کد خبر: ۲۰۸۰۶
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۲

نقد و بررسی سریال «آکتور»

اگر مهم‌ترین وظیفه‌ی سریال جذب مخاطب باشد و در امریکا به عنوان صنعت خلاقانه از آن اسم برده شود و از سوی دیگر به دلیل زمان زیادش نسبت به فیلم سینمایی پر هزینه‌تر باشد پس اولین وظیفه‌ی آن به قطع جذب مخاطب است.
نقد و بررسی سریال «آکتور»

مخاطب۲۴ : به نقل از ایرنا ؛ تجربه نشان داده مهمترین مجموعه‌ها و فیلم‌های سینمایی در بخش فیلم‌نامه موفق بودند یعنی فیلمنامه به عنوان یک عنصر مهم در یک مجموعه تاثیرگذاری بسیاری دارد. یکی از سریال‌هایی که به تازگی پخش آن در شبکه نمایش خانگی تمام شده آکتور ساخته نیما جاویدی است. این مجموعه، اما نکته منفی‌اش به نوعی فیلمنامه است. نکته‌ی اصلی درباره آکتور اینکه فیلمی که تمرکزش را از پیرنگ اصلی به خرده پیرنگ تغییر می‌دهد باید خرده پیرنگ‌های جذاب و دراماتیکی درست کند. در آکتور ما تا چند قسمت اول منتظر پیرنگی هستیم که نویسنده به ما نشان دهد که پیرنگ اصلی چه چیزی است و بعد کم کم متوجه می‌شویم که قرار است ما خرده پیرنگ‌ها را دنبال کنیم که ان‌ها به شدت لاغر و نحیف هستند.

در قسمت دیگری از ایرادات فیلمنامه می‌توان به دیالوگ نویسی سریال اشاره کرد که چند وجه منفی دارد. اولین وجه‌ش دیالوگ‌ها ریتم و تمپو یا زیبایی شناسی کافی را برای ادای کلمات به واسطه‌ی بازیگر ندارند و خیلی وقت‌ها لحنی که بازیگر برای دیالوگ‌ها انتخاب می‌کند به شدت تصنعی است نکته‌ی دیگر در دیالوگ نویسی فیلم به دلیل عدم وجود شخصیت پردازی‌های پیچیده خیلی وقت‌ها نویسنده ادبیات کارکتر‌ها را شبیه هم می‌کند و بازیگر‌ها دیالوگ‌های اضافه و زیادی دارند و به دلیل خرده پیرنگ‌های نحیف موقعیت‌ها در دیالگو‌ها به دل نمی‌شینند. از دیگر ایرادات دیالوگ که شاید کمی سلیقه‌ای باشد به دلیل دکوپاژ‌ها و صحنه‌های هنرمندانه و خلاقانه‌ی فیلم مخاطب منتظر یک لحن و دنیای منحصر به فرد ساخته شده توسط نویسنده است، ولی دیالوگ ها، این لحن و این فرم را پوشش نمی‌دهند و تخت به چشم می‌ایند.

در کارگردانی کاملا پر واضح است که کارگردان وسواس و دقت زیادی به خرج داده است که می‌شود از چند سو به آن نگاه کرد. جاویدی به جزییات زیادی در ساخت سریال آکتور توجه کرده که شاید کمتر در سریال‌های ایرانی شاهد آن باشیم و از این سو قابل ستایش است. ما شاهد میزانس‌ها و دکوپاژ‌های پر زحمت هستیم حتی در انتخاب بازیگر‌های فرعی هم می‌توان دقت نظر او را دید که کاملا مهندسی شده کارگردانی کرده است. البته از سویی هم می‌توان این موارد را منفی تلقی کرد چرا که ما کاملا شاهد کارگردانی، فیلمبرداری و طراحی صحنه‌ی کار هستیم و آن را در تک تک پلان‌ها می‌بینیم در حالی که اگر هارمونی سریال رعایت می‌شد ما باید آن را حس می‌کردیم.

