کد خبر: ۲۲۶۶
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۴۰۰ - ۰۷:۵۷

قالب‌های مجسمه‌های «هیچ» تناولی معدوم شد

در رویدادی زنده، قالب‌های مجسمه‌های «هیچ» و «دیوار» (پرسپولیس) پرویز تناولی در حضور شماری از گالری داران، مجموعه داران و دوستداران این هنرمند معدوم شد.
قالب‌های مجسمه‌های «هیچ» تناولی معدوم شد

بیست و نهم آبان ۱۴۰۰ موزه پرویز تناولی شاهد رویداد معدوم کردن قالب‌های تعداد زیادی از مجسمه‌های پرویز تناولی بود.

قالب‌های مجسمه‌های «هیچ» تناولی معدوم شد
تندیس تناولی، فرزند پرویز تناولی و مدیر موزه این هنرمند، در ابتدای این رویداد در سخنانی کوتاه گفت: «این رویدادی است که دو سال در دست برنامه ریزی داشتیم. معدوم کردن قالب‌های مجسمه اتفاقی است که تمام مجسمه سازان دنیا انجام می‌دهند و طی آن وقتی ادیشن‌های آثار پر می‌شود قالب آن‌ها را می‌شکنند تا پس از آن دیگر نسخه تازه‌ای از اثر ساخته نشود. پدرم پارسال، قالب‌های شماری از مجسمه‌های خود را در کانادا که عموماً مجسمه بزرگ از جنس برنز بودند معدوم کرد و امروز هم این جا دور هم جمع شده‌ایم تا شماری دیگر از قالب‌های مجسمه‌های ایشان را تخریب کنیم.»

تناولی در ادامه با اشاره به قالب‌هایی که قرار بود در این رویداد تخریب شوند، افزود: «ما امروز در این رویداد تمام قالب‌های فایبرگلاسی را که استاد تناولی ساخته‌اند و تمام ادیشن هایشان پر شده می‌شکنیم. همچنین هفتاد قالب گچی برای مجسمه‌های برنزی کوچک شامل مجسمه‌های هیچ، دست، عشاق و سیزده قالب دیوار مربوط به مجسمه پرسپولیس را که سال ۲۰۰۸ در حراج کریستیز چکش خورد می‌شکنیم.»

قالب‌های مجسمه‌های «هیچ» تناولی معدوم شد
پس از اتمام صحبت‌های تندیس تناولی، دو نفر در حالی که پتک در دست داشتند وارد استخرِ منزل پرویز تناولی شدند و در حضور گالری داران، مجموعه داران و دوستداران استاد تناولی اقدام به شکستن قالب‌هایی کردند که از قبل درون این مکان قرار داده شده بود.

کارگران ابتدا اقدام به معدوم کردن قالب‌های مجسمه‌های «هیچ» فایبر گلاس کردند و پس از اتمام تخریب این قالب‌ها، قالب‌های مجسمه‌های عشاق تک نسخه برنزی، صندلی‌های کوچک برنزی، شیر‌های سرامیک و مجسمه مشهور پرسپولیس را نیز معدوم کردند.


در بخشی از این رویداد، شماری از مجموعه داران و گالری داران حاضر، با استقرار در لبه استخر، اقدام به مشارکت در معدوم کردن قالب‌های مجسمه مشهور پرسپولیس کردند که این حرکت با استقبال حاضران در مراسم همراه شد.
در حاشیه این رویداد یاشار صمیمی مفخم، پژوهشگر و کیوریتور با اشاره به رایج بودن معدوم کردن قالب‌های مجسمه‌ها در دنیا، درباره معدوم شدن قالب‌های مجسمه‌های پرویز تناولی گفت: «اهمیت این رویداد در آن است که قالب‌های مجسمه‌ها در حالی معدوم می‌شود که هنرمند، هنوز در قید حیات است. در واقع این برای اولین بار است که یک هنرمند در مقابل دیدگان کیوریتورها، مجموعه داران، گالری داران و اصحاب رسانه کلیشه‌های آثار خود را معدوم می‌کند.»

قالب‌های مجسمه‌های «هیچ» تناولی معدوم شد
صمیمی مفخم، معدوم کردن قالب‌های مجسمه‌های تناولی را به لحاظ هنری اتفاقی مهم خواند و در ادامه درباره مجسمه‌های هیچ این هنرمند افزود: «هیچ و پرویز تناولی ارتباطی تنگاتنگ با هم دارند. هر چند استاد تناولی در میان آثار خود دوره‌های دیگری هم دارد، اما هیچ همیشه از نمایشگاه گالری بورگز تا به امروز همراه ایشان بوده است و در واقع هنگامی که ما از مجسمه سازی خاورمیانه صحبت می‌کنیم فیگور «هیچ»، مهم‌ترین فیگور مجسمه سازی خاورمیانه است. اگر بخواهیم نگاهی استعاری به این موضوع داشته باشیم، باید بگوییم با معدوم کردن قالب‌های مجسمه هیچ، فصلی مهم از داستان هیچ رقم می‌خورد.»


