کد خبر: ۸۴۵۵
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۸
آنفلوآنزا این روزها کشور را فراگرفته و عوارض آن مبتلایان را آزار می‌دهد. درکنار درمان و مراجعه به مراکز درمانی، در ادامه راه های درمان آنفلوآنزا با طب سنتی را بخوانید.

مخاطب ۲۴- به نقل از فارس؛ آنفولانزا یک بیماری حاد ویروسی است که علائمی شبیه سرماخوردگی دارد. تفاوت بین این دو بیماری در طول دوره بیماری و شدت بروز علائم است. بیماری آنفولانزا دستگاه تنفسی را درگیر می‌کند و موجب بروز اختلالات تنفسی در ریه، بینی و گلو می‌شود. علائم دیگر آنفولانزا شامل تب، لرز، سردرد، بدن درد، گلودرد، خستگی و ضعف، آبریزش بینی یا گرفتگی بینی است.

درمان آنفلوآنزا با طب سنتی

آنفولانزا در شروع بیماری سبک و خفیفی است که می‌توان در خانه و با انجام اقداماتی آن را درمان کرد. در صورتی که می‌خواهید با راه‌های درمان آنفولانزا با کمک طب سنتی در خانه آشنا شوید، خواندن مطلب زیر را از دست ندهید.
درمان خانگی آنفولانزا باعث کاهش علائم و بهبود هرچه سریع‌تر بیماری می‌شود؛ در نتیجه شما می‌توانید اقدامات درمانی را به تنهایی در خانه و بدون نیاز به کمک کسی انجام دهید.

استفاده از آب و نوشیدنی‌های دیگر

فرد مبتلا به آنفولانزا به دلیل بیماری، بخشی از آب بدن را از دست می‌دهد و دچار کم آبی می‌شود. زیرا تب و اسهال و به طور کلی مبارزه با بیماری موجب کم شدن آب بدن می‌شود. نوشیدن مایعات باعث تامین مجدد آب از دست رفته بدن می‌شود. مصرف مقادیر بالای نوشیدنی‌های زیر می‌تواند آب از دست رفته بدن را تامین کند.

آب

آب نارگیل

آب میوه تازه

آبگوشت

نوشیدن مایعات و هیدراته کردن بدن با رنگ ادرار نیز قابل تشخیص است. تامین آب از دست رفته بدن سبب کمرنگ شدن رنگ ادرار و شفاف شدن آن می‌شود؛ در حالی که در مواقع کم آبی بدن رنگ ادرار زرد پررنگ است. همچنین آب به مرطوب نگه داشتن مخاط بینی و دهان کمک می‌کند.

مایعات گرم مثل آبگوشت یا آب استخوان هم می‌تواند موج رفع سریع‌تر احتقان بینی و سینوس‌ها شود. علاوه بر این به دلیل وجود مقادیر بالای پروتئین و مواد معدنی مانند سدیم و پتاسیم در این خوراکی‌ها بدن در مقابل عامل بیماری‌زا تقویت شده سلول‌های ایمنی بدن بازسازی می‌شود.

غرغره آب نمک

غرغره کردن آب نمک از اقدامات خانگی برای درمان آنفولانزا ست. این کار باعث می‌شود گلودرد تسکین بیاید و مخاط بینی و دهان شستشو و ضدعفونی شود.

برای تهیه آب نمک باید از آب جوشیده سرد شده یا ولرم استفاده کنید و در هر بار غرغره کردن ۱۰ الی ۲۰ ثانیه آن را داخل دهان بچرخانید. روزانه سه یا چهار بار باید این کار را انجام دهید.

در تهیه آب نمک دقت کنید که خیلی غلیظ نباشد و موجب آسیب به مخاط نشود. همچنین در استفاده کودکان از آب نمک باید دقت کنید که آن را قورت ندهند.

