کد خبر: ۴۳۲۶
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۳
جا‌های دیدنی ایلام:
واژه‌هایی همانند عروس زاگرس یا شهر کوهستان‌های سبز، بدون شک ذهن هر شنونده‌ای را به سمت استان ایلام سوق می‌دهد.

به گزارش سرویس گردشگری مخاطب ۲۴ به نقل از سایت علی بابا، واژه‌هایی همانند عروس زاگرس یا شهر کوهستان‌های سبز، بدون شک ذهن هر شنونده‌ای را به سمت استان ایلام سوق می‌دهد. شهر ایلام مرکز استان ایلام بوده و در نیمه غربی کشور قرار گرفته است. وجود چشم‌انداز‌های طبیعی و طبیعت بکر و دست‌نخورده ایلام موجب شده که این شهر مکان مناسبی برای سفر باشد. فهرست بلندبالایی از جا‌های دیدنی ایلام وجود دارد که هر کدام در نوع خود خاص و تماشایی هستند.


۱۳. مسجد صاحب الزمان (عج) ایلام

پرزائرترین مسجد ایران پس از مسجد جمکران قم، مسجد صاحب الزمان نام دارد که در سال ۱۳۵۱ ساخته شد. این مسجد در میدان مخابرات شهر ایلام واقع شده و از اهمیت و جایگاه بسیار ویژه‌ای برخوردار است.

مناطق زیبای گردشگری ایلام (قسمت دوم)

 


روز‌های چهارشنبه هر هفته، بسیاری مردم از گوشه و کنار ایلام، وارد این مکان مقدس می‌شوند و دست به دعا و حاجت برمی‌دارند. حتما در سفر خود به ایلام، از مسجد صاحب الزمان بازدید کرده و به راز و نیاز بپردازید.

۱۴. تنگ رازیانه

در ۵۰ کیلومتری جاده ایلام – بدره یکی از پدیده‌های زمین‌شناسی ایلام به نام تنگ رازیانه قرار دارد. این تنگ بسیار زیبا در یک ناحیه کاملا سرسبز واقع شده و یک رود روان از میان آن عبور می‌کند. تنگ رازیانه که یکی از جا‌های دیدنی ایلام به شمار می‌رود، بسیار زیبا و منحصر‌به‌فرد بوده و این مسئله نظر بسیاری از مسافران و گردشگران را به خود جلب کرده است.

 

مناطق زیبای گردشگری ایلام (قسمت دوم)


جالب است بدانید که در این تنگه آثار تاریخی متعددی از دوران‌های مختلف وجود دارد، از این رو شرایط تحقیق و پژوهش را برای علومی همانند محیط زیست، علوم زمینی و هیدرولوژی فراهم می‌کند. تنگ رازیانه در سال ۱۳۸۸ به عنوان آثار طبیعی و ملی ایران به ثبت رسید.


۱۵. کاخ فلاحتی

کاخ فلاحتی یکی از آثار تاریخی و جا‌های دیدنی ایلام بوده که به دوران قاجاریه مربوط می‌شود. این بنا در سال ۱۳۲۶ هجری قمری، توسط شخصی به نام «غلامرضا خان والی» ساخته شد. کاخ فلاحتی در محدوده اداری سازمان جهاد کشاورزی و در زمینی به مساحت ۸۱۰ مترمربع قرار گرفته است.

 

مناطق زیبای گردشگری ایلام (قسمت دوم)


زیربنای ساختمان این کاخ در حدود ۳۳۷ مترمربع بوده و از معماری بسیار زیبایی برخوردار است. سردر و ستون کاخ فلاحتی دارای تزیینات خاصی بوده و دارای طراحی شکیل و جذابی است.

فرم چوبی در و پنجره‌های این بنا، به کاخ هلالی فلاحتی جلوه خاصی بخشیده و تاثیر بسزایی در زیبایی نمای آن داشته است. این کاخ از ۵ اتاق و یک ایوان مستطیل شکل برخوردار بوده و در خیابان آیت الله عبدالرحمن حیدری ایلامی قرار گرفته است.


بخوانید: مناطق زیبای گردشگری ایلام(قسمت اول)


۱۶. طاق شیرین و فرهاد

یکی از بنا‌های تاریخی و اصیل استان ایلام که به دوره ساسانیان تعلق دارد، طاق شیرین و فرهاد است. علت نامگذاری این طاق بنا بر روایات افراد محلی، ساخت آن در نصف روز توسط فرهاد برای شیرین است، البته بسیاری از قدیمی‌تر‌ها این طاق را به نام «طاق شیرین» می‌شناسند.

