کد خبر: ۴۶۱۲۲
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۴۰۳ - ۱۷:۲۳
در هفتمین سمینار خودرو‌های برقی گروه سایپا مطرح شد:

ایران برای برقی شدن خودرو‌ها می‌تواند از کشور ژاپن الگوبرداری کند

هفتمین و آخرین سمینار خودرو‌های برقی گروه سایپا با موضوع "معرفی خودرو‌های پیل سوختی" برگزار و بر این امر تاکید شد که با توجه به افزایش سطح آلایندگی کلان شهرها، ضرورت دارد که خودرو‌های احتراقی کنار گذاشته و خودرو‌های برقی جایگزین شود.
ایران برای برقی شدن خودرو‌ها می‌تواند از کشور ژاپن الگوبرداری کند

مخاطب24:بهروز مشهدی، استاد دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت در هفتمین و آخرین سمینار خودرو‌های برقی، گفت: خودرو‌های احتراقی و سوخت‌های فسیلی معضلات آلایندگی زیادی را برای کشور ایجاد کرده اند که باید به صورت جدی و برای پاسخ به خواست عمومی به این موضوع پرداخته شود.

او افزود: در خودرو‌های احتراقی ۶۰ درصد انرژی هدر می‌رود و از ۴۰ درصد باقی‌مانده نیز ۲۰ تا ۳۰ درصد اتلاف انرژی داریم و این یعنی حدود ۷۵ درصد سوخت، تبدیل به گرما و آلایندگی می‌شود.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: برقی سازی در کشور‌های مختلف دیدگاه‌های مختلفی دارد و فشار برای کاهش گاز‌های گلخانه‌ای وجود دارد، اما منافع کشور‌ها در این خصوص تاثیر گذار است.

او افزود: در کشور آمریکا با توجه به سه عامل کاهش هزینه سوخت، تضمین امنیت انرژی و ایجاد اشتغال، خودرو‌های برقی مورد اقبال هستند. در اروپا به دلیل وابستگی به نفت و فقدان این منابع و همچنین وجود تکنولوژی پیشرفته، خودرو‌های برقی دارای اقبال بیشتری است. در کشور چین با توجه به اینکه این کشور واردکننده نفت است و معادن زیادی در تامین لیتیوم دارد و پیشرو در سرمایه گذاری بر روی باتری‌های برقی است، در این حوزه خودرو‌های برقی کار بیشتری شده است. ژاپن به دلیل تولید ۱۶ میلیون قطعات خودرو احتراقی و وجود بازار مناسب برای محصولات موجود با شتاب کمتری به سمت خودرو‌های برقی در حرکت است و بیشتر در تولید خودرو‌های هیبریدی برنامه ریزی کرده است.

او افزود: در کشور ایران با توجه به وجود منابع زیاد انرژی نباید عجله برای برقی شدن داشت و با شرایط موجود الگو پذیری از کشور ژاپن مناسب‌تر است.

در ادامه مهدی صادقی شاهدانی، رئیس دانشکده معارف اسلامی و اقتصاد دانشگاه امام صادق (ع) گفت: توسعه خودرو برقی در چارچوب منافع اقتصادی هر کشور مورد بررسی قرار می‌گیرد و در این خصوص دو موضوع مبحث اقتصادی و مبحث اجتماعی باید دیده شود.

او با بیان اینکه در تولید خودرو‌های برقی باید به جوانب اجتماعی و زیست محیطی دقت نظر شود تا در تدوین استراتژی دچار مشکل نشویم، افزود: باید در این زمینه علاوه بر نگاه به موضوع هزینه و قیمت تمام شده که از نظر اقتصادی مهم است به تاثیرات وجود خودرو برقی در جهت کاهش آلودگی و به تبع آن کاهش هزینه‌های درمان و مرگ و میر افراد دقت شود. در این خصوص باید گفت اگر تولید خودروی برقی افزایش یابد، حیات در جامعه بیشتر خواهد شد.

رئیس دانشکده معارف اسلامی و اقتصاد دانشگاه امام صادق (ع) تصریح کرد: آلاینده‌هایی که به واسطه سوخت فسیلی تولید می‌شود باعث ایجاد مرگ و مریضی در جامعه می‌شود و گزارشات ارائه شده موید این موضوع است و در اصل خودرو‌های احتراقی علاوه بر هزینه‌های اقتصادی سوخت به همان اندازه هزینه بیرونی که تاثیر در سلامتی افراد جامعه دارد، ایجاد می‌کند.

