کد خبر: ۴۶۵۱
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۴
ضروری به نظر می‌رسد که اگر قانون‌گذاران کشور و زعیمان حوزه علمیه مخالف ارتکاب چنین اعمال شنیع و دلخراشی هستند پس به بازخوانی متون فقهی و قوانین موجود اقدام کنند

به گزارش سرویس اجتماعی مخاطب ۲۴ به نقل از ایکنا، ضروری به نظر می‌رسد که اگر قانون‌گذاران کشور و زعیمان حوزه علمیه مخالف ارتکاب چنین اعمال شنیع و دلخراشی هستند پس به بازخوانی متون فقهی و قوانین موجود اقدام کنند و الا با اظهار نظر‌های لحظه‌ای و بزک کردن‌های بدون پشتوانه و اظهار اینکه با قتل ناموسی مخالف هستند، نمی‌توان درصدد حل مشکلات موجود جامعه برآمد. چند روز قبل بود که خبر قتل فجیع یک زن جوان به نام مونا حیدری، توسط همسرش همه را شوکه کرد. این مورد تنها نمونه قتل ناموسی در کشور ما نبود. در چند سال اخیر نمونه‌های دیگری از موارد قتل‌های ناموسی در اقصی نقاط کشور به وقوع پیوست و شاید هم‌اکنون قربانیان آینده قتل‌های ناموسی در میان ما زندگی می‌کنند.

 

قتل های ناموسی در قانون


گرچه دوری از دین و اخلاق قاتلان اینچنینی بر همه واضح است، اما باید مانع مغرضان و معاندان شد. هر بار که یک قتل ناموسی به وقوع می‌پیوندد تحلیل‌های مختلفی از منظر جامعه‌شناسی، روانشناسی، حقوقی و دینی در این رابطه مطرح می‌شود و پس از چندی فرو می‌نشیند. قتل رومینا اشرفی به دست پدرش را چه کسی به خاطر دارد؟

انتشار خبر قتل ناموسی اخیر نیز حجمی از واکنش‌ها و اظهار نظر‌ها را به همراه داشت. در یکی از این واکنش‌ها حجت‌الاسلام علی شفیعی، مدیر گروه فقه کاربردی پژوهشکده اسلام تمدنی در گفتگو با ایکنا اظهار کرد: اگر تخلفی از دختر، خواهر یا همسر کسی سر زد آیا اجازه داریم با تمسک به غیرت ناموسی جان این فرد را به مخاطره بیندازیم و یا با وی به خشونت رفتار کنیم؟ قطعا مجاز نیستیم و این اختیار را نداریم. حداکثر چیزی که در اینجا وجود دارد نهی از منکر است و آن هم سلسله مراتبی دارد. (اینجا را بخوانید)

این سخنان در حالی مطرح شده است که مروری کوتاه بر متون فقهی و حقوقی خلاف این مدعا را اثبات می‌کند. به عبارت دیگر، مسئله قتل در فراش که به یکی از انواع قتل ناموسی اشاره دارد، یکی از مسائلی است که سالیان سال در کتب فقهی بازتاب داشته است و فق‌ها بر اساس آن فتوا داده‌اند و اتفاقا در قانون مجازات اسلامی هم بازتاب داشته است که به نظر می‌رسد باید در آن‌ها بازنگری شود.
قتل در فراش چیست

در کتاب روضه البهیه که از متون رسمی حوزه‌های علمیه است به صراحت آمده است: «ولو وجد مع زوجته رجلا یزنی بها فله قتلهما فیما بینه وبین الله تعالی ولا أثم علیه بذلک وإن کان استیفاء الحد فی ... منوطا بالحاکم. هذا هو المشهور بین الأصحاب لا نعلم فیه مخالفا. وهو مروی أیضا» (ج۹ ص۱۲۰). ترجمه عبارت این است که اگر مردی همسرش را در حال نزدیکی با مرد دیگری یافت می‌تواند هر دو را بکشد و مرتکب گناهی نشده است. شهید ثانی تاکید می‌کند که این سخن قول مشهور میان فق‌ها است و من مخالفی برای آن نیافتم و روایاتی نیز این سخن را تایید می‌کند.

این دیدگاه مخصوص فق‌های گذشته نیست و بسیاری از فق‌های متاخر نیز همین دیدگاه را دارند.

