کد خبر: ۸۴۷۷
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۲
سفیر اسبق ایران در انگلستان در گفت‌وگو با مخاطب ۲۴:
سفیر اسبق ایران در انگلستان گفت: تحریم آمریکا و کانادا یک تهدید است که توسط مقامات ایرانی مطرح شده است مگر آنکه ابزار کافی برای تحریم را در اختیار داشته باشند.

مخاطب۲۴ - مهرداد صداقت؛ اخیراً سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان اعلام کرد، ایران به زودی اشخاص و نهادهای آمریکایی و کانادایی را به دلیل حمایت از تروریسم، تحریم می‌کند. این موضوعی است که مورد توجه رسانه‌ها و تحلیلگران سیاسی قرار گرفت و با واکنش‌های مختلفی نشان دادند اما موضوعی که در این میان مهم است الزامات روابط بین الملل و مولفه‌های قدرت سیاسی و اقتصادی است که کشورها در عرصه بین‌المللی روابط خود را بر آن مبتنی می‌کنند. از سویی اگر به تحریم به عنوان یک ابزار بنگریم باید دید آیا شرایط استفاده از چنین ابزاری وجود دارد یا خیر و اساساً کشوری که دیگری را تحریم می‌کند باید در چه موقعیت و جایگاه قرار داشته باشد که تحریم و موثر واقع شود آیا وقتی مقامات جمهوری اسلامی اعلام می‌کنند برخی از نهادهای آمریکا و کانادا را تحریم می‌کنند در این قدرت و موقعیت قرار دارند و چنین اظهارنظری تا چه میزان عملیاتی و موثر خواهد بود؟

تحریم آمریکا و کانادا توسط ایران صرفاً یک تهدید است

 سیدجلال ساداتیان دیپلمات پیشکسوت ایرانی درباره اهمیت و ضرورت ارتباط با دنیا چنین می‌گوید: دنیای امروز دنیای افکار عمومی و دنیای دیپلماسی است، دیپلماسی نیازمند پشتیبان‌هایی است که در مذاکرات همچون ابزاری قدرتمند برای طرفین محسوب می‌شود. در واقع دیپلماسی فقط گفتگو نیست، به طور کلی این مولفه‌ها به عنوان کدهای ژئوپلتیک معروف هستند.

وی ادامه می‌دهد: عناصر تاثیرگذار در ژئوپلیتیک هر کشور مجموعه گسترده‌ای است مانند آنکه مردم پشتوانه آن حکومت و حاکمیت باشد از دیگر عناصر می‌توان به مواردی چون سرزمین، داشتن سواحل قابل توجه، منابع زیرزمینی از جمله انرژی، قدرت نظامی، صنایع پیشرفته کشاورزی تامین کننده نیازمندیهای کشور، سطح دانش و دانش آموختگی، داشتن فلسفه وجودی یعنی دلایلی که یک کشور را سر پا نگه میدارد، اشاره کرد. از این قبیل عناصر دیگر نیز وجود دارد که قابل شمارش است که اینها پشتوانه‌های یک کشور است.

سفیر اسبق کشورمان در انگلستان خاطر نشان می‌کند: این کدهای ژئوپلتیک بر اهمیت هر کشور می‌افزاید. وقتی کشورها به پشتوانه دیپلماسی عمومی در عرصه بین المللی حضور دارند کارشان پیش می‌رود اما پشت کردن به کشورهای دیگر و پرهیز از گفتگو مطلب قابل توجهی نیست و اگر کشوری خودش را در چنین موقعیتی قرار دهد و با دیگران قهر کند تاثیرات خاص خودش را خواهد دید.

