کد خبر: ۲۶۴۶۴
تاریخ انتشار: ۲۲ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۸

نگاهی به فیلم ارادتمند نازنین، بهاره، تینا

این روزها بازار پخش غیرقانونی فیلم‌های توقیفی بسیار داغ است، فیلم‌هایی که به نظر می‌رسد چون امیدی به گرفتن پروانه نمایش نداشتند توسط خود عوامل فیلم پخش شده‌اند
نگاهی به فیلم ارادتمند نازنین، بهاره، تینا

به گزارش مخاطب24 به نقل از پایگاه خبری  اندیشه معاصر، این روزها بازار پخش غیرقانونی فیلم‌های توقیفی بسیار داغ است، فیلم‌هایی که به نظر می‌رسد چون امیدی به گرفتن پروانه نمایش نداشتند توسط خود عوامل فیلم پخش شده‌اند تا فیلمسازان آن حداقل بتوانند اراجیفی که بعنوان فیلم سرهم کرده‌اند با برچسب فیلم توقیفی و قاچاق بخورد مخاطبی بدهند که ساده لوحانه می‌انگارد فیلم توقیف شده حتما مضمون خاصی دارد!

” ارادتمند نازنین، بهاره و تینا” یکی از همین فیلم‌هاست.این فیلم که توسط عبدالرضا کاهانی در سال ۱۳۹۴ ساخته شده، در این سال‌ها تحت توقیف قرار گرفته و در این مدت، بسیاری از مقامات دولتی و فیلمسازان در مورد آن نظر داده و حتی برخی به کاهانی بخاطر ساختن چنین فیلم مستهجن و مزخرفی انتقاد کرده‌اند. بعد از ارسال فیلم “ارادتمند؛ نازنین بهاره تینا” به شورای پروانه نمایش، اخبار متضادی درباره صدور پروانه برای اکران این فیلم منتشر شد. محمدحسین لطیفی، یکی از اعضای شورای پروانه نمایش، در یک مصاحبه اولین بار درباره این فیلم صحبت کرد و گفت: “ارادتمند؛ نازنین، بهاره، تینا کاری است که امکان اصلاح ندارد و بنابراین مجوز نمایش دریافت نمی‌کند.”

به گفته لطیفی نظر اکثریت اعضای شورا این است که تمامی مواردی که در فیلم وجود دارد، یعنی موضوع فیلم از ابتدا تا انتها مشکلاتی دارد و همه اعضا موافق بودند که پروانه نمایش به این فیلم صادر نشود و حتی اگر پروانه نمایش برای این فیلم صادر می‌شد، احتمالاً این فیلم بیش از یک هفته در سینماها نمی‌ماند و در نتیجه حتی اگر پروانه نمایش صادر می‌شد، امکان دفاع از آن وجود نداشت و در نهایت به کلیت صنعت سینمای ایران آسیب می‌رسید.

داستان فیلم و تخریب مفهوم خانواده

ارادتمند نازنین، بهاره، تینا” داستان چند روز از زندگی بی قید و بند و لاابالی سه زن است که تمام زندگی‌شان در رفتن به پارتی و رابطه با مردان مختلف و ضبط دابسمش های خواننده‌های لس آنجلسی خلاصه شده است. فیلم فاقد قصه مشخصی است و شخصیت‌پردازی‌هایش را از لابه‌لای دیالوگ‌های شخصیت‌هایش می‌سازد. شخصیت‌هایی که بشدت مزخرف و فاسد هستند. در تمام فیلم مخاطب حتی یک شخصیت سالم و پاییند به اصول اخلاقی، عرفی و شرعی را نمی‌بیند. فیلمساز در این راستا تا توانسته مفهوم مقدس مادر و پدر و در یک کلام خانواده را تخریب کرده است و تصویری عجیب و غریب از فضای جامعه ایرانی ارائه می‌دهد که حتی چنین تصویر زشت و کریهی از خانواده در فیلم‌های هالیوودی نیز وجود ندارد.

نازنین(آیدا ماهیانی)تنها شخصیت داستان است که خود را مقید می‌داند حداقل آخر شب‌ها سری به خانه بزند اما چه خانه‌ای و چه پدر و مادری! سیاوش و نسرین که نازنین به همین اسم کوچک آنها را صدا می‌زند و از نامیدن آنها با عنوان مامان و بابا بیزار است یا در حال پارتی گرفتن هستند یا پارتی رفتن! سیاوش با آن لحن چندش و عرق گیر رکابی که نشان از مستی همیشگی او دارد مدام با شعرهای کوچه بازاری و در حد گذرا و گویی رفع تکلیف از نازنین می‌خواهد که فقط شب بیرون از خانه نباشد،باز هم صد رحمت به سیاوش، نسرین که مخاطب واقعا نمی‌تواند باور کند مادر نازنین باشد حتی با او رودررو نمی‌شود و گفتگویی با او ندارد فقط در حرص و جوش ماشینش را می‌خورد که نازنین با آن تصادف کرده و مدام به سیاوش اعتراض می‌کند که این دختر را لوس نکن! خب از چنین پدر و مادری واقعا انتظار چه دختری را می‌توان داشت؟ یک دختر محجوب و با حیا یا یک دختر افسار گسیخته و بی بند و بار؟!
نکته تأسف برانگیز دیگر اینکه از نیمه‌های داستان مخاطب می‌فهمد تینا( مهناز افشار) هم یک مادر است و اینگونه لاابالی و فاسد می‌باشد. مادری که فقط دنبال گرفتن کلید یک خانه ۱۵۰ متری از همسر سابقش است و گاهی برای تعویض لباس سری به خانه سابقش زده و پسرش را می‌بیند! رابطه او با سامان( همسر سابقش) هم خارج از عرف می‌باشد، یک رابطه صمیمی و توأم با ناز و عشوه گری.

