کد خبر: ۴۲۹۲
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۱
مطابق با ماده ۲۴ قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی، زن می‌تواند برای وصول مهریه خود، اموال شوهر را توقیف کند

به گزارش سرویس اجتماعی مخاطب ۲۴ به نقل از ایسنا، مطابق با قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی، زن با استناد به اینکه خواهان وصول مهریه خود است قادر به توقیف تمام اموال و دارایی شوهر اعم از منزل مسکونی، خط تلفن و اثاثیه زندگی (اموالی در حد عرف، نیاز و شان مرد) نیست و قانون برای پشتیبانی از بدهکاران مالی از جمله مردان بدهکار مهریه، استثنائاتی را برای اموال قابل توقیف قرار داده و امکان توقیف برخی اموال نظیر خودرو را به صورت مشروط فراهم کرده است.

 

خودرو و خط موبایل شوهر تا وصول مهریه توقیف می‌شود


به گزارش ایسنا، مطابق با ماده ۲۴ قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی، زن می‌تواند برای وصول مهریه خود، اموال شوهر را توقیف کند، اما قانون برای برخی اموال فرد بدهکار (که در مورد "مهریه"، "شوهر" بدهکار است)، استثنائاتی قائل شده و برخی اموال را جزء مستثنیات دین (غیر قابل توقیف و فروش) محسوب می‌کند.

مطابق با ماده قانونی یاد شده، اموالی اعم از منزل مسکونی در شان بدهکار، آذوقه و مایحتاج زندگی روزمره و اثاثیه مورد نیاز زندگی، کتب و ابزار علم برای اهل علم، وسایل و ابزار کار کسبه و کشاورزان و پیشه‌وران و سایر اشخاص که برای امرار معاش ضروری آن‌ها و افراد تحت تکفلشان لازم است، تلفن مورد نیاز بدهکار و مبلغ رهن یا پیش پرداختی که مرد برای اجازه منزل پرداخت کرده (مشروط بر اینکه مرد بدون آن مبلغ رهن نتواند خانه را اجاره کند و آن خانه اجاره‌ای هم در شان مرد باشد) جزء مستثنیات دین هستند که اگرچه امکان توقیف آن‌ها در بدو امر توسط زن وجود دارد، اما امکان رفع توقیف آن‌ها نیز به درخواست شوهر و با اثبات اینکه این اموال مسثنیات دین هستند نیز وجود دارد.

در واقع زن می‌تواند ملک مسکونی به نام شوهر را به منظور بدهی او برای مهریه توقیف کند، اما مرد نیز با اثبات اینکه این منزل در شان او و بیش از نیازش در حالت اعسار نیست، می‌تواند از آن رفع توقیف انجام دهد.

بیشتر بخوانید:

«پراید» مدل سال ۷۴ و خط تلفن «۰۹۱۲» مرد برای وصول مهریه توقیف می‌شود؟!

در این میان ذکر این نکته نیز حائز اهمتی است که هر شخصی می‌تواند تنها یک منزل و ملک مسکونی و یک خط تلفن داشته باشد و بیش از یک منزل و خط تلفن را می‌توان برای پرداخت مهریه توقیف کرد و به فروش گذاشت.

با این حال در قانون یاد شده صراحتا درباره وضعیت توقیف خودروی همسر برای بدهی مهریه اشاره نشده، اما از آنجا که گفته شده وسایل و ابزار کار اشخاص برای امرار معاش ضروری آن‌ها و افراد تحت تکفلشان جزء مستثنیات دین محسوب می‌شود، اگر خودرو وسیله کار و ابزاری برای اشتغال مرد و منبع درآمد او محسوب شود؛ مستثنیات دین و غیر قابل توقیف است؛ بنابراین اگر خودرو وسیله کار مرد و امرار معاش نباشد، امکان توقیف و فروش آن برای پرداخت مهریه وجود دارد.

از سوی دیگر نیز برخی از اموال که مرد مالک آن‌هاست، اما به صورت رسمی به ثبت نرسیده‌اند (نظیر ملکی که مرد آن را به صورت مبایعه نامه و با قرارداد عادی خریده است)، به دلیل اینکه در اداره ثبت به طور رسمی ثبت نشده، غیر قابل توقیف برای مهریه است و در واقع تنها در صورتی اموال مرد قابل توقیف‌اند که به طور رسمی و نه مبایعه نامه‌ای به ثبت رسیده باشند.