غرغره گلاب و سرکه سیب

غرغره کردن گلاب باعث از بین رفتن التهاب می‌شود و راه‌های تنفس را باز می‌کند. همچنین سرکه سیب باعث ضدعفونی کردن مجاری تنفسی و از بین بردن میکروب‌ها می‌شود. اما باید دقت کنید غلظت این مواد در آب مناسب باشد. بهترین نسبت بین آب و این مواد ۵ به ۱ است. استفاده از آن هم باید حتماً به صورت روزانه و دو یا سه مرتبه باشد که تاثیر گذاری بالایی داشته باشد.
پاشویه

درمان تب ناشی از آنفولانزا با استفاده از پاشویه کردن بسیار موثر است؛ به همین دلیل این توصیه را حتماً باید به خاطر داشته باشید و استفاده کنید.

درمان آنفلوآنزا با عسل

درمان آنفولانزا در طب سنتی با استفاده از عسل بسیار توصیه شده است. متخصصان طب سنتی عقیده دارند عسل خواص ضد باکتریایی و ضد ویروسی دارد و به همین دلیل می‌تواند ویروس عامل آنفولانزا را از بین ببرد.

برای استفاده از عسل باید یک قاشق از آن را به همراه چند قطره لیموی تازه داخل آب گرم یا چای بریزید و بنوشید. تکرار این عمل چند مرتبه در روز احتقان و گرفتگی گلو را بهبود می‌بخشد و در صورت وجود سرفه، می‌تواند تسکین دهنده خوبی باشد.

به خاطر داشته باشید استفاده کردن از عسل برای کودکان زیر یک سال ممنوع است؛ در حالی‌که این ماده برای بزرگسالان بی ضرر است.

سیر

درمان آنفلوآنزا در خانه توسط سیر که یک خوراکی قوی برای از بین بردن میکروب است بسیار توصیه شده است. خواص درمانی سیر به دلیل وجود آلیسین «است. می‌توانید سیر را در غذا‌ها استفاده کنید و نگران از دست رفتن خواص آن با پخت و پز نباشید.

درمان گیاهی آنفلوآنزا

طب سنتی برای افزایش مقاومت بدن در برابر عوامل بیماری‌زا راهکار‌ها و اقداماتی را توصیه می‌کند. این اقدامات مبتنی بر استفاده از گیاهان به شکل‌های مختلف مانند دمنوش یا روغن‌های گیاهی است.

دمنوش یا چای گیاهی ترکیبی از گیاهان دارویی است که خاصیت شفا بخش دارند. متخصصان طب سنتی این گیاهان و اثرات درمانی آن‌ها را شناسایی می‌کنند و به بیماران مبتلا به آنفولانزا توصیه می‌کنند.

در ادامه چند نمونه از دمنوش‌های گیاهی مفید برای آنفولانزا را معرفی می‌کنیم.

درمان آنفلوآنزا با چای سبز

چای سبز خواص بسیاری مثل کاهش فشار خون، کاهش وزن دارد. اما به دلیل وجود آنتی اکسیدان به طور خاص می‌تواند درمان بسیار مناسبی برای تقویت سیستم ایمنی بدن و درمان آنفلوآنزا باشد. چای سبز حاوی ماده‌ای شیمیایی است که تاثیر مهاری بر ویروس عامل آنفلوآنزا دارد.

درمان آنفلوآنزا با زنجبیل

زنجبیل حاوی موادی با خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد التهابی است که می‌تواند از بدن در برابر عوامل بیماری‌زا دفاع کند. نوشیدن روزانه دو لیوان چای زنجبیل تازه می‌تواند ضمن از بین بردن احتقان بینی و گلو موجب بهبود سایر علائم آنفولانزا نیز شود.

درمان آنفلوآنزا با میخک

میخک باعث باز شدن ریه‌ها می‌شود و از این طریق می‌تواند حال بیماران مبتلا به آنفولانزا را بهتر کند تا بتوانند به راحتی نفس بکشند.

