کد خبر: ۲۴۴۵
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۹
شیراز-ایرنا- رفع کمبودهای دارویی بیماران تالاسمی استان فارس در نشست مشترکی با حضور مسئولان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز و نمایندگان انجمن تالاسمی استان پیگیری شد.

رفع کمبودهای دارویی بیماران تالاسمی استان فارس در نشست مشترکی با حضور مسئولان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز و نمایندگان انجمن تالاسمی استان پیگیری شد. بیماری تالاسمی شایع ترین بیماری تک ژنی در جهان می باشد. تالاسمی اولین بار در سال 1925 توسط یک پزشک متخصص کودکان به نام Thomas B.cooly در شهر دیترویت آمریکا شناسایی شد. بیماری تالاسمی به صورت اتوزومی مغلوب به ارث می رسد. تالاسمی در اثر نقص در سنتز هموگلوبین ایجاد می شود و تظاهرات بالینی آن بسته به نوع جهش در ژن و تعداد ژن های درگیر، از یک کم خونی میکروسیتیک و هیپوکروم بسیار خفیف و بدون علائم بالینی تا کم خونی بسیار شدید و وابسته به تزریق مکرر خون و تا مرگ داخل رحمی بروز می کند.

رفع کمبود دارویی بیماران تالاسمی فارس پیگیری شد

روابط عمومی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز در مطلب ارسالی شامگاه دوشنبه از قول مدیر داروی این دانشگاه گزارش داد: در نشستی مشترک با حضور مسئولان دانشگاه و نمایندگان انجمن تالاسمی استان، چالش های موجود در زمینه تامین داروهای موردنیاز بیماران تالاسمی و اقدامات انجام شده از سوی دانشگاه در این حوزه مورد بررسی قرار گرفت.

«مهدی خسروی» افزود: در این نشست پس از بررسی و ارایه نظرات و پیشنهادها از سوی نمایندگان انجمن تالاسمی فارس، مقرر شد در اسرع وقت پیگیری های مجدد از وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو در خصوص تأمین فوری نیازهای دارویی بیماران انجام شود.

پیش از این جلسه، برخی بیماران تالاسمی استان فارس دوشنبه با حضور در دانشگاه علوم پزشکی شیراز، خواهان رسیدگی به مشکل تامین داروی موردنیاز خود شده بودند.

رفع کمبود دارویی بیماران تالاسمی فارس پیگیری شد

پیش از این، یک عضو انجمن تالاسمی استان فارس گفته بود: دارویی به نام «جید نو» که برای بیماران تالاسمی حیاتی است از خارج وارد و در ایران بسته بندی می‌شود که مدتی است با مشکل توزیع مواجه شده که تقاضای ما تسهیل در واردات این داروست.

محمدحسین نیکوپور افزود: تقریبا چهار ماه است که زمزمه نبود ارز دولتی برای واردات داروی «جید نیو» که شرکتی ایرانی آن را در داخل کشور بسته‌بندی و توزیع می کند شنیده شده و اکنون در نیمه سال بیماران تالاسمی سراسر ایران با مشکل عدم توزیع داروی یاد شده روبه رو هستند.

 

وی ادامه داد:سال ها پیش در آخرین توافق صورت گرفته با مسئولین وزارت بهداشت تصمیم بر این شد که بیماران تالاسمی در مراکز درمانی که خود مسئولین مشخص کردند و تحت نظر پزشکانی که مورد وثوق مسئولین آن زمان بوده اند داروهای تولید داخل را مصرف کنند و در صورت بروز مشکل و واکنش با تایید پزشک اسامی آنها در لیست دریافت کنندگان و نیازمندان داروهای وارداتی قرار بگیرد که متاسفانه امروز همان افراد نیز از دسترسی به داروهای خود محرومند که ثمره این وضعیت چیزی نیست جز افزایش روز افزون آمار مرگ و میر بیماران و این چیزی است که قابل کتمان نیست.

نبکوپور گفت: تقریبا برای بیماران تالاسمی که توانایی استفاده از داروی ایرانی برایشان امکان پذیر است مسجل شده که نمونه های استاندارد داخلی مفید واقع شده و گلایه ای از این داروها ندارند اما شماری از بیماران تالاسمی نسبت به داروی ایرانی واکنش دارند.

رفع کمبود دارویی بیماران تالاسمی فارس پیگیری شد

در این پیوند مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت اعلام کرد: وظیفه ذاتی سازمان غذا و دارو حمایت از تولید داخل است. با این حال، فرآورده وارداتی جیدنیو برای تعداد اندکی از بیماران که احساس می کنند پاسخ درمانی کافی از فرآورده تولید داخل دریافت نکرده اند، در حال تأمین است. این مرکز افزوده است: اینکه این فرآورده طبق تعهد شرکت مداوا ، باید از ابتدای سال ۱۴۰۰ در داخل کشور تولید می شد که در این رابطه گرانول وارداتی فرآورده برند کما فی السابق مشمول دریافت ارز دولتی است و شرکت مداوا می بایست نسبت به تسریع فرآیند تولید این فرآورده اقدام کند.

بنا بر اعلام سازمان غذا و دارو، این شرکت معادل نیاز سه ماه کشور، سهم باقیمانده واردات قرص بالک دارد. ضمنا فرآورده ژنریک توسط شش شرکت تولید کننده فعال به میزان کافی در حال تولید است ضمن اینکه ماده اولیه فرآورده نیز دارای تولید کننده داخلی است.

