کد خبر: ۶۵۲۰۸
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۴۰۴ - ۱۵:۲۷

پیرپسر گفتمان امروز سینمای ایران

فیلم پیرپسر ساخته‌ی اکتای براهنی روایتی تراژیک و روان‌کاوانه با تصویر نقاشانه از زندگی مردی‌ست که به همراه دو پسرش،در خانه ای قدیمی زندگی می‌کنند.
پیرپسر گفتمان امروز سینمای ایران

فیلم پیرپسر ساخته‌ی اکتای براهنی روایتی تراژیک و روان‌کاوانه با تصویر نقاشانه از زندگی مردی‌ست که به همراه دو پسرش،در خانه ای قدیمی زندگی می‌کنند. یکی علی که پسر بزرگتر است و نماد خیر و نیکی. معتقد است که باید خشمش را کنترل کند. کتاب‌خوان و روشن فکر و دیگری رضا که جاه طلب و بی پروایی مخصوص خود را دارد.  این دو شخصیت با بازی حامد بهداد و محمد والی زادگان و همینطور بازی جسورانه حسن پورشیرازی نماد شر و زشتی در قامت پدر به تصویر کشیده شده‌اند. 
فضایی اساطیری و آمیخته با ناهنجاری و خشونت، فیلم به کندوکاو در روابط انسانی، عشق، اعتیاد، و فروپاشی روان انسان می‌پردازد. تقابل و کشمکش میان این سه نفر برای فروش خانه پدری و رهانیده شدن از تنگدستی و فقر و مخالفت پدر و در ادامه فیلم اضافه شدن لیلا حاتمی به عنوان محرک اصلی برای پیش بردن داستان زندگی این سه نفر و روایت را دچار پیچیدگی ها و چرخش هایی می‌نماید.
 پیرپسر یک فیلم روانشناختی هیجان‌انگیر است. ژانری که در سینمای ایران کارگردانان کمتر به سراغش رفته‌اند.

فیلم پیرپسر دومین فیلم بلندِ ساخته‌ی اکتای براهنی کارگردان و فیلمنامه‌نویس جسور ایرانی پس از «پل خواب» است. پیشرفت چشمگیر براهنی از منظر دکوپاژ و روایت کاملا در فیلم دوم او مشهود است. 
«پیر پسر» اولین نمایش خود را در سال ۱۴۰۲ در جشنواره روتردام تجربه کرد و پس از آن در چندین جشنواره خارجی از جمله جشنواره ترانسیلوانیا، جشنواره گالوی و ... حضور داشت و مورد استقبال منتقدان قرار گرفت.
کارگردانِ فیلم با نگاهی آگاهانه و تسلط بر قواعد و تکنیک های سینمایی به روایت از زندگی پیرمردی عیاش به همراه دو پسر مجردش در خانه قدیمی آنان می‌پردازد.
پیرپسر روایتی‌ست تراژیک و روان‌کاوانه از آسیب های اجتماع، سدِ خانواده و ضعف اقتصاد بر نسل جدید و سوخته کشور.
در ابتدا تقابل و کشمکش میان این سه نفر برای فروش خانه پدری و رهانیده شدن از تنگدستی و فقر و مخالفت پدر و در ادامه فیلم نیز اضافه شدن لیلا حاتمی به عنوان محرکِ اصلی پیش برنده داستان، برای ذهن مخاطب زمینه سازی ایجاد روایتی شجاعانه را می‌کند.
براهنی فیلم نامه‌ی پیر پسر را با تکیه بر آثارِ مشهور ادبیات کلاسیک ایران و جهان اعم از «رستم و سهرابِ» از شاهنامه فردوسی، «ادیپ شهریار» از سوفوکل، «برادران کارامازوف» از فیودور داستایوفسکی و ... نگاشته است. براهنی سعی داشته با نگاه به این قبیل آثار و الهام مستقیم از آنان، داستان فیلمِ خود را غنی از فراز و نشیب های ماهرانه و ساخت  کلیتی حماسی سازد.
 داستان فیلم ماجرای زندگی پدری به نام غلام  است که همراه دو پسرش علی و رضا در خانه‌ای قدیمی و بزرگ زندگی می‌کنند. پسرها که هردو در سنین میان‌سالگی هستند و می‌خواهند برای خودشان زندگی مستقلی دست و پا کنند با پدرشان درگیر فروش خانه می‌شوند، پدر که مردی عیاش، دائم‌الخمر و هوسباز است سرانجام راضی به فروش خانه و دادن سهم فرزندانش می‌شود تا اینکه یک روز با آمدن زنی جوان و اجاره دادن خانه طبقه بالا به او همه چیز تغییر می‌کند.
جدال میان پدر و پسر، جدالی است ریشه‌دار، تلخ و گاه تراژیک؛ ستیزی نه‌تنها در عرصه‌ی قدرت، که در میدان هویت، عشق، انتقام و حقیقت. پسر، زاده‌ی پدر است اما در عین حال در تلاشِ گریز از سایه‌ی او؛ پدر، سرچشمه‌ی حیات و قانون است، اما گاه مانعی در مسیر رشد و آزادی.