 

مناطق زیبای گردشگری ایلام (قسمت دوم)


طاق شیرین و فرهاد به شکل مربع بوده و در دامنه کوه قرار گرفته است. طول این بنا ۳۲۰ سانتی‌متر، عرض آن ۲۹۰ سانتی‌متر و ارتفاع آن ۲۲۰ سانتی‌متر است. جالب است بدانید که این طاق به طور کامل از سنگ‌های تراش داده شده و بدون هیچگونه ملاتی ساخته شده است و سقف آن مسطح است.

برای بازدید از این طاق زیبا باید وارد شهرستان ایوان استان ایلام شوید و بعد گذر از بخش رزنه، وارد روستای چهل زرعی و نهایتا تنگ کوشک شوید. بد نیست بدانید که طاق شیرین و فرهاد در سال ۱۳۸۱ در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفت.


۱۷. نقش برجسته گل گل


دایره آثار قدیمی و تاریخی ایلام بسیار گسترده بوده و از این میان نقش برجسته گل گل از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. سنگ نوشته گل گل در روستایی به همین نام و در دیواره کوه قرار دارد. این اثر تاریخی به دوره آشوریان مربوط می‌شود، بنابراین چیزی در حدود ۳ هزار سال قدمت دارد.

 

مناطق زیبای گردشگری ایلام (قسمت دوم)


بر روی این سنگ، نقشی از یک سرباز آشوری با کلاه‌خود و یک تیر در دستش وجود دارد و یک ماه و ستاره هم در بالای آن کشیده شده است. ابعاد این سنگ نوشته، ۱۳۵ در ۹۰ سانتی‌متر بوده و در قسمت پایینی آن چندین جمله با خط میخی نوشته شده است.

نقش برجسته گل گل در ۲۵ کیلومتری ایلام واقع شده و در سال ۱۳۵۵ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.


۱۸. آبشار گچان

یکی دیگر از آبشار‌های شگفت‌انگیز و زیبای ایلام، آبشار گچان شناخته می‌شود که در ابتدای جاده ایلام به سرابله و ۱۵ کیلومتری شهر ایلام واقع شده است. اطراف این آبشار مملو از درختان بلوط و گردو بوده که منظره‌ای تماشایی را مقابل چشمان شما به تصویر می‌کشد.

 

مناطق زیبای گردشگری ایلام (قسمت دوم)


آب آبشار گچان برای مصرف اهالی این منطقه و آبیاری باغات مورد استفاده قرار می‌گیرد. وقت گذراندن در کنار آبشار گچان به عنوان یکی از زیباترین جاذبه‌های گردشگری و جا‌های دیدنی ایلام بسیار لذت‌بخش است. دسترسی به این آبشار آسان بوده و در همه فصل‌های سال پذیرای گردشگران است.

۱۹. روستای کُلم

یکی از روستا‌های زیبا و خوش آب‌و‌هوای ایلام را می‌توان روستای کلم معرفی کرد که از توابع شهرستان بدره بوده و در فاصله ۱۲۰ کیلومتری جنوب شرقی شهر ایلام قرار گرفته است. طبیعت این روستا بسیار زیبا و دلپذیر بوده و حس تازه‌ای را در شما زنده می‌کند.

 

مناطق زیبای گردشگری ایلام (قسمت دوم)


روستای کلم در میان کوه‌ها و ارتفاعات کبیرکوه قرار گرفته و در فصل بهار و تابستان دارای آب‌وهوای معتدل است، اما زمستان‌های سردی دارد. این روستا از قدمت بالایی برخوردار بوده و دارای مناظر بسیار چشم‌نواز و خیره‌کننده‌ای است. «بقعه جابر انصاری» و «بنای سید تاج الدین» هم در نزدیکی این روستا قرار دارند که می‌توانید از آن‌ها دیدن کنید.


۲۰. موزه تاریخی طبیعی ایلام

اگر به تاریخ علاقه‌مند هستید، حتما در سفر خود به ایلام از موزه تاریخی طبیعی آن دیدن کنید. این موزه از بهترین جا‌های دیدنی ایلام به شمار رفته و مورد توجه بسیاری از گردشگران قرار دارد.

 

مناطق زیبای گردشگری ایلام (قسمت دوم)


در موزه تاریخی طبیعی ایلام، انواع مختلفی از گونه‌های جانوری، گیاهی و حتی فسیل‌های گوناگون از دوره‌های مختلف زمین‌شناسی در کنار حیوانات تاکسیدرمی شده، وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها دیدن کنید. لازم به ذکر است که این موزه در انتهای بلوار مدرس شهر ایلام قرار گرفته است.


