کد خبر: ۴۴۴۴
تاریخ انتشار: ۲۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۹
گزارش لحظه به لحظه
فیلم‌های موقعیت مهدی با ۱۴ نامزدی، علف زار با ۱۳ نامزدی، برف آخر با ۱۲ نامزدی، نگهبان شب با ۹ نامزدی، دسته دختران با ۷ نامزدی و خائن کشی با ۶ نامزدی، بیشترین شانس را برای دریافت سیمرغ‌های بلورین داشتند

هیات داوران سودای سیمرغ چهلمین جشنواره فیلم فجر پس از بازبینی ۲۲ فیلم سینمایی، نامزد‌های خود را شامگاه پنجشنبه بیست‌ویکم بهمن در رشته‌های مختلف اعلام کردند، «مسعود جعفری‌جوزانی»، «مجید انتظامی»، «شهاب حسینی»، «محمدعلی باشه‌آهنگر»، «محمد داوودی»، «مهدی سجاده‌چی» و «پژمان لشکری‌پور» داوران بخش سودای سیمرغ این دوره از جشنواره فیلم فجر هستند.

اعلام اسامی برندگان سیمرغ‌های چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر

 

 

این خبر در حال تکمیل است ...

هیأت داوران چهلمین جشنواره فیلم فجر، سیمرغ بلورین بهترین فیلم را اهداء کرد به آقای «حبیب الله والی نژاد» تهیه کننده فیلم سینمایی "موقعیت مهدی".

وی پس از دریافت جایزه بهترین فیلم گفت: خسته نباشید. واقعیتش این است که جایزه متعلق به همه عوامل فیلم است که در شرایط سخت با جان و دل زحمت کشیدند. این کار دیده شد، و خودش باعث شد که دیده بشود. ان شاء الله مورد رضایت خدا و شهداء باشد. زحمت ان کار بر عهده هادی حجازی فر بود. "سازمان صداوسیما" انصافاً پای این کار ایستاد و امیدوارم حمایت از این مجموعه فیلمها را ادامه دهد. "بنیاد روایت فتح" که از یک جایی وار کار شدند و حمایت کردند. از خانواه محترم شهیدان مهدی باگری و حمید باکری تشک می کن که اکر حمایت آنان نبود این کار ساخته نمی شد.

هیأت داوران چهلمین جشنواره فیلم فجر، سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی را به آقای «رضا میرکریمی» برای کارگردانی فیلم "نگهبان شب" اهداء کرد.

هیأت داوران چهلمین جشنواره فیلم فجر، دیپلم افتخار خود را تقدیم کرد به «سید هادی محقق» برای کارگردانی فیلم "دِرب".

وی یاد مرحوم «حسین پناهی» را گرامی داشت.

سیمرغ بلورین جایزه ویژه هیأت داوران اهداء شد به آقای «امیرحسین عسکری» برای کارگردانی فیلم سینمایی "برف آخر".

هیأت داوران چهلمین جشنواره فیلم فجر، سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه را اهداء کرد به آقای «کاظم دانشی» برای فیلمنامه "علف زار".

خیلی دمتون گرم. خیلی مخلصیم. آقای رادان دمتون گرم. پژمان عزیز! ممانونم. از جگر هیأت انتخاب ممنونم؛ خیلی جرأت می خواست که الین فیلم اینجا باشد. می دانم که با دعای خیر مادرم اینجا هستم اما جایزه را تقدیم می کنم به پدرم!

سیمرغ بلورین بهترین فیلم اول به «هادی حجازی فر» برای فیلم موقعیت مهدی رسید. 

اعلام اسامی برندگان سیمرغ‌های چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر

هیأت داوران چهلمین جشنواره فیلم فجر، سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اصلی مرد را اهداء کرد به آقای «امین حیایی» برای فیلم سینمایی "برف آخر".

این بازیگر محبوب سینما و تلویزیون هم پس از دریافت جوایز خود گفت: از یک قصه عشق بگویم. گروه عاشقانه کار کردند. این دومین سیمرغ من است. قیلا با آقای صدرعاملی گرفتم. از هیات داوران، شهاب عزیز و استادان تشکر می کنم.

