مخاطب 24- جنگ جاری بین اسرائیل و حماس خاورمیانه را تحتالشعاع قرار داده و به دنبال آن زنجیره تامین جهانی بار دیگر با خطر مواجه شده است.
به گزارش گاردین، شبهنظامیان حوثی مستقر در یمن در پاسخ به بمبارانهای اسرائیل در غزه، حملهها به کشتیهای تجاری را که از دریای سرخ میگذرند، افزایش دادهاند.
تانکرها وکشتیهای باری هدف حملههای پهپادی و موشکی که از یمن پرتاب میشوند قرا گرفتهاند. اگرچه خسارتهای واردشده در بیشتر موارد ناچیز گزارش شده، اما این تهدید روی تجارت از مسیر دریای سرخ اثر گذاشته است.
چرا دریای سرخ بسیار مهم است؟
به گزارش گاردین، همه چیز به امنیت آبهای بین جیبوتی و یمن، یعنی تنگه بابالمندب، که تنها ۳۲ کیلومتر است بستگی دارد – از هزینه بنزین گرفته تا آخرین دستگاههای پیشرفته الکترونیکی.
بابالمندب یکی از پر رفت وآمدترین مسیرهای کشتیرانی در جهان است و ورودی جنوبی دریای سرخ را به کانال سوئز متصل میکند. کشتیهایی که از طرف اقیانوس هند میآیند پس از گذر از بابالمندب و عبور از طول دریای سرخ، راه خود را از کانال سوئز به سوی دریای مدیترانه ادامه میدهند.
این کانال که حدود ۱۵۰ سال قبل باز شد، میانبر بین ایالات متحد آمریکا، اروپا، خاورمیانه و آسیا شد و در تجارت جهانی تحول آفرید. حدود ۱۲ درصد تجارت جهانی از طریق این مسیر انجام میشود.
سالانه میلیاردها دلار کالای مبادلهشده از دریای سرخ عبور میکند و تاخیر در این منطقه اختلال جهانی را در پی خواهد داشت.
حوثیها چه میکنند؟
به گزارش گاردین، تحلیلگران در مورد این گروه تحت حمایت جمهوری اسلامی ایران که به راحتی توانست مهمترین مسیر تجاری روی زمین را مختل کند، ابراز نگرانی کردهاند.
به رغم آنکه در ابتدا گفته شده بود فقط کشتیهایی که به اسرائیل سفر میکنند هدف حمله قرار میگیرند، کشتیهایی با پرچم کشورهای دیگر و بدون ارتباط با اسرائیل هم هدف حمله قرار گرفتهاند، که تهدیدی جدی برای تجارت محسوب میشود.
کشتیهای نیروی دریایی فرانسه، بریتانیا و آمریکا هم در پاسخ به آنها، برخی از پهپادها و موشکهای حوثیها را سرنگون کردند.
همچنین ایالات متحده آمریکا روز دوشنبه اعلام کرد که ائتلافی از کشورها را گرد هم آورده است که با گشتزنی در جنوب دریای سرخ موافقت کردهاند تا از کشتیها در برابر این حملهها محافظت کنند.
محمد البخیتی، یکی از اعضای رهبری حوثیها، به الجزیره گفت که گروهش با هر ائتلافی که ایالات متحده تشکیل بدهد و در دریای سرخ مستقر شود، مقابله خواهد کرد.
این اختلال چگونه بر حمل و نقل تاثیر میگذارد؟
به گزارش گاردین، سریعترین تاثیر روی افزایش هزینه بیمه کشتیهایی است که از کانال سوئز و دریای سرخ تردد میکنند.
کشتیها به طور معمول، باید هنگام عبور از مناطق پرخطر به بیمه کنندهها اطلاع دهند و حق بیمه اضافی بپردازند.
روز دوشنبه گروهی از بیمه کنندههای برجسته دریایی، محدوده منطقه خطر در دریای سرخ را افزایش دادند و این بدان معنا است که کشتیهای بیشتری باید حق بیمه را پرداخت کنند.
در نتیجه هزینه حمل و نقل کالا از طریق دریای سرخ دهها هزار دلار در هفته افزایش یافته است.
تاثیر این ناآرامی بر مصرفکنندگان چگونه است؟
به نوشته گاردین، با انتشار اخباری مبنی بر توقف ارسال محمولههای بریتیش پترولیوم از طریق دریای سرخ، قیمت نفت و گاز طبیعی افزایش یافت.
به گفته تحلیلگران، اگر حملهها به کشتیها ادامه یابد و شرکتهای نفتی بیشتری ارسال محموله از طریق دریای سرخ را متوقف کنند، هزینههای انرژی احتمالا بیشتر افزایش مییابد.
گاردین مینویسد، با این حال، شرکتهای حمله و نقل دو گزینه دارند: یا با خطر سفر از طریق دریای سرخ و افزایش هزینه بیمه مواجه شوند یا اینکه مسیر حرکت کشتیها را تغییر دهند که در صورت انتخاب هر یک از این گزینهها، افزایش نرخ و حمل و نقل و همچنین تاخیر در تحویل بار را متحمل خواهند شد.
شورای آتلانتیک میگوید: «این اختلال جریان مخالف قوی را به سمت اقتصاد جهان روانه میکند. اقتصاد جهان همچنان در حال بهبود از کووید-۱۹، حمله روسیه به اوکراین و انقباض مالی است که در بسیاری از کشورها مشاهده میشود.»
در حالی که بانکهای مرکزی در سراسر جهان در آستانه پیروزی علیه تورماند، افزایش نفت و گاز و اختلال در زنجیره تامین جهانی این موفقیتها را مختل خواهد کرد.
منبع: یورونیوز