 
آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
وکس صورت در دوران قاعدگی ضرر دارد؟ title
خدمات زیبایی مثل مانیکور، پدیکور، اپیلاسیون و… به بخش جدایی‌ناپذیر زندگی روزمره‌ تبدیل شده‌اند.
تفاوت قاضی ایستاده و قاضی نشسته چیست؟ title
در یک تقسیم‌بندی کلی قضات به دو عنوان قاضی ایستاده و قاضی نشسته تقسیم می‌شود. قاضی ایستاده به دادیار، دادستان و بازپرس، گفته می‌شود و قاضی نشسته به قاضی صدور حکم گفته می‌شود.
پلمپ قدیمی‌ترین پیتزا فروشی تهران بخاطر حجاب! title
پیتزا "داوود" قدیمی‌ترین پیتزا فروشی تهران به دلیل عدم رعایت حجاب پلمب شد
بعد از ۱۸ سال نمی‌دانم ناصر عبداللهی را کشته‌اند یا نه؟ title
«ناصر را زده بودند، اما این‌که چه کسی این‌کار را کرد من هیچ‌وقت نفهمیدم»؛ این‌ها گفته‌های فاطمه فهیمی، همسر ناصر عبداللهی است. پس از ۱۸ سال، او در مصاحبه خود روایتی جدید از مرگ پرابهام خواننده مشهور دارد. کسی که به گفته خودش در تمام این سال‌ها متهم به قتل همسرش بوده، اما قانون به او اجازه نداده تا او را پیگیری قضایی کند. این پرونده عبداللهی بدون پیگیری پدر و پسران عبداللهی مختومه اعلام شد و هرگز عاملان مرگش شناخته و مجازات نشدند.
سرعت اینترنت در ایران چطوره؟ title
با وجود گزارش جدید اسپیدتست در ماه مارس ۲۰۲۴ که حاکی از بهبود وضعیت سرعت اینترنت ایران است، جایگاه ایران در رده‌بندی کلی نسبت به دیگر کشور‌ها افت داشته است.
آیا شما عزت نفس پایینی دارید؟ title
عزت نفس پایین می‌تواند نحوه تفکر، کار‌هایی را که انجام می‌دهید و میزان موفقیت شما را تغییر دهد.
مصرف سیگار مضرتر یا ویپ؟ title
بسیاری گمان می‌کنند که ویپ نسبت به سیگار یا قلیان خطر کمتری برای سلامتی انسان دارد. هرچند حالا دانشمندان نسبت به استفاده از ویپ هشدار بسیار جدی داده‌اند.
برگزیده
توصیه مهم رهبر انقلاب به ارتش جمهوری اسلامی ایران title
حضرت آیت الله خامنه‌ای فرمودند: جا دارد که امروز ارتش جمهوری اسلامی ایران را «حزب‌الله» بنامیم. هر چه می‌توانید، در این خطِّ حزب‌اللّهی جلو بروید.
رئیسی: وعده صادق هیمنه شکست‌ناپذیری اسرائیل را فرو ریخت title
رئیس‌جمهور گفت: بعد طوفان الاقصی، وعده صادق هیمنه اسرائیل را فرو ریخت و ثابت کرد قدرت آن‌ها تارعنکبوتی است.
رئیسی: ایستادگی یمن معادلات را به‌نفع غزه رقم خواهد زد title
رئیس‌جمهور با اشاره به ابتکارات دلاورانه مجاهدان یمنی در جهت توقف نسل‌کشی ملت فلسطین تصریح کرد: ایستادگی و مقاومت ملت قهرمان یمن کنار ملت فلسطین قطعاً در بازدارندگی جنایات رژیم صهیونیستی مؤثر است و معادلات را به‌نفع مردم مظلوم غزه رقم خواهد زد.
گزارش ارتش رژیم صهیونیستی از جزئیات حمله ایران title
سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی گفت: ایران شب گذشته بیش از ۳۰۰ موشک بالستیک و پهپاد و موشک کروز شلیک کرد.
سقوط بازار‌های مالی جهان پس از پاسخ ایران به تجاوزات رژیم صهیونیستی title
پاسخ گسترده موشکی و پهپادی ایران به اقدامات تجاوزگرانه رژیم صهیونیستی، بازار‌های مالی دیجیتال را دچار نوسان شدید کرده است.
واکنش سردار حاجی زاده به حمله پهپادی سپاه به اسرائیل title
سردار حاجی زاده به حمله پهپادی سپاه به اسرائیل واکنش نشان داد.