. کاراکتر علی از جمله نقش‌های متفاوتی که بهداد بازی کرده است. این شخصیت فردی است چهل ساله، مجرد، تحصیل‌کرده، هنرمند، هنردوست و کتابخوان که ایضا در کتابفروشی هم کار می‌کند. علی در کل یک پسر خوب ، مودب و نماینده‌ی جبهه‌ی خیر است که در مقابل هیولایی به نام غلام وجود دارد. پدر قصه با نقش‌آفرینی ماندگار حسن پورشیرازی یک مرد عیاش، معتاد، الکلی و پول‌دار است که هیچ ارزشی به خوب بودن نمی‌دهد و معتقد است که انسان باید بد باشد تا به قدرت دست یابد، کسانی که خوب هستند آدم‌های ضعیفی‌اند که عُرضه‌ی بد بودن را ندارند و فیلم دقیقاً تقابل این دو نفر است؛ پدر در برابر پسر، شر در برابر خیر و در مقیاس روانشناختی نهاد در مقابل فرا من است.

علی شخصیتی که نهاد خود را کنترل و شاید سرکوب کرده است. جلوی امیال نفسانی و حیوانی خویش می‌ایستد و پایبند است به اصول اخلاقی و وجدان خود. فرا من در ذهن او قوی است و منِ علی را به تسخیر درآورده و اجازه نفس کشیدن به نهاد را نمی‌دهد. وقتی نهاد در کاراکتری سرکوب شد، وی در جامعه ممکن است ضعیف، خجالتی و افسرده دیده شود (اتفاقی که برای علی رخ می‌دهد).

حال در مقابل پدر را داریم که نماینده کامل نهاد است. غلام فقط و فقط به فکر ارضای امیال نفسانی و جنسی خویش است. او مثل یک حیوان وحشی زندگی می‌کند، اصلاً به فکر پسرانش نیست. هر دو برادر را تحقیر می‌کند و خشونت کلامی خود را بر روی پسرانش استفراغ می‌کند (در پایان فیلم این تنش نمود تصویری پیدا می‌کند) و به قول معروف هرکاری که دلش بخواهد بدون در نظر گرفتن عواقب آن انجام می‌دهد. هر دو کاراکتر مشکل روانی دارند چرا که اساساً برتری مطلق نهاد یا فرا من ایجاد اختلال شخصیتی می‌کند.

فیلمنامه با اضافه کردن یک جنس مخالف و تشکیل یک مثلث عشقی میان پدر، پسر و دختر داستان را به سمت عمیق تری سوق می‌دهد.

این نبرد، گاهی از ناآگاهی آغاز می‌شود پسر نمی‌داند که در برابر کیست، یا پدر فراموش کرده است که فرزندش اکنون انسانی مستقل است، نه صرفاً ادامه‌ای از خود. و این ناآگاهی می‌تواند فاجعه بیافریند. زمانی دیگر، جدال آگاهانه است؛ پسر می‌خواهد به حقیقتی برسد که پدر پنهان کرده، یا گناهی را فاش کند که در نسل قبل دفن شده است. 
در این وضعیت، عشق پدرانه و اطاعت پسرانه از هم می‌پاشد، و رابطه‌ای که باید بر پایه‌ی مهر باشد، به میدان قضاوت و گاه میدان خون بدل می‌شود. اتفاقی که در پیر پسر شاهد به وقوع پیوستن آن هستیم.
فضایی اساطیری و آمیخته با ناهنجاری و خشونت، که فیلم به کندوکاو در روابط انسانی، عشق، اعتیاد، و فروپاشی روان انسان می‌پردازد. 
« پیرپسر» یک فیلم روانشناختی هیجان‌انگیر است. ژانری که در سینمای ایران کارگردانان کمتری به سراغش رفته‌اند، این فیلم با نگاهی تابو شکن و شجاعانه به سینمای بی رمق امروزه‌ی ایران رنگ و بویی نو‌ و تازه بخشیده است.

