به گزارش سرویس فرهنگی مخاطب ۲۴ به نقل از تابناک، همه چیز از افتتاح نمایشگاه «پنجگنج» در عصر روز شنبه ۲۱ اسفند ۱۴۰۰ در موزه هنرهای معاصر شروع شد، مراسمی که در بخش جنبیاش گروه موسیقی و گروه نمایش به اجرای برنامه پرداختند و همین اتفاقهای جانبی، حاشیهساز شد.
بیشتر بخوانید: برندگان بفتا ۲۰۲۲ معرفی شدند
یکی از اجراهای جانبی افتتاح این نمایشگاه اجرای گروه «آوای مهر» در طبقه پایین موزه بود. اجرای این گروه موسیقی، اما حاشیهساز نشد و آنها کارشان را بدون حاشیه انجام دادند و رفتند.
حاشیه، اما از پرفورمنس «گربه جاده ابریشم» شروع شد. یاسر خاسب هنرمند حوزه نمایش در حاشیه برپایی نمایشگاه «پنجگنج» پرفورمنسی با عنوان «گربه جاده ابریشم» اجرا کرد. این پرفورمنس بر فراز حوض روغن واقع در طبقه پایین موزه هنرهای معاصر اجرا شد. خاسب در این پرفورمنس به بندبازی روی این حوض پرداخت. در یکی از بخشهای این پرفورمنس یاسر خاسب از فراز حوض روغن با بند به پایین رها شد که براثر محاسبات اشتباه، با روغن داخل حوض تماس حاصل کرد، همین اتفاق موجب حاشیههای بسیاری شد.
حوض روغن واقع در موزه هنرهای معاصر اثری هنری است که نوریوکی هاراگوچی خالق آن است. نام این اثر هنری «ماده و فکر» است و در سال ۱۹۷۷ از سوی موزه هنرهای معاصر خریداری و نصب شده است. سال ۱۳۹۶ نوریوکی هاراگوچی برای مرمت این اثر به ایران آمده بود. هاراگوچی پس از ۴۰ سال به دیدار اثرش در ایران آمده بود.
برای مرمت اثر «ماده و فکر» ابتدا اشیایی که در حوض افتاده بود جمعآوری شد و بعد، چون سطح روغن اثر پایین آمده بود حدود ۸۰۰ لیتر روغن به اثر اضافه شد. در آن سال مرمت این اثر را شیرین صباحی با حضور صاحب اثر بهعهده داشت.
نوریوکی هاراگوچی نقاش و مجسمهساز ژاپنی سال ۱۳۹۹ در ۷۴ سالگی و بهدلیل ابتلا به سرطان درگذشت. حالا معلوم نیست که با درگذشت صاحب این اثر، تکلیف مرمت آن چه میشود.
در سال ۱۹۷۷، حوض روغن بازتابنده نوریوکی هاراگوچی با عنوان «ماده و فکر» در نمایشگاه داکیومنتای ششم در شهر کاسل آلمان به نمایش درآمد. همان سال و با دیدن این کار در داکیومنتا، اجرایی از این اثر برای گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران خریداری شد و از آن زمان تا به حال بهطور دائمی در موزه هنرهای معاصر نصب شده است.
نوریوکی هاراگوچی کنار اثرش «ماده و تفکر» در موزه هنرهای معاصر تهراناتفاقی که روز شنبه در موزه هنرهای معاصر رخ داد، خوشبختانه به یک فاجعه انسانی تبدیل نشد، اثر «ماده و فکر»، اما آسیب دید و همین مسئله اعتراض بسیاری از اهالی هنر را در پی داشت.
صبح امروز دوشنبه هم خبر رسید که معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حکمی رئیس موزه هنرهای معاصر را تغییر داد. عبادرضا اسلامی کولایی با حکم محمود سالاری معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بهعنوان رئیس جدید موزه هنرهای معاصر تهران منصوب شد.
در حکم انتصاب وی آمده است:
با عنایت به شایستگی و تجربیات ارزنده شما بهموجب این حکم بهعنوان «رئیس موزه هنرهای معاصر تهران» منصوب میشوید.
امید است با مدیریت تخصصی موزه و نمایش و معرفی هدفمند و پژوهشمحور آثار گنجینه و توجه به حفاظت و حراست از این میراث گرانبها با استفاده از نظریات تخصصی هنرمندان و صاحبنظران، ظرفیتهای موزه هنرهای معاصر تهران در گستره ملی و بینالمللی بیش از پیش به منصه ظهور برسد.
توفیق جنابعالی را از درگاه خداوند منان خواستارم.
عبادرضا اسلامی کولایی پیشتر عضویت شورا و معاونت مؤسسه آموزشی علمی، کاربردی فرهنگ و هنر را بهعهده داشته است. معاونت اداری، مالی ادارهکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان، مدیریتکل پشتیبانی شرکت بازرگانی دولتی ایران، قائممقام و معاونت مؤسسه نمایشگاههای فرهنگی ایران و معاونت گردشگری و صنایع دستی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی، معاونت فرهنگی و هنری ادارهکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان هرمزگان و ریاست فرهنگسرای نیاوران از دیگر سوابق اسلامی است.
تا همین روز گذشته احسان آقایی رئیس موزه هنرهای معاصر بود و گویا حاشیههای پیشآمده در افتتاحیه نمایشگاه «پنجگنج» گریبان او را گرفت تا از این سِمت کنار گذاشته شود.
احسان آقایی، کیانوش معتقدی و امیر عبدالحسینی اعضای شورای هنری نمایشگاه «پنجگنج» هستند که بخش عمدهای از آثار این نمایشگاه شامل آثاری از گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران است.
نمایشگاه «پنجگنج» از ۲۱ اسفند ۱۴۰۰ تا ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ در موزه هنرهای معاصر تهران برپا خواهد بود.