در انتهای این رویداد و پس از اتمام کار معدوم سازی قالب‌های مجسمه‌های تناولی، تندیس تناولی ابراز امیدورای کرد، با انتشار و هم رسانی تصاویر و ویدیو‌های این رویداد که توسط تیمی از تصویربرداران حرفه‌ای انجام شد، مجموعه داران آثار تناولی در نقاط مختلف دنیا و نیز مدیران موزه‌های سراسر جهان از این رویداد اطلاع یابند.


لازم به ذکر است که معدوم کردن قالب‌های یک مجسمه، نوعی اطمینان بخشی به خریداران آن مجسمه است که خیالشان راحت باشد نسخه دیگری از آن مجسمه‌ای که خریداری کرده‌اند در هیچ کجای دنیا تا ابد تکثیر نخواهد شد.

قالب‌های مجسمه‌های «هیچ» تناولی معدوم شد

آخرین اخبار
پربازدید ها
اخبار داغ
پیروزی تلخ برای تیم ملی امید! پیروزی تلخ برای تیم ملی امید!
برد ارزشمند تیم امید مقابل بحرین با مصدومیت شدید آریا شفیع‌دوست تلخ شد؛ اتفاقی که نگرانی بزرگی برای کادر فنی تیم امید و سپاهان ایجاد کرده است.
جشنوارهء دانشجویی فیلم نهال ۲۱ چیست؟ جشنوارهء دانشجویی فیلم نهال ۲۱ چیست؟
جشنوارهٔ فیلم کوتاه نهال جشنواره‌ای دانشجویی و مختص فیلم کوتاه است که هرساله توسط دانشجویان رشتهٔ سینمای دانشگاه هنر ایران تحت نظر معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه هنر برگزار می‌شود. این جشنواره میزبان فیلم‌های کوتاه دانشجویان، از تمام رشته‌های دانشگاهی کشور است. از اهداف این جشنواره که از سال ۱۳۸۲ آغاز به کارکرده، ایجاد فضایی مناسب برای ارائهٔ آثار کمتر دیده شده و توجه به دغدغه‌ها و سلیقه‌های گوناگون دانشجویان است.
اثرگذاری سینمای مستند و تجربی چگونه و چطور؟ اثرگذاری سینمای مستند و تجربی چگونه و چطور؟
اثر گذاری سینمای مستند و بازتاب معنای اجتماعی و تاثر مخاطب که نتیجه‌اش افزایش آگاهی اجتماعی‌ست به علاوه گذار از انواع و سبک‌ها تا تولد و زایشِ روش‌های ضد ساختار در سینمای تجربی که خود بدل به بدنهء ساختار آینده می‌شود.
هفته دیزاین تهران با دخالت بسیج دانشجویی متوقف شد! هفته دیزاین تهران با دخالت بسیج دانشجویی متوقف شد!
با چند توییت، یک برنامه مورد توجه جوانان تعطیل شد؛ این اتفاقی است که برای رویداد «هفته دیزاین تهران» در دانشکده هنر‌های زیبای دانشگاه تهران رخ داد.
نشست نخست‌وزیران سازمان شانگهای با حضور ایران نشست نخست‌وزیران سازمان شانگهای با حضور ایران
بیست‌وچهارمین نشست شورای نخست‌وزیران سازمان همکاری شانگهای امروز (سه‌شنبه ۲۷ آبان) با حضور محمدرضا عارف معاون اول رئیس جمهوری اسلامی ایران در مسکو آغاز به کار کرد.
ایران‌خودرو نرخ جدید محصولات خود را اعلام کرد ایران‌خودرو نرخ جدید محصولات خود را اعلام کرد
قیمت جدید محصولات ایران‌خودرو برای امروز سه‌شنبه ۲۷ آبان ۱۴۰۴ منتشر شد. جدول شامل نرخ بازار و نمایندگی خودرو‌ها به تومان است.
تب برفکی به انسان منتقل می‌شود؟ تب برفکی به انسان منتقل می‌شود؟
رئیس اداره بیماری‌های زئونوز وزارت بهداشت تأکید کرد تب برفکی بیماری زئونوز نیست و محصولات دام‌های آلوده هرگز وارد چرخه غذایی نمی‌شوند.
برگزیده
پژمان جان امشب طبق برنامه تهرانه پژمان جان امشب طبق برنامه تهرانه
پژمان جمشیدی بازیگر سینما که پس از آزادی از زندان به قید وثقیه دو هفته قبل برای دیدار با خانواده به کانادا سفر کرده بود ساعتی قبل به تهران بازگشت
ملیکا پارسادوست، بیوگرافی خانم شاکی + عکس ملیکا پارسادوست، بیوگرافی خانم شاکی + عکس
ملیکا پارسا دوست، شاکی پرونده حواشی اخیر پژمان جمشیدی توجه کاربران فضای مجازی را به خود جلب کرد.
سفرنامه‌نویسی به روایت تصویر سفرنامه‌نویسی به روایت تصویر
منصور ضابطیان در این نشست به تجربه‌های شخصی خود در حوزه سفرنامه‌نویسی پرداخت و با نگاهی تحلیلی، به نقش قصه و تصویر در روایت‌های سفر اشاره کرد
صفحه خبر بالای تصاویر