مخاطب۲۴ اخبار و تحلیل های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی را در هفت روز هفته و در بیست و چهار ساعت شبانهروز در اختیار شما قرار میدهد
مرتب دستهای خود را با استفاده از آب و صابون شستشو کنید و یا با مواد ضدعفونی کننده الکلی ضدعفونی نمایید. هنگام سرفه و عطسه جلوی دهان و بینی خود را با آرنج یا دستمال بگیرید و بلافاصله دستمال را دور انداخته و دست های خود را بشویید.
چرا بعضی صبحها خوابهایی را که میبینیم به یاد نمیآوریم؟
آیا تا به حال صبح از خواب بیدار شدهاید و احساس کردهاید که رؤیا دیدهاید، اما قادر به یادآوری جزئیات آن نبودهاید؟ بر اساس پژوهشی جدید، توانایی به یاد آوردن خوابها ممکن است تحت تأثیر مجموعهای از عوامل فردی و محیطی قرار بگیرد.
مخاطب۲۴- خواب- محققان ایتالیایی طی چهار سال گذشته مشغول مطالعه پدیده «یادآوری رؤیای صبحگاهی» بودهاند. آنان در پژوهش خود بررسی کردند که چگونه الگوهای خواب و ویژگیهای مرتبط با آن میتوانند بر توانایی افراد در یادآوری رؤیاهایشان تأثیر بگذارد.
پژوهشگران در این تحقیق بیش از ۲۰۰ شرکتکننده بین سنین ۱۸ تا ۷۰ سال را مورد مطالعه قرار دادند.
در این مطالعه از افراد خواسته شد که رؤیاهای خود را در یک بازه ۱۵ روزه ثبت کرده و در همین مدت از یک دستبند پایش خواب برای بررسی کیفیت و عمق خواب خود استفاده کنند.
قبل و بعد از این دوره، شرکتکنندگان به سؤالات و آزمونهایی درباره ویژگیهای شخصیشان، از جمله میزان علاقه به رؤیاها، میزان تمرکز و سطح اضطراب پاسخ دادند.
تحلیل دادهها نشان داد که توانایی یادآوری رؤیاها در افراد مختلف بسیار متفاوت است و عوامل گوناگونی بر آن تأثیر میگذارند.
به عنوان مثال افرادی که دیدگاه مثبتی نسبت به رؤیاها داشتند و بیشتر به خیالپردازی روزانه تمایل داشتند، رؤیاهای خود را بیشتر به یاد میآوردند.
پژوهشگران دریافتند که فصلها نیز در این مسئله تأثیرگذار بودند و میزان یادآوری رؤیاها در فصل بهار بهطور کلی بیشتر از زمستان بود.
محققان میگویند افرادی که دیدگاه مثبتی نسبت به رؤیاها داشتند بیشتر آنها را به یاد میآوردند، علاوه بر این، افرادی که زمان بیشتری را در خواب سبک میگذراندند، بیشتر رؤیاهای خود را به یاد میآوردند.
به گفته پژوهشگران افراد جوانتر نیز بهطور کلی در یادآوری رؤیاها موفقتر بودند، در حالی که افراد مسنتر بیشتر با پدیدهای به نام «رؤیاهای سفید» مواجه میشدند. یعنی پس از بیدار شدن احساس میکردند رؤیا دیدهاند، اما قادر به یادآوری جزئیات آن نبودند.
محققان در این پژوهش توضیح دادند که پدیده «رؤیاهای سفید» در واقع نشاندهنده این است که افراد مسنتر نیز رؤیا میبینند، اما حافظه آنها پس از بیداری به سرعت محتوای رؤیا را از بین میبرد.
مهندس جعفرپور مدیرعامل شرکت مخابرات ایران درمجمع عمومی عادی سالیانه که روز پنجشنبه ۱۲ تیر ۱۴۰۴ بهصورت الکترونیکی برگزار شد، با ارائه گزارشی جامع از وضعیت شرکت، به بررسی جایگاه مخابرات در بازار، افق تحول دیجیتال، ضرورت نوسازی زیرساختها، توسعه خدمات و بهینهسازی عملکرد پرداخت و گفت: تحول دیجیتال و توسعه فیبر نوری، محور برنامههای استراتژی مخابرات در آینده است.
پس از حدود ۲۰ سال، نشان افسانهای بنتلی دستخوش بازطراحی چشمگیری شده است. این تغییر تاریخی، تنها چهارمین تکامل بزرگ در تاریخ بیش از ۱۰۰ ساله این برند خاص محسوب میشود.