در ادامه مظاهر رحیمی، عضو پژوهشکده هیدروژن و پیل سوختی دانشگاه مالک اشتر به عنوان نماینده این پژوهشکده به ارائه مطالب فنی با موضوع تکنولوژی ساخت انواع پیل سوختی پرداخت و با توجه به پیشینه این پژوهشکده در تولید موتور‌های پیل سوختی در حوزه نظامی، الزامات و زیرساخت¬های لازم در تولید خودرو‌های پیل سوختی را بیان کرد.

امیرحسین طیبی، مدیر مطالعات راهبردی و رسانه گروه خودروسازی سایپا نیز به بیان مختصری از شش سمیناری که با موضوع خودرو‌های برقی در ماه‌های گذشته در گروه سایپا برگزار شده بود، پرداخت و با اشاره به اینکه سال ۱۳۷۴ آغاز فعالیت بر روی خودرو‌های برقی در کشور بود، گفت: در این سال جشنواره حمل ونقل شهری سالم با هدف آگاهی و جلب توجه عموم به اثرات مخرب خودرو‌های سوخت فسیلی برگزار شد. پس از آن این روند ادامه داشت تا سال ۱۳۹۸ که گروه خودروسازی سایپا تفاهم نامه همکاری «توسعه و تولید خودرو الکتریکی» را با گروه مپنا با هدف طراحی، توسعه، تأمین قطعات و تولید خودرو الکتریکی امضا کرد و در سال ۱۴۰۱ ساینا S برقی گروه سایپا در نمایشگاه تحول صنعت خودرو رونمایی و در سال ۱۴۰۲ نیز اطلس برقی سایپا در نمایشگاه تحول صنعت خودرو معرفی شد.

بر اساس این گزارش، در حاشیه برگزاری این سمینار، نمونه‌هایی از قطعات و اجزاء پیل سوختی ساخته شده توسط پژوهشکده هیدروژن و پیل سوختی دانشگاه مالک اشتر در معرض دید علاقمندان قرار گرفت. این قطعات به نحوی انتخاب شده بود که امکان مشاهده محصول نهایی و اجزای تشکیل دهنده از نزدیک برای حاضرین فراهم شده بود.

گفتنی است، سلسله سمینار‌های علمی و تخصصی در مورد خودرو‌های برقی از سال گذشته آغاز شده و هفت موضوع، " خودرو‌های برقی تکنولوژی‌ها و چالش‌ها"، "رویکرد جهانی در توسعه خودرو‌های برقی"، "باتری خودرو‌های برقی و انواع تکنولوژی‌های ساخت" و "ارزیابی زیرساخت‌ها و سیاست‌گذاری اقتصادی در زمینه خودرو‌های برقی" و "بررسی تکنولوژی‌ها و چالش‌های خودرو‌های برقی" و " معرفی خودرو‌های پیل سوختی " مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. این سمینار به همت مدیریت مطالعات راهبردی و رسانه گروه خودروسازی سایپا و اجرای مدیریت آموزش معاونت منابع انسانی و پشتیبانی و همکاری سایر شرکت‌های گروه سایپا برگزار شده است. این سمینار با هدف آشنایی بیشتر و مناسب‌تر مهندسان و کارشناسان گروه سایپا با برنامه‌های آتی، طراحی و تولید خودرو‌های برقی، مزایا و معایب خودرو‌های برقی و روندی که خودروسازان جهانی طی می‌کنند، برپا شده است.

