتی و آزاد و سالم شرکت کنند.
زهرا پزشکیان در رابطه با پدر چه گفت؟ title
صحبت‌های زهرا پزشکیان دختر مسعود پزشکیان نامزد ریاست جمهوری را ببینید.
دیدار پزشکیان با سیدحسن خمینی title
مسعود پزشکیان به دیدار آیت‌الله سیدحسن خمینی، نوه بنیان‌گذار فقید جمهوری اسلامی رفت.
اقامه نماز ظهر جمعی از نخبگان و مدال آوران علمی ایران به امامت رهبر انقلاب title
️جمعی از نخبگان و مدال‌آوران علمی کشورمان ظهر امروز با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار خواهند کرد.
دیدار پزشکیان با آیت‌الله جوادی آملی title
مسعود پزشکیان کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در سفر به قم، با آیت‌الله عبدالله جوادی آملی دیدار و گفتگو کرد.