کد خبر: ۴۳۷۶
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۰

جنگ از نگاه دسته دختران

فیلم «دسته دختران» روایتگر زنانی است که به‌اندازه مردان زخم‌خورده‌اند، اما ما کمتر چیزی از آن‌ها و خاطراتشان شنیده‌ایم.

به گزارش سرویس فرهنگی مخاطب ۲۴ به نقل از فارس،  «دسته دختران» به کارگردانی منیر قیدی و تهیه‌کنندگی محمدرضا منصوری با نگاهی آزاد و بر اساس روایت‌های واقعی از مقاومت ۳۴ روزه خرمشهر در دفاع مقدس ساخته‌شده است. کارگردان این فیلم الگوی زن منفعل و مرد فعال را که در سینمایی دفاع مقدس موضوعیت دارد را به چالش می‌کشد. فیلم «دسته دختران» روایتگر زنانی است که به‌اندازه مردان زخم‌خورده‌اند، اما ما کمتر چیزی از آن‌ها و خاطراتشان شنیده‌ایم. «دسته دختران» روایت نبرد دختران قهرمان ایران در روز‌های آغازین جنگ است. این فیلم محصول مشترک بنیاد سینمایی فارابی و سازمان سینمایی سوره است. در چهلمین دوره از جشنواره فیلم فجر خانم قیدی تنها زن حاضر در جشنواره است. منیر قیدی پیش‌ازاین فیلم سینمایی «ویلایی‌ها» را با قصه خانواده‌های فرمانده‌هان جنگ در پشت جبهه کارگردانی کرده بود.

 

جنگ از نگاه


فیلم مجموعه‌ای از خرده روایت‌ها را کنار و در امتداد هم ارائه کرده است. شاید بزرگ‌ترین نقد به فیلم ضعف فیلمنانه و غیاب نخ تسبیحی است که به شکل انسجام‌بخشی توانسته باشد مهره‌ها (خرده روایت‌ها) را به هم وصل کند.

اما نکته کلیدی فیلم «دسته دختران» بازنمایی روایتی زنانه از جنگ است، کارگردان این اثر هنری بر بخش‌هایی از جنگ ۸ ساله نور افکنده که طی همه این سال‌ها کمتر بدان پرداخته‌شده است. این فیلم روایت مقاومت و ایثار زنان در روز‌های پرتلاطم ابتدایی جنگ است و با بازسازی تصاویر زنده و مستند از نبرد خانه به خانه خرمشهر، اولین تصاویر سینمایی با نگاه زنانه از آن مقاومت را خلق کرده است.

 

جنگ از نگاه



وقتی می‌گوییم نگاه زنانه لزوماً منظور حضور زنان به‌عنوان قهرمانان اصلی فیلم نیست. بل آن چیزی که دراین‌بین اهمیت دارد اثری سینمایی است که تلاش کرده است شیوه بیانش نیز زنانه باشد

جلوه‌های ویژه، قاب‌بندی، تدوین، گریم، تصویربرداری، نور، صدا، صحنه‌پردازی و... در کنار محتوا و مفاهیمی، چون امید، عشق (در همه ابعادش)، عواطف عمیقاً حسی و انسانی، مقاومت، صبوری، وفاداری، تلاش، رشادت، مهر مادری، دیگر خواهی، ازخودگذشتگی، ایثار و... ده‌ها فضیلت دیگر که در این فیلم به نمایش گذاشته‌شده است در پیوند با شیوه بیان شاعرانه همه در شکل دادن به این نگاه زنانه سهیم هستند.

درواقع فیلم دسته دختران هم در موضوع و محتوا متمرکز بر بازنمایی زنان است هم در شیوه بیان و فرم کار تلاش کرده است زنانه باشد. فرم‌های معناداری که کمتر در سینمای این سال‌ها رد آن را می‌توان یافت.

خوب می‌دانیم که نقش زنان در جنگ تحمیلی نادیده گرفته‌شده و ما هم کمتر از نقش زنان در دفاع شنیده‌ایم، در سال‌های جنگ و حتی بعدازآن مردان دست‌به‌کار نوشتن جنگ شدند و روایتی مردانه از جنگ را پیش کشیدند. در دهه اخیر، اما روایت‌های زنانه از جنگ مجال بروز پیداکرده‌اند، ادبیات داستانی پیش از هر رسانه‌ای محل ظهور این رویکرد نو به جنگ بوده است.

