کد خبر: ۸۶۱۲
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۶
رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت:
ما اصلا آنتی بیوتیک را برای درمان آنفلوانزا لازم نمی‌دانیم؛ ما برای این بیماری سرم، قرص و دارو‌های مشخص را پیش بینی می‌کنیم و درباره آنفلوانزای بدون عارضه و بستری، اصلا آنتی بیوتیک محل اعراب ندارد. اینکه عده‌ای بی رویه و به اصرار بیمار و یا سلایق شخصی از آنتی بیوتیک برای درمان آنفلوانزا استفاده می‌کنند، اشکالی است که باید پیشگیری و از آن جلوگیری شود.

«ما اصلا برای درمان این بیماری آنتی بیوتیک را لازم نمی‌دانیم؛ اینکه عده‌ای بی رویه و بنابر سلیقه آنتی بیوتیک مصرف می‌کنند، اشکال است»!

درمان آنفلوانزا اصلا آنتی بیوتیک نیاز ندارد!

مخاطب ۲۴- به نقل از تابناک؛ به فاصله چند هفته از شیوع آنفلوانزا در کشور و مشکلاتی که برای شمار زیادی از هموطنان مان به دنبال داشت، دکتر شهنام عرشی، رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نشست خبری، پاسخگوی سوالات خبرنگاران در این خصوص بود و تاکید داشت که شیوع آنفلوانزا در کشورمان چهار هفته زودتر از هر سال رقم خورده و این موضوع پیش بینی شده بود.

وی در آغاز این نشست، با اشاره به اینکه تعداد موارد بستری و مرگ و میر کووید-۱۹ در کشورمان به حداقل رسیده، در خصوص شیوع ویروس کرونا گفت: بر اساس آمار‌های رسمی، هیچ شهر قرمزی در نقشه کرونایی کشور وجود ندارد و اکنون استان فارس و شهر شیراز در صدر مبتلایان کرونا قرار دارند. بر اساس نمودار‌های موجود وزارت بهداشت، در پیک هفتم با توجه به آمار بالای واکسیناسیون، قدرت ویروس کاهش و ایمنی جمعی افزایش داشته و به همین جهت، ابتلا و مرگ و میر به مراتب کاهش یافته است.
عرشی در ادامه به شیوع سویه جدید کرونا در دو کشور آلمان و فرانسه اشاره کرد و افزود: با توجه به اینکه عمدتا سویه‌های جدید با یک ماه تاخیر به کشور می‌رسد، همچنان نگرانی‌های ما پایدار است و پیش بینی می‌شود در اواخر پاییز و اوایل زمستان پیک جدید نه به شدت پیک‌های قبلی در کشور به وجود بیاید. توصیه وزارت بهداشت با توجه به ریشه کن نشدن ویروس کرونا، همچنان استفاده از ماسک و رعایت فاصله‌های اجتماعی است.

وی افزود: طبق اعلام مجامع جهانی به دلیل کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی، همچنان پیش بینی خاصی به جهت اتمام ویروس کرونا نداریم؛ اما به جهت آمار بالای واکسیناسیون روند پیک در کشور به حالت کنترل رسیده است. در حال حاضر حدود ۱۵۵ میلیون دوز واکسن در کشورمان تزریق شده و ۹۰ درصد از گروه سنی بالای ۱۲ سال، دوز نخست و ۸۵ درصد از همین گروه سنی دوز دوم را دریافت کرده اند.

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در ادامه نشست در خصوص شیوع آنفلوانزا در کشورمان، شیوع این بیماری را از نظر تناسب زمانی زودتر از سالیان گذشته خواند و تاکید کرد: آمار آنفلوآنزا نوع A تقریبا از اواخر مهرماه و چهار هفته زودتر از حد معمول افزایش یافت. البته تا این لحظه اتفاق غیرمترقبه‌ای به نسبت آمار‌های ابتلا و مرگ و میر ده سال اخیر در کشور رخ نداده و به سیاق سال‌های پیشین، روند شیوع آنفلوآنزا در کشور به وقوع پیوسته است.