ساداتیان با بیان اینکه امروز همه کشورها، همه عناصر قدرت که صرفاً قدرت حکومتی نیست را به کار می‌گیرند، می‌گوید: عناصر قدرت شامل شرکت‌های اقتصادی بزرگ نیز هست. هر آنچه درون سرزمین‌ها موجب اقتدار است به بازوهای بین‌المللی تبدیل شدند و تاثیر گذارند و در نتیجه اگر کشوری فکر کند صرفاً با قدرت نظامی خودش می‌تواند همه چیز را حل و فصل کند، پیش رود و از تکیه بر اقتصاد، ارتباط گسترده با دیگران، توجه به افکار عمومی دنیا، بی‌نیاز است، غلط است. با توجه به همه این توضیحات آیا جمهوری اسلامی توانسته از همه این عناصر بهره لازم را بگیرد یا خیر، اگر خیر باید در سیاست‌های خود تجدید نظر کند. اگر پاسخ بله است، چقدر خوب ‌که توانسته به خوبی از همه این عناصر استفاده کند.

این تحلیل‌گر مسائل سیاسی خاطر نشان می‌کند: اینکه ما اقتصاد قوی در دنیای ژئوالکونومیک داشته باشیم. در میان کشورهایی که دارای قدرت اقتصادی بالایی هستند و ژئوپلتیک را در کنار دیگر قدرت‌های خود قوی‌تر کرده‌اند. آیا ما از چنان قدرت اقتصادی برخوردار هستیم که بتوانیم دیگران را هم تحت تاثیر قرار دهیم؟ تحریم کنیم و یا آنها را به تحریم تهدید کنیم یا خیر؟ اگر خیر گفت‌وگو و استفاده از ابزار بیشتر یک تهدید است تا آنکه واقعیت داشته باشد.

ساداتیان در رابطه با تحدید به تحریم توسط ایران و ایجاد این سوال که ایران تحریم را موضوعی غیر انسانی می‌داند، می‌گوید: جمهوری اسلامی معتقد است که بیشتر آرمان‌گرا است و واقع‌گرایی نمی‌کند، جنبه‌های اخلاقی‌ را هم رعایت می‌کند اما در دنیای امروز کشورها بیشتر بر واقعیت تکیه دارند و به منافع ملی خودشان را برتر از جنبه‌های اخلاقی نسبت به دیگران می‌دانند. هیچ منافع دائمی و یا تهدید دائمی مطرح نیست! بلکه متناسب با شرایط روز خودشان را تطبیق می‌دهند و اینکه جمهوری اسلامی چقدر می‌تواند بیانات خود را محقق کند، مورد قضاوت قرار می‌گیرد.

وی که از امضاء کنندگان بیانیه سفرای پیشین ایران است، عنوان می‌کند: سفرای امضاء کننده این بیانیه با دلسوزی متنی را امضاء کردند که در آن درخواست رابطه با دنیا و اصلاح سیاست خارجی را داشتند که بر مسائل داخلی اثر گذار است هر چند سیاست خارجی دنباله سیاست داخلی است. امضاء کنندگان این بیانیه معتقدند، تعامل با دنیا موجب بهبودی وضعیت زندگی مردم ایران خواهد شد و این امر را موجب بازگرداندن اعتماد عمومی و سرمایه اجتماعی دانستند. در حال حاضر با مهاجرت‌های زیاد، ناامیدی‌ها و سرخوردگی‌ها در داخل کشور در کنار رانت‌ها و ... در کشور مواجهیم که همه این موارد به منافع ملی زیان می‌رساند و لازم است نسبت به سیاست‌های داخلی و خارجی تجدید نظر کنیم. تعدادی از سفرای دلسوزانه توصیه‌هایی را برای بهبود فضای سیاسی کشور ارائه کردند.