قبح زدایی از مفهوم ازدواج سفید و هم خانگی

فیلمساز علاوه بر نمایش تصویری مشوش و مخدوش از خانواده ایرانی بگونه‌ای ازدواج سفید و همخانگی دختر و پسر نامحرم زیر یک سقف را راحت نشان می‌دهد که گویی پدیده‌ای بسیار عادی و رایج در جامعه ماست. ورود شخصیت نامتعادل و خل وضع مهسا و آرمان تنها برای قبح زدایی از این موضوع است مگرنه این دو شخصیت هیچ تأثیری بر روند داستان ندارند. ماجرای بهاره( طناز طباطبایی) و پیام نیز در همین راستاست و در همین دعوای زرگری بهاره با پیام برای بیرون کردن بهاره از خانه ست که هویت واقعی این دختران لاابالی فاش می‌شود، بهاره حتی به دوستان نزدیک خود نیز رحم نمی‌کند و بقول خودش پارتنر نازنین را بُر می‌زند، گرچه خیانت و رابطه‌های مثلثی در این نوع سبک زندگی مسئله‌ای رایج و مبتلابه می‌باشد.

کلام آخر

فیلم “ارادتمند نازنین بهاره تینا” یک فیلم به شدت لوس، بی‌مزه، بلاتکلیف، کهنه، گل درشت و از بیخ بی‌سر و ته، پا در هوا، فاقد هر نوع هدف و معنایی (حتی معنای بی‌معنایی) است که تماشای آن تا انتها حقیقتا کار دشواری است.عبدالرضا کاهانی اینبار در ادامه ساخته‌های پیشین خود موفق شده است اثری بسازد که به معنای واقعی کلمه ” هیچ ” است. هیچ نه به معنای فلسفی و ابزورد خود ، بلکه به معنای تهی بودن از همه آن چیزی است که ما در مواجهه با یک پدیده برای درک و شناخت به آن متوسل می‌شویم. اثر او یک هذیان گویی تمام عیار است. پیرنگ کلی فیلم علافی و پوچ انگاری جوانان بویژه دختران و زنان پرسه زن در دل جامعه است.
با بررسی فیلم‌های کاهانی، پی می‌بریم که به تدریج او فرم خودش را بیش از پیش شناخته و سعی در بهبودش داشته است اما فیلمنامه فیلم‌های عبدالرضا کاهانی از “آدم” تا “بیخود و بی جهت”، از “خانم مایا” تا ” ارادتمند ………” فیلم به فیلم آب رفته‌اند و بی محتوا تر شده‌اند. به فیلمی رسیده‌اند که نه تنها حرفی برای گفتن ندارند بلکه فیلم‌هایی ضد اخلاق و ضد خانواده هستند. فیلم ” ارادتمند نازنین، بهاره، تینا مصداق یک فیلم مستهجن واقعی است. مستهجن عبارتی است که در مورد فیلم‌های پوچ پورن محور بکار می‌رود و این فیلم در همه سکانس‌های خود تمام عناصر یک فیلم مستهجن را داراست با این تفاوت که در ظاهر شخصیت‌های زن یک شال نصف و نیمه و لباسای تنگ و کوتاه آستین بلند به تن دارند.
فیلم به سبک فیلم‌های شبه روشنفکری پایانی باز دارد و با سوال «امشب چی بچه ها؟!» مخاطب را در فضای روان پریشانه و مبتذل خود رها می‌کند. و این پایان یعنی دختران داستان همچنان می‌خواهند به هرزه گری خود ادامه دهند!

