کد خبر: ۶۵۱۳۱
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۴۰۴ - ۱۲:۴۵

آزادسازی نسبی قیمت خودرو، پایان رانت یا آغاز گرانی؟

تجربه بازار خودروی ایران طی یک سال گذشته نشان می‌دهد که سیاست‌های قیمت‌گذاری اثرگذار، اما نه لزوماً موفق، چگونه می‌توانند بازار را در مسیر‌های متضادی حرکت دهند.
آزادسازی نسبی قیمت خودرو، پایان رانت یا آغاز گرانی؟

به گزارش مخاطب ۲۴: در حالی که در اواخر سال ۱۴۰۳ شکاف بین قیمت کارخانه و بازار خودرو‌ها به میانگین ۲۰۹ میلیون تومان رسیده بود، در مرداد ۱۴۰۴ این اختلاف به میانگین ۸۴ میلیون تومان کاهش یافته است.

این کاهش اختلاف قیمتی، بیش از آنکه به پویایی بازار نسبت داده شود، به نوعی نتیجه‌ی واقعی‌تر شدن قیمت‌ها در مبدا تولید یعنی کارخانه‌هاست. طی ماه‌های اخیر، با آزادسازی نسبی قیمت‌گذاری خودرو توسط شورای رقابت و نهاد‌های بالادستی، قیمت رسمی خودرو‌ها به سطحی نزدیک‌تر به نرخ بازار رسید. اگرچه این آزادسازی کامل نبوده و همچنان برخی محصولات زیر چتر سیاست‌های دستوری باقی مانده‌اند، اما اثر آن بر کاهش رانت و فاصله قیمتی، مشهود است.

با اتکا به داده‌های نمودار بالا، میانگین رشد قیمت خودرو‌ها در کارخانه در بازه تیر تا مرداد ۱۴۰۴ حدود ۱۰.۲ درصد بوده، در حالی که رشد قیمت در بازار آزاد فقط ۳.۵ درصد گزارش شده است. این اختلاف رشد به‌وضوح نشان‌دهنده‌ی حرکت تدریجی قیمت کارخانه به سمت قیمت تعادلی بازار است.

البته نباید در تحلیل این کاهش فاصله، نقش سایر عوامل مؤثر را نادیده گرفت. رکود عمیق بازار خودرو، کاهش توان خرید مصرف‌کنندگان، عدم اطمینان نسبت به آینده اقتصادی و نبود تقاضای سرمایه‌گذاری برای خودرو، همگی باعث شده‌اند که بازار کشش رشد قیمت چندانی نداشته باشد. اما در کنار همه‌ی این عوامل، اصلاح نسبی قیمت مبدا همچنان یک عامل کلیدی در کاهش شکاف محسوب می‌شود.

سیاست قیمت‌گذاری دستوری: حمایت‌گر یا تورم‌ساز؟

در ظاهر، سیاست قیمت‌گذاری دستوری با هدف حمایت از مصرف‌کننده طراحی شده است؛ اما در عمل، دستاورد‌هایی کاملاً معکوس به همراه داشته است. این سیاست:

باعث عدم دسترسی آزاد مصرف‌کننده به خودرو شرکتی شده و صف‌هایی رانتی ایجاد کرده است.

منجر به زیان انباشته شدید در شرکت‌های خودروسازی شده است؛ زیانی که نهایتاً با پول ملی جبران می‌شود و خودش به یکی از منابع تورم در اقتصاد بدل می‌شود.

اشتیاق خودروسازان برای نوآوری، افزایش کیفیت و توسعه محصول را سرکوب کرده و به جای رقابت کیفی، آنها را به دنبال راه‌هایی برای بقا در فضای دستوری سوق داده است.

در نهایت، تجربه اخیر بازار خودرو نشان می‌دهد که نزدیک شدن قیمت کارخانه به واقعیت‌های اقتصادی، هرچند با تأخیر و محافظه‌کاری، می‌تواند به بهبود شفافیت، کاهش رانت و متعادل‌سازی بازار کمک کند. برای رسیدن به بازار سالم و پویا، باید از سیاست‌هایی عبور کنیم که در ظاهر، حمایت‌گرند، اما در باطن، مسیر توسعه را مسدود می‌کنند.