درمان آنفلوآنزا با چای بادرنجویه

گیاه بادرنجویه با خاصیت ضدویروسی و ضد باکتریایی از بدن در برابر عوامل بیماری‌زا دفاع می‌کند. این گیاه مقادیری ویتامین C دارد و می‌تواند از بدن محافظت کند و سیستم ایمنی را قوی‌تر نماید.

درمان آنفلوآنزا با چای نعناع فلفلی

چای نعنا فلفلی یکی از موثرترین دمنوش‌ها برای از بین بردن ویروس‌ها و عوامل بیماری‌زا است. این دمنوش علاوه بر از بین بردن علائم احتقان و تقویت بدن می‌تواند اسهال و استفراغ ناشی از آنفولانزا را نیز درمان کند.

درمان آنفلوآنزا با اکالیپتوس

برگ اکالیپتوس تاثیر درمانی زیادی در پایین آوردن تب دارد و می‌تواند بیماری آنفولانزا را به طرز موثری درمان کند. متخصص طب سنتی استفاده از دمنوش اکالیپتوس را به صورت روزانه به بیماران مبتلا به آنفولانزا توصیه می‌کند.

راه های درمان آنفلوآنزا با طب سنتی

درمان آنفلوآنزا با چای دارچین

درمان خانگی آنفلوآنزا با چای دارچین یک اقدام موثر درمانی است؛ زیرا دارچین دارای خاصیت آنتی اکسیدانی است و می‌تواند عامل بیماری را از بین ببرد.

نکات مهم در استفاده از دمنوش‌های گیاهی که باید به خاطر داشته باشید

در صورتی که باردار هستید قبل از استفاده حتماً با پزشک معالج تماس بگیرید و از بی‌خطر بودن دمنوش برای مادر باردار و جنین مطمئن شوید.

دمنوش‌ها را با حرارت غیرمستقیم بخار کتری یا روی توری درست کنید و موظب باشید که نجوشد.
برای تهیه دمنوشی با ترکیب چند گیاه حتماً از نداشتن تداخلات میان آن گیاه‌ها اطمینان حاصل کنید.

اگر از داروی خاصی استفاده می‌کنید با پزشک خود در مورد نداشتن تداخلات دارویی دمنوش‌های گیاهی با دارو اطمینان کسب کنید.

درمان آنفولانزا با روغن‌های گیاهی

روغن‌گیاهی می‌تواند موجب از بین بردن ویروس عامل آنفولانزا شود و از این طریق موجب بهبود فرد و کاهش علائم می‌شود. اما باید دقت داشته باشید استفاده از این روغن‌ها خوراکی نیست و باید به روی پوست استعمال شود. انواع روغن‌های گیاهی موثر در درمان آنفولانزا شامل روغن دارچین، روغن نعناع، روغن شمعدانی، روغن لیمو، روغن آویشن، روغن پونه کوهی و روغن اکالیپتوس است.

درمان خانگی آنفولانزا با بخور

درمان آنفولانزا در خانه با بخور دادن یک اقدام بسیار مفید است. زیرا رطوبت باعث از بین رفتن عامل بیماری‌زا می‌شود و از طریق آن تورم بینی و ریه هم تسکین می‌یابد. بخور دادن علاوه بر باز کردن راه‌های تنفسی سرفه‌ها را هم کم می‌کند و از این طریق موجب بازگشت سلامتی می‌شود.

علاوه بر بخور دادن سعی کنید محیط خانه را مرطوب نگاه دارید؛ زیرا عامل بیماری آنفولانزا در محیط خشک خیلی سریع‌تر رشد می‌کند. برای این منظور می‌توانید از دستگاه مرطوب کننده هوا استفاده کنید. اما در استفاده از دستگاه بخور دقت داشته باشید که آب آن را به صورت روزانه عوض کنید؛ چون باقی ماندن آب داخل دستگاه باعث رشد کپک و قارچ می‌شود.