برچسب ها: نقد فیلم
آخرین اخبار
پربازدید ها
اخبار داغ
عجیب| وقتی حیاتی در پخش زنده شب یلدا آهنگی از ابی می خواند + فیلم عجیب| وقتی حیاتی در پخش زنده شب یلدا آهنگی از ابی می خواند + فیلم
در اتفاقی غیرمنتظره در تلویزیون؛ محمدرضا حیاتی، در برنامه برمودا با اجرای کامران نجف‌زاده، آهنگ «پوست شیر» ابی را می‌خواند!
مهدی قایدی با ۲ گل کار فرهاد مجیدی را تمام کرد! (ویدئو) مهدی قایدی با ۲ گل کار فرهاد مجیدی را تمام کرد! (ویدئو)
النصر با درخشش مهدی قایدی ستاره سابق استقلال توانست برابر میزبانش البطائح که فرهاد مجیدی را روی نیمکت داشت به پیروزی برسد. این بازی با درخشش مهدی قایدی همراه شد و این ستاره ایرانی دو گل برای النصر به ثمر رساند تا این تیم با نتیجه سه بر دو  پیروز این بازی شود
عکس قدیمی از مراسم شب یلدا در ایران عکس قدیمی از مراسم شب یلدا در ایران
قدیمی‌ترین عکس از مراسم شب یلدا در ایران منتشر شده است
با تغییر نرخ محاسباتی ارز، هزینه موبایل مسافری تومان افزایش یافت با تغییر نرخ محاسباتی ارز، هزینه موبایل مسافری تومان افزایش یافت
رئیس انجمن موبایل، تبلت و لوازم جانبی با اشاره به افزایش قابل‌توجه هزینه‌های واردات تلفن همراه مسافری، گفت: با تغییر نرخ محاسباتی ارز، هزینه موبایل مسافری حدود ۳۰ میلیون تومان افزایش یافته و این موضوع می‌تواند به کاهش جدی ورود گوشی از مسیر مسافری و تشدید رکود بازار منجر شود.
افزایش قیمت طلا تا کجا پیش خواهد رفت؟ افزایش قیمت طلا تا کجا پیش خواهد رفت؟
رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر تهران می‌گوید: با افزایش قیمت طلا در دو ماه اخیر، تقاضا به سمت خرید طلای آبشده رفته و مردم کمتر مصنوعات طلا خریداری می‌کنند.
امید جدی به بورس دارم|هدف ایجاد بازاری جذاب برای جذب سرمایه‌های خرد و کلان مردم است امید جدی به بورس دارم|هدف ایجاد بازاری جذاب برای جذب سرمایه‌های خرد و کلان مردم است
سیدعلی مدنی‌زاده، وزیر امور اقتصادی و دارایی، در آیین نواختن زنگ معاملات امروز بورس تهران، با تأکید بر نقش کلیدی بازار سرمایه در اقتصاد کشور، اظهار کرد: امید جدی ما به بازار سرمایه است؛ بازاری که ذاتاً بر شفافیت استوار است و تمام تلاش ما این است که هرجا عدم شفافیتی وجود دارد، به‌تدریج برطرف شود.
کرسی نماد شب نشینی‌های زمستانی و شب یلدا کرسی نماد شب نشینی‌های زمستانی و شب یلدا
نزدیک به چند هزار سال است که آخرین شب پاییز یعنی شب یلدا که تاریک‌ترین و درازترین شب سال است توسط ایرانیان جشن گرفته می‌شود و آیین‌ها و رسومات مختلفی در این شب به یاد ماندنی در کنار هم سپری می‌کنند، شب زیبایی که در شهر‌های مختلف ایران آداب و رسومی دارد.
برگزیده
زمین بازی تئاتر جایی برای اجاره نشین‌ها ندارد! زمین بازی تئاتر جایی برای اجاره نشین‌ها ندارد!
نمایش زمین بازی تبیین زوال جامعه تئاتر امروز است؛ جماعت تئاتری‌ای که از شهر‌های دیگر به شهر انباشت شده و خودخواه تهران می‌آید تا هنرمند شوند، اما به غیر ازآنکه موی‌اش سپید می‌شود و جامه‌اش سیاه چیزی به دست نمی‌گیرد، خانه‌های اجاره‌ای را باید ترک کرد و رفت پایین و پایین‌تر تا وقتی که فرسودگی آید و حذف ممکن شود!
شوک در هالیوود؛ راب راینر و همسرش درگذشتند، پلیس خبر از پرونده قتل احتمالی می‌دهد شوک در هالیوود؛ راب راینر و همسرش درگذشتند، پلیس خبر از پرونده قتل احتمالی می‌دهد
راب راینر، کارگردان سرشناس هالیوود و خالق آثاری ماندگار، چون «وقتی هری سالی را دید»، «میزری» و «عروس شاهزاده»، در ۷۸ سالگی درگذشت؛ پیکر او و همسرش میشل سینگر راینر در منزل‌شان در لس‌آنجلس پیدا شده و پلیس از بررسی پرونده به‌عنوان یک قتل احتمالی خبر داده است.
آینه‌کاری ایرانی در فهرست میراث جهانی یونسکو درخشید آینه‌کاری ایرانی در فهرست میراث جهانی یونسکو درخشید
در نشست کمیته بین‌دولتی پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس یونسکو در دهلی نو، هنر سنتی آینه‌کاری ایران به‌عنوان میراث جهانی ثبت شد و برگ زرینی دیگر به کارنامه فرهنگی کشور افزوده شد.
صفحه خبر بالای تصاویر