آخرین اخبار
پربازدید ها
اخبار داغ
انگلیس پس از سفر ترامپ فلسطین را به رسمیت می‌شناسد انگلیس پس از سفر ترامپ فلسطین را به رسمیت می‌شناسد
روزنامه تایمز گزارش داد دولت انگلیس برنامه دارد پس از پایان سفر رسمی دونالد ترامپ، موجودیت کشور فلسطین را رسماً به رسمیت بشناسد.
افشاگری حولناک از جنگ اوکراین افشاگری حولناک از جنگ اوکراین
فایننشال‌تایمز گزارش داد؛ صد‌ها کودک اوکراینی در بیش از ۲۰۰ مرکز روسیه و مناطق اشغالی تحت شست‌وشوی ذهنی و آموزش‌های نظامی قرار گرفته‌اند.
اعدام بابک شهبازی به جرم جاسوسی برای موساد اعدام بابک شهبازی به جرم جاسوسی برای موساد
بابک شهبازی، پیمانکار صنعتی متهم به انتقال اطلاعات امنیتی ایران به موساد، پس از تأیید حکم در دیوان عالی کشور صبح امروز در تهران اعدام شد.
ارتش ایران از ربات جنگجوی خود رونمایی کرد + فیلم ارتش ایران از ربات جنگجوی خود رونمایی کرد + فیلم
نیروی زمینی ارتش از ربات رزمی «آریا» رونمایی کرد؛ دستگاهی ۸×۸ با پیشرانه هیبریدی، هوش مصنوعی، زره ضدگلوله و تیرباری ۷.۶۲ میلی‌متری تحت کنترل از راه دور.
هشدار جدی دانشگاه آزاد به دانشجویان مشمول سربازی هشدار جدی دانشگاه آزاد به دانشجویان مشمول سربازی
دانشگاه آزاد علوم و تحقیقات اعلام کرد ادامه تحصیل دانشجویان پسر تنها با دریافت معافیت نظام وظیفه امکان‌پذیر است و در غیر این صورت با محرومیت تحصیلی روبه‌رو می‌شوند.
آغاز لیگ قهرمانان اروپا از امشب آغاز لیگ قهرمانان اروپا از امشب
فصل جدید لیگ قهرمانان اروپا با حضور ۳۶ تیم، از جمله قهرمان پاری‌سن‌ژرمن و نمایندگان قدرتمند اسپانیا، از امشب آغاز می شود و چشم‌انداز فتح قهرمانی هیجان‌انگیز خواهد بود.
ایران پیگیری حقوقی علیه آمریکا و اسرائیل را آغاز می‌کند ایران پیگیری حقوقی علیه آمریکا و اسرائیل را آغاز می‌کند
معاون حقوقی رئیس‌جمهور از اقامه دعوا علیه آمریکا و رژیم صهیونیستی در دادگاه‌های بین‌المللی و تشکیل پرونده‌های داخلی برای پیگیری خسارات جنگ اخیر خبر داد.
برگزیده
نظر معاونت عمومی وزارت صمت در خصوص سرمایه گذاری خارجی نظر معاونت عمومی وزارت صمت در خصوص سرمایه گذاری خارجی
ابراهیم شیخ در گفت‌و‌گو با مخاطب ۲۴: سرمایه‌گذاری خارجی در صنعت ایران با موانع حقوقی، بانکی و ریسک بالا روبه‌روست؛ وزارت صمت بر حل مشکلات موجود و جذب سرمایه‌های استراتژیک تمرکز دارد.
عرضه بنزین ویژه وارداتی؛ سهمیه‌های قبلی تغییر نمی‌کند عرضه بنزین ویژه وارداتی؛ سهمیه‌های قبلی تغییر نمی‌کند
بنزین سوپر از راه می‌رسد: وعده یا خیال؟ رقابت بخش خصوصی و سهمیه‌های دولتی؛ کدام یک پیروز میدان خواهد بود؟
گسترش مراودات تجاری با تاکید بر دیپلماسی اقتصادی گسترش مراودات تجاری با تاکید بر دیپلماسی اقتصادی
ابراهیم شیخ، معاون صنایع عمومی وزارت صمت در گفت‌و‌گو با مخاطب۲۴ بر لزوم استفاده ازظرفیت بریکس، اوراسیا برای گسترش مراودات تجاری تاکید نمود
صفحه خبر بالای تصاویر