کد خبر: ۵۰۱۵
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۳
سعید غلامی باغی عضو هیات مدیره و معاون فروش اموال منقول سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی در راستای انتشار فراخوان عمومی و دعوت از تمام کارگزاران بورس کالا جهت همکاری، از ایجاد تحول در نحوه فروش اموال تحت اختیار این سازمان با بهره‌گیری از بستر بورس کالا خبر داد و به ارایه توضیحات جامعی در این باره پرداخت.

به گزارش سرویس اقتصادی مخاطب ۲۴ به نقل از اقتصادآنلاین به نقل از روابط عمومی سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی، غلامی در این‌باره اظهار کرد: نحوه فروش اموال تحت اختیار سازمان هم اکنون از طریق مزایده‌های الکترونیکی و حضوری است که پس از دستور وزیر امور اقتصادی و دارایی و در راستای اجرای برنامه‌های تحولی مدیرعامل سازمان و همزمان با صدور فرمان ۹ ماده‌ای رئیس‌جمهور در خصوص مبارزه با قاچاق و تعیین تکلیف کالا‌های موجود در انبار‌های این سازمان، برنامه ریزی لازم برای فروش بخشی از کالا‌های تملیکی از طریق بورس کالا در دستور کار سازمان قرار گرفته است.

 

فرآیند فروش اموال تملیکی در بورس

 


بیشتر بخوانید: فولاد همیشه سودده



عضو هیات مدیره و معاون فروش اموال منقول سازمان اموال تملیکی با اشاره به تکالیف قانونی که در راستای شفاف‌سازی معاملات، ایجاد فضای رقابتی، پرهیز از انحصار و استفاده از روش‌های نوین مالی به دستگاه‌های دولتی تکلیف شده است ادامه داد: بهره‌گیری از بورس کالا یکی از تدابیر وزیر اقتصاد است که طی تشکیل جلسات هفتگی مستمر وی در کارگروه تامین مالی دولت اتخاذ شده است.


وی ادامه داد: در پی افزایش هم‌افزایی دستگاه‌های مرتبط، طی این جلسات و همفکری‌های انجام شده، سازمان اموال تملیکی و سازمان بورس اوراق بهادار و شرکت بورس کالای ایران به این تصمیم رسیدند که بورس کالا می‌تواند یکی از بستر‌های مناسب فروش کالا‌های در اختیار سازمان اموال تملیکی باشد که تمام ویژگی‌های لازم از جمله شفافیت مبادلات، نظارت نهاد حرفه‌ای بر قیمت‌گذاری و فرآیند تحویل کالا در آن گنجانده شده است.

غلامی معتقد است فروش اموال در بستر بورس کالا، ریسک خریدار و فروشنده را کاهش می‌دهد و مزایای عرضه کالا در بورس نسبت به روش‌های دیگر فروش کالا بیشتر است.

وی در خصوص دیگر دلایل انتخاب بورس کالا جهت فروش اموال عنوان کرد: بورس کالا دارای سابقه و تجربیات ارزشمندی است و هم‌اکنون روزانه شاهد خرید و فروش بخش عمده‌ای از کالا‌ها توسط فعالان اقتصادی در این محیط هستیم.
نحوه فرآیند فروش کالا‌های تملیکی در بورس کالا

عضو هیات مدیره سازمان اموال تملیکی افزود: اوایل شروع به کار بورس کالا، محدودیت‌هایی وجود داشت به این شکل که در تالار‌های اصلی تنها کالا‌هایی که دارای استاندارد‌های خاصی بودند قابل عرضه بودند، اما امروز شاهد این هستیم که با ایجاد تالار‌های فرعی این فضا بسیار گسترش پیدا کرده و کالا‌هایی که حتی از استاندارد‌های اجباری برخوردار نیستند، اما متقاضیانی دارند نیز در تالار‌های فرعی مورد عرضه قرار می‌گیرند.