اعلام اسامی برندگان سیمرغ‌های چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر

هیأت داوران چهلمین جشنواره فیلم فجر، سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اصلی زن را اهداء کرد به خانم «طناز طباطبایی» برای فیلم سینمایی "بی رؤیا".

خانم طباطبایی پس از دریافت جایزه گفت: خدایا شکرت. اول از همه ای از خدا تشکر کنم؛ خدایا شکرت. جای آقای نصیریان خیلی خالی شد؛ هر چه داریم مدیون ایشان و آن نسل طلایی است. آرین وزیردفتری! ممنونم خیلی فیلم خوبی ساختی. شادی عزیزم! خیلی ممنونم. حیلی سخت بود ولی شد.

اعلام اسامی برندگان سیمرغ‌های چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر

 

هیأت داوران چهلمین جشنواره فیلم فجر، دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش مکمّل مرد را اهداء کرد به آقای «علی اکبر اسانلو» برای فیلم "نگهبان شب".

این هنرمند پیشکسوت پس از دریافت جایزه گفت: با توجه به اینکه پیر شدم و ترسیدم فراموشم بشود مطلب کوتاهی نوشتم که از رو می خوانم: راهی بسیار آمده ام. نیمی از قران را پشت سر گذاشته ام. گویی همین دروز بود که صدای صحنه ای خیس و باران خورده مرا به سمت زیبایی فرا خواند. صمیمانه می گئیم اساتید روزگاران درگذشته! دوستان! عزیزان! آقای میرکریمی! ممنونم.

همچنین سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد جشنواره چهلم اهداء شد به آقای «نادر سلیمانی» برای بازی در فیلم سینمایی "ضـد".

این هنرپیشه محبوب هم گفت: خیلی کارم سخت شد. قبلا طنز کار می کردم؛ الان موندم چکار کنم؟ از هیات داروان ممنونم. سی سال است دارم کار می کنم و الان ضربان قلبم بالا رفته! آرزو دارم که زنان سرزمینم همیشه آزاد باشند. این جایزه را تقدین می کنم به مادران "هفده هزار و دویست شهید بی گناه" که کشته شدند

هیات داوران دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش مکمل زن را به فرشته حسینی برای فیلم دسته دختران اهدا کرد. حسینی بعد از دریافت این جایزه با اشک از منیر قیدی و همسرش نوید محمدزاده تشکر کرد. سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل زن به صدف اسپهبدی برای فیلم «علف‌زار» رسید.

اعلام اسامی برندگان سیمرغ‌های چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر

حمید نجفی‌راد برای فیلم «علف‌زار» توانست سیمرغ بلورین بهترین تدوین را دریافت کرد. در بخش فیلمبرداری سیمرغ بلورین بهترین فیلمبرداری به آرمان فیاض برای فیلم «برف آخر» رسید. 

حمید نجفی‌راد برای فیلم «علف‌زار» توانست سیمرغ بلورین بهترین تدوین را دریافت نماید. 

در بخش بهترین موسیقی بهزاد عبدی برای فیلم علفزار دیپلم افتخار را دریافت کرد. سیمرغ بلورین این بخش به مسعود سخاوت‌دوست برای فیلم «موقعیت مهدی» رسید.

هیأت داوران چهلمین جشنواره فیلم فجر، دیپلم افتخار این بخش را اهداء کرد به آقای «بهزاد عبدی» برای موسیقی فیلم سینمایی "علف زار".

بهزاد عبدی پس از دریافت جایزه خود گفت: از آقای رادان و دانشی و حمید آدبی و آقای علویان و هیأت داروران و بویزه استاد عزیزم آقای مجید انتظانی تشکر نی کنم

همچنین سیمرغ بلورین بهترین موسیقی متن جشنواره چهلم تقدیم شد به آقای «مسعود سخاوت دوست» برای برای فیلم سینمایی "موقعیت مهدی".

علیرضا علویان برای فیلم‌های «علف‌زار» و «بدون قرار قبلی»  توانست سیمرغ بلورین بهترین صداگذاری را از آن خود نماید. 

مسیح حدپور سراج برای فیلم «موقعیت مهدی» توانست سیمرغ بلورین بهترین صدابرداری را از آن خود نماید. 