روش صحیح بخور دادن چگونه است؟

یک قابلمه پر از آب را روی گاز قرار دهید تا بجوشد و سر خود را بالای قابلمه بگیرید و نفس بکشید تا بخار آب وارد دستگاه تنفس شما شود. می‌توانید یک پارچه‌ی نازک یا حوله هم روی سر خود بیندازید. استفاده از چند قطره روغن اسطوخودوس یا اضافه کردن برگ آن به آب جوش می‌تواند باز شدن راه تنفس را تسهیل کند.

رژیم غذایی افراد مبتلا به آنفولانزا

کسانی که مبتلا به آنفولانزا می‌شوند برای درمان خانگی آنفولانزا باید از غذا‌های مقوی، آبکی و گرم استفاده کنند. به همین جهت خوردن آب گوشت قرمز و آب استخوان که حاوی مقادیر بالای پروتئین و آهن است به بیماران توصیه می‌شود. غذا‌های گرم مانند سوپ و آش هم به تسکین درد و ناراحتی ناشی از بیماری کمک زیادی می‌کند و موجب بازشدن راه‌های تنفسی فرد می‌شود.
همچنین برای درمان آنفولانزا در خانه بهتر است بیماران از غذا‌هایی که به راحتی هضم می‌شونداستفاده کنند، اما خوردن غذا‌های تند و پرادویه به دلیل تحریک گلو و افزایش سرفه ممنوع است. نوشیدنی‌های الکلی، سیگار کشیدن و غذا‌های سنگین و دیر هضم، فست فود، شیر، پنیر در رژیم غذایی مبتلایان به آنفولانزا باید محدود و قطع شود.

ویتامین C یکی از عناصر ضروری برای تقویت سیستم ایمنی بدن است که می‌تواند باعث بالا رفتن مقاومت در برابر آنفولانزا شود. همچنین درمان موثری برای عفوت‌های دستگاه تنفسی است. منابع غنی از ویتامین C شامل مرکبات مانند پرتقال، نارنگی، گریپ فروت، سبزیجات برگ تیره مانند اسفناج و کلم بروکلی است. توصیه می‌کنیم در صورتی که مبتلا به آنفولانزا هستید حتماً از سبزیجات تازه و آب پرتقال به صورت روزانه استفاده کنید.

پروبیوتیک‌ها یک گروه از باکتری‌ها هستند که در بدن یافت می‌شود. در مواقع بیماری استفاده کردن از لبنیات حاوی پروبیوتیک می‌تواند باعث بهبودی سریع‌تر و کاهش عفونت‌های تنفسی می‌شود. ماسک پروبیوتیک یک منبع خوشمزه و مفید برای درمان آنفولانزا است که به بیماران توصیه می‌شود.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

بروز علائمی مانند سرفه، آبریزش بینی و گرفتگی آن، تب بالاتر از ۳۸ درجه سانتیگراد می‌تواند به عنوان نشانه‌های آنفولانزا تلقی شود. این علائم با درمان خانگی آنفولانزا در مراحل ابتدایی بیماری از بین می‌رود.

اما اگر علائم بهبود نیافت و تب باقی ماند، درد روی قفسه سینه احساس کردید، لرز یا تعریق داشتید، در خلط خون یا مخاط مشاهده کردید یا حتی مشکلی در تنفس داشتید باید هر چه سریع‌تر به پزشک متخصص ریه مراجعه کنید.

آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
محمد مصطفی نخست وزیر جدید تشکیلات خودگردان فلسطین شد title
با حکم ریاست تشکیلات خودگردان، «محمد مصطفی» به عنوان نخست وزیر جدید فلسطین کابینه خود را معرفی کرد
مردمان سنگی در شهری سنگی در ایتالیا title
انسان‌هایی که به یکباره و توسط آتفشان شهر با گداخته‌های مذاب تبدیل به سنگ می‌شوند و به همان شکل در شهر می‌مانند و شهر تبدیل می‌شود به موزه‌ای از انسان‌های سنگ شده.
جزئیات عملیات تروریستی در مسکو/ عامل حمله تروریستی مسکو مشخص شد + فیلم title
در پی حمله حداقل سه نفر با لباس شبه نظامی به طبقه همکف یک تالار کنسرت در شهر کروکوس در نزدیکی مسکو و تیراندازی با سلاح‌های خودکار به سمت حاضرین در این تالار و پرتاب نارنجک، بیش از 40 نفر کشته و حداقل یکصد نفر زخمی شده‌اند.
هایده و معین خواننده های مورد علاقه علی پروین و حسن روشن title
اسطوره پرسپولیسی‌ها در پاسخ به اینکه علاقه‌اش به صدای کدام خواننده است؟ بعد از اینکه حسن روشن نام معین را به زبان آورد، گفت: من صدای خانم هایده را دوست دارم و گوش می‌دهم!
کاوشگرِ استقامت محموله‌های حاوی سنگ و خاک مریخ را جمع آوری کرد + فیلم title
تصویری از محموله‌های حاوی سنگ و خاک در سطح مریخ که توسط کاوشگرِ استقامت انبار شده اند. این‌ محموله‌ها آماده میشوند تا با ماموریت بعدی ناسا، به زمین پرتاب شوند.
انتخابات ریاست‌جمهوری روسیه آغاز شد title
رای دهندگان روسی در شرق دور روسیه شامل «کامچاتکا»، «چوکوتکا» و سایر نواحی این منطقه ۸ صبح امروز (جمعه) به وقت محلی آرای خود را برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ روسیه به صندوق رای انداختند.
نتایج نهایی شمارش آرای نامزدهای شهر تهران ۱۰۰ نفر آخر ۱۰۰ رای هم نداشتند! + لیست کامل title
نتایج انتخابات مجلس شهر تهران ۱۴ نفر اول این فهرست، با کسب حدنصاب حداقل ۲۰ درصد آرای صحیح، در دور اول به مجلس راه می‌یابند و ۳۲ نفر بعدی برای تعیین ۱۶ نماینده دیگر این حوزه در دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم رقابت خواهند کرد.
برگزیده
پیام نوروزی رهبر انقلاب جهش تولید با مشارکت مردم در سال ۱۴۰۳ title
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی به مناسبت آغاز سال ۱۴۰۳ ضمن تبریک عید نوروز به ملت ایران به‌ویژه خانواده‌های ایثارگران و همه ملت‌هایی که نوروز را گرامی می‌دارند، سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نامگذاری کردند.
اعلام ساعت فعالیت موزه‌ها و اماکن تاریخی در نوروز title
ساعت فعالیت موزه‌ها و اماکن فرهنگی‌تاریخی در نوروز ۱۴۰۳ و لیالی قدر اعلام شد.
محدودیت بانکی برای کسانی که ارز مسافرتی گرفته‌اند و مسافرت نرفته‌اند title
بانک مرکزی اسامی خریداران ارز مسافرتی را که سهمیه ارز را تحویل گرفته، ولی بلیط‌شان را کنسل کرده‌اند، دریافت کرده است و بناست تغییرات مهمی در خدمات بانکی به این افراد اعمال شود. یکی از دلایل اصلی افزایش قیمت ارز در ایام نزدیک به سال نو، در سال جاری و سنوات قبل، افزایش تقاضا در بازار ارز است که موجب تشدید دلالی و سوداگری هم می‌شود.
نتایج نهایی شمارش آرای نامزدهای شهر تهران ۱۰۰ نفر آخر ۱۰۰ رای هم نداشتند! + لیست کامل title
نتایج انتخابات مجلس شهر تهران ۱۴ نفر اول این فهرست، با کسب حدنصاب حداقل ۲۰ درصد آرای صحیح، در دور اول به مجلس راه می‌یابند و ۳۲ نفر بعدی برای تعیین ۱۶ نماینده دیگر این حوزه در دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم رقابت خواهند کرد.
نتانیاهو چه قولی داده بود به بایدن؟ title
اسکای نیوز عربی در گزارشی امروز از عدم تمایل جو بایدن رئیس جمهور آمریکا برای گفتگو با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل خبر داد.