کتاب‌هایی، چون «دا»، «دختر شینا»، «دختران اُ. پی. دی»، «دختری کنار شط»، «یکشنبه آخر»، «حنانه»، «من زنده‌ام»، «لیلا»، «نامه‌های فهیمه»، «ننه علی»، «گلستان یازدهم» و «دوره در‌های بسته»، با نگاهی زنانه به جنگ نگارش شده است و حالا «دسته دختران» یک جمع‌بندی بصری از این خرده روایت‌های ناگفته از جنگ را به زبان سینما بازنمایی کرده است.

در فیلم‌هایی که درباره جنگ تحمیلی ساخته‌شده‌اند عموماً با زنانی مواجه هستیم که به‌گونه‌ای کلیشه یا در حال بدرقه همسران و فرزندانشان بوده‌اند یا پشت جبهه مشغول آماده کردن تجهیزات. دسته دختران، اما روایتگر زنانی است که پا به‌پای مردان جنگیده‌اند. روایتگر آن‌هایی است که در روز‌های محاصره و حمله در خرمشهر ماندند و پا پس نکشیدند. روایتگر زنانی که در دل جنگ حضورداشته‌اند.

با شروع جنگ تحمیلی در ۳۱ شهریور ۱۳۵۹ زنان به‌عنوان بخش قابل‌توجهی از جمعیت کشور، وظیفه خود را برای حفظ میهن از تجاوز دشمن به نحو مطلوب انجام دادند و با توجه به شرایط موجود به ایفای نقش خود پرداختند. اینان سربازان گمنامی بودند که بار سنگین تدارکات جبهه جنگ و برخی وظایف دیگر را بر دوش می‌کشیدند. هجوم یک‌باره دشمن به مناطق مرزی و همچنین بمباران‌های هوایی به شهر‌ها ایجاب می‌نمود که زنان به‌صورت مستقیم در مناطق جنگی حضور پیدا کنند.

بر اساس آمار تهیه‌شده از فهرست شهدای جنگ تحمیلی زنان قهرمان ایران بین سال‌های ۱۳۵۹ تا ۱۳۶۷، ۶ هزار و ۴۲۸ نفر زن، شهید شدند که بیشتر آن‌ها در بمباران و موشک‌باران شهر‌ها جان باختند. طبق آماری به نقل از نشریه داخلی بنیاد شهید و امور ایثارگران، ۵۰۰ نفر از این افراد رزمنده بودند، بیشتر این زنان مجرد و ۲۵۰۰ نفر از آنان در سن ۱۰ تا ۳۰ سال بودند. همچنین بر اساس آمار بنیاد جانبازان و امور ایثارگران که در شهریور ۱۳۸۱ به تفکیک جنسیت و گروه‌های جانبازی منتشر شد، تعداد کل جانبازان زن ۵ هزار و ۷۳۵ نفر است که از این تعداد ۳ هزار و ۷۵ نفر بالای ۲۵ درصد جانبازی دارند. درباره تعداد اسرای زن جنگ تحمیلی، ۲۳ زن اسیر اعلام‌شده است، همچنین ۲۲ هزار و ۸۰۸ امدادگر و ۲ هزار و ۲۷۶ پزشک زن به جبهه‌ها اعزام شدند.
بر اساس پژوهشی با عنوان «تجربه زنانه از جنگ» (غلامرضا جمشیدی‌ها و نفیسه حمیدی، ۱۳۸۶) تجربیات زنان از جنگ در ۶ مفهوم شامل تجربه ازجاکندگی، انفجار در ساختار خانواده، تغییر در خویشتن زنانه، تجربه بدن زنانه، تعلیق و تجربه و بازجای‌گیری در زندگی روزمره دسته‌بندی‌شده است. به نظر می‌رسد کارگردان فیلم دسته دختران مطالعات دقیقی از این دست پژوهش‌ها داشته است و هم رد ادبیات داستانی دفاع مقدس و مطالعاتی که در این باره صورت گرفته است در اثر کاملا مشهود است.

 

جنگ از نگاه


از دیگر هنر‌هایی که فیلم ساز بدان توجه ویژه داشته است هنر عکاسی است. عکس‌های دفاع مقدس منبع بسیاری از قاب بندی‌ها و فضاسازی‌های فیلم دسته دختران بوده است.