مسیح حدپور سراج بعد از دریافت سیمرغ گفت: من صحبت و تشکرات فراوانی داشتم ولی الان همه چیز برایم سخت است، من در شب تولدم و در آستانه ورود به دهه چهارم زندگی این جایزه را گرفتم، من از هادی حجازی فر و تمام دوستانم تشکر می کنم. 

هیأت داوران چهلمین جشنواره فیلم فجر، سیمرغ بلورین بهترین طراحی صحنه را اهداء کرد به آقای «محمدرضا شجاعی» برای طراحی صحنه فیلم سینمایی "ضـد"

سیمرغ بلورین بهترین طراحی لباس به مارال جیرانی برای فیلم «خائن‌کشی» رسید. 

سیمرغ بلورین بهترین جلوه‌های ویژه میدانی به ایمان کرمیان برای فیلم «موقعیت مهدی» رسید

هیأت داوران چهلمین جشنواره فیلم فجر، سیمرغ بلورین بهترین جلوه بصری را اهداء کرد به آقایان حسن نجفی و امیر ولی خانی برای فیلم سینمایی "دسته دختران".

خیلی خوشحالم و از هیأت داوران متشکرم. انقدر حجم این کار زیاد بود که مجبورشدیم دو گروه شویم. از همه اعضای گروه تشکر می کنم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه این مراسم ضمن تبریک فرارسیدن ایام ماه رجب و سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی گفت: جای بسی خوشبختی است که بهار سینمای ایران مقارن با بهار انقلاب اسلامی شده است. چهلمین جشنواره فیلم فجر امشب به پایان می‌رسد و عدد چهل عددی مقدس در فرهنگ دینی ما است. از صبح فردا جشنواره چهل و یکم فیلم فجر برای ترسیم سینمایی امیدآفرین، آگاهی‌بخش و انگیره دهنده شروع به کار می‌کند.

او اظهار داشت: عدالت فرهنگی که شعار دولت ما است، در این دوره از جشنواره با اکران آثار در ۳۱ استان به ثمر نشست. انواع ژانرها در سینما حضور داشتند و با حضور چهار نسل هنرمند سینمای بعد از انقلاب، جشنواره رونق گرفت.

او ادامه داد: با بررسی تجارب به دست آمده در این چهل سال و با بررسی نقاط ضعف و قدرت برای اعتلای سینمای ایران و متناسب با ارزش‌های انقلاب اسلامی گام خواهیم برداشت. سینمای ما موفقیت‌های زیادی تاکنون به ارمغان آورده اما چیزی که امروز می‌بینیم سطح توقع ما را براورده نمی‌کند و به دنبال اعتلای هر چه بیشتر هستیم. در این دوره از جشنواره نام و آوازه سردار شهید قاسم سلیمانی درخشید. امروز در آغاز گام دوم انقلاب اسلامی هنر باید پیشتاز باشد. با سینما می‌توان روایت اصیل ایرانی را به تصویر کشید. با دیپلماسی فرهنگ و هنر که برای دولت اهمیت بسیار دارد می‌توان موفق بود. کرونا لطمه بسیاری به بدنه سینما زده اما ما با برنامه‌ریزی مدون برای حل مشکلات ناشی از این مشکل می‌کوشیم. من از همه دست‌اندرکارانی که باعث برگزاری این جشنواره شدند تشکر می‌کنم. ما همه همت خود را برای برگزاری وزین جشنواره چهل و یکم در ابعاد انقلاب مصروف می‌کنیم.

طی این مراسم زینب سلیمانی برای اهدای این جایزه روی سن آمد. همچنین محمدمهدی اسماعیلی، محمد خزاعی و مسعود نقاش زاده برای اهدای این جایزه حضور یافتند. 

فیلم سینمایی «بدون قرار قبلی» به کارگردانی بهروز شعیبی سیمرغ ویژه سرباز وطن و نگاه ملی را از آن خود کرد. بهروز شعیبی پس از دریافت این جایزه گفت: این فیلم برای ایران ساخته شده است، خدا را شکر می کنم که این جایزه را دریافت کردم و آن به زودی به دست صاحب اصلی خود می رسانم.