معاون سازمان اموال تملیکی در خصوص فرآیند فروش کالا از طریق بورس کالا گفت: پس از پذیرش کالا و تنظیم امید نامه و طی کردن مراحل فنی و تخصصی که در بورس کالا وجود دارد، خریداران می‌توانند به انبار‌های سازمان اموال تملیکی در سراسر کشور مراجعه کنند و وضعیت کمی و کیفی کالا‌ها را ملاحظه کنند و بر این اساس بالاترین قیمت پیشنهادی خود را در فضای تالار فرعی بورس کالا مطرح کنند و در صورت ارایه بالاترین قیمت بین متقاضیان، کالا به آن‌ها واگذار می‌شود.
کدام کارگزاری بورس کالا در فروش اموال تملیکی نقش دارد؟

غلامی با اشاره به نحوه انتخاب کارگزار در راستای اجرایی شدن این موضوع تصریح کرد: اولین گام ورود دستگاه‌های دولتی به عرصه بستر‌های نوین مالی همانند بورس کالا، انتخاب کارگزار است که خوشبختانه سازمان اموال تملیکی در این زمینه نیز رویکرد رقابتی دارد؛ به این معنا که تنها یک کارگزار خاص مدنظر این سازمان نیست و سیاست ما این است که همین ابتدای کار با دو یا سه کارگزار، فرایند فروش در بستر بورس کالا را شروع کنیم

وی عنوان کرد: به منظور انتخاب کارگزار، فراخوان عمومی در سایت سازمان اموال تملیکی درج‌شده و از تمام کارگزاران بورس کالا درخواست شده درصورت تمایل به همکاری، آمادگی خود را اعلام کنند تا سازمان بتواند طبق پارامتر‌های تعیین شده از سوی هیات‌های تخصصی، بررسی‌های لازم را به عمل آورد.

معاون فروش اموال منقول سازمان اموال تملیکی از جمله پارامتر‌های تعیین شده جهت انتخاب کارگزار بورس کالا را میزان سابقه، تعداد شعب در سراسر کشور، امتیاز بندی و استاندارد‌ها و رتبه‌بندی‌هایی که کارگزاران به‌صورت تخصصی کسب کرده‌اند عنوان کرد.
اولین کالا‌هایی که در بورس کالا به فروش می‌رسند

غلامی درخصوص اولین کالا‌هایی که احتمال عرضه شدن در بورس کالا را دارند، اظهار کرد: در ابتدای ورود به صحنه عرضه کالا در بورس کالا تلاش می‌شود کالا‌هایی ازجمله ورق‌های فلزی، کالا‌های شیمیایی، مواد پتروشیمی و عموما کالا‌های اساسی که نماد بورسی دارند و با اختلافات و مشکلات کمتری مواجه هستند در پارت‌های اول عرضه شوند و به تدریج دامنه و تنوع کالا‌های عرضه شده در بورس گسترش خواهد یافت.