رفع کمبود دارویی بیماران تالاسمی فارس پیگیری شد

آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
آموزش گرفتن خروجی و بکاپ از انواع اطلاعات تلگرام title
در صورتی که نیاز به گرفتن خروجی و بکاپ از اطلاعات خود در تلگرام دارید، در ادامه می‌توانید آموزش استخراج داده‌های Telegram را مشاهده کنید.
آشنایی به شکل بلایند دیت یعنی چی؟ title
‌نمی‌توان بلایند دیت را پدیده‌ای بیگانه و مغایر با فرهنگ ایرانی دانست خصوصا که می‌تواند یکی از راه‌های آشنایی افراد برای روابط عاطفی و ازدواج در نظر گرفته شود. به تازگی هم برنامه‌ای که اصطلاحا نسخه اسلامی بلایند دیت است ساخته شده، هر چند ساخت ورژن اسلامی بلایند دیت انتقادات زیادی را بین کاربران برانگیخته است.
وکس صورت در دوران قاعدگی ضرر دارد؟ title
خدمات زیبایی مثل مانیکور، پدیکور، اپیلاسیون و… به بخش جدایی‌ناپذیر زندگی روزمره‌ تبدیل شده‌اند.
تفاوت قاضی ایستاده و قاضی نشسته چیست؟ title
در یک تقسیم‌بندی کلی قضات به دو عنوان قاضی ایستاده و قاضی نشسته تقسیم می‌شود. قاضی ایستاده به دادیار، دادستان و بازپرس، گفته می‌شود و قاضی نشسته به قاضی صدور حکم گفته می‌شود.
پلمپ قدیمی‌ترین پیتزا فروشی تهران بخاطر حجاب! title
پیتزا "داوود" قدیمی‌ترین پیتزا فروشی تهران به دلیل عدم رعایت حجاب پلمب شد
بعد از ۱۸ سال نمی‌دانم ناصر عبداللهی را کشته‌اند یا نه؟ title
«ناصر را زده بودند، اما این‌که چه کسی این‌کار را کرد من هیچ‌وقت نفهمیدم»؛ این‌ها گفته‌های فاطمه فهیمی، همسر ناصر عبداللهی است. پس از ۱۸ سال، او در مصاحبه خود روایتی جدید از مرگ پرابهام خواننده مشهور دارد. کسی که به گفته خودش در تمام این سال‌ها متهم به قتل همسرش بوده، اما قانون به او اجازه نداده تا او را پیگیری قضایی کند. این پرونده عبداللهی بدون پیگیری پدر و پسران عبداللهی مختومه اعلام شد و هرگز عاملان مرگش شناخته و مجازات نشدند.
سرعت اینترنت در ایران چطوره؟ title
با وجود گزارش جدید اسپیدتست در ماه مارس ۲۰۲۴ که حاکی از بهبود وضعیت سرعت اینترنت ایران است، جایگاه ایران در رده‌بندی کلی نسبت به دیگر کشور‌ها افت داشته است.
برگزیده
لیلاز: اسرائیل می‌خواهد ما را وارد یک درگیری بزرگ کند title
سعیدلیلاز، اقتصاددان: بدون شک، نتانیاهو (نه اسراییل) از رویارویی که با ایران خواهد داشت، منافعی برداشت می‌کند، اما منافع کلان ایران این است که وارد این دام و این بازی نشود، چراکه ایران به هر حال قدرت‌نمایی خود را انجام داده است. شاه‌کلید حرف من این است، ما در صحنه خاورمیانه برد ژئوپلیتیک داشته‌ایم، نباید این برد ژئوپلیتیک را با یک باخت تاکتیکی تعویض کنیم. این خواسته مهم اسراییل است که برد ژئوپلیتیک ایران را با یک باخت تاکتیکی عوض کند. ایران نباید تن به این اشتباه دهد و تن هم نخواهد داد
توصیه مهم رهبر انقلاب به ارتش جمهوری اسلامی ایران title
حضرت آیت الله خامنه‌ای فرمودند: جا دارد که امروز ارتش جمهوری اسلامی ایران را «حزب‌الله» بنامیم. هر چه می‌توانید، در این خطِّ حزب‌اللّهی جلو بروید.
رئیسی: وعده صادق هیمنه شکست‌ناپذیری اسرائیل را فرو ریخت title
رئیس‌جمهور گفت: بعد طوفان الاقصی، وعده صادق هیمنه اسرائیل را فرو ریخت و ثابت کرد قدرت آن‌ها تارعنکبوتی است.
رئیسی: ایستادگی یمن معادلات را به‌نفع غزه رقم خواهد زد title
رئیس‌جمهور با اشاره به ابتکارات دلاورانه مجاهدان یمنی در جهت توقف نسل‌کشی ملت فلسطین تصریح کرد: ایستادگی و مقاومت ملت قهرمان یمن کنار ملت فلسطین قطعاً در بازدارندگی جنایات رژیم صهیونیستی مؤثر است و معادلات را به‌نفع مردم مظلوم غزه رقم خواهد زد.
گزارش ارتش رژیم صهیونیستی از جزئیات حمله ایران title
سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی گفت: ایران شب گذشته بیش از ۳۰۰ موشک بالستیک و پهپاد و موشک کروز شلیک کرد.
سقوط بازار‌های مالی جهان پس از پاسخ ایران به تجاوزات رژیم صهیونیستی title
پاسخ گسترده موشکی و پهپادی ایران به اقدامات تجاوزگرانه رژیم صهیونیستی، بازار‌های مالی دیجیتال را دچار نوسان شدید کرده است.