«علی نصیریان» پیشکسونت سینما، دکتر «اسماعیلی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، «خزاعی» رییس سازمان سینمایی و«نقاش زاده» در این مراسم بزرگداشت شرکت و از زحمات علمی و هنری این اندیشمند تشکر کردند.

نصیریان سخنانی در این بخش بیان کرد و من از اواخر دهه 1320 که وارد کار نمایش شدم، الان که نگاه می کنم می بینم که چه رشدی در تئاتر و سینما کرده ایم. بسیار بسیار خوب کار شد. این کار از قبل از انقلاب آغاز شد و بعد از انقلاب رشد کرد و امروز در جهان می درخشد. الان جوانا ما کارهای نوآورانه و فوقالعاده می کنند

وی اضافه کرد: من با آقای معتمدی کار کرده ام و از تسلط بر ارش و درک سینما و از کار با ایشن لذا بردم. پشتوانه یک هنرمند در هر زمینه هنری، "فرهنگ" است. فقط تخصص نیست. کارگردان یا بزذگری که می خواهد وارد مقوله هنر شود اول باید با الفبای فرهنگ آشنا شود. فرهنگ غذای روح و جان یک کلت است. ملت فقط نان و آب نمی خواهد؛ بلکه محتاج فهمیدن و آکاه شدن هستیم. سال 1330 که من کار می کردم فقط یک کتاب در زمینه تئاتر وجودداشت که نوشین در زندان نوسته بود! اما امروز می بینید که چقدر امکانات وجود دارد.

دکتر معتمدی: خیلی ممنونم. یک تشکر هم آدم ساده لوحی بودم. در ابتدای انقلاب گفتند که می خواهیم طرحی نو در اندازیم. دیدم تنها رشته ای که می تواند طرحی نو دراندازد، علوم نیستند. یعنی فیزیک و ریاضی حرف جدید ندارد. اما رشته هایی آمده است به عنوان فلسفه فیزیک یا فلسفه ریاضی. در دهه هشتاد میلادی کتاب ژان ژاروی را پیدا کرد . سی سال مشغول نگارس کتاب فلسفه فیلم" هستم اما هنوز این بحث اامه دارد. حتی خود غربی ها که نیازی به نظریه جدد ندارند هم ارند کار می کنند، چه رسد به ما که می خواهیم کار جدید کنیم. می توانیم از نظزیات فلسفی «فارابی»، «ملاصدرا» و «میر داماد» برای سینمای خود استفاده کنیم؛ اما متأسفانه به این امر توجه نمی شود.

وی درباره استاد نصیریان هم گفت: اگر کسی با ایشان کار کند در می یابد که سلول سلول نمایش چگونه می تواند با اخلاق و تفکر آمیخته باشد. ایشان اینها را خیلی ارزان و با آرامش در اختیار شما می گذارد.

آخرین تشکر معتمدی از همسر خود بود و گفت: همسرم در این سی سال با این حقوق معلمی دانشگاه ما زندگی کرده و من حتی یک انگشتر هم برایش نگرفتم. تا نیمه های شب در کتابخانه بودم و باز هم چیزی نمی گفت. خیلی دوستت دارم عزیزم.

اعلام اسامی برندگان سیمرغ‌های چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر

جوایز این بخش به رسم جشنواره، به فیلم‌های اکران شده از دوره پیشین جشنواره اهدا می‌شود و به همین دلیل نامزدها و برندگان این بخش، متعلق به دوره سی و نهم جشنواره فیلم فجر هستند. مهرداد خوشبخت، محمد روح‌الامین و علی نیک‌رفتار داوران این بخش بودند.

نامزدهای بخش عکس:
۱- امید صالحی برای عکس‌های فیلم آتابای
۲- فتاح ذی‌نوری برای عکس‌های فیلم زیرنورکم
۳- حبیب مجیدی برای عکس‌های فیلم منصور- برنده

نامزدهای بخش پوستر فیلم:
۱- پوستر فیلم گورکن اثر عرفان بهکار مهربانی
۲- پوستر فیلم منصور اثر محمد تقی‌پور
۳- پوستر فیلم پیرمردها نمی‌میرند اثر احسان برآبادی- برنده
هیات داوران امیدوار است، طراحان گرافیک عزیز و سفارش‌دهندگان پوستر در سال آینده آثار شایسته‌تری را به جشنواره ارائه دهند.

