کد خبر: ۴۵۱۱
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۶
هر چند خواستگاری زن از مرد اشکال شرعی ندارد، اما ویژگی‌های روحی و جایگاه ارزشی زن موجب شده در تمام جوامع و همه عصر‌ها مرد به زن پیشنهاد ازدواج دهد.

به گزارش سرویس اجتماعی مخاطب ۲۴ به نقل از ایرنا، دو سه سالی می‌شد که با هم همکار بودند. پسر خوب و نجیبی به نظر می‌رسید و از هر لحاظ برایش جذاب بود. احساس می‌کرد نیمه گمشده و مرد رویاهایش را پیدا کرده است. تلاش کرده بود به شکل غیر مستقیم نظرش را به خود جلب کند، اما انگار تلاش‌هایش موفق نبود و این همکار آقا به رغم داشتن شرایط، انگار برنامه‌ای برای ازدواج نداشت.

 

خواستگاری زن از مرد آری یا خیر؟

 

در بین همکاران و آشنایان هم کسی آنقدر برایش قابل اعتماد نبود که حرف دلش را به او بزند و او را واسطه علاقه‌اش به مردی کند که او را دوست می‌داشت. از طرفی هم دلش نمی‌خواست دست روی دست بگذارد تا مرد رویایی‌اش برای ازدواج با کس دیگری اقدام کند. باید کاری می‌کرد و به همین خاطر گزینه‌های مختلف را پیش رو گذاشت. راهکار دیگری باقی نمانده بود؛ تنها چاره این بود که سنت شکنی کرده و از همکارش خواستگاری کند!

 

اما شرع و عرف در این باره چه نظری داشتند؟ نه فقط در ایران که در اغلب کشور‌های دنیا و فرهنگ‌های گوناگون این مرد است که از زن خواستگاری می‌کند و در کمتر فرهنگ و جامعه‌ای خواستگاری زنان از مردان مرسوم است. اما این سنت عرفی بار‌ها توسط برخی از زنان و دختران شکسته شده و بر خلاف رویکرد رایج این زنان و دختران به سراغ مرد مورد علاقه خود رفته و تصمیم گرفتند پیش از آن که انتخاب شوند، خودشان انتخاب کنند. این تفکر در بین نسل‌های جدید یعنی دهه هفتادی‌ها و دهه هشتادی‌ها رایج‌تر است. اما همچنان روند رایج خواستگاری و تشکیل خانواده بر مبنای خواستگاری مرد از زن استوار است و کمتر دختری راضی می‌شود به سراغ پسر مورد علاقه اش رفته و از او خواستگاری کند و با عنایت به فرهنگ غالب جامعه و عرف رایج، تبعات احتمالی این خواستگاری را بپذیرد. اما شرع در این باره چه نظری دارد و آیا خواستگاری دختر از پسر در شرع هم مشکل و مانعی دارد یا خیر؟ *** خواستگاری زن از مرد در صدر اسلام

وقتی به سراغ آیات و روایات اسلامی می‌رویم متوجه می‌شویم که در هیچ کجای دین اسلام و روایات و آیات الهی خواستگاری زن از مرد تقبیح نشده و حتی طرح پیشنهاد ازدواج از طرف زن به مرد در تاریخ اسلام بی‌سابقه نیست!

معروفترین خواستگاری زن از مرد در تاریخ اسلام هم مربوط به خواستگاری حضرت خدیجه (س) از پیامبر عظیم‌الشان اسلام است. حضرت خدیجه با وقوف به اخلاق شایسته و ایمان حضرت رسول اکرم (ص)، به آن بزرگوار پیشنهاد ازدواج دادند و حضرت محمد (ص) هم که حضرت خدیجه را زنی پاکدامن و بزرگوار دیدند با از این پیشنهاد استقبال کردند و ثمره این ازدواج مبارک هم شجره طیبه کوثر و امامت و ولایت بود. مهم‌ترین نکته در این خواستگاری و ازدواج، اما ویژگی‌های حضرت رسول (ص) بود. در واقع حضرت خدیجه (س) می‌دانستند پیامبر اکرم (ص) فردی با شخصیت و برخوردار از اخلاق حسنه و منشی نیکو است. اما اگر فردی عادی در مقابل ایشان قرار داشت ممکن بود این خواستگاری موجب تحقیر وی شود.