تدوین سریال که می‌تواند متکی به کارگردانی باشد، به شدت کند است به طوری که حس می‌شود تدوینگر تمام پلان‌هایی که گارگردان از ابتدا تا انتها گرفته، استفاده کرده است و مراقب ریتم و زیبایی شناسی نبوده است. البته ممکن است دکوپاژ جاویدی دست تدوین گر را بسته و او مجبور بوده برای استفاده از پلان‌ها از تمام آن استفاده کند و یا شاید مچ کات و نقطه‌ای که بتوان ریتم آن را بهتر کند نداشته است.

یکی از نقاط قوت سریال که تماما عیان است کار مرتضی نجفی است. از ترکیب بندی‌ها تا استفاده‌ی لنز‌ها و نور‌های زیبا و حرکات به شدت پیچیده می‌توان دید که برای تک تک پلان‌ها اعم از نکاتی که گفته شد زحمت کشیده شده و به هیچ عنوان سرسری از ان نگذشته است، ولی نکته‌ای در فیلمبرداری بعد از دو سه قسمت ازار دهنده می‌شود آن هم استفاده از منبع نور طبیعی در تمامی سکانس‌ها است. به طوری که در سکانس‌های روز آباژور‌هایی وجود دارد. به طور مثال در لوکیشن عطر فروشی منبع نور طبیعی و زیادی وجود، ولی باز ما شاهد منبع نور روی تمامی دیوار‌ها هستیم. درست است که زیباست، اما برای درام زیبایی، تعریف پیچیده‌تری وجود دارد که این نکته به شدت گل درشت و به چشم می‌اید.

وقتی قصه‌ی فیلم را برای کسی تعریف کنیم شاید اولین نکته‌ای که به آن فکر کند، فرصت جولان برای بازیگران است. بازی در بازی‌های زیاد، گریم‌ها و لباس‌های متنوع، ولی بازی‌ها به شدت در چند بازیگر بخصوص خیلی تخت و سردرگم است که می‌توان دلیل اصلی ان را همان نکاتی که درباره‌ی فیلمنامه گفتیم یعنی عدم هارمونی لحن بین کارگردانی، فیلمنامه، دیالوگ نویسی و شخصیت پردازی دانست در بسیاری از قسمت‌ها متوجه آشفتگی لحن و نوع دیالوگ گویی هستیم. البته دو بازیگر اصلی از قسمت‌هایی به بعد یا آن‌ها لحن شخصی برای خود می‌سازند و یا ذهن مخاطب بازی ان‌ها را به یک لحن ثابت می‌رساند.

یکی از زیبایی‌های این اثر و نکته‌ی مثبت آن موسیقی درجه یک رامین کوشا است موسیقی که برعکس کارگردانی که قبلتر به آن اشاره شد، حس می‌شود، اما شنیده نمی‌شود. هرچند که سریال در جذب مخاطب موفق عمل نکرد، اما در بسیاری از قسمت‌ها تاثیر مثبتی می‌توان در فرهنگ سریال سازی ایران داشته باشد. در حقیقت می‌توان سریالی ساخت که جزییات و مباحث زیبایی شناسی آن از فیلم‌های سینمایی بهتر باشد به طوری که حفظ کردنش در بیست قسمت، کاری به شدت سخت و طاقت فرسا بوده و باید یک خسته نباشید به عوامل گفت.

آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
صفحه خبر بالای تصاویر
اخبار داغ
اسراییل برای حمله به منازل مسکونی از چه سیستمی استفاده می‌کند؟ اسراییل برای حمله به منازل مسکونی از چه سیستمی استفاده می‌کند؟
رژیم صهیونیستی برای شناسایی و حمله به ساختمان‌ها از سامانه‌ای استفاده می‌کند که بر اساس احتمال پیشنهاد می‌دهد کدام ساختمان باید ویران شود.
همه چیز در مورد جنگنده رادار گریز J۳۵ همه چیز در مورد جنگنده رادار گریز J۳۵
تصویر تازه‌ای که اخیراً از جنگنده رادار گریز J-۳۵ چین منتشرشده، واضح‌ترین نمای فعلی ما از جنگنده نسل جدید دریابرد Shenyang J-۳۵ است، این تصویر بخشی از موج تازه‌ای از عکس‌هایی است که برخی از پیشرفته‌ترین هواگردهای نظامی چین را با جزئیات بی‌سابقه‌ای نشان می‌دهند
ارسال فیلم به شبکه‌های خارجی جرم دارد؟ ارسال فیلم به شبکه‌های خارجی جرم دارد؟
«در صورت وقوع جرم در چنین شرایطی، مجازات‌ها تا سه درجه تشدید و شامل حبس بیش از ۱۵ تا ۲۵ سال می‌شود. بر اساس مفاد این طرح، تمام مراحل رسیدگی به چنین جرمی خارج از نوبت و در شعب ویژه دادگاه انقلاب اسلامی انجام خواهد شد.»
روایت‌های امداد‌گری که در جنگ ۱۲ روزه چه‌ها دید! روایت‌های امداد‌گری که در جنگ ۱۲ روزه چه‌ها دید!
«مهدی غفاریان» امدادگری که در روز‌های پرالتهاب جنگ و در میدان نبرد با آوار‌های فراوان حملات رژیم صهیونیستی به واحد‌های مسکونی و خانه غیرنظامیان در شهر تهران حضور داشته، حضوری پرتلاش، اما با عشق و ایثار برای نجات هموطنانی که بی گناه زیر آوار نفرت و وحشی گری رژیمی غاصب گرفتار شده‌اند.
نظر عراقچی در خصوص برقراری مذاکرات چیست؟ نظر عراقچی در خصوص برقراری مذاکرات چیست؟
وزیر خارجه ایران تاکید کرد که اقدامات اخیر آمریکایی‌ها خیانت به ایران یا به عمان به عنوان واسطه مذاکرات، نبود بلکه به اصل دیپلماسی خیانت شد.
ترامپ می‌خواهد با ایران گفت‌و‌گو کند! ترامپ می‌خواهد با ایران گفت‌و‌گو کند!
ترامپ مدعی تلاش برای ارتباط با طرف ایرانی شد و گفت: اگر لازم باشد با طرف ایرانی دیدار کنم، این کار را خواهم کرد.
پیام ظریف به آمریکا پیام ظریف به آمریکا
در روز ۱۲ تیرماه ۱۳۶۷، ناو آمریکایی «وینسنس»، یک فروند هواپیمای مسافربری ‏ایران را در خلیج فارس هدف قرار داد و همه ۲۹۰ سرنشین آن را به شهادت رساند.
برگزیده
اسکویید گیم رکورد زد اسکویید گیم رکورد زد
«بازی مرکب ۳» با بیش از ۶۰ میلیون تماشاگر در ۳ روز، رکورد نتفلیکس را شکست.
پخش آهنگ حبیب در صداوسیما پخش آهنگ حبیب در صداوسیما
قطعه «مرگ قو» حبیب محبیان در برنامه ققنوس صداوسیما با اجرای کامران نجف زاده پخش شد. این لحظات را می‌بینید
چرا مادر سردار باقری شرمنده بود؟ چرا مادر سردار باقری شرمنده بود؟
مادر شهیدان حسن و محمد باقری چند سال قبل در گفت‌وگویی از شرمندگی خود در برابر مادران شهدا سخن گفت: وقتی مادرانی هستند که مثلاً ۲ شهید یا سه شهید داده‌اند واقعاً انسان پیش آنها خیلی شرمنده است.
صفحه خبر بالای تصاویر