نکته مهم این است جواز قتل در همسر در حین نزدیکی با مردی بیگانه در قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲ مجلس شورای اسلامی هم بازتاب داشته است. در ماده ۳۰۲ قانون مجازات، قتل زن در چنین حالتی مستوجب قصاص و پرداخت دیه شناخته نشده است: «ماده ۳۰۲- در صورتی که مجنیٌ علیه دارای یکی از حالات زیر باشد، مرتکب به قصاص و پرداخت دیه، محکوم نمی‌شود ... زانی و زانیه در حال زنا نسبت به شوهر زانیه در غیر موارد اکراه و اضطرار به شرحی که در قانون مقرر است».

در ماده ۶۳۰ این قانون مجددا بر این مسئله تصریح شده است: «ماده ۶۳۰ - هر گاه مردی همسر خود را در حال زنا با مرد اجنبی مشاهده کند و علم به تمکین زن داشته باشد می‌تواند در همان حال آنان را به قتل برساند و در صورتی که زن مکره باشد فقط مرد را می‌تواند به قتل برساند. حکم ضرب و جرح در این مورد نیز مانند قتل است.» اتفاقا همین مواد قانون، مبنای عمل محاکم بوده است و در یک نمونه (مربوط به سال ۷۵) مردی که همسرش را در حال زنا با مرد غریبه‌ای رویت کرده بود و مرد غریبه را به قتل رسانده بود با استناد به همین مواد تبرئه شد. (کلاسه پرونده:۷۵/۳/۲۳۵)

نتیجه اینکه اگر کسی همسر خود را در حال نزدیکی با مرد دیگری ببیند می‌تواند هر دو را به قتل برساند و قانون او را مورد حمایت قرار می‌دهند و حتی به گفته شهید ثانی مرتکب عقاب اخروی نیز نخواهد بود. گرچه حکم جواز قتل همسر، ناظر به یک مورد خاص است، ولی می‌تواند در اثر تثبیت و تکرار در میان فرهنگ عامه به موارد دیگری نیز تسری پیدا کند و آحاد جامعه خود را برای ارتکاب قتل‌های ناموسی محق بدانند. پرسشی که اینجا مطرح می‌شود این است آیا با وجود چنین قوانین و احکامی نباید انتظار داشت قتل‌های ناموسی در روزها، ماه‌ها و سال‌های آینده تکرار شود؟

به نظر می‌رسد قانون‌گذاران کشور و زعیمان حوزه علمیه که مخالف ارتکاب چنین اعمال شنیع و دلخراشی هستند باید به بازخوانی متون فقهی و قوانین موجود اقدام کنند و الا با اظهار نظر‌های لحظه‌ای و بزک کردن‌های بدون پشتوانه و اظهار اینکه با قتل ناموسی مخالف هستند، نمی‌توان درصدد حل مشکلات موجود جامعه برآمد.

بی‌شک کسی که اینگونه جنون آمیز مرتکب قتل می‌شود بویی از دین و دیانت نبرده است و در آن لحظه هیچ انگیزه دینی و مذهبی در ذهن ندارد، نسبت دادن این موارد به متدینین، منحرف کردن ماجراست، اما در این بین مروری تخصصی بر برخی متون نیز روشنگر است و لزوم بازنگری در آن‌ها و بستن راه سوء استفاده ضروری به نظر می‌رسد.

