کد خبر: ۴۶۱۴۱
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۴۰۳ - ۰۹:۱۱

چه کسانی همراه رئیس‌جمهور راهی پاستور می‌شوند؟

هر روز که بیشتر از انتخاب دکتر پزشکیان می‌گذرد گمانه‌زنی‌ها درباره کابینه دولت چهاردهم نیز بیشتر می‌شود.
چه کسانی همراه رئیس‌جمهور راهی پاستور می‌شوند؟

مخاطب۲۴- هرروز که بیشتر از انتخاب دکتر پزشکیان می‌گذرد گمانه زنی‌ها درباره کابینه دولت چهاردهم نیز بیشتر می‌شود. کابینه‌ای که از همان روز اول گمانه زنی‌های بسیاری را به همراه داشت. با این حال، اما بعد از انتخاب دو روز گذشته شمایل کلی کابینه تا حدودی مشخص شد. رئیس‌جمهور منتخب مردم ایران در حکمی محمدجواد ظریف را به ریاست شورای راهبری دوره انتقال دولت چهاردهم منصوب کرد و حالا فقط جزئیات این کابینه باقی مانده است.

مرجع وزارت خارجه دولت چهاردهم آقای ظریف و مرجع تیم اقتصادی آقای طیب نیا است

محمد هاشمی عضو سابق مجمع تشخیص مصلحت نظام و فعال سیاسی اصلاح طلب درباره چیدمان کابینه دولت چهاردهم اظهار کرد: آقای پزشکیان برای چینش کابینه دولت خود دست به اقدام متفاوتی زده و پنج کار گروه تشکیل داده است. رئیس جمهور منتخب از کارگروه‌ها خواسته تا برای هر وزارتخانه سه گزینه مناسب مشخص کنند تا او بتواند از میان آن‌ها بهترین فرد را برای تصدی وزارتخانه‌ها انتخاب کند.

محمد علی وکیلی فعال اصلاح طلب نیز در این زمینه گفته است: تا این حد معلوم است که مرجع وزارت خارجه دولت چهاردهم آقای ظریف است. اگر بنا باشد کسی تعیین کند که چه کسی باید وزیر خارجه باشد طبعا آقای ظریف است و انتخاب نهایی هم با آقای رئیس جمهور است.

بیشتر بخوانید

وی ادامه داد: در زمینه تیم اقتصادی هم آقای طیب‌نیا مرجع است و طبعا روسای بانک مرکزی، برنامه و بودجه و وزیر اقتصاد زیر نظر آقای طیب نیا مد نظر قرار خواهندگرفت. هرگروهی حزبی هم که به آقای پزشکیان کمک کردند طبعا لیست خود را به آقای پزشکیان ارائه خواهند کرد، اما در نهایت اینکه از بین این لیست‌ها چه کسی انتخاب خواهد شد مشخص نیست. اما قطعا افراد جدید با خصلت‌هایی نظیر شجاعت در کابینه حضور خواهند داشت تا بتوان به سقف آرز‌های مردم دست پیدا کرد.

وکیلی در پاسخ به این سوال که آیا کابینه کاملا اصلاح طلب است؟ بیان کرد: آقای پزشکیان یک فرد اصلاح طلب است، اما در عین حال فردی حزبی نیست؛ بنابراین اگرچه کابینه ایشان حزبی نخواهد بود، اما با رویکرد‌های اصلاح طلبانه توام خواهد بود. کابینه اصلاح طلب با کابینه حزبی متفاوت است. انتظار عمومی این است که کابینه‌ای که شکل می‌گیرد رنگ هیچکس جز خود آقای پزشکیان را نداشته باشد. رای آقای پزشکیان به سبب خصوصیات خاص خودش است و خودش هم اعلام کرده است که امتداد هیچ یک از دولت‌ها نخواهد بود انتظار افکار عمومی این است که کابینه‌ای با خصلت‌های جدید شکل بگیرد.