به‌طورکلی می‌توان نوشت طی چهار دهه گذشته سینمای ایران روایت‌های زنانه از جنگ را در اولویت قرار نداده است. اکثر فیلم‌نامه‌ها را مرد‌ها نوشته‌اند و بیشتر فیلم‌ها را مردان ساخته‌اند، این شده که روایت‌های زنانه در تاریخ گم‌شده‌اند. حتی وقتی عکس‌های دفاع مقدس را می‌بینیم، زنان را در نقش کسانی می‌بینیم که دارند مردهایشان را بدرقه می‌کنند، کمتر دیده‌ایم (حتی می‌توان نوشت اصلاً ندیده‌ایم) زنانی را که اسلحه در دست داشته و دوشادوش مردان بجنگند.

چهره زنان در جنگ که معمولاً در واسطه با روی مردانه جنگ، یعنی همسر یا مادر شهید به تصویر کشیده شده است در دسته دختران وضعیتی تازه به خود می‌گیرد. روایتی که زنان فعالانه و پابه‌پای مردان آن را پیش برده‌اند. زنان این فیلم نقش‌آفرین و اثرگذار نمایش داده‌شده‌اند. در تحلیل نهایی فیلم‌ساز تلاش می‌کند به دوربینش نگاهی زنانه ببخشد و تصاویر مرتبط با برنامه مردسالارانه صنعت سینما را واسازی کند. متعاقب آن، چرخشی صورت گرفته تا اندیشه‌های زنانگی پیش کشیده شود و تجربه‌های فراموش‌شده یا کمتر گفته‌شده زنان بازسازی گردد.

درنهایت اینکه در بین بازیگران نام‌آشنای فیلم (نیکی کریمی، پانته‌آ پناهی‌ها، فرشته حسینی، هدی زین‌العابدین و صدف عسگری) به زعم منتقدان خانم پانته‌آ پناهی‌ها یکی از مهم‌ترین بازی‌های عمر بازیگری خود را ارائه کرده است و بالقوه می‌تواند یکی از کاندیدا‌های اصلی بازیگری نقش مکمل زن باشد. پناهی‌ها در این فیلم با گریمی متفاوت ایفاگر نقش زنی مقتدر است که به واسطه نوع بازی و حالت‌های چهره‌اش توانسته بیشتر از دیگر شخصیت‌های فیلم باورپذیر و تاثیرگذار باشد. هرچند قابل پیش‌بینی است که فیلمی با این جسارت و روحیه که بانظمی دقیق و مبتنی بر شناختی نو از سینمای دفاع مقدس ساخته‌شده است بسیاری از جوایز را به خود اختصاص دهد.

آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
صفحه خبر بالای تصاویر
اخبار داغ
ماده ۴۷۷ در پروند تتلو چه معنایی دارد؟ ماده ۴۷۷ در پروند تتلو چه معنایی دارد؟
وکلای تتلو از اعمال ماده ۴۷۷ برای وی خبر دادند و یک وکیل دادگستری درخصوص این ماده توضیحاتی داد. مهسا ولی‌پور، وکیل دادگستری با اشاره به اهمیت ماده ۴۷۷ قانون آیین دادرسی کیفری به دیده بان ایران گفت: وی در پاسخ به این سوال که آیا ازدواج تتلو میتواند منجر به تخفیف تا نقض حکم تتلو شود گفت: اینکه آیا ازدواج امیرحسین مقصودلو می‌تواند در شکسته شدن حکم اعدامش موثر باشه یا خیر باید عرض کنم که از منظر قانونی چه در قانون آیین دادرسی کیفری و چه در قانون مجازات اسلامی همچین ماده‌ای نداریم که ازدواج را دلیلی بر تخفیف مجازات یا سقوط مجازات یا حتی توقف اجرای حکم داشته باشد بنابراین ازدواج امیرحسین مقصودلو در حکم اعدامش موثر نیست و باید ببینیم که شعبه خاص دیوان عالی کشور قرار است چه تصمیمی بگیرد این ازدواج شاید صرفاً بتواد اماره‌ای بر اصلاح و توبه مرتکب باشد
بدون معطلی کارت سوخت بگیرید بدون معطلی کارت سوخت بگیرید
مدیرعامل شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی از تحویل کارت سوخت ظرف مدت یک هفته خبر داد.
کدام استان ها بالاترین و پایین ترین مانده سپرده بانکی را دارند؟ کدام استان ها بالاترین و پایین ترین مانده سپرده بانکی را دارند؟
تازه‌ترین داده‌های منتشر شده توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران نشان می‌دهد که تا پایان اسفند ماه ۱۴۰۳، مجموع مانده سپرده‌های بانکی کشور به عدد قابل توجه ۱۳۵۲۵ هزار میلیارد تومان رسیده است. این رقم نسبت به اسفند ۱۴۰۲ رشدی چشمگیر را تجربه کرده و گویای روند ادامه‌دار افزایش نقدینگی در شبکه بانکی است.
هشدار پلیس فتا به دانش آموزان هشدار پلیس فتا به دانش آموزان
رئیس پلیس فتا فراجا با نزدیک شدن به ایام امتحانات نهایی مدارس کشور نسبت به افزایش فعالیت کلاهبرداران در فضای مجازی که با وعده‌های فریبنده اقدام به فروش سوالات یا پاسخ‌نامه امتحانات نهایی می‌کنند، هشدار داد.
آخرین بلایی که پرسپولیس سر بیرانوند آورد! آخرین بلایی که پرسپولیس سر بیرانوند آورد!
تیم حقوقی پرسپولیس با توجه به طولانی شدن روند رسیدگی به استیناف خواهی در پرونده شکایت بابت فسخ غیر موجه قرارداد از سوی دروازه‌بان پیشین خود، لایحه جدیدی را به فدراسیون فوتبال ارسال کرد.
صدور گواهی الکترونیکی انحصار وراثت از چه زمانی انجام می‌شود؟ صدور گواهی الکترونیکی انحصار وراثت از چه زمانی انجام می‌شود؟
رئیس سازمان ثبت احوال با اشاره به اقدامات نوین سازمان ثبت احوال کشور در سال‌جاری، گفت: گواهی انحصار وراثت با همکاری قوه قضاییه و با بهره گیری از پایگاه‌های سببی و نسبی و خانوار، از مردادماه به صورت الکترونیکی توسط سازمان ثبت احوال صادر خواهد شد و این اقدام گامی دیگر در تسهیل خدمات‌رسانی و افزایش رضایتمندی عمومی است.
کشف اسکلت قدیمی انسان در این استان شمالی کشف اسکلت قدیمی انسان در این استان شمالی
رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان بابل گفت: در گام اول از کاوش محوطه قلعه بن خشرودپی بابل ۶ اسکلت باستانی کشف شد که قدمت آنها به بیش از چهار هزار سال پیش می‌رسد.
برگزیده
ماده ۴۷۷ در پروند تتلو چه معنایی دارد؟ ماده ۴۷۷ در پروند تتلو چه معنایی دارد؟
وکلای تتلو از اعمال ماده ۴۷۷ برای وی خبر دادند و یک وکیل دادگستری درخصوص این ماده توضیحاتی داد. مهسا ولی‌پور، وکیل دادگستری با اشاره به اهمیت ماده ۴۷۷ قانون آیین دادرسی کیفری به دیده بان ایران گفت: وی در پاسخ به این سوال که آیا ازدواج تتلو میتواند منجر به تخفیف تا نقض حکم تتلو شود گفت: اینکه آیا ازدواج امیرحسین مقصودلو می‌تواند در شکسته شدن حکم اعدامش موثر باشه یا خیر باید عرض کنم که از منظر قانونی چه در قانون آیین دادرسی کیفری و چه در قانون مجازات اسلامی همچین ماده‌ای نداریم که ازدواج را دلیلی بر تخفیف مجازات یا سقوط مجازات یا حتی توقف اجرای حکم داشته باشد بنابراین ازدواج امیرحسین مقصودلو در حکم اعدامش موثر نیست و باید ببینیم که شعبه خاص دیوان عالی کشور قرار است چه تصمیمی بگیرد این ازدواج شاید صرفاً بتواد اماره‌ای بر اصلاح و توبه مرتکب باشد
کشف اسکلت قدیمی انسان در این استان شمالی کشف اسکلت قدیمی انسان در این استان شمالی
رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان بابل گفت: در گام اول از کاوش محوطه قلعه بن خشرودپی بابل ۶ اسکلت باستانی کشف شد که قدمت آنها به بیش از چهار هزار سال پیش می‌رسد.
وقتی جوانان دل زده، داوطلبِ خیانت می‌شوند! وقتی جوانان دل زده، داوطلبِ خیانت می‌شوند!
موساد هیچ عملیات نفوذ پیچیده‌ای ترتیب نداد؛ هدف، خودش به در زد. پژوهش مشترک «نیروی زمینی آمریکا و دانشگاه کینگ کالج لندن» (۲۰۲۳) نشان می‌دهد ۵۷ ٪ از افشاگران اطلاعاتی خاورمیانه طی دهه اخیر، ابتدا داوطلب تماس بوده‌اند.
صفحه خبر بالای تصاویر