برچسب ها: نقد فیلم
آخرین اخبار
پربازدید ها
اخبار داغ
با تغییر نرخ محاسباتی ارز، هزینه موبایل مسافری تومان افزایش یافت با تغییر نرخ محاسباتی ارز، هزینه موبایل مسافری تومان افزایش یافت
رئیس انجمن موبایل، تبلت و لوازم جانبی با اشاره به افزایش قابل‌توجه هزینه‌های واردات تلفن همراه مسافری، گفت: با تغییر نرخ محاسباتی ارز، هزینه موبایل مسافری حدود ۳۰ میلیون تومان افزایش یافته و این موضوع می‌تواند به کاهش جدی ورود گوشی از مسیر مسافری و تشدید رکود بازار منجر شود.
افزایش قیمت طلا تا کجا پیش خواهد رفت؟ افزایش قیمت طلا تا کجا پیش خواهد رفت؟
رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر تهران می‌گوید: با افزایش قیمت طلا در دو ماه اخیر، تقاضا به سمت خرید طلای آبشده رفته و مردم کمتر مصنوعات طلا خریداری می‌کنند.
امید جدی به بورس دارم|هدف ایجاد بازاری جذاب برای جذب سرمایه‌های خرد و کلان مردم است امید جدی به بورس دارم|هدف ایجاد بازاری جذاب برای جذب سرمایه‌های خرد و کلان مردم است
سیدعلی مدنی‌زاده، وزیر امور اقتصادی و دارایی، در آیین نواختن زنگ معاملات امروز بورس تهران، با تأکید بر نقش کلیدی بازار سرمایه در اقتصاد کشور، اظهار کرد: امید جدی ما به بازار سرمایه است؛ بازاری که ذاتاً بر شفافیت استوار است و تمام تلاش ما این است که هرجا عدم شفافیتی وجود دارد، به‌تدریج برطرف شود.
کرسی نماد شب نشینی‌های زمستانی و شب یلدا کرسی نماد شب نشینی‌های زمستانی و شب یلدا
نزدیک به چند هزار سال است که آخرین شب پاییز یعنی شب یلدا که تاریک‌ترین و درازترین شب سال است توسط ایرانیان جشن گرفته می‌شود و آیین‌ها و رسومات مختلفی در این شب به یاد ماندنی در کنار هم سپری می‌کنند، شب زیبایی که در شهر‌های مختلف ایران آداب و رسومی دارد.
پرواز همزمان ۲ جنگنده جنگنده فوق‌سنگین نسل ششم چینی| جهان در شوک پرواز همزمان ۲ جنگنده  جنگنده فوق‌سنگین نسل ششم چینی| جهان در شوک
در حالی که جهان هنوز در حال هضم دستاوردهای نسل پنجم جنگنده‌هاست، پکن با بردی فراتر از انتظار، وارد عصر جدیدی از نبردهای هوایی شده است.
فیلم+ بارش برف در آرامگاه کوروش را ببینید فیلم+ بارش برف در آرامگاه کوروش را ببینید
این ویدئو بامداد روز جمعه ۲۸ آذرماه به ثبت رسیده و ارامگاه کوروش در محوطه باستانی پارسارگاد را در زیر بارش زیبای برف به تصویر می‌کشد.
بهترین سریال‌های کمدی در سال ۲۰۲۵ بهترین سریال‌های کمدی در سال ۲۰۲۵
اگر از طرفداران بهترین سریال‌های کمدی جهان هستید، سال ۲۰۲۵ حتما سال خوبی برای شما بوده است. شبکه‌های بزرگ با ارائه آثار خنده دار متعدد طیف گسترده‌ای از مخاطبان را پوشش دادند. این سریال‌ها بسیار سرگرم‌کننده هستند و می‌توانند موضوعات و چالش‌های زندگی روزمره را به زیباترین شکل ممکن نشان دهند
برگزیده
زمین بازی تئاتر جایی برای اجاره نشین‌ها ندارد! زمین بازی تئاتر جایی برای اجاره نشین‌ها ندارد!
نمایش زمین بازی تبیین زوال جامعه تئاتر امروز است؛ جماعت تئاتری‌ای که از شهر‌های دیگر به شهر انباشت شده و خودخواه تهران می‌آید تا هنرمند شوند، اما به غیر ازآنکه موی‌اش سپید می‌شود و جامه‌اش سیاه چیزی به دست نمی‌گیرد، خانه‌های اجاره‌ای را باید ترک کرد و رفت پایین و پایین‌تر تا وقتی که فرسودگی آید و حذف ممکن شود!
شوک در هالیوود؛ راب راینر و همسرش درگذشتند، پلیس خبر از پرونده قتل احتمالی می‌دهد شوک در هالیوود؛ راب راینر و همسرش درگذشتند، پلیس خبر از پرونده قتل احتمالی می‌دهد
راب راینر، کارگردان سرشناس هالیوود و خالق آثاری ماندگار، چون «وقتی هری سالی را دید»، «میزری» و «عروس شاهزاده»، در ۷۸ سالگی درگذشت؛ پیکر او و همسرش میشل سینگر راینر در منزل‌شان در لس‌آنجلس پیدا شده و پلیس از بررسی پرونده به‌عنوان یک قتل احتمالی خبر داده است.
آینه‌کاری ایرانی در فهرست میراث جهانی یونسکو درخشید آینه‌کاری ایرانی در فهرست میراث جهانی یونسکو درخشید
در نشست کمیته بین‌دولتی پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس یونسکو در دهلی نو، هنر سنتی آینه‌کاری ایران به‌عنوان میراث جهانی ثبت شد و برگ زرینی دیگر به کارنامه فرهنگی کشور افزوده شد.
صفحه خبر بالای تصاویر