 
آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
مردمان سنگی در شهری سنگی در ایتالیا title
انسان‌هایی که به یکباره و توسط آتفشان شهر با گداخته‌های مذاب تبدیل به سنگ می‌شوند و به همان شکل در شهر می‌مانند و شهر تبدیل می‌شود به موزه‌ای از انسان‌های سنگ شده.
جزئیات عملیات تروریستی در مسکو/ عامل حمله تروریستی مسکو مشخص شد + فیلم title
در پی حمله حداقل سه نفر با لباس شبه نظامی به طبقه همکف یک تالار کنسرت در شهر کروکوس در نزدیکی مسکو و تیراندازی با سلاح‌های خودکار به سمت حاضرین در این تالار و پرتاب نارنجک، بیش از 40 نفر کشته و حداقل یکصد نفر زخمی شده‌اند.
هایده و معین خواننده های مورد علاقه علی پروین و حسن روشن title
اسطوره پرسپولیسی‌ها در پاسخ به اینکه علاقه‌اش به صدای کدام خواننده است؟ بعد از اینکه حسن روشن نام معین را به زبان آورد، گفت: من صدای خانم هایده را دوست دارم و گوش می‌دهم!
کاوشگرِ استقامت محموله‌های حاوی سنگ و خاک مریخ را جمع آوری کرد + فیلم title
تصویری از محموله‌های حاوی سنگ و خاک در سطح مریخ که توسط کاوشگرِ استقامت انبار شده اند. این‌ محموله‌ها آماده میشوند تا با ماموریت بعدی ناسا، به زمین پرتاب شوند.
انتخابات ریاست‌جمهوری روسیه آغاز شد title
رای دهندگان روسی در شرق دور روسیه شامل «کامچاتکا»، «چوکوتکا» و سایر نواحی این منطقه ۸ صبح امروز (جمعه) به وقت محلی آرای خود را برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ روسیه به صندوق رای انداختند.
نتایج نهایی شمارش آرای نامزدهای شهر تهران ۱۰۰ نفر آخر ۱۰۰ رای هم نداشتند! + لیست کامل title
نتایج انتخابات مجلس شهر تهران ۱۴ نفر اول این فهرست، با کسب حدنصاب حداقل ۲۰ درصد آرای صحیح، در دور اول به مجلس راه می‌یابند و ۳۲ نفر بعدی برای تعیین ۱۶ نماینده دیگر این حوزه در دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم رقابت خواهند کرد.
نتایج نهایی شمارش آرا انتخابات مجلس شورای اسلامی در سراسر کشور title
ستاد انتخابات کشور از صبح روز شنبه نتایج شمارش آرا انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی را برای اطلاع ملت شریف ایران اسلامی منتشر می‌کند که براساس آخرین اطلاعات دریافتی، این گزارش به روز رسانی می‌شود.
برگزیده
پیام نوروزی رهبر انقلاب جهش تولید با مشارکت مردم در سال ۱۴۰۳ title
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی به مناسبت آغاز سال ۱۴۰۳ ضمن تبریک عید نوروز به ملت ایران به‌ویژه خانواده‌های ایثارگران و همه ملت‌هایی که نوروز را گرامی می‌دارند، سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نامگذاری کردند.
اعلام ساعت فعالیت موزه‌ها و اماکن تاریخی در نوروز title
ساعت فعالیت موزه‌ها و اماکن فرهنگی‌تاریخی در نوروز ۱۴۰۳ و لیالی قدر اعلام شد.
محدودیت بانکی برای کسانی که ارز مسافرتی گرفته‌اند و مسافرت نرفته‌اند title
بانک مرکزی اسامی خریداران ارز مسافرتی را که سهمیه ارز را تحویل گرفته، ولی بلیط‌شان را کنسل کرده‌اند، دریافت کرده است و بناست تغییرات مهمی در خدمات بانکی به این افراد اعمال شود. یکی از دلایل اصلی افزایش قیمت ارز در ایام نزدیک به سال نو، در سال جاری و سنوات قبل، افزایش تقاضا در بازار ارز است که موجب تشدید دلالی و سوداگری هم می‌شود.
نتایج نهایی شمارش آرای نامزدهای شهر تهران ۱۰۰ نفر آخر ۱۰۰ رای هم نداشتند! + لیست کامل title
نتایج انتخابات مجلس شهر تهران ۱۴ نفر اول این فهرست، با کسب حدنصاب حداقل ۲۰ درصد آرای صحیح، در دور اول به مجلس راه می‌یابند و ۳۲ نفر بعدی برای تعیین ۱۶ نماینده دیگر این حوزه در دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم رقابت خواهند کرد.
نتانیاهو چه قولی داده بود به بایدن؟ title
اسکای نیوز عربی در گزارشی امروز از عدم تمایل جو بایدن رئیس جمهور آمریکا برای گفتگو با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل خبر داد.