من پیشنهاد شخصی خود را درباره حضور آقای مخبر در دولت به آقای پزشکیان ارائه دادم

محمدعلی ابطحی، فعال سیاسی اصلاح طلب که پیشتر در توصیه‌ای به رئیس جمهور منتخب گفته بود تا محمد مخبر را به عنوان معاون اول نگه دارد در این زمینه گفته است: من پیشنهاد شخصی خود را درباره حضور آقای مخبر به وی ارائه دادم و هنوز کسی در این باره با من صحبتی نداشته است. حتما کابینه وی از کابینه قبلی فراجناحی‌تر است. به هر حال چهارچوب دیدگاه‌های آقای پزشکیان باید در این کابینه متجلی شود. اینکه آقای پزشکیان اعلام کرد حزبی نیست هم برای خودش و هم برای احزاب خوب است؛ برای احزاب به این دلیل خوب است که پیشنهادی برای کسی ندارند و فرصت خوبی هم هست که احزاب در مقام انتقاد از رئیس جمهور قرار بگیرند و در رودر بایستی سیاسی نباشند. برای خود او هم به این دلیل خوب است، زیرا دیگر ضرورت ندارد ملاحظات احزاب را مدنظر قرار دهد.

آقای پزشکیان از وزرا و مدیران شایسته‌ای همچون شهید امیرعبداللهیان استفاده کند

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدتقی رهبر نیز در این باره گفت: رئیس‌جمهور منتخب با تکیه بر اصل شایستگی، از مدیران و نیرو‌های شایسته همه جریان‌های سیاسی در ترکیب کابینه دولت چهاردهم استفاده کند.

وی ادامه داد: به نظر بنده در دولت دکتر پزشکیان باید خط و خطوط سیاسی کنار گذاشته شود و از وزرا و مدیران شایسته‌ای همچون شهید امیرعبداللهیان که در کابینه شهید رییسی حضور داشتند یا سایر مدیران شایسته و کاربلد که در کابینه روسای جمهور گذشته حضور داشتند، در ترکیب دولت خود استفاده کند به بیان روشن‌تر با مبنای قرار گرفتن اصل شایسته‌سالاری توسط رئیس‌جمهور منتخب و مشاوران ایشان، می‌توان از ظرفیت‌های مدیریتی موجود کشور در ترکیب کابینه دولت چهاردهم استفاده کرد به نحوی که همه با هم کار کنند و به ملت خدمت کنند و کشور را بسازند.

چندی پیش خبر داده بود که آقای عباس عراقچی تقریباً اولین وزیری است که کارگروه‌های مشورتی دفتر رئیس‌جمهور منتخب درباره او، جمع بندی دارند و اگر اتفاق خاصی نیافتد ایشان به عنوان گزینه پیشنهادی وزارت خارجه به مجلس معرفی خواهد شد.

حال باید منتظر ماند و دید در نهایت کدام یک از گمانه زنی‌ها درباره کابینه دکتر پزشکیان رنگ و بوی حقیقت خواهد داشت.