 

آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
آخرین خبر از وضعیت ترانه علیدوستی از زبان وکیلش title
وکیل ترانه علیدوستی از آخرین وضعیت بیماری ترانه علیدوستی نوشت.
دومین اختلال روانی درمیان ایرانیان چیست؟ title
بیماری افسردگی به تنهایی دومین رتبه را در بار بیماری‌های بعد از بیماری‌های اسکلتی عضلانی در کشور دارد و وقتی بار بیماری افسردگی با اختلالات اضطرابی که در رتبه ششم بار بیماری‌های کشور است، جمع شود؛ این دو بیماری در مجموع بار بیماری‌های روانی را در کشور به خود اختصاص می‌دهند که این موضوع نیاز به یک تمرکز ویژه دارد.
شب اول قبرِ کسانی که دفن نمی‌شوند چگونه است؟ title
آیا افرادی که بعد از چند روز از فوت شدنشان دفن می‌شوند و یا اصلا دفن نمی‌شوند و مثلا در دریا رها می‌شوند و یا شکار حیوانات درنده می‌شوند هم شب اول قبر را خواهند داشت؟
زهره حمیدی: بعد از ابتلا به سرطان انسان دیگری شدم title
زهره حمیدی با اشاره به وضعیت سلامتی خود بعد از ابتلا به سرطان بیان کرد که این روز‌ها حال خوبی دارد و چند جلسه شیمی درمانی انجام داده است.
اینترنت در روز‌های کنکور قطع می‌شود؟ title
رییس سازمان سنجش آموزش کشور با تاکید بر اینکه اینترنت در هیچ کدام از حوزه‌های امتحانی نوبت اول کنکور قطع نمی‌شود، گفت: دستگاه‌های اجرایی، انتظامی، امنیتی و قضایی به صورت فعال برای برگزاری آزمون سراسری در امنیت و سلامت کامل در حال فعالیت هستند.
کشف یک باکتری جهش‌یافته و خطرناک در فضا title
ناسا از کشف ۱۳ سویه از یک باکتری جهش‌یافته در «ایستگاه فضایی بین‌المللی» خبر داد که عامل عفونت خونی فضانوردان است.
محمد صادقی از ایران خارج شد title
محمد صادقی، بازیگری که با رای دادگاه به‌جرم تشویق برای برهم‌زدن امنیت کشور به ۵ سال حبس محکوم شده بود، از ایران خارج شد.
برگزیده
رئیسی: ایران به‌دنبال گسترش روابط کشور‌های همسو و مستقل است title
رئیس جمهور پس از بازگشت از پاکستان و سریلانکا گفت: این سفر از قبل برنامه‌ریزی شده بود، اما انجام آن در این مقطع نشان دهنده اقتدار، عزت و عزم جمهوری اسلامی برای توسعه روابط با همسایگان و کشور‌های همسو و مستقل بود.
رهبر انقلاب: ملت ایران استحکام خود را باید در کار و عمل و اتحاد ملی نشان دهد title
رهبر معظم انقلاب در دیدار هزاران نفر از کارگران سراسر کشور بیان کردند: ملت ایران ایستاده و محکم است و این استحکام را در عمل باید نشان بدهیم؛ اگر این شد آن وقت سختی‌ها و گرفتاری‌ها هم در دل خود گشایش به ما ارائه خواهند داد.
طرح بزرگ برق آبی «اومااویا» در سفر رئیسی به سریلانکا افتتاح شد title
طرح بزرگ برق آبی اومااویا در سفر رئیس جمهور به سریلانکا افتتاح شد.
صهیونیست‌ها دست از پا خطا کنند وضعیت متفاوت خواهد بود title
رئیس‌جمهور گفت: اگر رژیم صهیونیستی بار دیگر دست از پا خطا کند و تعرضی به خاک مقدس ایران کند، وضعیت متفاوت خواهد بود و معلوم نیست دیگر چیزی از این رژیم باقی بماند.
تقویت همکاری‌های قوای مسلح ایران و پاکستان عامل صلح و ثبات است title
فرمانده ارتش پاکستان در حاشیه سفر رسمی رئیس جمهوری اسلامی ایران به این کشور به دیدار آیت الله رئیسی رفت.