*** مانع شرعی برای خواستگاری زن از مرد نداریم

اقدام به خواستگاری از سوی دختر هیچ منع شرعی ندارد. در صیغه عقد، درخواست ازدواج از جانب زن و پذیرش آن از طرف مرد است و از نظر حکم اسلامی خواستگاری زن حرام نیست بلکه خواستگاری مرد از زن سنت و عرف جامعه است. خواستگاری دختر از پسر از منظر شرعی تنها یک شرط دارد و آن اذن پدر دختر است و باید دختر پیش از خواستگاری رضایت پدرش را جلب کرده باشد.

استاد شهید مرتضی مطهری در کتاب نظام حقوق زن اسلام، فلسفه خواستگار مرد از زن را اینگونه توجیه می‌کنند: «طبیعت، مرد را مظهر طلب و عشق و تقاضا آفریده است و زن را مظهر مطلوب بودن و معشوق بودن، طبیعت زن را گل و مرد را بلبل، زن را شمع و مرد را پروانه قرار داده است». به باور استاد مطهری این یکی از تدابیر حکیمانه و شاهکار‌های خلقت است که در غریزه مرد نیاز و طلب و در غریزه زن ناز و جلوه قرار داده است. خلاف حیثیت و احترام زن است‌که به دنبال مرد بدود، برای مرد قابل تحمل است که از زنی خواستگاری کند و جواب رد بشنود و آن‌گاه از زن دیگری خواستگاری کند و جواب رد بشنود تا بالاخره زنی رضایت خود را به همسری با او اعلام کند.

برای زن که می‌خواهد محبوب و معشوق و مورد پرستش باشد و از قلب مرد سر در آورد تا بر سراسر وجود او حکومت کند، قابل تحمل و موافق غریزه نیست که مردی را به همسری خود دعوت کند و احیاناً جواب رد بشنود و سراغ مرد دیگری برود.

*** از قدرت نه شنیدن تا تصمیم‌گیری‌های احساسی!

محسن نصری جامعه شناس و کارشناس مسائل مذهبی درباره چرایی عرف شدن خواستگاری مرد از زن می‌گوید: «اگرچه در جامعه ما و بسیاری از کشور‌های دنیا پیشنهاد ازدواج از سوی مرد مطرح می‌شود نه زن، اما خواستگاری زن از مرد هم امر خلاف شرعی نیست. با وجود این متداول شدن خواستگاری مرد از زن دلایل متعددی دارد. نخستین دلیل اینکه پاسخ نه شنیدن برای آقا از خانم راحت‌تر است. زن به دلیل حساسیت‌ها و ظرافت‌های روحی‌اش نه شنیدن و شکست در خواستگاری برایش سخت است و به همین دلیل می‌گویند بهتر است آقا که تحمل بیشتری در این زمینه دارد برای خواستگاری پیش قدم شود. نکته دوم اینکه جایگاه، موقیعت و ارزش زن در جامعه است. به همین دلیل هم برای حفظ این ارزش و جایگاه خواستگاری از سوی مرد صورت می‌گیرد.» بنا به تاکید نصری در کنار تمام این‌ها زنان به دلیل روحیه لطیف و مهربانی ممکن است تصمیمات شان بیشتر احساسی باشد و به واسطه غلبه احساسات نتوانند خواستگاری دقیق و درستی داشته باشند. به همین دلیل هم امر متداول در تمام کشور‌ها و جوامع این است که آقایان به خواستگاری خانم‌ها بروند و این مخصوص کشور ما یا برای مسلمانان نیست و در تمام ادیان و جوامع روال کلی بر مبنای خواستگاری مرد از زن گذاشته شده است.