برچسب ها: پزشکیان
آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
صفحه خبر بالای تصاویر
اخبار داغ
رؤیای شفاف، ارتباط دو انسان با یکدیگر در خواب رؤیای شفاف، ارتباط دو انسان با یکدیگر در خواب
اولین بار است که دو انسان در خواب با یکدیگر ارتباط برقرار کردند. این دستاورد مهم که محققان استارتاپ REMspace مدعی آن هستند، نشان می‌دهد رؤیای شفاف (Lucid Dream) می‌تواند ابعاد جدیدی از ارتباطات و پتانسیل را معرفی کند. در این آزمایش جدید، شرکت‌کنندگان در خانه‌های خود خوابیده بودند سپس دستگاهی امواج مغزی و داده‌های پلی‌سومنوگرافی آن‌ها را از راه دور ردیابی کرد. زمانی که سرور دستگاه تشخیص داد اولین شرکت‌کننده وارد وضعیت رؤیای شفاف شده، کلمه تصادفی تولید‌شده با زبان مخصوص Remmyo را از طریق ایرباد برای او در وضعیت خواب ارسال کرد.
۷ راز مهم در مورد مصرف میوه خشک که نمیدانستید! ۷ راز مهم در مورد مصرف میوه خشک که نمیدانستید!
اگر اهل پیروی از رژیم ‌های غذایی سالم باشید، حتما می‌ دانید که مصرف میوه خشک تا چه حد برای سلامتی مفید است. میوه‌های خشک مملو از مواد مغذی سالم هستند و بسیاری از آن‌ ها به دلیل ارزش غذایی بالایی که دارند، از نظر متخصصان تغذیه به ‌عنوان یک ابرغذا در نظر گرفته می‌ شوند. به همین دلیل مصرف این خوراکی در میان ‌وعده برای کودکان و بزرگسالان همواره توصیه می‌ شود. در ادامه شما را با 7 راز مهم درمورد مصرف میوه خشک آشنا خواهیم کرد.
هادی چوپان نایب قهرمان مستر المپیا ۲۰۲۴ شد هادی چوپان نایب قهرمان مستر المپیا ۲۰۲۴ شد
هادی چوپان نتوانست عنوان قهرمانی‌اش در مستر المپیا که دو سال پیش به دست آمد را تکرار کند.
فیگور‌های هادی چوپان در مقدماتی مسترالمپیای ۲۰۲۴ فیگور‌های هادی چوپان در مقدماتی مسترالمپیای ۲۰۲۴
هادی چوپان بامداد امروز در مقدماتی مسترالمپیای 2024 مقتدرانه حاضر شد و حالا ساعت 5:00 بامداد روز یکشنبه 22 مهر برای کسب قهرمانی مستر المپیا در فینال رقابت می‌کند.
رافائل نادال از تنیس خداحافظی کرد؟ رافائل نادال از تنیس خداحافظی کرد؟
رافائل نادال اعلام کرد که رسما بازنشسته شده و تنیس برای او به اتمام رسیده است.
کشف ۷ میلیارد تومان لباس قاچاق در تهران کشف ۷ میلیارد تومان لباس قاچاق در تهران
رییس پلیس امنیت اقتصادی تهران بزرگ از کشف ۳ هزار و ۲۴۹ ثوب البسه قاچاق خبر داد و گفت: کارشناسان ارزش کالا‌های کشف شده را ۷ میلیارد تومان برآورد کردند.
۹ پرده از نبردی که تل آویو علیه تهران به راه انداخت ۹ پرده از نبردی که تل آویو علیه تهران به راه انداخت
لفاظی‌ها در تل‌آویو علیه ایران در شرایطی طی روزهای اخیر به‌صورت مستمر ادامه داشته است که مقام‌های این رژیم علاوه بر متحمل شدن ضربات سنگین ازسوی ایران در جریان عملیات «وعده صادق ۲»، در پیشبرد رویکردهای مدنظرشان در عرصه عملیات روانی نیز شکست خورده‌اند.
برگزیده
بخشنامه عارف معاون اول رئیس‌جمهور درباره اطلاع‌رسانی در دولت بخشنامه عارف معاون اول رئیس‌جمهور درباره اطلاع‌رسانی در دولت
بخشنامه مذکور در تاریخ ۱۰ مهرماه ۱۴۰۳ ازسوی محمدرضا عارف، معاون اول رئیس جمهوری به تمامی دستگاه‌های اجرایی ذیل دولت ابلاغ شده و لازم الاجراست
تدابیر امنیتی شدید در آستانه افتتاحیه تدابیر امنیتی شدید در آستانه افتتاحیه
نیرو‌های امنیتی بسیار زیادی در اطراف محل برگزاری مراسم افتتاحیه بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس حضور دارند
المپیکی ۱۵ ساله ایران با اسلحه ۲۰ هزار یورویی در جستجوی طلا المپیکی ۱۵ ساله ایران با اسلحه ۲۰ هزار یورویی در جستجوی طلا
کوچکترین عضو کاروان ایران در المپیک ۲۰۲۴ پاریس می‌گوید همه تلاشش را می‌کند تا مدال طلای المپیک را بر گردن آویزد
صفحه خبر بالای تصاویر