نامزدهای بخش آنونس و تیزر:
۱- روح‌اله موحدی برای ساخت آنونس فیلم سیاه باز
۲- آکیومرث بیک‌زند برای ساخت آنونس فیلم بی‌همه‌چیز
۳- امید میرزایی برای ساخت آنونس فیلم‌های صحنه‌زنی و تک تیرانداز- برنده

سپس نماهنگی برای گرامیداشت درگذشتگان سینمای ایران در سال 1400 پخش شد. در این کلیپ، یاد مرحومان «بیژن افشار، مسعود ولدبیگی، بابک خرمدین، میرصلاح حسینی، حمیدرضا صدر، ارشا اقدسی، آیدین الفت، امیر نیکیار، علی برقی زاده، علی سلیمانی، فرشته طائرپور، سامک اطلسی، فتحعلی اویسی، عزت الله مهرآوران، رحیم رحیمی پور، حبیب الله صحرانورد و سید علیرضا سجادپور» گرامی داشته شد.

مجری مراسم همچنین همچنین یاد و خاطره خانم "«حلیمه سعیدی» مادر شهید و بازیگر محبوب تلویزیون که همین امروز از دنیا رفت را گرامی داشت و از حضار خواست که برای شادی روح او صلوات ختم کنند.

مسعود نقاش زاده دبیر جشنواره فیلم فجر در دوره چهلم در ابتدای این مراسم گفت: در ابتدا از هنرمندان، مخاطبان و اهالی رسانه سپاسگذارم، ایام دهه فجر انقلاب اسلامی را گرامی می دارم، یاد و خاطره سردار آسمانی سردار «قاسم سلیمانی» را گرامی می دارم. 

وی ادامه داد: سینما در دو سال گذاشته به دلیل بیماری کرونا مشکلات فراوانی را تحمل کرد و عزیزان بسیاری را از دست داد، شخصا یاد و خاطره تمامی هنرمندانی که در این دو سال از بین ما رفتند را گرامی می داریم. ما برای ارتقا جشنواره نیازمند آینده نگری و کلانگری هستیم، البته باید بر قانون گرایی هم تاکید کنیم و از ابتدا تلاش کردیم تا مطابق آیین نامه پیش برویم و فشارها و درخواستهای بیرون از گود سینما را نپذیرفتیم. 

دبیر جشنواره فیلم فجر تاکید کرد: سختیهای زیادی را پیش رو داشتیم، کرونا مشکلات فراوانی را بوجود آورد، در مقابل سختیها و ناامیدی ها همکاران ما تلاش فراوانی داشتند تا این دوره از جشنواره به خوبی برگزار شود، ما باید مسائل و مشکلات را بازشناسی کرده و برای آنها راه حالهای درست ایجاد کنیم. 

۱۴۰۰/۱۱/۲۲ - ۱۹:۱۰

مراسم ساعت 18:50 با تلاوت آیاتی از قران کریم شروع شد.

در ادامه تیزر جشنواره فیلم فجر و یک آیتم با مضمون وحدت کلمه در راه پیروزی انقلاب اسلامی در چهل و سومین سالروز جشن انقلاب روی پرده رفت.

محمد سلوکی مجری مراسم به حاضران خیرمقدم و سالروز پیروزی انقلاب و شب میلاد امام جواد (ع) را تبریک گفت.

در ادامه یک گزارش تصویری از آن چه در ستاد چهلمین جشنواره فیلم فجر گذشت، پخش شد.

۱۴۰۰/۱۱/۲۲ - ۱۷:۰۰

در فاصله کمتر از یک روز تا اختتامیه جشنواره فجر، مسئولان جشنواره فیلم فجر به یک باره بخش آرای مردمی جشنواره را حذف کردند. این اتفاقی در حالی رخ داد که فیلم ملاقات خصوصی طی روزهای اخیر پیشتاز آرای مردمی بود و مطابق با آمار اعلامی از سوی جشنواره، باید این سیمرغ با رای مردم به این اثر تعلق گرفت. این اقدام که توهین به آرای مردمی نیز تلقی شده، به نوعی جرزنی تلقی شد و باعث شد تهیه کننده ملاقات خصوصی در داوری فیلمش در تمامی بخش‌ها در اعتراض به این رویه ناصواب انصراف دهد.