وی با بیان اینکه بین سی تا چهل مورد مرگ و میر آنفلوآنزا از ابتدای امسال تاکنون داشته‌ایم، گفت: به رغم اینکه امسال آنفلوآنزا نوع A زودتر از گذشته رخ داده، همچنان انتظار است تا بهمن ماه و یا اسفندماه ادامه داشته باشد؛ بنابراین، واکسیناسیون برای ایمنی در برابر آنفلوآنزا بسیار موثر بوده و بهترین زمان تزریق واکسن نیز مهرماه و آبان ماه است.
عرشی در پاسخ به سوالی در خصوص میزان تزریق واکسن آنفلوانزا در ایران گفت: ما سالانه حدود ۵۰۰ هزار دوز واکسن آنفلوانزا را در سیستم‌های بهداشتی و درمانی و مراکز بهداشت و برای تزریق به زنان باردار توزیع می‌کنیم و به میزان ۳ تا ۴ میلیون دوز نیز در داروخانه‌ها توزیع می‌شود که خود بیماران مزمن به داروخانه مراجعه و واکسن را خریداری می‌کنند. در سال جاری حدود ۴۵۰ هزار دوز پیش بینی شده بود که تاکنون حدود ۲۵۰ هزار دوز از آن‌ها تزریق شده است.

وی در ادامه درباره نگرانی از شیوع آنفلوانزای پرندگان گفت: ویروس آنفلوانزای پرندگان در سال ۹۶ بسیار وسیع شیوع یافت، اما خوشبختانه امسال درگیری خاصی را شاهد نبودیم و مهار شده است؛ هرچند همواره مراقبیم سویه‌های خطرناک پرندگان وارد اجتماع انسانی نشود، چرا که این ویروس به شدت قوی است.

 

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت درباره عدم رعایت استفاده از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی در ناوگان حمل و نقل عمومی مانند مترو و اتوبوس گفت: ما در هیچ مرحله‌ای از پاندمی بر عدم رعایت و نیاز پروتکل‌های بهداشتی صحبت نکردیم و همچون گذشته بر استفاده از ماسک در فضا‌های بسته توصیه جدی داریم، چراکه افراد در صورت عدم رعایت، خود و دیگران را به ورطه بیماری می‌اندازند.


وی در پاسخ به سوالی در خصوص آخرین وضعیت شیوع بیماری وبا در کشور گفت: امسال به دلیل شیوع زودهنگام وبا در کشور خصوصا از مرز‌های غربی و کشور عراق بسیار نگران بودیم، اما خوشبختانه با مراقبت‌های گسترده از سوی همکاران ما در حوزه دانشگاه ها، تنها ۳۸۰ مورد بیماری در کشور شناسایی و بیماری مهار شد و همکاران ما موفق شدند از وقوع یک پاندمی مرگبار جلوگیری کنند.
عرشی در پاسخ به سوال «تابناک» در خصوص چرایی کمبود دارو در کشور به رغم پیش‌بینی شیوع آنفلوانزا گفت: بر اساس روندی ده ساله، پیش بینی این بیماری روند روتینی است که هر ساله رقم می‌خورد و در سال‌های اخیر به دلیل بروز کرونا و رعایت‌هایی که صورت می‌گرفته، شیوع کمتری را به دنبال داشت و اکنون که مراقبت‌ها کمتر شده، پیش بینی می‌شد دوباره شدت بگیرد. اما اینکه آنتی بیوتیک کم شده یا مواردی از این دست، به پیش بینی و حوزه بهداشت و سلامت مرتبط نیست.

وی افزود: ما اصلا آنتی بیوتیک را برای بیماری آنفلوانزا لازم نمی‌دانیم؛ ما برای این بیماری سرم، قرص و دارو‌های مشخص را پیش بینی می‌کنیم و درباره آنفلوانزای بدون عارضه و بستری، اصلا آنتی بیوتیک محل اعراب ندارد. اینکه عده‌ای بی رویه و به اصرار بیمار و یا سلایق شخصی از آنتی بیوتیک برای درمان آنفلوانزا استفاده می‌کنند، اشکالی است که باید پیشگیری و از آن جلوگیری شود.

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در ادامه گفت: دارو و درمان آنفلوانزا مشخص است و از اصلی‌ترین داروی ضد ویروسی که برای آنفلوانزا تجویز می‌شود، به تعداد میلیون‌ها عدد داریم که اوایل برای کرونا هم استفاده می‌شد و به مقدار انبوه تولید شده و حتی ممکن است تاریخ انقضایش نزدیک باشد. درباره دارو‌های جانبی مثل شربت سرماخوردگی و موارد دیگر، دوستان ما در غذا و دارو صاحب نظر هستند و آن‌ها می‌توانند جواب بدهند.

آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
محمد مصطفی نخست وزیر جدید تشکیلات خودگردان فلسطین شد title
با حکم ریاست تشکیلات خودگردان، «محمد مصطفی» به عنوان نخست وزیر جدید فلسطین کابینه خود را معرفی کرد
مردمان سنگی در شهری سنگی در ایتالیا title
انسان‌هایی که به یکباره و توسط آتفشان شهر با گداخته‌های مذاب تبدیل به سنگ می‌شوند و به همان شکل در شهر می‌مانند و شهر تبدیل می‌شود به موزه‌ای از انسان‌های سنگ شده.
جزئیات عملیات تروریستی در مسکو/ عامل حمله تروریستی مسکو مشخص شد + فیلم title
در پی حمله حداقل سه نفر با لباس شبه نظامی به طبقه همکف یک تالار کنسرت در شهر کروکوس در نزدیکی مسکو و تیراندازی با سلاح‌های خودکار به سمت حاضرین در این تالار و پرتاب نارنجک، بیش از 40 نفر کشته و حداقل یکصد نفر زخمی شده‌اند.
هایده و معین خواننده های مورد علاقه علی پروین و حسن روشن title
اسطوره پرسپولیسی‌ها در پاسخ به اینکه علاقه‌اش به صدای کدام خواننده است؟ بعد از اینکه حسن روشن نام معین را به زبان آورد، گفت: من صدای خانم هایده را دوست دارم و گوش می‌دهم!
کاوشگرِ استقامت محموله‌های حاوی سنگ و خاک مریخ را جمع آوری کرد + فیلم title
تصویری از محموله‌های حاوی سنگ و خاک در سطح مریخ که توسط کاوشگرِ استقامت انبار شده اند. این‌ محموله‌ها آماده میشوند تا با ماموریت بعدی ناسا، به زمین پرتاب شوند.
انتخابات ریاست‌جمهوری روسیه آغاز شد title
رای دهندگان روسی در شرق دور روسیه شامل «کامچاتکا»، «چوکوتکا» و سایر نواحی این منطقه ۸ صبح امروز (جمعه) به وقت محلی آرای خود را برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ روسیه به صندوق رای انداختند.
نتایج نهایی شمارش آرای نامزدهای شهر تهران ۱۰۰ نفر آخر ۱۰۰ رای هم نداشتند! + لیست کامل title
نتایج انتخابات مجلس شهر تهران ۱۴ نفر اول این فهرست، با کسب حدنصاب حداقل ۲۰ درصد آرای صحیح، در دور اول به مجلس راه می‌یابند و ۳۲ نفر بعدی برای تعیین ۱۶ نماینده دیگر این حوزه در دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم رقابت خواهند کرد.
برگزیده
پیام نوروزی رهبر انقلاب جهش تولید با مشارکت مردم در سال ۱۴۰۳ title
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی به مناسبت آغاز سال ۱۴۰۳ ضمن تبریک عید نوروز به ملت ایران به‌ویژه خانواده‌های ایثارگران و همه ملت‌هایی که نوروز را گرامی می‌دارند، سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نامگذاری کردند.
اعلام ساعت فعالیت موزه‌ها و اماکن تاریخی در نوروز title
ساعت فعالیت موزه‌ها و اماکن فرهنگی‌تاریخی در نوروز ۱۴۰۳ و لیالی قدر اعلام شد.
محدودیت بانکی برای کسانی که ارز مسافرتی گرفته‌اند و مسافرت نرفته‌اند title
بانک مرکزی اسامی خریداران ارز مسافرتی را که سهمیه ارز را تحویل گرفته، ولی بلیط‌شان را کنسل کرده‌اند، دریافت کرده است و بناست تغییرات مهمی در خدمات بانکی به این افراد اعمال شود. یکی از دلایل اصلی افزایش قیمت ارز در ایام نزدیک به سال نو، در سال جاری و سنوات قبل، افزایش تقاضا در بازار ارز است که موجب تشدید دلالی و سوداگری هم می‌شود.
نتایج نهایی شمارش آرای نامزدهای شهر تهران ۱۰۰ نفر آخر ۱۰۰ رای هم نداشتند! + لیست کامل title
نتایج انتخابات مجلس شهر تهران ۱۴ نفر اول این فهرست، با کسب حدنصاب حداقل ۲۰ درصد آرای صحیح، در دور اول به مجلس راه می‌یابند و ۳۲ نفر بعدی برای تعیین ۱۶ نماینده دیگر این حوزه در دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم رقابت خواهند کرد.
نتانیاهو چه قولی داده بود به بایدن؟ title
اسکای نیوز عربی در گزارشی امروز از عدم تمایل جو بایدن رئیس جمهور آمریکا برای گفتگو با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل خبر داد.