برچسب ها: سایپا
آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
صفحه خبر بالای تصاویر
اخبار داغ
چهره‌های جدید استقلال مشخص شد چهره‌های جدید استقلال مشخص شد
مسئولان باشگاه استقلال که نمی‌خواهند به دلیل ادامه حضور در جام‌حذفی از بازار نقل و انتقالات عقب بیافتند، مذاکره با چند بازیکن را آغاز کردند و با پنج آبی‌پوش تاثیرگذار به توافق رسیدند.
ایران رتبه سوم عدم ایمنی کارگران ایران رتبه سوم عدم ایمنی کارگران
هر سال هزاران خانواده ایرانی با خاک‌سپاری عزیزانی که برای تأمین معاش به معادن، کارگاه‌ها و کارخانه‌های ناامن پا گذاشته‌اند داغدار می‌شوند، اما حوادث تلخ انسانی همچنان در حاشیه اولویت‌های ملی گم می‌شوند. در این گفت‌و‌گو امیر خراسانی، جامعه‌شناس با ارائه وضعیت و شرایط کارگران به ریشه‌های این بی‌توجهی می‌پردازد.
مکالمه تلفنی عجیب ترامپ و پوتین! مکالمه تلفنی عجیب ترامپ و پوتین!
یک شبکه روسی جزئیات عجیب و خواندنی از گفتگوی ترامپ و پوتین را منتشر کرد.
پبام نیازمند به پرسپولیس پیوست پبام نیازمند به پرسپولیس پیوست
پیام نیازمند دروازه‌بان سپاهان سرانجام قرارداد خود را با پرسپولیس نهایی کرد.
برای پیشرفت ملت از کسی اجازه نمی‌گیریم برای پیشرفت ملت از کسی اجازه نمی‌گیریم
مسعود پزشکیان با اشاره به مذاکرات غیرمستقیم میان ایران و آمریکا گفت: ایران هیچ‌گاه زیر بار زور نخواهد رفت و ملت خود را از دستاورد‌های صلح‌آمیز صنعت هسته‌ای در عرصه‌های بهداشت، درمان، کشاورزی و صنعت محروم نخواهد ساخت؛ ما برای رشد و پیشرفت ملت‌مان از کسی دستور یا اجازه نمی‌گیریم.
بازدید از «فلک‌الافلاک» برای خانواده‌های دارای سه فرزند رایگان است بازدید از «فلک‌الافلاک» برای خانواده‌های دارای سه فرزند رایگان است
هم‌زمان با روز ملی جمعیت، بازدید از قلعه «فلک‌الافلاک» برای خانواده‌های دارای سه فرزند رایگان شد.
سردار آزمون آقای گل آسیا شد سردار آزمون آقای گل آسیا شد
مهاجم ایرانی شباب الاهلی علی‌رغم غیبت در دو بازی نیمه نهایی و فینال لیگ قهرمانان آسیا به عنوان آقای گلی این رقابت‌ها دست یافت.
برگزیده
ایران رتبه سوم عدم ایمنی کارگران ایران رتبه سوم عدم ایمنی کارگران
هر سال هزاران خانواده ایرانی با خاک‌سپاری عزیزانی که برای تأمین معاش به معادن، کارگاه‌ها و کارخانه‌های ناامن پا گذاشته‌اند داغدار می‌شوند، اما حوادث تلخ انسانی همچنان در حاشیه اولویت‌های ملی گم می‌شوند. در این گفت‌و‌گو امیر خراسانی، جامعه‌شناس با ارائه وضعیت و شرایط کارگران به ریشه‌های این بی‌توجهی می‌پردازد.
پنبه، طلای سفید با سیاست های سیاه پنبه، طلای سفید با سیاست های سیاه
مزارع گلستان سال‌هاست که رویای کشت مجدد پنبه را به فراموشی سپرده‌اند؛ محصولی که بیش از ۱۰۰ سال پای ثابت اقتصاد خطه گلستان بود و به ناگاه در اواخر دهه ۷۰ به دلیل صدور مجوز‌های واردات الیاف و پنبه، فقدان حمایت‌های دولتی و نبود خرید تضمینی، رفته‌رفته در مزارع گلستان کم‌رنگ شد و جای بوته‌های سفیدرنگ چشم‌نواز پنبه را شالی، کلزا و گندم پر کرد.
شرکت مخابرات ایران، شتاب‌دهنده سرمایه‌گذاری در اقتصاد دیجیتال شرکت مخابرات ایران، شتاب‌دهنده سرمایه‌گذاری در اقتصاد دیجیتال
هم‌زمان با هفته ارتباطات و روز جهانی ارتباطات، نگاهی دوباره به جایگاه صنعت ICT در پیشرفت کشور، بیش از هر زمان دیگری ضروری به نظر می‌رسد. این حوزه که در دنیای امروز، پیشران توسعه اقتصادی، اجتماعی و حتی فرهنگی کشورهاست، نیازمند نگاهی آینده‌نگر و سرمایه‌گذاری هوشمندانه در زیرساخت‌هاست؛ و در این میان، شرکت مخابرات ایران با سابقه‌ای چند دهه‌ای در توسعه زیرساخت‌های ارتباطی، نقشی ممتاز و بی‌بدیل ایفا می‌کند.
صفحه خبر بالای تصاویر