 

 

آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
ترک خاک ایران برای همیشه؟ title
تصاویری از سارا صوفیانی و همسر و دخترش در فضای مجازی منتشر شده که گفته می‌شود ایران را برای همیشه ترک کردند
عکس‌هایی از پیکر نیکا شاکرمی و وسایلش در روز فوت title
رسانه قوه قضائیه با انتشار تصاویری از روز فوت نیکا شاکرمی نوشت: «نگاهی به گزارش‌های یاد شده با موضوع نیکا شاکرمی در اینترنشنال، بی‌بی‌سی و سی‌ان‌ان به‌عنوان سردمداران تهیه گزارش‌های جعلی از فوت نیکا شاکرمی واقعیت عجیبی را نشان می‌دهد
چت‌بات هوش مصنوعی انویدیا با قابلیت‌های هیجان‌انگیز آپدیت شد title
انویدیا چت‌بات اختصاصی ChatRTX را با قابلیت‌های جذاب و کاربردی‌تر به‌روزرسانی کرد.
محاکمه مرد رمال به اتهام تعرض به ۵ زن title
مرد رمال که متهم است با نقشه شیطانی پنج زن و دختر را به دام سیاه انداخته و آزار داده در جلسه محاکمه مدعی شد که تعرضی در کار نبوده و شاکی‌ها با خواست و رضایت خودشان با وی ارتباط داشته‌اند.
چرا فنلاندی‌ها شادترین مردم دنیا هستند؟ title
بر اساس آخرین گزارش شادمانی جهانی World (Happiness Report ۲۰۲۴)، فنلاند برای هفتمین سال پیاپی عنوان شادترین کشور جهان را از آن خود کرده است.
بازدید از موزه تنوع زیستی پارک پردیسان رایگان می‌شود title
همزمان با روز ملی موزه‌ها و روز ملی تنوع زیستی (۲۷ اردیبهشت تا ۳ خرداد) بازدید از موزه تنوع زیستی پارک پردیسان به صورت رایگان است.
نخستین امپراتور روم کجا دفن شد؟ title
محققان از احتمال شناسایی مکان درگذشت نخستین امپراتور روم خبر داده‌اند، آن‌ها ویلایی را شناسایی کرده‌اند که بر اثر فوران آتشفشان «وزوو» مدفون شده بود، درحالی‌که به نظر آنها، اطلاعات این ویلا با مکان درگذشت «آگوستوس»، نخستین امپراتور روم همخوانی دارد.
برگزیده
سازمان هواپیمایی کشوری: در ایران جت شخصی نداریم title
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: به طور کلی ما در ایران جت شخصی نداریم. در زمینه نخریدن جت شخصی، تقریبا کسی را نداریم که خریده باشد.
پیام تبریک رئیسی به مناسبت قهرمانی تیم ملی فوتسال در آسیا title
رئیس جمهور در پیامی با تبریک قهرمانی تیم ملی فوتسال کشورمان در آسیا تصریح کرد: از یکایک اعضای تیم ملی، مربیان، کادر فنی و سایر تلاشگران حوزه ورزش کشور برای کسب این عنوان ارزشمند، قدردانی می­‌نمایم.
صهیونیست‌ها دست از پا خطا کنند وضعیت متفاوت خواهد بود title
رئیس‌جمهور گفت: اگر رژیم صهیونیستی بار دیگر دست از پا خطا کند و تعرضی به خاک مقدس ایران کند، وضعیت متفاوت خواهد بود و معلوم نیست دیگر چیزی از این رژیم باقی بماند.
تقویت همکاری‌های قوای مسلح ایران و پاکستان عامل صلح و ثبات است title
فرمانده ارتش پاکستان در حاشیه سفر رسمی رئیس جمهوری اسلامی ایران به این کشور به دیدار آیت الله رئیسی رفت.