۲۱. غار کناتاریکه

تعداد جاذبه‌های طبیعی در استان ایلام بسیار گسترده بوده و غار کناتاریکه یکی از مهم‌ترین آن‌ها به شمار می‌رود. این غار در ارتفاعات سیوان کوه و در فاصله ۳۵ کیلومتری ایلام – دره شهر قرار دارد. ورودی غار بسیار تنگ بوده و دمای آن بسیار پایین است، بنابراین هیچ جانور یا موجود زنده‌ای در آن زندگی نمی‌کند.

 

مناطق زیبای گردشگری ایلام (قسمت دوم)


در داخل غار، تالارها، دهلیزها، چاه‌ها و دالان‌های متعددی وجود دارد که تماشای آن‌ها بسیار هیجان‌انگیز است. جالب است بدانید که ارتفاع غار در برخی قسمت‌ها به ۱۲ متر هم خواهد رسید. در سفر به ایلام، بازدید از غار کناتاریکه را به عنوان یکی از جذاب‌ترین جا‌های دیدنی ایلام در برنامه خود قرار دهید.

۲۲. آبشار وه ریز

یکی دیگر از آبشار‌های استان ایلام که در نزدیکی روستای چشمه کبود و ۵ کیلومتری جنوب ایلام واقع شده است، آبشار وه ریز نام دارد. از ویژگی‌های این آبشار که به آن جلوه خاصی بخشیده است، می‌توان به وجود صخره‌ای هلالی شکل در راس آن اشاره کرد.

 

مناطق زیبای گردشگری ایلام (قسمت دوم)


ارتفاع آبشار وه ریز در حدود ۱۰ متر بوده و از ارتفاعات کبیرکوه سرچشمه می‌گیرد. اطراف این آبشار محلی مناسب برای استراحت و تفریح مسافران است و بهترین زمان برای رفتن به آن، فصل تابستان به شمار می‌رود.
۲۳. پارک جنگلی چغاسبز

پارک جنگلی چغاسبز را می‌توان در زمره یکی از بزرگترین و زیباترین جا‌های دیدنی ایلام برشمرد که از فضای بسیار آرام و دلنشینی برخوردار است. مساحت این پارک در حدود ۴۰۰۰ هکتار بوده و از امکانات به کار رفته در آن می‌توان به وجود نمایشگاه‌ها، شهر بازی و زیستگاه پرندگان کمیاب اشاره کرد.

جالب است بدانید که این پارک مملو از درختان پسته، بلوط و زالزالک بوده، اما نهال‌هایی همانند گردو، بادام، کاج، اقاقیا و سرو هم در آن به چشم می‌خورند. شما می‌توانید با رفتن به این منطقه تفریحی، خاطره‌ای خوش را برای خود و اعضای خانواده‌تان رقم بزنید. برای دسترسی به این پارک زیبا باید وارد بزرگراه امام خمینی شهر ایلام شوید.


۲۴. شهر تاریخی دره شهر

 

مناطق زیبای گردشگری ایلام (قسمت دوم)


دره شهر یک شهر سرسبز و خوش آب‌وهوا در استان ایلام بوده که در فاصله ۱۴۲ کیلومتری شهر ایلام واقع شده است. وجود دشت، آبشار و آبراهه‌های فراوان در این شهر، منظره بسیار زیبا و جذابی را مقابل چشمان شما به تصویر می‌کشد و وقت گذراندن در آن بسیار لذت‌بخش است. در سفر خود به استان ایلام حتما از شهر تاریخی دره شهر که یکی از بهترین جا‌های دیدنی ایلام به شمار می‌رود، دیدن کنید.


۲۵. دریاچه سد

مناطق زیبای گردشگری ایلام (قسمت دوم)

یکی دیگر از بهترین جا‌های دیدنی ایلام که در سال‌های اخیر وظیفه تامین آب شرب شهر ایلام را بر عهده دارد، دریاچه سد است. این دریاچه زیبایی خاص و منحصر‌به‌فردی داشته و همواره یک مکان تفریحی برای مسافران و گردشگران به شمار می‌رود. پیشنهاد ما به شما این است که حتما بازدید از دریاچه سد ایلام را در برنامه خود قرار دهید تا لحظات ناب و خاطره‌بخشی را برای خود و اعضای خانواده‌تان ثبت کنید.