یادداشت از مصطفی شاکری

برچسب ها: قتل ناموس قانون
آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
آموزش گرفتن خروجی و بکاپ از انواع اطلاعات تلگرام title
در صورتی که نیاز به گرفتن خروجی و بکاپ از اطلاعات خود در تلگرام دارید، در ادامه می‌توانید آموزش استخراج داده‌های Telegram را مشاهده کنید.
آشنایی به شکل بلایند دیت یعنی چی؟ title
‌نمی‌توان بلایند دیت را پدیده‌ای بیگانه و مغایر با فرهنگ ایرانی دانست خصوصا که می‌تواند یکی از راه‌های آشنایی افراد برای روابط عاطفی و ازدواج در نظر گرفته شود. به تازگی هم برنامه‌ای که اصطلاحا نسخه اسلامی بلایند دیت است ساخته شده، هر چند ساخت ورژن اسلامی بلایند دیت انتقادات زیادی را بین کاربران برانگیخته است.
وکس صورت در دوران قاعدگی ضرر دارد؟ title
خدمات زیبایی مثل مانیکور، پدیکور، اپیلاسیون و… به بخش جدایی‌ناپذیر زندگی روزمره‌ تبدیل شده‌اند.
تفاوت قاضی ایستاده و قاضی نشسته چیست؟ title
در یک تقسیم‌بندی کلی قضات به دو عنوان قاضی ایستاده و قاضی نشسته تقسیم می‌شود. قاضی ایستاده به دادیار، دادستان و بازپرس، گفته می‌شود و قاضی نشسته به قاضی صدور حکم گفته می‌شود.
پلمپ قدیمی‌ترین پیتزا فروشی تهران بخاطر حجاب! title
پیتزا "داوود" قدیمی‌ترین پیتزا فروشی تهران به دلیل عدم رعایت حجاب پلمب شد
بعد از ۱۸ سال نمی‌دانم ناصر عبداللهی را کشته‌اند یا نه؟ title
«ناصر را زده بودند، اما این‌که چه کسی این‌کار را کرد من هیچ‌وقت نفهمیدم»؛ این‌ها گفته‌های فاطمه فهیمی، همسر ناصر عبداللهی است. پس از ۱۸ سال، او در مصاحبه خود روایتی جدید از مرگ پرابهام خواننده مشهور دارد. کسی که به گفته خودش در تمام این سال‌ها متهم به قتل همسرش بوده، اما قانون به او اجازه نداده تا او را پیگیری قضایی کند. این پرونده عبداللهی بدون پیگیری پدر و پسران عبداللهی مختومه اعلام شد و هرگز عاملان مرگش شناخته و مجازات نشدند.
سرعت اینترنت در ایران چطوره؟ title
با وجود گزارش جدید اسپیدتست در ماه مارس ۲۰۲۴ که حاکی از بهبود وضعیت سرعت اینترنت ایران است، جایگاه ایران در رده‌بندی کلی نسبت به دیگر کشور‌ها افت داشته است.
برگزیده
چرا اسرائیل از ریزپرنده برای خرابکاری در اصفهان استفاده کرد؟ title
استفاده اسرائیل از ریزپرنده برای تهاجم به یک پایگاه هوایی در اصفهان، بیش از آنکه محصول یک طراحی عملیاتی باشد، نتیجه پذیرفتن معادله جدید با ایران تا این لحظه از تنش‌ها هست.
لیلاز: اسرائیل می‌خواهد ما را وارد یک درگیری بزرگ کند title
سعیدلیلاز، اقتصاددان: بدون شک، نتانیاهو (نه اسراییل) از رویارویی که با ایران خواهد داشت، منافعی برداشت می‌کند، اما منافع کلان ایران این است که وارد این دام و این بازی نشود، چراکه ایران به هر حال قدرت‌نمایی خود را انجام داده است. شاه‌کلید حرف من این است، ما در صحنه خاورمیانه برد ژئوپلیتیک داشته‌ایم، نباید این برد ژئوپلیتیک را با یک باخت تاکتیکی تعویض کنیم. این خواسته مهم اسراییل است که برد ژئوپلیتیک ایران را با یک باخت تاکتیکی عوض کند. ایران نباید تن به این اشتباه دهد و تن هم نخواهد داد
توصیه مهم رهبر انقلاب به ارتش جمهوری اسلامی ایران title
حضرت آیت الله خامنه‌ای فرمودند: جا دارد که امروز ارتش جمهوری اسلامی ایران را «حزب‌الله» بنامیم. هر چه می‌توانید، در این خطِّ حزب‌اللّهی جلو بروید.
رئیسی: وعده صادق هیمنه شکست‌ناپذیری اسرائیل را فرو ریخت title
رئیس‌جمهور گفت: بعد طوفان الاقصی، وعده صادق هیمنه اسرائیل را فرو ریخت و ثابت کرد قدرت آن‌ها تارعنکبوتی است.
رئیسی: ایستادگی یمن معادلات را به‌نفع غزه رقم خواهد زد title
رئیس‌جمهور با اشاره به ابتکارات دلاورانه مجاهدان یمنی در جهت توقف نسل‌کشی ملت فلسطین تصریح کرد: ایستادگی و مقاومت ملت قهرمان یمن کنار ملت فلسطین قطعاً در بازدارندگی جنایات رژیم صهیونیستی مؤثر است و معادلات را به‌نفع مردم مظلوم غزه رقم خواهد زد.
گزارش ارتش رژیم صهیونیستی از جزئیات حمله ایران title
سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی گفت: ایران شب گذشته بیش از ۳۰۰ موشک بالستیک و پهپاد و موشک کروز شلیک کرد.