*** ترجیح خواستگاری شدن به خواستگاری کردن

اگر خانمی به خواستگاری آقا برود با عنایت به عرف رایج در جامعه آیا ممکن است برای خانم تبعات اجتماعی به بار بیاورد؟

نصری در پاسخ به این سوال می‌گوید: «با توجه به اینکه این مسئله فرهنگ نهفته در جامعه ماست و طبیعتا خلاف این در فرهنگ جامعه ما و بین مردم ما این کار ناهنجاری محسوب می‌شود.»

این جامعه شناس در پاسخ به اینکه به نظر می‌رسد در بین نسل‌های مختلف دختران در رابطه با این موضوع نگاه متفاوتی وجود داشته باشد اینگونه پاسخ می‌دهد: «تفاوت بین نسل‌ها وجود دارد، اما یک اصول ثابتی در خلقت زن و مرد هست که زمان و مکان نمی‌شناسد. لطافت و احساساتی بودن در همه خانم‌های دنیا وجود دارد و مخصوص خانم‌های ایرانی نیست و همه نسل‌های زنان همین خصوصیات را دارند. همچنین اینکه باید شان و شخصیت و احترام زن بیشتر رعایت شود یک اصلی است که در تمام دنیا پذیرفته‌اند و زمان و مکان خاصی ندارد. اگرچه خانم‌های دوران ما با عنایت به تحصیلات و پیشرفت‌هایی که دارند و همچنین نگاه جامعه به آنان با گذشته بسیار متفاوت شده است. اما این روحیه و تفکر و احساس موجب می‌شود تا خود خانم‌ها راغب باشند از آن‌ها خواستگاری شود و خودشان به خواستگاری نروند فرقی هم نمی‌کند تحصیلات عالیه داشته باشند یا تحصیلات معمولی، ولی به هر حال خانم‌ها هم ترجیح می‌دهند آقایان از آن‌ها خواستگاری کنند. *** واسطه‌گری ازدواج راهکاری پسندیده و ارزشمند

در حال حاضر حدود ۱۳ میلیون جوان در حال عبور از سن مناسب ازدوج هستند و آمار ازدواج هر سال کمتر از سال قبل می‌شود. در این میان باید فکری کرد. شاید واسطه‌گری در ازدواج بتواند این گره کور را بگشاید. نصری در این باره می‌گوید: «اینکه افرادی به ازدواج جوانان و آشنایی آن‌ها کمک کنند از نظر اسلامی هم بسیار پسندیده است.» ***خطر تجرد قطعی جدی است

از نگاه این جامعه‌شناس اگرچه سبک‌های خواستگاری و ازدواج با گذشته فرق کرده، اما هنوز هم با روش‌های جدید که وجود دارد و با ارتباطات و تعاملات جدیدی اینکه کسی برای آشنایی و ازدواج دختر و پسری واسطه شده و برای برقراری ارتباط میان آن‌ها تلاش کند، قطعا یکی از عبادت‌ها و ارزش‌های بزرگ است. نصری تاکید می‌کند: «ما امروز با معضل سن ازدواج مواجهیم و ممکن است افرادی به خصوص از میان خانم‌ها با بالا رفتن سن به سمت تجرد قطعی بروند و در این شرایط واسطه‌گری در ازدواج کار بزرگ، معنوی و ارزشمندی است.»

به باور این جامعه‌شناس فارغ از اینکه آشنایی معرفی دختر و پسر به یکدیگر با چه روشی باشد آنچه اهمیت دارد ورود خانواده‌ها به این عرصه و تحقیق و شناخت طرفین از یکدیگر است که می‌تواند به یک ازدواج منطقی و ماندگار منجر شود.

آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
محمد مصطفی نخست وزیر جدید تشکیلات خودگردان فلسطین شد title
با حکم ریاست تشکیلات خودگردان، «محمد مصطفی» به عنوان نخست وزیر جدید فلسطین کابینه خود را معرفی کرد
مردمان سنگی در شهری سنگی در ایتالیا title
انسان‌هایی که به یکباره و توسط آتفشان شهر با گداخته‌های مذاب تبدیل به سنگ می‌شوند و به همان شکل در شهر می‌مانند و شهر تبدیل می‌شود به موزه‌ای از انسان‌های سنگ شده.
جزئیات عملیات تروریستی در مسکو/ عامل حمله تروریستی مسکو مشخص شد + فیلم title
در پی حمله حداقل سه نفر با لباس شبه نظامی به طبقه همکف یک تالار کنسرت در شهر کروکوس در نزدیکی مسکو و تیراندازی با سلاح‌های خودکار به سمت حاضرین در این تالار و پرتاب نارنجک، بیش از 40 نفر کشته و حداقل یکصد نفر زخمی شده‌اند.
هایده و معین خواننده های مورد علاقه علی پروین و حسن روشن title
اسطوره پرسپولیسی‌ها در پاسخ به اینکه علاقه‌اش به صدای کدام خواننده است؟ بعد از اینکه حسن روشن نام معین را به زبان آورد، گفت: من صدای خانم هایده را دوست دارم و گوش می‌دهم!
کاوشگرِ استقامت محموله‌های حاوی سنگ و خاک مریخ را جمع آوری کرد + فیلم title
تصویری از محموله‌های حاوی سنگ و خاک در سطح مریخ که توسط کاوشگرِ استقامت انبار شده اند. این‌ محموله‌ها آماده میشوند تا با ماموریت بعدی ناسا، به زمین پرتاب شوند.
انتخابات ریاست‌جمهوری روسیه آغاز شد title
رای دهندگان روسی در شرق دور روسیه شامل «کامچاتکا»، «چوکوتکا» و سایر نواحی این منطقه ۸ صبح امروز (جمعه) به وقت محلی آرای خود را برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ روسیه به صندوق رای انداختند.
نتایج نهایی شمارش آرای نامزدهای شهر تهران ۱۰۰ نفر آخر ۱۰۰ رای هم نداشتند! + لیست کامل title
نتایج انتخابات مجلس شهر تهران ۱۴ نفر اول این فهرست، با کسب حدنصاب حداقل ۲۰ درصد آرای صحیح، در دور اول به مجلس راه می‌یابند و ۳۲ نفر بعدی برای تعیین ۱۶ نماینده دیگر این حوزه در دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم رقابت خواهند کرد.
برگزیده
پیام نوروزی رهبر انقلاب جهش تولید با مشارکت مردم در سال ۱۴۰۳ title
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی به مناسبت آغاز سال ۱۴۰۳ ضمن تبریک عید نوروز به ملت ایران به‌ویژه خانواده‌های ایثارگران و همه ملت‌هایی که نوروز را گرامی می‌دارند، سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نامگذاری کردند.
اعلام ساعت فعالیت موزه‌ها و اماکن تاریخی در نوروز title
ساعت فعالیت موزه‌ها و اماکن فرهنگی‌تاریخی در نوروز ۱۴۰۳ و لیالی قدر اعلام شد.
محدودیت بانکی برای کسانی که ارز مسافرتی گرفته‌اند و مسافرت نرفته‌اند title
بانک مرکزی اسامی خریداران ارز مسافرتی را که سهمیه ارز را تحویل گرفته، ولی بلیط‌شان را کنسل کرده‌اند، دریافت کرده است و بناست تغییرات مهمی در خدمات بانکی به این افراد اعمال شود. یکی از دلایل اصلی افزایش قیمت ارز در ایام نزدیک به سال نو، در سال جاری و سنوات قبل، افزایش تقاضا در بازار ارز است که موجب تشدید دلالی و سوداگری هم می‌شود.
نتایج نهایی شمارش آرای نامزدهای شهر تهران ۱۰۰ نفر آخر ۱۰۰ رای هم نداشتند! + لیست کامل title
نتایج انتخابات مجلس شهر تهران ۱۴ نفر اول این فهرست، با کسب حدنصاب حداقل ۲۰ درصد آرای صحیح، در دور اول به مجلس راه می‌یابند و ۳۲ نفر بعدی برای تعیین ۱۶ نماینده دیگر این حوزه در دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم رقابت خواهند کرد.
نتانیاهو چه قولی داده بود به بایدن؟ title
اسکای نیوز عربی در گزارشی امروز از عدم تمایل جو بایدن رئیس جمهور آمریکا برای گفتگو با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل خبر داد.