شاید در نگاه اول کمتر کسی استان ایلام را به عنوان یک مقصد مسافرتی در نظر بگیرد و این مسئله می‌تواند به دلیل عدم‌آگاهی از وجود جا‌های دیدنی ایلام باشد. پدیده‌های طبیعی و جاذبه‌های گردشگری ایلام بسیار متنوع و گسترده هستند، بنابراین می‌توانند یک سفر جذاب و رویایی را برای شما 
رقم خواهند زد

آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
دلیل سفید شدن مو‌ها چیست؟ title
از زمان‌های قدیم تا به امروز این باور وجود دارد که کندن مو‌های سفید باعث زیاد شدن آن‌ها می‌شود، اما این فرضیه تا چه حد درست است.
سعید آقاخانی از کوه افتاد و در بیمارستان بستری شد title
آذرنگ در صفحه شخصی خود نوشت: قرار نبود سعید آقاخانی از کوه بیفته و جا بمونه… تو مسیرِ کوه افتاد و مهره‌هایِ کمرِش آسیب جدی دید.
سالم‌ترین و بدترین ظروف برای پخت و پز title
برای انتخاب ظرف مورد نیاز برای پخت غذا باید به امکان تمیز کردن و شست‌وشوی ظرف دقت شود، زیرا اگر ظرف از نظر فیزیکی به گونه‌ای باشد که نتوان خوب آن را تمیز کرد و موجب تجمع باکتر‌های و میکروب‌ها شود، موجب بیماری روده‌ای می‌شود.
تا حالا انگشتر الماس در کیک پیدا کردید؟ title
این روز‌ها زن‌وشوهری که شیرینی‌پزی دارند، دچار کابوس ناراحت‌کننده‌ای شده‌اند. زن شیرینی‌پز، الماس اصلی انگشتر ازدواج خود را که ۴۰۰۰ دلار ارزش داشت موقع پخت شیرینی گم کرده است.
عروس بزرگ امام:آقا مصطفی در حجاب سختگیری نداشت title
معصومه حائری درباره ازدواجش با مصطفی خمینی گفته است: در واقع من نمی‌خواستم ازدواج کنم و قصد داشتم به درسم ادامه بدهم و به کشور‌های خارجی سفر کنم؛ اما طبق رویه و روال خانواده‌های سنتی، پدرم نظرش این بود که من ازدواج کنم و من هم قبول کردم و مرحوم حاج آقا مصطفی هم، چون به پدرم علاقه داشت، از من خواستگاری کرد و پدرم نیز به جهت اعتمادی که به امام و حاج آقا مصطفی داشت جواب مثبت داد.
درخواست هادی چوپان برای عفو و بخشش توماج صالحی title
هادی چوپان قهرمان بدنسازی خواستار عفو و بخشش برای توماج صالحی شد.
آخرین خبر از وضعیت ترانه علیدوستی از زبان وکیلش title
وکیل ترانه علیدوستی از آخرین وضعیت بیماری ترانه علیدوستی نوشت.
برگزیده
رئیسی: ما آفریقا را برای آفریقا می‌خواهیم title
رئیس جمهور گفت: نگاه غرب به آفریقا برای تامین منافع خود است؛ آن‌ها آفریقا را برای خودشان می‌خواهند ما آفریقا را برای آفریقا می‌خواهیم. این تفاوت دو رویکرد در جهان است.
رهبر انقلاب: ملت ایران استحکام خود را باید در کار و عمل و اتحاد ملی نشان دهد title
رهبر معظم انقلاب در دیدار هزاران نفر از کارگران سراسر کشور بیان کردند: ملت ایران ایستاده و محکم است و این استحکام را در عمل باید نشان بدهیم؛ اگر این شد آن وقت سختی‌ها و گرفتاری‌ها هم در دل خود گشایش به ما ارائه خواهند داد.
صهیونیست‌ها دست از پا خطا کنند وضعیت متفاوت خواهد بود title
رئیس‌جمهور گفت: اگر رژیم صهیونیستی بار دیگر دست از پا خطا کند و تعرضی به خاک مقدس ایران کند، وضعیت متفاوت خواهد بود و معلوم نیست دیگر چیزی از این رژیم باقی بماند.
تقویت همکاری‌های قوای مسلح ایران و پاکستان عامل صلح و ثبات است title
فرمانده ارتش پاکستان در حاشیه سفر رسمی رئیس جمهوری اسلامی ایران به این کشور به دیدار آیت الله رئیسی رفت.